واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهروز غريب پور روز سه شنبه به خبرنگار تئاتر ايرنا گفت: در برآوردي که سال ها پيش انجام دادم به اين نتيجه رسيدم که در شهر تهران و در ادارات، وزارتخانه ها و سازمان ها، 92 سالن نمايش وجود دارد که جز مراسم توديع و معارفه مديران، هيچ برنامه ديگري در آنها برگزار نمي شود، در حالي که در ساخت آنها از بودجه ملي هزينه شده است. وي افزود: اين در حالي است که طي اين سالها به همين تعداد نيز فرهنگسراهاي مجهر به سالن هاي نمايشي ساخته شده و به اين ظرفيت اضافه شده که متاسفانه بهره برداري درستي نيز آنها نشده است. غريب پور با مثبت ارزيابي کردن رويکرد مدير جديد مرکز هنرهاي نمايشي مبني بر افرايش سالن هاي نمايشي گفت: براي ساخت سالن هاي نمايشي بايد زمان زيادي صرف کرد و اما تجهيز و رفع اشکالات فني آنها با صرف زماني سه ماه صورت حواهد گرفت. وي تصريح کرد: افزايش سالن هاي نمايشي سطوح مختلفي از فرهنگ را جامعه را توسعه مي دهد. سالني که با بودجه ملي ساخته شده، وقتي بدون برنامه و خالي از تماشاگر است بدين معني است که سنگر را خالي کرده ايم. به گفته غريب پور، يکي از راه هاي رويارويي با جريان هاي مبتذل جهاني ايجاد سالن هاي نمايشي و انعکاس سطوح و دستاوردهاي فرهنگي از چنين مکان هايي است. وي تهاجم فرهنگي را خطري جهانشمول برشمرد و گفت: برخورد با تهاجم فرهنگي، رويه اي است که تمامي کشورهاي دنيا آن را پيگيري مي کنند و با توجه و اشاعه دستاوردهاي فرهنگي و هنري خود به مقابله با آن برخاسته اند. غريب پور که اين روزها اجراي مجدد نمايش اپراي مولوي را در تالار فردوسي تجربه مي کند، در مورد استقبال از اين اثر گفت: اجراي اين نمايش 22 مرداد ماه به پايان مي رسد و از دو هفته پيش تمام بليت هاي آن پيش فروش شد که اين امر نشان دهنده علاقه بسيار زياد مردم به اين اثر است. وي از ترجمه تجربي اين نمايش براي نخستين بار خبر داد و گفت: هم اکنون گفت وگوهاي اپراي مولوي به زبان انگليسي ترجمه شده و متن آن با زير نويس در اختيار مراجعه کنندگان به اينترنت قرار گرفته و نيز زمينه اي براي ايرانيان علاقه مند و مسلط به زبان انگليسي فراهم شده تا با مشارکت در ترجمه آن، به زباني قابل فهم براي انتقال مفاهيم اثر برسند که اين را نيز مي توان از توفيقات و بازتاب هاي جهاني اپراي مولوي برشمرد. غريب پور ابراز اميدواري کرد: با وقوع چنين اتفاقي براي اپراي حافظ، گرايش عمومي مردم را به مفاخر ادبي ايراني و عرفان اسلامي بيش از گذشته کشور جلب کنيم. وي در تشريح آخرين وضعيت ساخت اپراي حافظ گفت: همچنان در انتظار عقد قرارداد براي ساخت اين اثر هستيم که با توجه به حمايت حميد شاه آبادي معاون امور هنري، حسين مسافر آستانه مدير جديد مرکز هنرهاي نمايشي و حسين پارسايي مدير جديد بنياد فرهنگي و هنري رودکي از توليد آثار فاخر، به طور قطع اپراي حافظ در زمره اين آثار فاخر قرار خواهد گرفت. غريب پور متذکر شد: در حال حاضر مذاکرات و مکاتباتي در اين خصوص با چهار نهاد حامي توليد اپراي حافظ صورت گرفته و اگر زودتر از آنچه معمول است پاسخ مثبت بگيرم، کار توليد آن را آغاز خواهم کرد. وي در اين باره افزود: در واقع مي توان گفت ساخت اين اپرا از جمله طراحي لباس و نيز ساخت موسيقي آن توسط بهزاد عبدي و با همراهي و حضور يک گروه منسجم آغاز شده اما به کارگيري چنين نيروهايي که زندگي آنها از اين طريق مي گذرد پس از عقد قرارداد، بعد حرفه اي تري به خود خواهد گرفت. کارگردان نمايش عروسکي اپراي رستم و سهراب خاطرنشان کرد: به هر حال تصور مي کنم ساخت اپراي حافظ نياز به يک همت ملي دارد. قطعا با توجه به اين رويکرد در آينده شاهد ساخت اپراي خيام، اپراي سعدي و اپراي سنايي خواهيم بود. وي گفت: در حال حاضر به قدري بر روي اپراي ليلي و مجنون کار کرده ام که اگر بودجه آن به فوريت تصويب شود از فردا کار توليد آن را آغاز مي کنم. غريب پور با تاکيد بر نياز جامعه به آشنايي با مفاخر ايراني - اسلامي افزود: در حال حاضر با توجه اين همه محصولات ضد فرهنگي غربي که هم اکنون کودکان و نسل هاي آينده کشور را تهديد مي کند، توليد آثار فاخر ايراني - اسلامي، آنان را از اين هجمه خطرناک واکسينه مي کند. وي توجه به فرهنگ ايراني - اسلامي را از جمله دغدغه هاي خود برشمرد و گفت: معتقدم در شرايط تاريخي که به سر مي بريم به شرط آنکه به اين مقوله توجه بيش از پيش شود مي توانيم تاثيري جهاني داشته باشيم. غريب پور نگاه عارفانه به ادبيات را عنصر مسلط شاعران گذشته از جمله فردوسي و حافظ تا شاعران معاصر در خلق آثار ادبي برشمرد و گفت: من نيز سعي کرده ام چنين نگاهي را در توليد آثار نمايشي خود چه در اپراي مولوي و چه در آثار اقتباسي نظير بينوايان و کلبه عمو توم مورد توجه قرار دهم. وي اظهار داشت: مسوولان همواره توصيه کرده اند به فرهنگ ايراني - اسلامي بايد توجه شود، اما اين موضوع مغفول مانده که توسعه فرهنگ جرياني دو سويه است و بدون حمايت آنان امکانپذير نيست. سازنده اپراي مکبث گلايه کرد: به جز دکتر حداد عادل و نايب رئيس کميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي که لطف کردند اپراي مولوي را ديدند، ما هيچ يک از اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس را در سالن فردوسي نديديم. غريب پور همچنين بودجه تئاتر را اندک خواند و خواستار افزايش آن شد و گفت: مسوولان فرهنگي و هنري بايد نسبت به بودجه کنوني تئاتر نگاه ديگري داشته باشند و مطمئنا اين بودجه بايد افزايش پيدا کند. وي افزود: بودجه پيشنهادي براي ساخت اپراي حافظ در واقع به اندازه دستمزد يک بازيکن تيم فوتبال دسته سومي نيست در حالي که اين بودجه بايد حقوق و دستمزد 200 هنرمند را تامين کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]