تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815332519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مجلس شوراي اسلامي : نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادي سياسي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: رييس مجلس شوراي اسلامي : نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادي سياسي نيست


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز :رييس مجلس شوراي اسلامي گفت :نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادي سياسي نيست بلكه كارشناسي است.مجلس اين طرح را پيگيري مي كندو كميسيوني ايجاد كرده كه با نگاهي راهگشا به آن نگاه مي كند تا منافع كشور حفظ شود

به گزارش روز جمعه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، دكتر علي لاريجاني در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت :خدمت شما نمازگزاران عرض سلام دارم و اين كه توفيق ديدار شما را پيدا كردم خدا را شاكرم.اولين ايام ماه ذي حجه است كه اميد دارم سهم وافري از نعمات الهي به دست آوريد. شهادت امام باقر را هم تسليت مي گويم و روز دانشجو را نيز گرامي مي داريم.
وي تصريح كرد :در سال 1366 ودر چنين روزي بعضي زائران خانه خدا به شهادت رسيدند و برخي كشورهاي منطقه در حمايت از صداموايجاد جريان هاي تندرو دچار اشتباهاتي شدند.
لاريجاني خاطر نشان كرد :شايد جالب باشد چندي پيش يكي از رهبران كشورهاي عربي مي گفت: ما 40 ميليارد دلار در جنگ به صدام كمك كرديم و اذعان به اشتباه خود مي كنيم ولي باز هم در حال حاضر اشتباهات جديدي در مورد فلسطين انجام مي دهند. چقدر مي خواهيد اشتباه كنيد كشورهاي كوچك را در حال حاضر پايگاه نظامي آمريكا قرارداده اند.
وي ادامه داد:در حال حاضر كشورهاي مهم منطقه كه از مزيت نفت برخوردار و سرمايه دارند در اين شرايط تحت فشار آمريكا هستند و براي رفع كمبودها و خسارت ها ي آمريكابايد به اين كشور كمك كنند . فشار آمريكا به حدي است كه از پول اين كشورها استفاده مي كند. چرا كشورها با تحريك آمريكا بايد عليه هم توطئه كنند و كشور خود را پايگاه آمريكا قرار دهند؟ چرا كشورهاي اسلامي بايد هزينه اشتباهات آمريكا را از جيب خود دهند؟
لاريجاني تاكيد كرد :چه عواملي باعث اين شرايط خسارت آميز شده و چگونه اين وضع اسف آور به وجود آمده كه در عروسي و عزا بازنده كشورهاي منطقه هستند؟ به دليل اين كه اخيرا يادبود شهيد مدرس و نماينده بر حق در ايران بوده خاطره اي از او نقل مي كنم. دولت روسيه در1330 هجري قمري قسمتي از شمال و شرق ايران را تصرف و نيروهاي خود را تا خراسان اعزام كرد و انگليس خوزستان را تصرف و دولت عثماني قسمت هايي ديگر از كشور را گرفتند. قشون اين كشورها هر جا رفتند مردم را آزار دادند وبه عنوان مثال روس ها گنبد امام رضا را به گلوله بستند. در سال 1333 هجري قمري روس ها تا منجيل رفتند و بعد سمت قزوين حركت كردند و دولت مركزي صمصام السلطنه را تحت فشار قرار دادند كه به سمت تهران حركت و پايتخت را مي گيريم اين خوي استعمارگران بود وغربي و شرقي هم ندارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت :تصور كنيد كشوري قسمتي از كشور ديگر را مي گيرد و به دولت مركزي فشار مي آورد كه اگر پول اشغال را ندهيد ما پايتخت را تصرف مي كنيم در حال حاضر هم همين طور است .به دولت عراق براي تصويب قانون نفت فشار مي آورند، آمريكا مي خواهد هزينه اشكال عراق را بگيرد و اين سنت كشورهاي اشغالگر است.
وي خاطر نشان كرد :حال موضع مدرس را نگاه كنيد.در آن زمان وحشت عجيبي كشور را فراگرفته و در آخر ذي الحجه عده اي از قشون روس با دادن اولتيماتوم به سمت تهران حركت كردند .احمد شاه كه به اصفهان رفت و صمصام السلطنه هم به مجلس گفت: به ما اختيا ردهيد تا تسليم شويم ،يعني هزينه متجاوزين را از جيب مجلس دهيم. مجلس تشكيل شد و نمايندگان هم بلاتكليف بودند مدرس به تنهايي بلند شد و پشت تريبون رفت مردم مضطرب و نگران بودند ولي اين سيد مجاهد پشت تريبون آمد و چند جمله تاريخي گفت كه نطق آن روز مدرس را مي خوانم: آقايان اگر مشيت امور بر اين باشد كه آزادي و استقلال ما به زور گرفته شود سزاوار نيست كه آن را به دست خود امضا كنيم. نه هرگز تسليم نمي شويم و پايداري مي كنيم. همين چند جمله باعث شد مردم با شعار زنده باد ملت ،زنده با مدرس به خيابان ها ريخته و دولت صمصام الدوله سقوط كرد و استقلال كشور تا حدي به دست مدرس حفظ شد. مجلسي كه بخواهد از ملت دفاع كند بايد مستقل باشد تا بتواند احقاق حق كند.
وي در ادامه افزود :استعمارگران هميشه به دنبال سلطه مطلقه بودند و در حال حاضر فقط شكلش مقداري مدرن شده و حتي امتياز نفت و گاز به كشورهاي غربي داديم و حالابرخي كشورها مجبورند هزينه بحران آمريكا را بدهند و بر عليه كشورهاي اسلامي بجنگند.شما يادتان هست كه در اين چند سال چند بار تفرقه ميان شيعه و سني به راه انداختند كه پشت سر آن هانيز آمريكا و اسرائيل بود. منافع آمريكايي هادر سرگرم كردن كشورهاي منطقه است با چپاول اين كشورها و امتياز گرفتن از آنها و موافقت نامه اي كه بر مردم عراق تحميل شده نمونه آن است.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : در 1938 هجري قمري كابينه وثوق الدوله را بر روي كار آمد كه قرارداد 1919 راامضا كرد و بر اساس آن دولت ايران اختيارات زيادي به انگليس داد د رحال حاضر اين وضع در توافقنامه آمريكا ديده مي شود. البته نوري المالكي تا حد زيادي آن را تعديل كرد تا به رفراندوم نيز طرح را برساند البته هنوز هم اشكالاتي دارد.مرحوم مدرس وقتي ديد وثوق الدوله اين كار را كرد مردم را بسيج كرد و با افراد مختلف تماس گرفت و آن ها را هشيار كرد. وثوق الدوله را به منزل خود خواند و از او توضيح خواست و لي او گفت در مقابل اين قرارداد، انگليسي ها استقلال ما را به رسميت مي شناسند و در حال حاضر هم آمريكا همين را مي گويدكه ما حاضريم حقوق شما را به رسميت بشناسيم در صورتي كه انرژي هسته اي را تعطيل كنيد و اين چه جور رسميت شناختن استقلال كشور است . در قرارداد 1919 نيز همين شكل بود مدرس مي گويد اشكال در اينجاست و آقاي وثوق الدوله ايران را ارزان فروختيد.
لاريجاني خاطر نشان كرد :در جريان كاپيتولاسيون هم فرياد امام خميني (ره) همه چيز را تغيير داد. رهبران ديني ما هميشه دست ملت را گرفته اند.مدرس ها ، ميرزاي شيرازي ها ،وامام بود كه توانست با راهبري مردم و توكل بر خدا كشور را حفظ كند و در اين سال ها بحث سياست هاي بوش در اشغال افغانستان و عراق و تجزيه طلبي كشورهاي عربي مطرح بود كه اگر دولت هاي اسلامني منتظر ند تغييرات يك جريان و حزب در آمريكا وضع آن ها راسامان دهد اين سراب است حوادث 30 ساله در احزاب آمريكا به وحود آمده و تاكتيك هايشان متفاوت است اما در خوي سلطه گري تفاوتي ندارند. شعار تغيير نيز براي منافع خود بود نه كشورهاي اسلامي، وضعيت اسف آور بوش موج نفرت را ايجاد كرده بود و اين شعار تغيير به اين علت در ميان مردم باور پذير شد . آن ها در اصل براي منافع كشورخود شعار تغيير دادند.
وي تاكيد كرد :مادامي كه ميدان عمل كشورهاي اسلامي اين گونه باشد با هر رنگ و حزبي سلطه بيشتر را دنبال مي كنند.سيد جمال ادين اسد آبادي مي گفت كليه راه را همرگياي دولت ها و ملت هاي اسلامي مي دانيم.100 سال از اين حرف گذشته و كشورهاي اسلامي هنوز اين مشكل را دارند چون اين كليد را پيدا نكرده اند علت اين كه كشورهاي اسلامي به وضع لبنان توجه ندارند اين است كه راه سيد جمال را دنبال و ملي فكر نكردند .در مقابل بيگانگان استقلال كشور درپناه ايستادگي ميسر است و تا كشورهاي اسلامي اين استقلال را تجربه نكنند با هم متحد نمي شوند. در جنگ 33 روزه علت پيروزي اين نبود كه كشورهاي اسلامي به حزب الله كمك كردندبلكه برخي از آنها نيز پشت پرده با اسرائيل ملاقات هايي داشتند حزب الله با كمك راه امام ايستادگي كرد.
لاريجاني اظهار داشت :حماس و جهاد اسلامي اگر با انتفاضه توانست دشمن را به عقب براند به خاطر راه امام بود. مومنين عزيز غزه در محاصره است و توحش مدرن در جامعه حاكم شده است. براي دو سرباز اسرائيلي ده ها كشور واسطه شدند ولي چرا براي يك ميليون و غير مردم فلسطين تكاني نمي خوردند؟ چه صحبتي از حقوق بشرداريد؟ بدتر از آن وضعيت بي احساسي كشورهاي اسلامي است در اجلاس آمريكا و براي گفتگوي اديان بودكه فاجعه بار است .در اين مسئله رخ داده همه سكوت كردند و يكي از شاهزاده هاي آن ها نيزبه اسرائيل سفر كرده است.
وي تاكيد كرد :شرايط منطقه حساس است و بحث ها بر سر مسائل هسته اي ايران دنبال مي شود.جرا با يك ملت متمدن و مسلمان اين طور صحبت مي كنند. اين حرف ها بوي كهنگي مي دهد و توهين به ملت ها است. ايران قدرت ونفوذ در منطقه پيدا كرده ودر 30 سال گذشته در زمينه آباداني و استقلال و خريد بناهاي اقتصادي و موج فرهنگي در اسلام توفيقات زيادي پبداكرده است .ايران هم چه بر وحدت تمركز كند از دشمني آن ها خلاص ميشود. اتحاد بين احزاب و شخصيت ها در شرايطي كه انتخابات رياست جمهوري است مهم است. بايد مولفه هاي وحدت ملي فراهم شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد :مجلس بر استقلال قوه مقننه براي تصميم گيري هاايستادگي مي كند . ما در اين 30 سال با تمام شرايط انتخابات برگزار كرديم تا كشور بدون مجلس نماند. مطابق قانون مشروعيت با مجلس است و به قول رهبري مجلس در راس امور است امام خميني (ره) و رهبر فرزانه انقلاب هميشه تذكر دادند مرجع اصلي قانونگذاري مجلس است تا مردم سالاري در ايران با مجلس تامين شود. در حال چالش هاي زيادي داريم بحث هاي مختلف كارشناسي در مسائل اقتصادي و فرهنگي وجود دارد ولي نتيجه كار مجلس نگاه كارشناسي است ما به دنبال مسائل خردنيستيم و نمي خواهيم كشور دچار چالش شود ابعاد طرح تحول اقتصادي يك وزن ندارد اما مهمتر از لايحه بودجه است كه اگر در چارچوب سياست هاي رهبري و هماهنگ با قانون اصل 44 طراحي شود مطلوب است.
وي در ادامه افزود :مجلس اين طرح را پيگيري مي كند، كميسيوني ايجاد كرديم و با نگاهي راهگشا به آن نگاه مي كنيم تا منافع كشور حفظ شود. نگاه مجلس به اين طرح سياسي نيست بلكه كارشناسي است. محور مجلس اقليت و اكثريت و قبيله گرايي نيست و بحث اصلي اش عمل كارشناسي است. نگاه مجلس اين است كه كه در نظامي كه امام بنيان گزارا آن است و رهبر راه هاي اين كشور است وقت گذراندن در مسائل چيزي و دعواهاي سياسي كفران نعمت است. ما تفاوت نظر كارشناسي را مطلوب مي دانيم و اگربر سر مصالح كشور اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد كمك دهنده است اما اختلاف نظردعواهاي سياسي در شرايط فعلي مناسب نيست.
لاريجاني در پايان پيش خطبه نماز جمعه گفت :مجلس دولت و قوه قضائيه را محترم مي شمارد دولت با سفرهاي استاني براي حل مشكلات كشور احترام مي كند كه ما قدردان آن هستيم. البته من نمي گويم تفاوت نظر بين مجلس و ساير قوا وجود ندارد اما بحث ها بر مسائل اساسي كشور است ممكن است برخي اظهارات را مجلس به صلاح نداند كه اين تعارض نيست. وقتي دولت از مجلس راي اعتماد مي گيرد مجلس به آن نظارت مي كند اين نظارت بايد باشد تا دولت كار خود را اصلاح كند.مجلس بر اساس سخنان رهبري و سياست هايي كه سعي مي كند موانع اصل 44 را بردارد و اگر قوه اي هم در اين زمينه كار خود را درست انجام نداد مجلس به وظيفه خود عمل مي كند.كنار گذاشتن مسائل فرد و توجه به مسائل اصلي شرايط توسعه كشور را در سطح منطقه و بين المللي فراهم مي كند.
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن