تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820675492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - خصوصي‌سازي بورس را كساد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس و بازار - خصوصي‌سازي بورس را كساد كرد
بورس و بازار - خصوصي‌سازي بورس را كساد كرد

نصرالله برزني، نايب‌رئيس سابق هيات‌مديره شركت بورس معتقد است خصوصي‌سازي عامل اصلي كاهش حجم معاملات بورس تهران است. او راهكار برون‌رفت از بحران بازار سهام را ورود پول دولتي به بورس مي‌داند:

در هفته‌هاي اخير در حالي كه شاخص‌هاي بورس تهران روند كاهشي پرشتابي را پشت سر مي‌گذاشت،‌ حجم و ارزش معاملات هم به شدت كاهش يافته، شما علت كاهش حجم و ارزش معاملات بورس را در چه مي‌دانيد؟
اين مسئله دلايل فراواني دارد. به نظرم مهم‌ترين دليل آن كاهش حج نقدينگي در بازار سرمايه به دنبال عرضه‌هاي اوليه سهام دولتي توسط سازمان خصوصي‌سازي است. به خصوص عرضه 5 درصد از سهام مخابرات شوك شديدي به بازار وارد كرد. در روز عرضه مخابرات 340 ميليارد تومان از بازار خارج شد كه اين نقدينگي عمدتا از خود بازار و نهادهاي سرمايه‌گذاري تامين شد. خيلي از اشخاص حقيقي سهام ديگرشان را فروختند و سهام دولتي را خريدند. بنابراين به علت عرضه اوليه سهام دولتي نقدينگي قابل توجهي از بازار خارج شده كه به كاهش تقاضا انجاميده است. در نتيجه حجم معاملات به شدت كاهش يافته است. در عين حال معتقدم كه بحران مالي جهان هم علاوه بر تاثيراتي كه بر كاهش سودآوري شركت‌هاي فعال در بورس گذاشته، از لحاظ رواني هم سرمايه‌گذاران را از بورس تهران رويگردان كرده است.

آيا مشكلات ناشي از راه‌اندازي سيستم جديد معاملاتي هم در كاهش حجم معاملات موثر بوده؟
به هيچ عنوان. نه كاهش شاخص‌ها نه كاهش حجم معاملات هيچ‌كدام متاثر از راه‌اندازي سيستم جديد نبوده است. چراكه اين سيستم نه تنها به‌طور ناگهاني راه‌اندازي نشده بلكه حتي در استقرار آن تاخير و تعلل هم شده است. بنابراين من معتقدم كه فعالان بازار فرصت كافي براي آمادگي داشته‌اند.
بحث ديگري كه وجود دارد اين است كه برخي كارشناسان ريزش شاخص‌ها را دليل كاهش معاملات مي‌دانند، نظر شما چيست؟
من برعكس اين فكر مي‌كنم. ابتدا حجم معاملات كاهش يافته كه به دنبال آن شاخص‌ها هم مسير كاهشي را در پيش گرفته است.
پيش‌بيني‌تان از وضعيت بورس در روزهاي آينده چيست؟
شرايطي كه هم‌اينك در آن قرار داريم كوتاه‌مدت و زودگذر است. براي بهتر شدن اوضاع البته دولت هم بايد در سياست‌هايش به خصوص در حوزه خصوصي‌سازي تجديدنظر كند. اگر قرار است باز هم سهام دولتي در بورس عرضه شود اين عرضه‌ها نبايد مانند عرضه فولاد مباركه و مبنا باشد و گران فروخته شود بلكه بايد قيمت كارشناسي و مناسب باشد تا مانند حالا نشود كه با گذشت نزديك دو سال از عرضه فولاد مباركه قيمت بازار از قيمت روز عرضه پايين‌تر باشد. اگر اين مسائل رعايت شود مي‌توان به بهبود وضعيت بورس در كوتاه‌مدت اميدوار بود.
آيا تزريق نقدينگي به بورس از سوي دولت مي‌تواند واقعا به بهبود اوضاع منجر شود؟
قطعا به بهتر شدن شرايط كمك مي‌كند. به هر حال بورس تهران الگوبرداري شده از همتايان خارجي خود است. وقتي دولت‌ها در كشورهاي ديگر در شرايط بحراني وارد عمل مي‌شوند و براي بهبود اوضاع از بازار سهام حمايت مي‌كنند ما هم بايد از همين راه‌حل‌ها استفاده كنيم. آنها كه كاملا به نظام اقتصاد آزاد هم معتقدند در اين روزها دولت‌هايشان وارد عمل شده‌اند چه رسد به ما.
به هر حال حرف از اين است كه دولت اگر تصميمش را براي تزريق نقدينگي به بورس در اين شرايط آشفته مالي‌اش بگيرد، حدود 300 ميليارد تومان را براي اين كار وارد بازار كند. آيا اين ميزان نقدينگي واقعا مي‌تواند كمكي به بورس كند؟
رقم‌اش خيلي مهم نيست. بحث اطمينان دادن است. اين كار مي‌تواند اثر رواني مثبتي بر بازار داشته باشد. اگر دولت همين 300 ميليارد تومان را هم وارد بازار كند به سرمايه‌گذاران نوعي اطمينان داده مي‌شود و موجب ورود نقدينگي جديد از سوي سرمايه‌گذاران مي‌شود.
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن