واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حقشناسی پیامبر(ص) الگوی سعادتمندی بشریت است
محقق حوزه دین با اشاره به صفت حقشناسی به عنوان ریشه سعادتمندی انسان، پیامبر اعظم(ص) را حقشناسترین انسانها معرفی كرد و افزود: تبعیت از این صفت پیامبر (ص) امروز راهگشا و حلال بسیاری از مشكلات و معضلات اجتماعی است.حجتالاسلام علی كرمی، استاد حوزه، محقق و پژوهشگر حوزه دین انسانها را از لحاظ شخصیتی به دو گروه تقسیم كرد و گفت: در طول تاریخ گروهی از انسانها به شدت متمایل به خود هستند و هیچ حقی را برای دیگری به رسمیت نمیشناسند، این خود خواهان كه جهان فنا شده از جنایت و ظلم آنهاست هر آنچه را كه خلاف میلشان باشد با زور، حیلهگری و خونریزی از میان برمیدارند.وی افزود: در آسمان انسانیت به گروهی دیگری از انسانها برخورد میكنیم كه حقشناسند و این خصوصیت را نه برای ریاكاری و خوشایند دیگران بلكه با این باور كه زندگی سعادتمند انسان در گرو حقشناسی است به كار میبندند و تمام خوبیهای جهان تجلی شخصیت این بزرگواران است.حجتالاسلام كرمی شناختن حق پروردگار، حق طبیعت، حق نفس و حقوق همنوعان را چهار محور مهم حقشناسی دانست و تصریح كرد: همه چهرههای درخشان تاریخ اعم از حضرت ابراهیم، موسی، عیسی و برترین آنان پیامبر اعظم(ص) این چهار محور را رعایت كرده و آن را به دیگران نیز میآموختند.وی با اشاره به عبادتهای ویژه پیامبر خاتم(ص) و نوع نماز، نیایش و گفتگوی ایشان با خدا ابراز داشت: پروردگار در قرآن از عبادت پیامبر(ص) تقدیر میكند و حتی او را از به زحمت انداختن خود در امر حقشناسی از خالق و معبود خویش منع مینماید در حالیكه پیامبر (ص) عبادات خود را در پیشگاه با عظمت پروردگار قلیل میدانست و روز به روز بر آن میافزود.مترجم كتاب نهجالفصاحه با ذكر نمونه ای به بررسی سیره و منش حقشناسی رسول اكرم (ص) در منزل و در برخورد با همسر بزرگوارشان پرداخت و اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) به خاطر اخلاق، معنویت، بزرگمنشی و گذشت در برابر حق، اعتبار و موقعیت خود را در راه اسلام و پیامبر (ص) به مخاطره انداخت و چه زیبا رسول خدا درباره شخصیت ایشان فرمود: در زیر آسمان زنی به عظمت، شخصیت، اخلاص و فداكاری خدیجه (س) وجود ندارد.وی ادامه داد: پیامبر (ص) نه به این دلیل كه خدیجه (س) همسرش بود او را مورد تجلیل قرار میدهد بلكه آنچنان كه میفرماید''خدیجه (س) زمانی حرف و اندیشه مرا فهمید و تصدیق كرد كه دیگران توانایی اندیشیدن به آن را نداشتند و روزی ثروت خود را در اختیار من قرار داد كه دیگران از من دوری میكردند'' و این سیره حقشناسی و برخورد پیامبر (ص) با اهل منزل آنچنان راهگشاست كه امروز میتواند بسیاری از مشكلات و معضلات اجتماعی و خانوادگی را مرتفع سازد.حجتالاسلام كرمی در ادامه به شیوه برخورد رسول خدا با دخترشان فاطمه زهرا(س) اشاره كرد و گفت: پیامبر(ص) به خاطر ویژگیهای خاص شخصیتی دخترش، به احترام دست او را میبوسید همچنین با بستگان خود كه همواره به اذیت و آزار ایشان میپرداختند با عطوفت و مهربانی برخورد میكرد و آنان را به خاطر خدا میبخشید.وی با استناد به شیوه برخورد پیامبر (ص) با انصار بعد از غزوه حنین به بررسی حقشناسی ایشان در عرصه اجتماع و در میدان سیاست اشاره كرد و افزود: پیامبر اكرم(ص) غنایم ''حنین'' را در بین اهالی مكه و اطراف آن تقسیم كرد و به ده هزار نفر از یاران خود كه از مدینه با او همراه شده بودند هیچ سهمی از غنایم نداد، این مساله باعث اختلاف و اظهار ناراحتی عدهای از آنان و بروز هرج و مرج در بینشان شد چرا كه آنان زمانی زندگی خود را در راه اسلام و رسول خدا رها كرده بودند، پیامبر (ص) آنان را جمع كرد و گفت: ای یاران آنچه تاكنون انجام دادم همه دستور پروردگار بوده و من هیچ كاری برای شما نكردم اما در پرتو اسلام بسیاری از شما از فقر به آسایش و از جاهلیت به تمدن رسیدهاید، حال شما بگویید كه در راه اسلام چه كردهاید؟ آنان متاثر شده و گفتند: ما هیچ كاری نكردهایم، اما پیامبر (ص) در كمال حقشناسی فرمود: من از حق شما دفاع میكنم و به ذكر همراهی و همكاری انصار در راه آرمانهای اسلام پرداخت به طوریكه اشك از دیدگاه آنان جاری شد و این حقشناسی در اوج قدرت دلهای یاران را صفا داد و كینهها از میان برد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]