تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820674961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتي:معتقد به جهان شمولي اسلام هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتي:معتقد به جهان شمولي اسلام هستيم
تهران-حيات

حسين مهرپور استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتي، در جمع كارشناسان و صاحب نظران شركت كننده در همايش "منشور حقوق بشر اسلامي؛ چالش‌ها و راهكارها"،برمحوري بودن جامعه‌ اسلامي در شكل جديد طرح حقوق بشر تاكيد كرد و افزود: نظر اسلام در مورد حقوق بشر بايد سرلوحه سازمان حقوق بشر و ديگر سازمان هاي جهاني قرار گيرد.
به گزارش حيات به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،دكتر حسين مهرپور با بيان اين مطلب، اظهار داشت: تا زماني كه اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر صادر نشد و رواج نيافت كسي سراغ حقوق بشر در اسلام را نگرفت. اگر چه اعلاميه‌هاي حقوق بشر قدمتي به دوران كوروش دارد اما پس از تصويب اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر در سال 1948 چند اعلاميه‌ي حقوق بشر اسلامي و چند قانون اساسي مدل در اين زمينه مطرح شد كه در قسمت از آنان تاكيد شد كه اسلام همان مفاهيم اعلاميه‌ي جهاني را دارا بوده است.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه مسلمانان بايد در اين زمينه به گذشته‌ي خود افتخار كنند افزود: آنچه كه امروز بايد به صورت رسمي به تصويب برسد اعلاميه‌ي حقوق بشر اسلامي قاهره در سال 1369 است كه وزراي امور خارجه‌ي كشورهاي اسلامي آن را به تصويب رساندند.
مهرپور تصريح كرد : به عقيده‌ي من در اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر صرف‌نظر از اينكه اين حقوق ريشه‌ي ديني و مذهبي دارد، قواعدي براي تنظيم امور دنيايي مردم بيان شده به گونه‌اي كه همه‌ي انسان‌ها را زير چتر خود قرار مي دهد. اما بحث اول آن است كه ببينيم آيا اين منشور را بايد به صورت جهانشمول تهيه كنيم يا مخصوص مسلمانان ضمن آنكه بايد مشخص شود و تعامل آن با اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر چيست؟
مهرپور گفت: در ارتباط با حقوق بشر اسلامي فعاليت زيادي انجام نگرفته و در حال حاضر مي‌خواهيم منشوري جامع‌تر براي تدوين ساز و كارهاي اجرايي آن ايجاد كنيم كه در اين راستا بايد چند مسئله‌ي جدي مورد بررسي و حل و فصل قرار گيرد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي، ادامه داد: يكي ديگر از مسائل مورد بحث، مقوله‌ي آزادي ديني و مذهبي است كه با وجود مقوله‌ي ارتداد در اسلام با چالش‌هايي مواجه مي‌شويم كه اين بحث نيز بايد روشن شود. مقوله‌ي ديگر بحث برخورداري از يكسري حقوق است .
مهرپوردر پايان سخنان خود تاكيد كرد : آنچه در اعلاميه‌ي حقوق بشر اسلامي تاكيد شده بحث شريعت اسلامي است اما مشاهده مي‌كنيم كه در بعضي از امور كه مربوط به مسائل حقوق بشري است اختلافات جدي ميان فرق مختلف اسلامي وجود دارد. لذا بايد بررسي كنيم كه مقصود از شريعت اسلام كدام يك از اين زمينه ها است. در اين ارتباط بايد جلساتي مشترك تشكيل شود تا بتوانيم منشور حقوق بشر اسلامي را در كشورهاي اسلامي اجرا كنيم.
با توجه به اهميت تدوين منشور حقوق بشر اسلامي و اقدامات سازمان كنفرانس اسلامي و لزوم مشاركت موثر نهادهاي علمي و فرهنگي كشور در اين موضوع، گروه مطالعات اسلامي مركز مطالعات فرهنگي - بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مناسبت شصتمين سالگرد صدور اعلاميه جهاني حقوق بشر، همايش "حقوق بشر اسلامي؛ راهكارها و چالش‌ها" را با مشاركت علمي استادان و پژوهشگران كشور برگزار نموده است.
پايان پيام
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن