تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820990662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلنگ زني خط دوم مترو تبريز با حضور وزير كشور


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: كلنگ زني خط دوم مترو تبريز با حضور وزير كشور
هم زمان با سفر رئيس جمهور و هيات دولت به تبريز و با حضور وزير كشور كلنگ اجراي خط دوم قطار شهري تبريز به زمين زده شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تبريز با حضور مهندس محصولي وزير كشور، مهندس نورمحمدزاده رئيس شوراي اسلا مي شهر تبريز، مهندس باغبان قائم مقام شهرداري تبريز، مهندس اشرف نيا معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي و سردار رستمي جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الا نبيا(ص) مجري پروژه كلنگ عمليات اجرايي خط دوم قطار شهري تبريز به زمين زده شد.
بنابراين گزارش وزير كشور همچنين از مراحل اجرايي خط اول مترو تبريز در حد فاصل ائل گلي تا ميدان جانبازان و ايستگاه هاي اين مسير بازديد كرد.
وزير كشور در حاشيه كلنگ زني خط دوم مترو تبريز در جمع خبرنگاران طي سخناني از ترافيك به عنوان بزرگ ترين چالش كلا ن شهرها ياد كرد و گفت: توسعه سامانه حمل و نقل درون شهري به عنوان موثرترين راهكار حل معضل ترافيك كلا ن شهرهاست و دولت نهم اهتمام و توجه جدي به توسعه مترو در كلا ن شهرها دارد.
وي در مورد پروژه مترو تبريز گفت: تبريز جزو شهرهايي است كه 4 خط مصوب مترو دارد و علا وه بر خط اول كه روند اجرايي آن مثبت و روبه رشد است بقيه خطوط نيز به ترتيب اجرا خواهد شد و امروز مراحل اجرايي خط دوم مترو تبريز كلنگ زني شد.
وي در پاسخ به سوالا تي در خصوص اعتبارات تخصيصي دولت به خط دوم مترو تبريز گفت: دولت امسال اعتبارات قابل توجهي براي تسريع مراحل اجرايي خط دوم مترو تبريز در نظر گرفته و در بودجه سال آينده دولت نيز سهم قابل توجهي در نظر گرفته خواهد شد.
وزير كشور ابراز اميدواري كرد با شناختي كه از عملكرد قرارگاه خاتم الانبيا(ص) در اجراي پروژه هاي كلان عمراني در دست است خط دوم پروژه قطار شهري تبريز در اسرع وقت احداث شود.
مهندس محصولي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به محدوديت اعتبارات شهرداري براي اجراي پروژه هاي مترو دولت نسبت به افزايش اعتبارات سهم خود براي تسريع در اجراي پروژه هاي مترو اقدام خواهد كرد يا نه گفت: با توجه به قابل برگشت بودن سرمايه گذاري هاي دولتي و شهرداري در پروژه هاي مترو و تاثير ايجاد مترو در كاهش آلودگي هوا، رفع ترافيك و سفرهاي درون شهري، شخص رئيس جمهور تمايل دارند كمك بيش تر از پيش در تخصيص اعتبارات دولتي به شهرداري ها اعمال شود و وزارت كشور نيز اين موضوع مهم را پيگيري خواهد كرد و شخص من نيز موافق افزايش سهم دولت در پروژه هاي مترو هستم.
وزير كشور در پايان با ابراز رضايت از روند اجرايي خط اول مترو تبريز گفت: پس از مشهد، شهر تبريز در اجراي پروژه مترو پيشگام ديگر كلان شهرهاست و اميدواريم با حمايت بيشتر از اين پروژه به زودي شاهد افتتاح خط اول باشيم.
خاطر نشان مي شود خط دوم مترو تبريز به طول 22 كيلومتر در مسير نمايشگاه بين المللي تبريز تا قراملك توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) احداث خواهد شد.
اين خط كه چندي پيش به تصويب شوراي اسلامي شهر تبريز نيز رسيد داراي 22 ايستگاه و 2 دپوي ابتدايي و انتهايي خواهد بود و براي احداث و تكميل اين خط يك ميليارد و 200 ميليون يورو ومعادل 1500 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده است.
پيشينه
تبريز شهر اولين هاي ايران حدود 100 سال پيش شاهد راه اندازي نخستين ترامواي اسبي كشور بود و اكنون كه بيش از يك قرن از آن روزگار مي گذرد، در تبريز تنها مجسمه اي از اين تراموا در ميدان قونقاي تبريز به چشم مي خورد.
در دي ماه سال 1369 موضوع مطالعه و احداث قطار شهري توسط مسوولان وقت استان آذربايجان شرقي مطرح شد و متعاقب پيگيري آن، وزارت كشور مقرر كرد اين طرح در برنامه كاري مسوولان شهر تبريز قرار گيرد. اما به دليل نبود امكان استفاده از بودجه شهرداري و نيز نبود منابع ديگر اجراي آن مسكوت ماند.
در سال 1375 مجددا موضوع احداث قطار شهري تبريز قوت گرفت و پس از پايان مطالعات كارشناسي و تصويب در استانداري آذربايجان شرقي و وزارت كشور و با تامين اعتبار 80 ميليارد ريالي قطعات 2 و 3 آن به مناقصه گذاشته شد. در اين راستا با توجه به رشد روزافزون سفرهاي درون شهري در تبريز و ضرورت استفاده از سامانه حمل و نقل ريلي و كاهش مشكلات ترافيكي شبكه قطار شهري تبريز در 4 مسير به طول 80 كيلومتر طراحي و به مرحله اجرا گذاشته شده است. در كلا ن شهر تبريز كه 1/6 ميليون نفر جمعيت دارد طبق اعلا م رسمي كارشناسان وزارت كشور حدود 2/6 ميليون سفر درون شهري در روز انجام مي شود و در حال حاضر 30 درصد اين سفرها با اتوبوس و ميني بوس 30 درصد با تاكسي و مسافربرهاي شخصي و 40 درصد آن با ساير وسائط نقليه از جمله اتومبيل هاي شخصي صورت مي گيرد.
رشد بي سابقه جمعيت از يك سو و فقدان سيستم حمل ونقل مناسب از سوي ديگر و مديريت سنتي حمل ونقل اين كلا نشهر را با مشكلا ت عديده اي روبه رو كرده است كه طولا ني بودن سفرهاي درون شهري كه اكنون از شرق به غرب از 20 كيلومتر گذشته است و همچنين اتلا ف وقت شهروندان، افزايش ميزان مصرف سوخت، آلودگي هوا و وجود سيستم هاي نامناسب و غير اقتصادي و در نهايت افزايش هزينه هاي سفر ايجاب مي كند تا نظام حمل ونقل درون شهري در كلا ن شهر تبريز در جهت توسعه اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي همزمان سازمان يابند.
اين در حالي است كه افزايش كيفيت سيستم حمل و نقل عمومي و راه اندازي قطار شهري ضمن صرفه جويي در وقت وعدم آلودگي هوا و كاهش مصرف بنزين صرفه جويي ارزي نيز به دنبال دارد و طبق برآورد كارشناسان ومجريان قطار شهري تبريز در صورت راه اندازي مترو در هر سفر حدود 30 دقيقه صرفه جويي وقت و حدود 70 سنت صرفه جويي ارزي به ارمغان خواهد آورد و صدها تن از مواد آلا ينده وبخشي از هزينه هاي بهداشتي و درماني كاهش خواهد يافت.
از اهداف شبكه خطوط قطار شهري تبريز ايجاد چهار خط درون شهري و يك خط حومه شهري است كه جابه جايي بيش از 40 درصد كل سفرها به صورت حمل ونقل ريلي در افق طرح ديده شده است تاكنون عمليات ريل گذاري مسير شماره يك از پايانه ائتل گلي تا فلكه دانشگاه تبريز انجام شده و ايستگاه هاي 2 و 3 و 4اين مسير نيز احداث شده است. ضمن آنكه حفاري تونل هاي زيرزميني مترو تبريز از فلكه دانشگاه به سمت ميدان ساعت در حال اجراست و ايستگاه هاي واقع در اين مسير نيز تملك شده اند.
ساختمان مركزي كنترل فرمان متروي تبريز هم در زميني به مساحت يك هزار متر مربع احداث شده كه مجهز به سيستم متمركز ترافيك، انرژي، مخابرات، كنترل تجهيزات تاسيساتي و ... است علا وه بر آن ساختمان مركزي مترو تبريز در زير بناي 6200 متر مربع در 8 طبق به صورت شيشه اي و مدرن احساس شده كه توليد قطعات بتني درآن 24 ساعته انجام مي شود.
پايانه بزرگ خط يك قطار شهري نيز به مساحت 16 هكتار در منطقه لاله تبريز قرار گرفته و داراي 35 هزار متر مربع سالن سرپوشيده براي توقف قطارها و تعميرات دوره اي و نظافت آن هاست.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن