تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816827257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت سفر، شاه مهره شطرنج ترافيك تهران (بخش نخست)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "مديريت سفر"، شاه مهره شطرنج ترافيك تهران (بخش نخست)
از فرشيد اسحاقي: كم توجهي، سهل انگاري، اطلاع نداشتن، ناآگاهي، نبود برنامه يا هر عنوان ديگري در اجرا نشدن "مديريت تقاضاي سفر" در تهران موجب شده تا گره ترافيك معابر اين شهر 700 كيلومتري هر روز پيچيده تر شود و خسارات بسياري را براي شهروندان و مديريت شهري به دنبال داشته باشد.


مديريت تقاضاي سفر در ابعاد مختلف تجربه اي موثر در بسياري از كلانشهرهاي دنياست كه با وجود اثرگذاري لازم در بهبود وضع ترافيكي، هنوز به طور جدي در شهر تهران اجرايي نشده است.
اين مهم كه از آن به عنوان يك "علم و آگاهي" در بهبود وضعيت ترافيكي كلانشهرها ياد مي شود در زمينه هاي مختلفي چون استفاده از "IT" در كنترل ترافيك، شناور شدن زمان سفر، هوشمند شدن كنترل ترافيك معابر، توسعه شهرهاي مجازي و در نهايت كاهش تقاضاي سفر كارآيي داشته كه تحمل ترافيك عبوري خودروها را قابل تحمل تر مي كند.
اما شهر تهران كه بر اساس آمار سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، ميزان سفرهاي روزانه آن از مرز 12 ميليون سفر تجاوز كرده و حداقل سه و نيم ميليون خودرو در آن تردد مي كند هنوز بهره كافي از مديريت تقاضاي سفر نبرده و پازل ترافيكي آن كامل نشده است.
تجربه هاي مختلف از مديريت تقاضاي سفر كه يكي از ابزارهاي مهم اجرايي شدن آن ايجاد شهرهاي الكترونيكي است نشان داده تا 70 درصد در كاهش ترافيك درون شهري موثر بوده و توانسته رفتار ترافيكي منطقي را در كلانشهرها ترسيم نمايد.

** تحقق شهر الكترونيكي طهران!
گزارش اخير سازمان جهاني حمل و نقل حاكي از آن است كه 70 درصد از رفت و آمدهاي درون شهري ايرانيان هم اكنون صرفا براي كسب اطلاعات در مورد خدمات مختلف صورت مي گيرد كه نتيجه اين رفت و آمدها افزايش ترافيك، آلودگي هوا، هزينه سوخت و افزايش تصادفات است.
اين درحالي است كه در شهرهايي مانند سئول در چارچوب پروژه هايي مثل شهر الكترونيك بيش از 500 خدمت به صورت آنلاين به شهروندان ارائه مي شود.
براي تحقق شهر الكترونيك در ايران بايد به 2 موضوع مهم زيرساخت ها و فرهنگ سازي توجه كرد، طي سال هاي گذشته در ايران پروژه هاي شهر الكترونيك در كيش، مشهد و تهران با شكست نسبي مواجه شده بود كه تحقق آن به طور خاص در تهران بسياري از مشكلات ترافيكي را كم مي كند.
وقتي صحبت از شهر الكترونيك مي شود، ناخودآگاه به ياد پروژه شكست خورده شهر الكترونيك كيش مي افتيم كه چندين سال قبل قرار بود در اين جزيره اجرا شود اما ناتمام رها شد؛ بعد از آن نوبت به پروژه شهر الكترونيك مشهد رسيد كه آن هم در مرحله تدوين سند راهبردي اين پروژه متوقف شد.
اما در اين ميان پروژه شهر الكترونيكي تهران بدون سر و صدا در حال پي گيري است و در حال حاضر بسياري از خدمات شهري از طريق سيستم هاي الكترونيكي قابل انجام است.
نكته مهم در اجراي چنين پروژه اي وابسته بودن آن به موضوعي به نام شهروند الكترونيكي است. به عبارت ديگر تا شهروندان از نظر فرهنگي، آموزشي و اطلاعاتي به حدي نرسند كه ترجيح دهند به جاي خدمات سنتي و كاغذ محور از خدمات الكترونيكي استفاده كنند، پروژه شهر الكترونيكي به نتيجه نخواهد رسيد.
از دو سه سال پيش با راه اندازي دفاتر خدماتي پليس بعلاوه 10 در تهران كه به مرور بر ميزان خدمات آن افزوده شد، بخشي از سفرهاي شهروندان براي انجام نيازهاي پليسي در شهر محدود شد و با حضور در اين دفاتر امكان خدمات دهي بدون مراجعه به دفاتر پليس در شهر كه كاهش سفرها را به همراه داشت، فراهم كرد.
اكنون نيز مدتي است كه بحث راه اندازي دفاتر خدمات الكترونيك شهر زمزمه شده و قرار است 120 دفتر تا پايان امسال در تهران راه اندازي شود كه به ارائه خدماتي همچون در بخش شهرسازي بپردازد.
محمدباقر دشتگرد مديرعامل موسسه فناوران وابسته به شهرداري تهران ايجاد دفاتر خدمات الكترونيك شهر در مناطق 22 گانه شهر تهران را بر اساس شاخصهاي جمعيت، گستردگي نواحي، ميزان بافت فرسوده و ميزان درخواستهاي مردمي از شهرداري عنوان كرد و گفت: خدمات اين دفاتر در چهار فاز تعريف شده است از ارائه سرويس در حوزه شهرسازي به عنوان فاز اول اين دفاتر نام برد و گفت: تمامي درخواستهاي صدور پروانه و گواهي پايان كار از طريق اين دفاتر انجام مي شود كه اين امر در وهله اول از درخواست سفر مي كاهد و كارها نيز سريع تر انجام مي شود.
مديرعامل موسسه فناوران وابسته به شهرداري تهران، به وجود 176 ميليون برگ و 3 ميليون پرونده شهرسازي، درآمد و نوسازي و كسب و پيشه در شهرداري تهران اشاره كرد و افزود: در حال حاضر اين پرونده ها اسكن شده و از طريق شبكه سراسري در اختيار دفاتر خدمات الكترونيك شهر قرار دارد.
از سويي ارايه طرح هايي چون خريد الكترونيكي و تلفني از فروشگاههاي شهروند و ميادين ميوه و تره بار تهران (كه البته هنوز زمينه هاي اجرايي آن به طور كامل فراهم نشده) اين امكان را فراهم مي كند كه شهروندان با كاهش سفرهاي درون شهري خود با نشستن در خانه به رفع نيازهاي خود بپردازند.
بنا بر آمار شهريور ماه گذشته سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران روزانه چهار ميليون سفر غير ضروري در تهران انجام مي شود كه مديريت تقاضاي سفر با فراهم آوري شهر مجازي، موجب كاهش بسيار اين گروه از سفرها مي شود.

** عرضه اي كم بر تقاضاي ميليوني!
يكي از راهكارهاي مديريت تقاضاي سفر، توسعه حمل و نقل عمومي سبك و امكان ارائه خدمات از سوي اين شبكه است كه در تهران به طور نصفه و نيمه با راه اندازي خطوط پيك بادپا كه به ارائه خدمات سريع، كم ترافيك و مقرون به صرفه مي پردازد، در راه انجام است.
واضح است كه امروز اگر اين وسيله و امكان جابه جايي بارهاي كوچك و بزرگ نبود، شهروندان بايد چه دردسرهايي را متحمل مي شدند؛ علاوه بر اينكه حجم و سنگيني ترافيك بيشتر مي شد، ساعت هاي عذاب آوري را بايد براي نقد كردن يك چك يا رساندن يك پاكت به مقصد در ترافيك سپري كنند.
اگرچه هنوز حداكثر سفرهاي روزمره پيك بادپا بنا بر اعلام اكبر گلرخي مديرعامل شركت پيك بادپا از 150 هزار سفر در روز تجاوز نمي كند و در قياس با انجام روزانه 4 ميليون سفر غير ضرور تهران ناچيز به نظر مي رسد، اما كورسوهاي اميد را در صورت توجه بيشتري مديريت شهري براي توسعه اين خدمات براي كاهش حجم ترافيك به دنبال دارد.
گلرخي با بيان اينكه فعاليت پيك بادپا به نوعي اعمال مديريت در تقاضاي سفر بوده و بخشي از سفرهاي اضافي را كاهش مي دهد گفت: يك وانت بار در حالت عادي بايد مدتي براي پيدا كردن بار در شهر بچرخد، اين زمان تلف شده 70 درصد زمان تردد يك وانت بار است كه در پيك بادپا با ارائه خدمات وانت بار اين 70درصد تردد را حذف كرده ايم.
به گفته وي، در بخش موتورسيكلت ها هم علاوه بر پاسخگويي به تقاضاهاي عادي و روزانه مردم، قراردادهايي با بعضي سازمان ها و شركت ها و وزارتخانه ها منعقد شده تا بخشي از سفرها به اين طريق حذف شود.
وي ادامه داد: در واقع در پيك بادپا يك موتورسيكلت، كار چندين خودرو را در روز انجام مي دهد، به طور مثال با برخي بيمارستان ها و آزمايشگاه ها قراردادهايي داريم كه براساس آنها نتيجه آزمايش بيماران را در منزل شان تحويل مي دهيم و نياز نيست بيمار براي گرفتن يك جواب آزمايش از منزل بيرون بيايد.
مديرعامل پيك بادپا تصريح كرد؛ً در يكي از قراردادها يك موتورسوار ما روزانه 40برگه آزمايش را به بيماران مي رساند، اين يعني در خانه ماندن 40 نفر، يعني حذف 80 سفر درون شهري، در حالي كه ما 180 قرار داد مانند اين با بخش هاي مختلف داريم.
توسعه فعاليت هايي چون پيك بادپا با كمترين هزينه قابل اجراست و اين درحالي است كه معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران چندي پيش اعلام كرد كه اجرا و تكميل طرح هاي ترافيكي براي حل معضل ترافيك تهران تا سه سال، سالي پنج هزار ميليارد تومان پول مي خواهد.
اين در شرايطي است كه تأمين چنين پولي بسيار سخت است تنها راه حل ممكن ورود به تجارت الكترونيك و تحقق شهر الكترونيك است.
" لطفا بخش دوم و پاياني اين مطلب را در صفحه شهري بخوانيد"
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن