تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820144615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيمارستانهاي نيمه كاره/ساختمانهايي كه به عمر بيماران كفاف نمي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بيمارستانهاي نيمه كاره/ساختمانهايي كه به عمر بيماران كفاف نمي دهد
خرم آباد - خبرگزاري مهر: بيمارستانهاي نيمه كاره در استان لرستان به معضلي تبديل شده اند به طوري كه با وجود اينكه سالها از زدن كلنگ اين ساختمانها مي گذرد ولي هنوز به بهره برداري نرسيده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، ساخت و تكميل پروژه هاي بيمارستاني به عنوان يكي از اولويتهاي نخست در حوزه سلامت از اهميت ويژه اي برخوردار است اما آنچه را شاهد هستيم نيمه تمام ماندن اغلب اين پروژه ها از سالهاي دور تاكنون در استان لرستان است.

وضعيت پروژه هاي نيمه كاره بيمارستاني در برخي از شهرستان هاي استان مانند الشتر و پلدختر كه عمر آنها قريب به 18 سال مي رسد براي مردم آزار دهنده شده است كه در دور دوم سفر هيئت دولت به استان يكي از مهم ترين مطالبات مردم در اين مناطق به همين پروژه ها بازمي گشت.

يكي از شهروندان پلدختري در گفتگو با خبرنگار مهر در اين شهرستان از پروژه ساخت بيمارستان پلدختر با عنوان " اثر باستاني" ياد كرد و بيان داشت: روند كند پيشرفت اين پروژه موجب نارضايتي مردم شهرستان پلدختر شده است.

محمد سلطان پور با بيان اينكه شهرستان پلدختر در مسير ترانزيت شمال به جنوب قرار دارد و همواره شاهد تصادفات بسياري بوده است، يادآور شد: به علت نبود بيمارستان مجهز در اين شهرستان مجروحان حوادث رانندگي بايد به مركز استان انتقال داده شوند كه متاسفانه در راه انتقال به بيمارستان هاي خرم آباد همواره تلفات و آسيب هاي جبران ناپذيري به مردم وارد شده است.

وي با تاكيد بر اينكه روند كند ساخت اين بيمارستان در دور دوم سفر يكي از مطالبات مردم اين شهرستان بوده است، خواستار تسريع در احداث بيمارستان 64 تختخوابي پلدختر شد.

تنها علت كندي پروژه هاي بيمارستاني عدم تخصيص اعتبارات بوده است

رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان لرستان نيز در اين رابطه پاسخ گوي سئوالات خبرنگار مهر شد و تاكيد كرد: تنها دليل كندي پروژه هاي بيمارستاني در لرستان عدم تخصيص اعتبارات بوده است.

احمدرضا غلامي با تاكيد بر اينكه دو تيپ پروژه در كشور ما داراي كمبود اعتبار است، بيان داشت: پروژه هاي ورزشي و پروژه هاي بيمارستاني از جمله پروژه هايي است كه داراي اعتبارات محدودي هستند.

وي با بيان اينكه وضعيت تخصيص اعتبارات به اين پروژه ها در گذشته كم بوده و در سالهاي اخير بهتر شده است، افزود: بيمارستان 64 تختخوابي پلدختر از سال 69 آغاز شده و تا اوايل سال 83 تنها 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشت كه در سالهاي اخير اين ميزان پيشرفت به بالاي 90 درصد رسيده است.

اين مسئول با بيان اينكه كار تحويل و انتقال بيمارستان الشتر با حضور نمايندگان وزارت بهداشت و وزارت مسكن در حال انجام است، عنوان كرد: ايرادات نهايي اين پروژه تعيين شده كه تا يكي دو ماه آينده كار تحويل آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صورت خواهد گرفت.

غلامي با تاكيد بر اينكه كار تحويل بيمارستان پلدختر نيز ظرف چند ماه آينده آغاز مي شود، خاطر نشان كرد: همچنين كار نماي بيمارستان شهيد رحيمي خرم آباد آغاز شده و اين بيمارستان هم اكنون داراي پيشرفت نزديك به 70 درصد است.

وي تاكيد كرد: در صورت تامين اعتبارات اين بيمارستان نيز در سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

زمان استاندارد براي ساخت يك بيمارستاني 64 تختخوابي 3 تا 4 سال است

رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان لرستان در جايگاه يك كارشناس در پاسخ به سئوال مهر پيرامون اينكه احداث يك پروژه بيمارستاني چقدر زمانبر است؟ پاسخ داد: يك بيمارستان 200 تختخوابي به طور متوسط بين 5 تا 6 سال براي ساخت زمان نياز دارد.

مهندس غلامي يادآور شد: با توجه به شيوه هاي ساخت و ساز در كشور ما وقتي يك پروژه ساختمان مسكوني سه سال طول مي كشد، وضعيت پروژه هاي بيمارستاني نيز روشن است.

وي با تاكيد بر اينكه پروژه هاي بيمارستاني پيچيده ترين تاسيسات را دارند، خاطر نشان كرد: به عنوان يك كارشناس زمان لازم براي احداث بيمارستاني چون بيمارستان 64 تختخوابي پلدختر را حدود 3 تا 4 سال تخميمن مي زنم.

اين كارشناس همچنين در پاسخ به مهر كه آيا عمر 18 ساله ساخت يك بيمارستان بر سازه و ايمني و همچنين عمر بهره برداري آن تاثير گذار نخواهد بود، افزود: ميزان طولاني شدن ساخت يك سازه تاثيري بر روي سازه اصلي ساختمان ندارد و فقط مي تواند بر روي نازك كاري بنا موثر باشد كه با توجه به اينكه نازك كاري نيز در يكي دو سال آخر پروژه انجام مي شود پس تاثير آنچناني بر مقاومت و ايمني سازه نخواهد داشت.

بيمارستان 64 تختخوابي پلدختر: 18 سال عمليات اجرايي؛ 93 درصد پيشرفت فيزيكي

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان در اين رابطه در گفتگو با مهر اظهار داشت: با وجود اينكه مجري طرحهاي بيمارستاني در كشور وزارت مسكن و شهرسازي است ولي دانشگاه علوم پزشكي لرستان نيز همواره پيگير روند اجراي اين پروژه ها بوده است.

قدرت الله شمس خرم آبادي با اشاره به وضعيت پروژه هاي بيمارستاني الشتر و پلدختر، عنوان كرد: پروژه بيمارستانهاي شهرستانهاي الشتر و پلدختر از سال 69 آغاز شده اند.

وي يادآور شد: بيمارستانهاي الشتر و پلدختر با گذشت قريب به 18 سال به ترتيب داراي پيشرفت فيزيكي 93 و 98 درصد هستند كه اميد مي رود در دهه فجر سال جاري به بهره برداري برسند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان ضمن تاييد طولاني شدن اين پروژه ها خاطر نشان كرد: علل اصلي طولاني شدن عمليات احداث پروژه هاي بيمارستاني در لرستان به طور عمده مربوط به عدم تخصيص اعتبارات، تغيير نقشه پروژه ها و تغيير پيمانكار و مشاور طرح بوده است.

شمس خرم آبادي همچنين با اشاره به روند ساخت بيمارستان بزرگ شهيد رحيمي خرم آباد، يادآور شد: عمليات اجرايي ساخت اين بيمارستان نيز از سال 81 شروع شده و تاكنون بيش از 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

وي ابراز اميدواري كرد: با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده در دور دوم سفر هيئت دولت اين پروژه نيز در سال آينده افتتاح شود.

اين مسئول همچنين در پاسخ به سئوال مهر پيرامون علت كندي اين پروژه نيز عنوان كرد: عدم تخصيص كامل اعتبارات مصوب به طوريكه در سال 86 تنها 48 درصد اعتبار مصوب آن سال تخصيص داده شد يكي از مهمترين دلايل كندي اين پروژه بوده است.

شمس خرم آبادي عدم الحاق زمين زندان به بيمارستان را از ديگر دلايل كندي اين پروژه در مركز لرستان دانست و يادآور شد: از شروع احداث پروژه بيمارستان هاي الشتر و پلدختر بيش از 18 سال مي گذرد كه در صورت تخصيص اعتبارات لازم بيمارستان الشتر در سال جاري و بيمارستان پلدختر در سال آينده به بهره برداري خواهند رسيد.

لرستان با كمبود 1457 تخت بيمارستاني روبه رو است

و اما تكميل ساختمان بيمارستانهاي لرستان را شايد از ديدگاهي پايان كار دانست ولي اين بيمارستانها تا مرحله تجهيز را نيز سپري نكنند مشكلي از بيماران دوا نخواهند كرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان همچنين پيرامون تجهيز بيمارستان هاي نيمه كاره لرستان، اظهار داشت: بيمارستان شهرستان الشتر براي تجهيز فضاي فيزيكي به اعتباري بالغ بر 25 ميليارد ريال و همچنين بيمارستان شهرستان پلدختر نيز به اعتباري بالغ بر 27 ميليارد ريال نياز دارد.

دكتر شمس خرم آبادي ادامه داد: همچنين براي تجهيز بيمارستان شهيد رحيمي شهرستان خرم آباد نيز اعتباري بالغ بر 105 ميليارد ريال نياز است.

نياز لرستان به بيمارستانهاي جديد را در حالي مي توان بيشتر احساس كرد كه بدانيم اين استان به لحاظ فضاي بيمارستاني و تعداد تختهاي بيمارستاني با استاندارد ها تا چه اندازه فاصله دارد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان همچنين در پاسخ به سوال مهر پيرامون وضعيت تخت هاي بيمارستاني در لرستان، بيان داشت: در حال حاضر بيش از يك هزار و 328 تخت بيمارستاني فعال در لرستان وجود دارد.

قدرت الله شمس خرم آبادي يادآور شد: اين در حالي است كه لرستان با كمبود بيش از يك هزار و 457 تخت بيمارستاني مواجه است.

وزير بهداشت: بيمارستانهاي لرستان طي امسال و سال آينده به بهره برداري مي رسند

و اما در حاشيه سفر دوم هيئت دولت به لرستان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتگوي اختصاصي پاسخگوي سئوالات خبرنگار مهر پيرامون علل كندي پروژه هاي بيمارستاني در اين استان شد.

دكتر محمد باقر لنكراني در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 5 بيمارستان نسبتا بزرگ در لرستان در دست ساخت است كه مجري اصلي ساخت اين بيمارستانها وزارت مسكن و شهرسازي است.

وي با اشاره به بازديد از بيمارستان شهرستان الشتر، عنوان كرد: اين بيمارستان از يك پيشرفت فيزيكي 40 درصدي در نيمه اول سال 84 به پيشرفت 98 درصدي در سالجاري و در طول دولت نهم رسيده است.

وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به اينكه اين پروژه ها پس از 18 سال كي به بهره برداري خواهند رسيد؟ ابراز اميدواري كرد: پروژه هاي بيمارستاني نيمه كاره استان لرستان به تدريج طي امسال و سال آينده به بهره برداري برسند.

لنكراني همچنين پيرامون تجهيز اين بيمارستان ها، عنوان كرد: پيش بيني هاي لازم براي تجهيز بيمارستان هاي اين استان را انجام داده ايم و برخي از امكانات تجهيز نيز خريداري شده است.

وي با بيان اينكه تجهيزات ضروري بيمارستان هاي الشتر و پلدختر تهيه شده است، يادآور شد: كار تجهيز مابقي بيمارستانها نيز در زمان تحويل ساختمان بيمارستان صورت خواهد گرفت.

اين وزير دولت نهم ابراز اميدواري كرد: با تحوبل اين پروژه هاي بيمارستاني تحول چشمگيري در بخش سلامت اين استان رخ دهد.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن