تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802352491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نادر ختايي: كسي كه دنبال حاشيه‌سازي است، فقط طنز سياسي مي‌نويسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نادر ختايي: كسي كه دنبال حاشيه‌سازي است، فقط طنز سياسي مي‌نويسد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

به اعتقاد نادر ختايي، كسي كه دنبال حاشيه‌سازي، شهرت زودرس و كف‌ زدن‌هاي آن‌چناني برخي از اقشار مردم است، فقط طنز سياسي كار مي‌كند.

اين طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي توجه طنزنويسان به طنزهاي اجتماعي و نقد رفتار مردم در مقابل نوشتن طنزهاي سياسي، اظهار داشت: اين‌گونه نيست كه طنزپرداز فقط به نوشتن طنز سياسي بپردازد. دغدغه‌ي‌ طنز‌پرداز واقعي، سياست نيست.

او در ادامه افزود: به خيلي از نوشته‌ها، اشتباها طنز مي‌گويند؛ در حالي‌كه هجو، تمسخر، مطايبه، بذله و فكاهه هستند و هركدام كاربرد خود را دارند. اما طنز، بيان شيرين و شوخ‌طبعانه، بدون حب و بغض است و اين نكته‌اش اهميت دارد كه به‌طور منصفانه و نه از روي غرض به نقد مسأله‌اي يا شخصي مي‌پردازد.

ختايي متذكر شد: اگر نوشته‌اي كه بر آن نام طنز نهاده‌اند، اين ويژگي‌ها را نداشت، بدانيد طنز نيست. دغدغه‌ي طنزپرداز، معضلات كشورش است و وقتي مي‌خواهد بنويسد، اگر با بغضي همراه باشد، نوشته‌اش هجو يا هزل مي‌شود و اگر با علاقه‌ هم باشد، مي‌شود مديحه يا مديحه‌ي شوخ‌طبعانه؛ پس لحظه‌اي كه طنز‌پرداز مي‌خواهد قلم به طنز ببرد، هيچ‌وقت نسبت به آن قضيه حب و بغض ندارد و به‌خاطر تشويق، چيزي را نمي‌نويسد، يا اين‌كه بنويسد براي اين‌كه بلوتوث شود. آن لحظه به خاطر قلب و ملتش مي‌نويسد و آن‌قدر قدرت‌مند است كه تلخي‌ها را شيوا و زيبا بيان كند و قدرت او در همين جاست.

اين طنزپرداز همچنين متذكر شد: اتفاقا اصل دغدغه‌ي طنز‌پرداز، جامعه‌اش است و اگر هم به نقد سياست مي‌پردازد، مطمئنا به نوعي در مسائل اجتماعي آن‌را دخيل مي‌داند؛ ولي هيچ‌گاه مسخره نمي‌كند. شايد فكاهه بنويسد؛ ولي‌ در طنزش، در سطح پايين، شوخ‌طبعي نمي‌كند.

ختايي سپس يادآور شد: وقتي طنزي نوشته‌ و خواسته‌ام از آن دفاع كنم، هيچ‌وقت به سياست نپرداخته‌ام؛ چرا كه خاستگاه طنز، معضلات، مشكلات و تلخي‌هايي است كه بر جامعه و مردم حادث مي‌شود. درباره‌ي حادثه‌ي بم، طنز‌پرداز نگاه طنز‌آميز با نوعي عكس‌العمل خاص دارد و اين نوع طنز‌پردازي پادزهري است بر تلخي‌هاي شديد جامعه كه باعث آرامش مي‌شود.

او افزود: وظيفه‌ي طنزپرداز، صلح است؛ نه جنگ. وظيفه‌ي وي، خاموش‌ كردن آتش است؛ هيچ طنز‌پردازي آتش روشن نمي‌كند و دنبال حاشيه و مطرح‌ كردن خودش يا گروهي نيست. اگر در خدمت باشد، بدانيد طنز‌پرداز نيست. اصلا نمي‌شود طنز‌پردازي واقعي در خدمت باشد. نمونه‌اش در كار ابوالفضل زرويي‌ نصرآباد در هفته‌نامه‌ي «گل‌آقا» با مطلب «تذكرة‌المقامات» كه بسيار كار عالي‌اي بود. وقتي حضور هدايت‌كننده‌اي همچون كيومرث صابري‌ فومني و قلم زرويي‌ نصرآباد باشد، مي‌توان نقد رفتار حكومتي كرد، كه در آن، ميل به پول، توهين و تسويه‌حساب هم نمي‌بينيم.

نادر ختايي در پايان توضيح داد: طنزپرداز نه تنها مسأله‌ي حكومتي؛ بلكه هر شخصي را كه بخواهد نقد كند، بايد معيار انصاف و آزادمردي داشته باشد. بسياري از كارهايي كه الآن مي‌شنويم يا مي‌خوانيم، طنز نيستند و هجوند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن