تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821141251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش نشست بررسي «جايگاه و كاركرد ادبيات عرفاني در ادبيات كودك»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش نشست بررسي «جايگاه و كاركرد ادبيات عرفاني در ادبيات كودك»
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

«اگر چه آثار اقتصادي منتشرشده در حوزه ادبيات كودك و نوجوان، با استقبال خوبي مواجه‌اند اما گاهي استقبال از يك اثر مربوط به خود اثر نبوده و نيست، بلكه ازشرايط رواني و اجتماعي مخاطب نشات مي گيرد.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، عليرضا حافظي در نشست « بررسي جايگاه و كاركرد ادبيات عرفاني در ادبيات كودك» با بيان اين مطلب گفت: در اثبات يا نفي يك سخن بايد هميشه احتياط را رعايت كرد. ماركسيم گوركي، در مورد نخستين عشقش، پيوسته مسلط بود و عشقش همواره تلاش مي كرد تا رفتار و گفتار خود را مطابق ميل او تنظيم كند. اما بعدها كه گوركي از افكار و عقايد خود برگشت عشوق اش نتوانست اين تغيير را برتابد و بگونه‌اي فروريخت كه صومعه نشيني را پيشه كرد.

اين محقق ادبي كه در محل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان سخن مي گفت ،سپس به بررسي تاريخ ادبيات فارسي و چيرگي زبان نظم درگفتار علمي پرداخت و گفت: از قرن پنجم به بعد ،مضامين عرفاني غيراز آثار منظوم در صورت هاي ديگري كه جلوه هاي كلام عرفاني در ادبيات فارسي هستند و شامل مقامات نويسي، كتب تذكره و تعريفاتي در اصول و مفاهيم هستند، گنجانده شده اند. بررسي تاريخ ادبيات فارسي نشان از آن دارد كه سخنان عارفانه سر منشا آثار ارزشمندي در زبان فارسي بوده و ظرفيت‌هاي جديدي خلق كرده است و كرامات انساني را سبب شده است.

وي با طرح اين پرسش كه آيا آثار عرفان فعلي به ويژه آن چه در حوزه ي ادبيات كودك و نوجوان با اين عنوان ناميده مي شوند و در حال نگارش هستند، داراي اين ويژگي هاست يا خير؟ به سخنان خود پايان داد.

به گزارش ايسنا در ادامه ي اين نشست سيدعلي محمد رفيعي، با ارائه‌ي تعابير مختلف از عرفان گفت: معني مشتركي كه امروز مي توان از عرفان ارائه كرد «جستجو و كوشش براي رسيدن به وحدت» است و اين جستجو از طرق مختلف ازجمله مشاهده و تجربه، روش فلسفي، روش عرفاني و حتي وحيانيات ممكن است.

بنا به گفته رفيعي، عارف با اتكاء به دانش و شناخت نخستين و با بهره گيري از ابزار شهود با مظاهر عشق ارتباط برقرار مي كند و اين عشق انگيزه اي در او ايجاد مي كند كه سلوك عرفاني را ممكن مي سازد .آن چه براي عارف مهم است لذت اين سيروسلوك عرفاني است .

وي تاكيد كرد : برخي عارفان براي رسيدن به درجات بالاتري از اين لذت از لذايذ پايين تر صرف نظر مي كند و تا آن جا پيش مي روند كه به انسان كامل بودن نايل شوند و انسان كامل، كسي جز آنكه نزديك ترين ارتباط را با خدارا دارد، نيست . او هيچ فرقي با خدا ندارد جز اين كه او مخلوق است وخدا ،خالق و هدف نهايي دين و عرفان همين است كه انسان كاملي را سبب شود.انساني كه قدرت او فراتر از جهان هستي و بر او مسلط است.

رفيعي تصريح كرد: در جهان معاصر شيوه هاي مختلفي براي رسيدن به عرفاني كه انسان كامل را سبب شود، وجود دارد .از جمله آن ها عرفان هاي ديني، عرفان هاي آئيني، عرفان هاي علمي، عرفان نماها، عرفان طبيعت گرا و معنويت گرايان غيرديني هستند.

وي سپس به تشريح هريك از اين عرفان ها و ويژگي هاي آنها پرداخت و گفت: نحله هاي عرفاني هميشه بي‌خطر نيستند و اگرچه جاذبه هاي عرفاني در آن ها كشش ايجاد مي كند اما، وقتي وارد بسياري از آن ها مي شويم به نوعي دچار پارادوكس مي شويد، چراكه هر كدام ازاين نحله ها دچار خودبرتربيني هستند و بين آن ها هيچ وحدتي نيست و در برخي از آن ها عوام بودن سرسلسله ها مشهود است و برخي از آن ها از مراكز خارج از كشور حمايت و هدايت مي شوند و گاهي براي نشان دادن كرامات خود به جادو متوصل مي‌شوند.

وي گفت: علي رغم تمامي اين اوصاف جوانان ما به عرفان و معنويت گرايش دارند و نيازمند آنند، چون مي خواهند كامل باشند، اصلاح كنند، زيبايي ها را بشناسند و اخلاق فردي و اجتماعي داشته باشند و به كمال برسند و انسان كامل شوند.

سيدعلي محمد رفيعي تصريح كرد : به شخصه معتقدم، بهترين عرفان، عرفان تشييع ناب است كه بر روايات شيعه، آموزه‌هاي پيامبر و معصومين اتكا دارد. در عرفان تشييع ناب شريعت و طريقت يكي هستند و دنيا و آخرت به همزيستي رسيده اند و خلق و خالق و همسر و فرزند و دوست به جاي اين كه حجاب حق باشند ، وسيله‌ي پيوند اويند.

محمدعلي رفيعي تاكيد كرد: اما اگر درصدد آنيم تا نسلي را به جامعه تحويل مي دهيم كه گرايش ديني نداشته باشد ، شايد بهتر باشد آن ها را به گونه اي تربيت كنيم كه حداقل به معنويات گرهاي غيرديني باور داشته باشند، چراكه اين عرفان اخلاقيات را تقويت مي كند و براي سلامت جامعه به صلاح تر است.

گفتني است كه شهرام اقبال‌زاده مجري اين نشست دو ساعته بود .

انتهاي پيام
 پنجشنبه 21 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن