تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820898485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي رغم توقف رشد قيمت كالاها در خاورميانه ارزاني به ايران نرسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: علي رغم توقف رشد قيمت كالاها در خاورميانه ارزاني به ايران نرسيده است
گروه اقتصاد: بانك جهاني ضمن پيش بيني رشد 3/9 درصدي براي خاورميانه در سال 2009 اعلا م كرد ركود اقتصاد جهاني، رشد قيمت كالاها در اين منطقه را متوقف كرده است.
اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه اقتصاد ايران به اقتضاي ساختار خود آمادگي دريافت اين موج ارزاني را ندارد.
چندي پيش وزير بازرگاني در جمع خبرنگاران علت اصلي گراني اقلام مورد مصرف خانوارها را با صراحت لهجه افزايش قيمت هاي جهاني اعلا م كرد و افزود: اكثر محصولا ت استراتژيك اعم از فولا د، برنج، غلا ت، علوفه و مصنوعات صنعتي در حدود 50 درصد افزايش قيمت داشته اند و موج گراني در اقلا م مختلف مصرفي مردم به همين دليل خواهد بود.
حال، در نقطه عكس شرايط مذكور به دليل ايجاد بحران مالي در جهان نرخ كالا هاي اساسي در كشورهاي پنج قاره جهان كاهش پيدا كرده است و حتي خاورميانه كه اقتصادي نفتي شبيه اقتصاد ما دارد نيز از اين كاهش عمومي قيمت ها سود مي برد اما مردم ايران بنا به دلا يل غير شفاف مالي بهره اي از كاهش عمومي قيمت ها نمي برد.
البته وزير بازرگاني چند روز پيش در جمع خبرنگاران نويد رسيدن موج ارزاني تا چند ماه آينده به ايران را داده است اما تلويحا نيز ذكر كرد كه انبارهاي كالا هاي استراتژيك ايران تا يك سال آينده پر هستند و اين موج با تاخير نزديك به يك سال به بازار ايران سرايت خواهد كرد.
در حالي كه قيمت فولا د در بازارهاي جهاني تا 70 درصد با كاهش قيمت فروش مواجه شده است هنوز توليدات فولا دي در داخل كشور با افزايش قيمت روبه رو است. كاهش قيمت جهاني برنج، روغن، غلا ت و ساير محصولا ت غذايي از جمله نمونه هاي روند كاهنده قيمت هاست اما در همين روزها طبق آخرين آمار بانك مركزي ايران نرخ تورم دركشور به بيش از 25 درصد رسيده است كه رقمي بي سابقه طي چندين سال گذشته رانشان مي دهد.
به گزارش بانك جهاني كشورهاي خاورميانه كمتر از اروپا و آسياي مركزي و جنوبي از بحران اقتصادي جهان متاثر مي شوند.
بر اساس پيش بيني اين بانك رشد اقتصادي كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به دليل كاهش شديد درآمدهاي نفتي كشورهاي صادر كننده نفت، از 5/8 درصد در سال جاري به 3/9 درصد در سال آينده مي رسد.
در اين گزارش آمده است: «رشد اقتصادي اين منطقه به قيمت نفت وابسته است و ركود اقتصاد جهاني، رشد قيمت كالاها را در اين منطقه نيز متوقف كرده است.»
بر اين اساس، رشد اقتصاد جهاني در سال آينده از 2/5 به 0/9 درصد كاهش مي يابد و پيش بيني مي شود سال آينده قيمت نفت به طور متوسط 75 دلار و قيمت مواد غذايي در 5 سال آينده 25 درصد بالاتر از ارقام دهه 1990 باشد.
يكي از تنظيم كنندگان اين گزارش مي گويد: به نظر ما پيش بيني كمبود مواد مورد نياز در دنيا و يا كاهش عرضه غذا و انرژي درست نيست و آنچه در 20 سال آينده اتفاق خواهد افتاد به برنامه ريزي دولت ها براي كاهش وابستگي به نفت ، توسعه استفاده از انرژي هاي جايگزين ، مبارزه با تغييرات آب و هوايي و افزايش توليدات كشاورزي وابسته است.
بر اساس اعلام بانك جهاني، بحران مالي جهان بر اقتصاد اين منطقه تاثير منفي خواهد گذاشت ولي اين تاثير نسبت به ساير مناطق از جمله اروپا و آسياي مركزي و جنوبي كمتر خواهد بود.
هر گونه حركت كشورهاي صادر كننده نفت در منطقه براي كاهش ميزان توليد، مي تواند تاثير زيادي بر روند قيمت ها داشته باشد.
تمام شرايط اقتصادي باعث مي شوند كه رشد سرمايه گذاري هاي اقتصادي در كشورهاي منطقه از 18/9 درصد در سال 2008 به 7 درصد در سال 2009 برسد.
در كشورهاي صادر كننده نفت، در سال آينده رشد اقتصادي به 4 درصد كاهش مي يابد. اما در سال 2010 با بهبود بحران مالي جهان بار ديگر رشد اقتصاد اين كشورها به 5/2 درصد مي رسد.
پيش بيني مي شود صادرات نفت اين كشورها سال آينده 2/1 درصد كاهش يابد و مازاد بودجه منطقه به 6 درصد كل توليد ناخالص داخلي افت كند. اين رقم در سال 2008 در حدود 13/5 درصد بوده است.
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن