واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - نگاهی به مجموعه داستان سهشنبه قرقی، نوشته فرزام شیرزادی. محسن زینالعابدین: فرزام شیرزادی در مجموعه داستان «سهشنبه قرقی» که نخستین مجموعه داستان کوتاه او محسوب میشود، داستانهایی از سالهای 76 تا 82 خود را در آن گنجانده است. داستانهای این مجموعه که هر یک بر اساس دیدگاههایی خاص و با گزینش موضوعات متنوع اجتماعی خلق شدهاند، بیانگر نگاه جستجوگر نویسنده در تحلیل اجتماع و آدمهای پیرامون است، ضمن آنکه موقعیت و جایگاه انسان معاصر را موشکافی میکند، سردرگمیهای انسان را نیز از قلم نینداخته است. این در حالی است که به نظر میرسد نگاه طنزپرداز او، حال و هوایی متفاوت را در این جستجوگری و شرح رویدادها در قالب داستان به وجود آورده است. نویسنده در این کتاب به وقایع اجتماع امروزی با نگاهی طنز پرداخته و با توصیفهایی جزئینگر، درصدد بوده تا خواننده را از افتادن به دام ذهنیتی تکبعدی و یکسونگر برهاند. در ادامه نگاهی اجمالی به این مجموعه داریم. 1- در همه داستانهای مجموعه «سهشنبه قرقی» نویسنده، پنهان و پیدا بر آن است تا به داوری و قضاوت معمول و اغلب دم دستی انسانی خط قرمز بکشد؛ این ویژگی حتی در مواجه خواننده هنگام مطالعه داستانها هم شکل میگیرد؛ چنان که پایان اکثر داستانها غیرمنتظرهاند و بهرغم اینکه خواننده گمان میکند پایان داستان را دریافته، اما با رکب نویسنده مواجه میشود. آیا شیرزادی بر آن نیست که به انسان عصر حاضر - به ویژه انسانهای دیار خودمان ـ بگوید که چرا مدام درباره اتفاقها و حوادثی که نصفه و نیمه با آن مواجه میشویم و تمام زوایای آن را نمیدانید داوری و حکم صادر میکنید؟ 2- در این مجموعه داستان، لایههای پنهان اما مهم از جامعه حال و حاضر به تصویر کشیده میشود و آن اینکه انسانهای معاصر مدام در حال دامن زدن به سلسلهای باطل هستند و بر این مدار مدام میچرخند و میچرخند. از سویی شخصیتهای داستانی شیرزادی در داستانهای صدا، سه شنبه قرقی، گوساله دختر باز و. . . معترضاند و سرکش و در فردیت و تنهایی خویش ناچار به مبارزه با این اوضاع هستند. علاوه بر این طنز روان که گاهی بغض و گریه را به خواننده هبه میکند یکی دیگر از ویژگیهای بازر داستانهای شیرزادی است. 3- در سهشنبه قرقی با طنزی ظریف در همه داستانها و تعلیقی داستانی، روایتی نو از زندگی انسان معاصر به خواننده ارائه میشود. مثلاًدر داستان حکایتی دیگر، به رغم فضایی کهن، داستان امروزی است و باز هم طنز، تعلیق و زبان رنگین داستانی، قصهای زیبا و مثالزدنی را پدید آورده است؛ مهمترین ویژگی این داستان بازآفرینی وقایع است و نه باز تولید و علاوه بر این روایت قدرتمند نویسنده و توانایی در ساخت پرداخت و توصیف و شخصیتپردازی کار او را موفق از آب درآورده است. 4- در این مجموعه داستان، شاید در نگاه نخست این باور برای عدهای وجود داشته باشد که برخی داستانها چندان گره داستانی ندارند. اما نوع روایت و راوی قوی خواننده را وادار به ادامه داستان و دنبال کردن آن میکند. شیرزادی روایت میکند و گویی هر آنچه سراغ او میآید برای تبدیل شدن به داستان است. واقعنمایی در داستانهای مجموعه سهشنبه قرقی و حس قرابت مخاطب به فضای داستانی سبب میشود تا خواننده با شخصیت این داستانها حس همذات پنداری داشته باشد. 5- سهشنبه قرقی برای خواننده تفننگرایی که دنبال پیچیدگیهای داستان نیست مجموعهای روان و خواندنی به حساب میآید و علاوه بر این برای آنهایی که در پی یافتن ساختاری نو از داستان امروزی هم هستند، پیشنهادهایی در طرح داستانی دارد. 6- داستانهای کتاب حاضر، جملگی در احراز سه ویژگی موفق به نظر میرسند. در همه آنها عنصر طنز، پیدا و پنهان، کارکرد داستانی دارد، هرچند که گاه میخندانند وگاه به لبخندی حزن را هبه میکنند. در کنار این خصیصه، مخاطب قصهها در مییابد که بر رفتار و گفتار هیچیک از شخصیتها نمیتواند که به قضاوتی نهایی، سرراست و قطعی بنشیند؛ اگر که نگوییم در طول تجربه خواندن هر داستان چند بار از این بابت رودست میخورد و بر تحکم ذهنیاش قلم قرمز میکشد و دیگر اینکه داستانها پیشبینینشدنی به شمار میآیند یا اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم: پایانبندیهای غیرمنتظره رأس دنیای داستانی فرزام شیرزادی در این تجربه قلمداد میشوند. با این حساب اکنون میتوان سیمای فرزام شیرزادی را از خلال سطرهای این کتاب بازشناخت. «سهشنبه قرقی» شامل 11 داستان کوتاه است که با عناوین سهشنبه قرقی، صدا، حکایتی دیگر، وارونه، گوساله دختر باز، بیسند، خطای سوم، مرگ در جنگل و... نامگذاری شدهاند و در 111 صفحه با تیراژ 2000 نسخه و قیمت 2000 تومان از سوی نشر افق منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]