تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816903509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

البرادعي: ايران تا زماني كه زير نظر آژانس فعاليت مي كند، نمي تواند بمب هسته اي بسازد


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: البرادعي: ايران تا زماني كه زير نظر آژانس فعاليت مي كند، نمي تواند بمب هسته اي بسازد
خبرگزاري آريا- مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد همه فعاليتهاي هسته اي ايران زير نظر اين آژانس قرار دارد و درباره برنامه هسته اي و غني سازي ايران و احتمال ساخت بمب هسته اي در اين كشور در حد گسترده اي بزرگنمايي مي شود .

به گزارش خبرگزاري آريا ، البرادعي در مصاحبه با روزنامه فرا منطقه اي الحيات تاكيد كرد :‌ هيچ مدركي وجود ندارد كه اين كشور از برنامه هسته اي تحت نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي خارج شده است.

البرادعي در پاسخ به اين سوال كه آيا سلاح هسته اي به عنوان " بيمه نامه " درباره ايران صدق مي كند ، گفت : " اين درست است زيرا چنين ديدگاهي تا اندازه زيادي در منطقه خاورميانه وجود دارد و با توجه به اينكه دراين منطقه دهها سال است كه اختلافات و منازعات وجود دارد هر اندازه كه تنش بيشتر مي شود كشورها تلاش مي كنند خودشان را بيمه كنند و بين خود و بين كشورهايي كه با آنها اختلاف دارند توازن برقرار و خودشان را در مقابل هرگونه حمله اي حفظ كنند".

البرادعي گفت:" ايران پس از آنكه برنامه هسته اي اش بيست سال غير علني بوده مي گويد برنامه اش براي مقاصد اقتصادي است و اين كشور مايل است خودكفا شود اما من شك ندارم كه تهران مايل است براي خود "بيمه نامه" داشته باشد چرا كه ايراني ها صحبت از تمايل به تغيير نظام در ايران و توصيف اين كشور به عنوان بخشي از محور شرارت را ، زياد مي شنوند در نتيجه تعجب اور نيست كه براي به دست اوردن بيمه نامه تلاش كنند ".

البرادعي افزود:" همواره گفته ام ماهيت نظام ايران هرچه كه باشد همواره براي بقا تلاش مي كند بنابراين بخش زيادي از طرح ( هسته اي ) ايران بيمه نامه است و اين كشور اگر خودش را بزرگترين قدرت منطقه تلقي نكند اما خودش را جزو قدرتهاي موثر در منطقه مي داند . ايران مي خواهد غرب به ويژه امريكا اين نقش ايران را به رسميت بشناسد به همين سبب بخش ديگري از طراحي تهران براي دستيابي به قدرت ساخت سلاح هسته اي به تمايلش براي به رسميت شناختن نقش منطقه اي ارتباط دارد كه تهران خواستار آن است".

البرادعي افزود:" اختلاف غرب و ايران در اصل ، رقابت بر سر كنترل بر منطقه و رقابت بر سر نقشي است كه دو طرف بازي در منطقه ايفا مي كنند به همين سبب همواره گفته ام اين موضوع فقط با گفتگو و مذاكره حل و فصل مي شود. بايد دو طرف بر سر ميز مذاكره بننشينند و نگراني ها و خط قرمزهاي خود را مطرح كنند تا به راهكار ميانه اي كه بتوانند در صلح همزيستي كنند دست پيدا كنند".

مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت:" من تصور مي كنم كره شمالي مانند ايران منتظر است ببيند سياستهاي دولت جديد امريكا چه خواهد بود زيرا تهران و پيونگ يانگ مايلند با دولتي كه دست كم چهار سال بر سر كار خواهد بود تعامل كنند ".

الحيات از البرادعي پرسيد آيا سياست باراك اوباما رئيس جمهور منتخب امريكا در خصوص پرونده هسته اي با سياست جرج بوش متفاوت خواهد بود ؟

البرادعي گفت:" آنچه اوباما تاكنون گفته تا اندازه زيادي مايه خوشبيني است .

او گفته است با ايران به طور مستقيم و بدون قيد و شرط مذاكره خواهد كرد در صورتيكه دولت بوش و شش كشور تاكنون مذاكره با تهران را به تعليق غني سازي اورانيوم منوط كرده اند".

البرادعي افزود: " اگر با ايران بدون پيش شرط مذاكره شود گام بسيار مثبتي خواهد بود زيرا بدون اعتماد سازي مشكل حل و فصل نخواهد شد".

وي گفت:" زمانيكه به شش سال گذشته يعني به آغاز بازرسي ها از ايران فكر مي كنم مي بينم كه روند اعتمادسازي بين ايران و جامعه بين المللي شكست خورده بوده است. ما در اين خصوص يك گام نيز به جلو حركت نكرديم . بازرسي كرديم اما مسائل حل نشده وجود دارد و در بخش اساسي مربوط به اعتمادسازي بين ايران و جامعه بين المللي به ويژه امريكا هيچ پيشرفتي نداشتيم".

البرادعي گفت:" امروز نگراني جامعه بين المللي در خصوص ايران به برنامه اين كشور مربوط نمي شود بلكه به احتمال توسعه اين برنامه و مقاصد اينده اش مربوط مي شود . به نظر من بي اعتمادي را فقط از طريق تدابير متقابل اعتماد سازي و مذاكرات مستقيم مي توان به اعتماد تبديل كرد".

الحيات از البرادعي پرسيد ايران براي متوقف كردن مسير خود در جهت دستيابي به سلاح هسته اي چه بهايي مي خواهد ؟

البرادعي گفت: " بهايي كه ايران مي خواهد بسيار زياد است. اين كشور نقش منطقه اي و براي نظامش تضمين و نيز كمكهاي تكنولوژيكي و تجاري مي خواهد . ايران بهاي امنيتي و سياسي و اقتصادي مي خواهد . بسته پيشنهادي كنوني به ايران ، همه اينها را دارد . اين پيشنهاد بسيار سخاوتمندانه است".

الحيات از البرادعي پرسيد چرا ايران اين پيشنهادها را رد كرده است؟

وي گفت:" زيرا از اين كشور خواسته شد پيش از مذاكرات ، غني سازي اورانيوم را متوقف كند . تهران مصمم است كه به غني سازي ادامه دهد زيرا اين راهكار ممكن است در نهايت غني سازي را متوقف كند. اين ( غني سازي ) مهمترين اهرم در دست ايراني هاست در نتيجه تهران نمي خواهد در ابتداي اين مذاكرات از ان صرف نظر كند اما امكان دارد در نهايت اين كار را انجام دهد. از يك طرف پافشاري غرب براي تعليق غني سازي پيش از مذاكرات و ازطرف ديگر پافشاري تهران در مخالفت با مذاكرات مشروط ، سبب شده است كه مذاكرات در دو يا سه سال گذشته متوقف شود".

وي افزود:" نگراني من آن است كه براي مشكل ايران راهكاري مطرح خواهد شد اما بخش مهمي از اين راهكار نيز به امنيت منطقه اي و نقش ايران در اين منطقه ارتباط خواهد داشت ".

البرادعي گفت:"به همين سبب همواره به رهبران عرب و در ديدارهاي خصوصي خود و اظهارات علني مي گويم كشورهاي عربي بايد بخشي از روند مذاكره با ايران باشند زيرا در هرگونه راهكار مربوط به وضع منطقه ،‌ بخشي از اين راهكار به بهاي متضرر شدن كشورهاي عربي و حتي تعرض به انها تمام خواهد شد".

البرادعي گفت:" نمي دانم چرا كشورهاي عربي در چنين مشكلي كه ان را حياتي مي دانند حضور ندارند و اين مشكل چگونه مي تواند بدون انكه اعراب بخشي از راهكار باشند حل شود".

الحيات از البرادعي پرسيد آيا موفقيت ايران در عراق در نتيجه مشكلات امريكا در عراق است و آيا همين موفقيت سبب شده است كه تهران در موضوع هسته اي سرسختر شود ؟

وي گفت: " سياست به معناي توازن در منافع است و حل وفصل بيانگر توازن در منافع است. ايران امروز در منطقه قدرتمند است و در عراق و لبنان و فلسطين و افغانستان نفوذ زيادي دارد. ايران اين موضوع را درك مي كند و پيشنهاد غرب به تهران نيز به اين علت نيست كه غرب از نظام ايران خوشش مي آيد اما اين كشور مي تواند در منطقه يك قدرت مثبت يا منفي باشد. غرب مي داند كه ايران عامل توازن و امنيت در خاورميانه است. اين گفته من صد درصد درست است و هر قدر تاثير و نفوذ ايران افزايش يابد مي تواند از موضع برتر و قدرت مذاكره كند".

الحيات از البرادعي پرسيد اگر تغييرات در امريكا امكان گفتگو را آسان مي كند بنابر اين درصورتيكه محمود احمدي نژاد در انتخابات اينده حذف شود اين موضوع به گفتگو كمك خواهد كرد ؟

وي گفت: " سياست نزديك شدن دو كشور به يكديگر به علت اشتباه دو طرف با بن بست روبرو شده است. احمدي نژاد صحبتهايي كرده كه موجب نگراني شده است مانند ابراز ترديد در خصوص هولوكاست و يا محو اسرائيل و اين اظهارات وي باعث نگراني جهانيان شده و به نفع ايران نبوده است".

البرادعي گفت " موضوع انتخابات نيز به خود ايراني ها مربوط مي شود اما وجود يك نظام ايراني كه از اعتدال و هم گرايي سخن بگويد و نيز وجود يك دولت در امريكا كه از مذاكره و نه از توسل به زور سخن بگويد به فرصتها و احتمالات زيادي منجر خواهد شد تا حركت در مسير حل و فصل مشكل بين ايران و غرب اغاز شود".

البرادعي در پاسخ به اين سئوال الحيات كه اگر ايران به برنامه هسته اي خود با وضع كنوني ادامه دهد چقدر طول مي كشد تا بمب هسته اي بسازد گفت:" مايل نيستم درباره عدد و رقم سخن بگويم اما ايران تا زمانيكه زير نظر بازرسيهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد نمي تواند بمب هسته اي بسازد زيرا درصد غني سازي اورانيوم پائين و در حدود پنج درصد باقي خواهد ماند در صورتيكه ساخت بمب هسته اي به غني سازي تا نود درصد نياز دارد و چنين چيزي هم تا زمانيكه ايران تحت نظر اژانس باشد محقق نخواهد شد".

البرادعي گفت:" ايران براي انكه بمب هسته اي بسازد اول بايد از نظام بازرسي ها و سپس از پيمان منع گسترش هسته اي خارج شود و اگر تهران چنين كاري را بكند علامتي به جهانيان است كه ايران مسير ديگري را در پيش گرفته است و در ان صورت براي تعامل با اين كشور وقت وجود خواهد داشت . موضوع دوم انكه ايران نه تنها بايد توانايي غني سازي اورانيوم تا نود درصد را داشته باشد بلكه بايد بتواند آن را به بمب هسته اي تبديل كند و وسايل " مسلح كردن " اورانيوم غني سازي شده را داشته باشد و اين عمليات پيچيده اي است كه زمان مي برد. فرضيه ها و سناريوهاي زيادي وجود دارد كه از يك سناريوي ناگهاني ساخت بمب سخن مي گويد. بر اين اساس احتمال دارد ايران ناگهان از پيمان منع گسترش هسته اي خارج شودو بازرسان را بيرون كند و اورانيوم غني سازي شده مورد نياز براي ساخت بمب هسته اي و توانايي ساخت ان را داشته باشد. ما دست كم از چند سال سخن مي گوئيم . اورانيوم موجود در ايران حتي پاسخگوي ساخت يك بمب هسته اي هم نيست ".

الحيات از البرادعي پرسيد منبع اين غني سازي چيست ؟

وي گفت:" ايران پس از وارد كردن اورانيوم خام ، غني سازي را در تاسيسات نطنز انجام داده است و همه اينها هم زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد.

البرادعي گفت:( موضوع برنامه هسته اي ) ايران بسيار بزرگنمايي مي شود گويا همين فردا ايران هسته اي مي شود. ما از چند ماه سخن نمي گوئيم بلكه دست كم از يك يا دو سال سخن مي گوئيم. اين تخمينها دشوار است زيرا ما تصوير روشني در اختيار نداريم و از ميزان پيشرفت ايران در ساخت غني سازي بي اطلاع هستيم . حتي خود سازمانهاي اطلاعاتي امريكا اعلام كرده اند ايران مطالعاتي انجام داده ما فقط در حد مطالعات بوده است اما در سال 2003 آن را متوقف كرده و اين برآورد شانزده سازمان اطلاعاتي امريكاست. غير از اين را هم نديده ايم . تنها موضوع حل نشده بين ما و ايران از نظر فني آن است كه ما نمي دانيم ايا اين مطالعات ( براي ساخت بمب ) عملا انجام شده است يا خير و اين مطالعات در چه شرايطي انجام شده و از چه موادي استفاده شده است".

مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت:"هيچ كشوري هيچ مدركي ندارد كه نشان دهد ايران توانسته است به دانش ساخت بمب هسته اي دست يافته است و نيز هيچ شواهدي وجود ندارد كه بيانگر ان باشد اورانيوم غني سازي شده با درصد پائين در حال حاضر حتي پاسخگوي ساخت يك بمب باشد زيرا ايران زير نظر اژانس است. مايلم بگويم براي رسيدن به حل وفصل مسالمت اميز وقت وجود دارد".

الحيات از البرادعي پرسيد ايا ايران تاسيسات هسته اي كه اژانس از آن بي خبر باشد دارد ؟

وي گفت " طبيعتا اين احتمال در هر كشوري كه اژانس با ان تعامل مي كند منتفي نيست . اما هيچ كشوري يا هيچ سازمان اطلاعاتي شواهدي ارائه نكرده است كه بيانگر وجود تاسيسات اعلام نشده در ايران باشد. سيستم بازرسي نيز نمي تواند تضمين بدهد كه اژانس همه چيز را صد در صد درباره فعاليتهاي هسته اي كشورها مي داند. اژانس بين درخواستها براي شفافيت بيشتر و تلاش ايران براي انكه بگويد امكان ندارد درهايش را كاملا به روي اژانس باز كند ، گرفتار شده است زيرا ايران حاكميت ، تاسيسات نظامي و اسرار نظامي دارد. موضوع ويژه درباره ايران ان است كه اين كشور در گذشته برخي فعاليتهاي خود را از اژانس پنهان كرده است به همين سبب مي گويم بايد ايران شفافيت بيشتري از خود نشان دهد تا اژانس متقاعد شود كه همه فعاليتهاي هسته اي براي مقاصد صلح اميز است".

الحيات از البرادعي پرسيد ايا جهان مي تواند ايران هسته اي را كه بين نفت خليج ( فارس ) و نفت درياي خزر قرار گرفته است تحمل كند ؟

وي گفت " به نظر من جهان با اين نظام امنيتي بين المللي كنوني كه از نه كشور هسته اي تشكيل شده است نمي تواند به حيات خود ادامه دهد . در جهان بيست و هفت هزار كلاهك هسته اي وجوددارد. احتمال اينكه يكي از اين كشورها اشتباهي از اين سلاحها استفاده كنند وجود دارد. اگر ايران به سلاح هسته اي دست يابد اوضاع بسيار پيچيده خواهد شد زيرا در آن صورت اين كشور به دهمين كشور هسته اي آن هم در منطقه اي مملو از تنش و منازعات تبديل خواهد شد و در اين منطقه اسرائيل حضور دارد كه همه معتقدند سلاح هسته اي دارد".

البرادعي درباره ميزان اطلاعات آژانس بين المللي انرژي اتمي از زرادخانه اسرائيل گفت " اسرائيل مانند هند و پاكستان زير نظر اژانس نيست. براورد مي شود كه دويست كلاهك هسته اي دارد اما درباره برنامه اسرائيل هيچ گونه اطلاعات موثقي وجود ندارد اما جهان با اسرائيل به عنوان يك كشور هسته اي تعامل مي كند ". مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت:" اگر ايران به بمب هسته اي دست يابد به وضعي شبيه وضع بين هندو پاكستان منجر نخواهد شد. خاورميانه فقط ايران و اسرائيل نيست و اگر وضع هندو پاكستان به ايران و اسرائيل سرايت كند اوضاع بسيار پيچيده خواهد شد".

البرادعي گفت:" شماري از تحليلگران مي گويند برخي از كشورهاي عربي و نيز تركيه ساكت نخواهند نشست. همه اين كشورها در محاسبات امنيتي خود تجديد نظر مي كنند. تركيه دست كم بخشي از سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ( ناتو ) است اما زمانيكه كشورهاي عربي اين وضع را مي بينند و با ايران و اسرائيل اختلاف دارند در ان صورت وضع بسيار بدتر خواهد شد. خاورميانه در همه زمينه ها از بد به سوي بدتر حركت مي كند".

مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين مصاحبه درباره برنامه هسته اي كره شمالي و سوريه و تا اندازه هم درباره برنامه هسته اي اسرائيل صحبت كرد و گفت در سال اينده ميلادي كه دوره رياست وي پايان خواهد يافت با وجود درخواستها براي باقي ماندن در سمتش از رياست آژانس بين المللي انرژي اتمي كه از سال 1997 ميلادي عهده دار آن بود كناره گيري خواهد كرد.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن