تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821184287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس نقد شد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: كتاب "شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس" نقد شد
تهران – حيات

كتاب شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس رساله پژوهشي در دوره كارشناسي ارشد اثر حسن بارونيان است كه حاصل اين پژوهش به صورت كتاب به چاپ رسيده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات، جلسه نقد و بررسي كتاب "شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس" با حضور محمدرضا سنگري، علي اصغر شيرزادي، بلقيس سليماني نويسنده، منتقد و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس و حسن بارونيان نويسنده اثر، عصر روز گذشته (سه شنبه) در سراي اهل قلم برگزار شد.
در ابتداي اين نشست حسن بارونيان نويسنده اين اثر با اشاره به هدف از نگارش چنين كتابي گفت: ادبيات يكي از شاخص ترين شاخه هاي تعالي هنر است كه بيش از ديگر شاخه هاي هنري، ظرفيت بيان ميراث هاي فرهنگي را دارد. در همين راستا ادبيات داستاني يكي از شاخه هاي ادبي براي بيان بسياري از مفاهيم، از جمله ادبيات دفاع مقدس است كه متاسفانه كمي به آن بي توجهي شده و همين امر، مرا واداشت تا اين پژوهش را در زمينه داستان هاي كوتاه دفاع مقدس با وجود كمبود منابع در اين زمينه به انجام رسانم.
در ادامه اين جلسه بلقيس سليماني نويسنده و پژوهشگر و منتقد حوزه ادبيات دفاع مقدس در نقد اين كتاب گفت: عنوان اصلي اين كتاب، شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس است كه نويسنده در كتاب كمتر به اين موضوع پرداخته و بايد مطالب و جزييات به دقت سنجيده شده و پس از آن بيان شوند. امروزه، زبان، زبان ايجازگويي است و مخاطب كتابي را كه داراي اطناب گويي و حاشيه پردازي است نمي پسندد چرا كه امروزه، عرصه، عرصه فن آوري و الكترونيك و دسترسي آسان به اطلاعات است به همين خاطر بايد براي نگارش چنين آثاري از نشانه ها و تكنيك هاي كوتاه نويسي، جملات جذاب، موجز و رسانه اي استفاده شود تا مخاطب جذب يك كار پژوهشي شود كه متاسفانه اين كتاب داراي چنين معيارها و نشانه هايي نيست و به مطالب حاشيه، بيش از عنوان اصلي مي پردازد.
وي افزود: اين كتاب داراي مقدمه طولاني و غيرضروري است كه با موضوع اصلي اين اثر بسيار بي ارتباط است و وجود چنين مقدمه طولاني نه تنها به موضوع اصلي كمك نمي كند بلكه آن را غير حرفه اي نيز جلوه داده است. در مقدمه اين پژوهش جزييات بسياردقيق جنگ آمده كه بحثي زايد براي موضوع ادبي اين كتاب محسوب مي شود و نويسنده مي توانست اين مقدمه را در يك يا دو صفحه خلاصه كند.
اين پژوهشگر حوزه ادبيات دفاع مقدس گفت: وقتي موضوع ادبي در كتابي مطرح مي شود لزومي به ذكر جزييات جنگ به مثابه يك وضعيت اجتماعي و واقعه تاريخي نيست. در فصل دوم اين كتاب نيز اين اتفاق افتاده است، فصل دوم اين كتاب جنگ در ادبيات داستاني را بيان مي كند كه شامل مباحث جنگ ازديدگاه فلاسفه و انديشمندان، جايگاه جنگ در ادبيات داستاني جهان مي باشد كه ارتباطي با موضوع اصلي كتاب ندارد. فصل سوم نگاهي به جنگ عراق عليه ايران دارد كه در واقع ادامه مقدمه طولاني فصل اول است.
سليماني مباحث فصول اين كتاب را محققانه دانست ولي در نقد اين مباحث گفت: مباحث و مسايل مطرح شده در برخي فصول بسيار محققانه است و نويسنده براي نگارش آن بسيار پژوهش و بررسي كرده اما جاي طرح آن دراين كتاب با اين موضوع نيست.
وي ادامه داد: فصل چهارم كه ادبيات دفاع مقدس است فقط كار را حجيم كرده بدون اينكه به موضوع اصلي كمكي كرده باشد و به لحاظ منطقي وجود چنين فصلي براي اين موضوع يعني شخصيت پردازي آن هم فقط در داستان هاي كوتاه ادبيات دفاع مقدس ضرورتي ندارد و نويسنده در اين فصل به شعر، داستان، نمايش نامه، فيلم نامه و بعد خاطره نگاشته ها مي پردازد كه اين مباحث نيز فقط كتاب را قطور كرده است.
سليماني افزود: فصل پنجم شامل ادبيات داستاني دفاع مقدس است كه فضاي بسياري از كتاب را اشغال كرده بي آنكه به موضوع اصلي مطلبي اضافه شود و در صورت نيازبه اين فصل آن گونه كه بايد به اين موضوع پرداخته نشده و موضوعات اين فصل به شيوه ي روايت در ادبيات داستاني پرداخته، نه به شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس، كه مبحثي خارج از موضوع بحث است و نويسنده از زاويه ديد وارد شخصيت پردازي مي شود.
وي گفت: عناصر داستان فصل ششم اين كتاب يك كلاس درس است آن هم در فصل ششم، فصلي كه بايد مطالب و مباحث جمع بندي شود نويسنده، كلاس درس داير مي كند كه وجود چنين فصلي در اين كتاب با اين موضوع بسيار نابجا است. فصل هفتم كه فصل پاياني اين كتاب است راجع به شخصيت پردازي در داستان هاي كوتاه دفاع مقدس است كه نويسنده در چند فصل قبل تر اشاره اي به اين بحث مي كند و پس از آن به اين مبحث پرداخته نمي شود تا فصل پاياني كتاب به طور كلي ترتيب منطقي و فصل بندي كتاب رعايت نشده، موضوعات بسيار ضعيف دسته بندي شده و موضوع اصلي در پرانتز و در حاشيه قرار گرفته و كمتر به آن پرداخته شده است.
همچنين در ادامه اين نشست علي اصغر شيرزادي منتقد، نويسنده و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس با تاييد نقد سليماني براين اثر گفت: اين اثر به رغم اينكه مدعي يك كار پژوهشي – دانشگاهي است متديك و تكنيكي نيست. اثر، اثري كشكولي شده كه نويسنده هرچه داشته در اين كشكول ريخته و چه بسا طرح بسياري از مباحث در اين اثر لزومي نداشت.
وي افزود: اين كتاب به صورت جامع شامل تمام داستان هاي كوتاه دفاع مقدس نيست. در اين كتاب نويسنده به وجوه مختلف شخصيت پردازي در داستان نپرداخته چرا كه يكي از وجوه شخصيت پردازي، موقعيت پروري شخصيت است كه در اين كتاب نسبت به آن بي توجهي شده است. جنگ يك موقعيت پرتپش و حساس است كه هر لحظه آن مي تواند محور يك داستان باشد، و اگر از سوي نويسنده به اين بخش بيشتر پرداخته مي شد به لحاظ ادبي بهتر بود.
شيرزادي تصريح كرد: نويسنده اين اثر به مباحثي اشاره مي كند كه در كتاب هاي فنون ادبي آمده و نيازي به مطرح كردن چنين مباحثي در اين كتاب نبود.
محمدرضا سنگري نيز در ادامه جلسه نقد اين كتاب گفت: با توجه به فضاي دانشگاه هاي ادبيات كه از هرگونه فعاليت در زمينه ادبيات دفاع مقدس خالي است اين اثر پژوهش قابل قبولي و گامي هرچند كوتاه در زمينه پژوهش در ادبيات دفاع مقدس است.
وي ادامه داد: طرح مقدمات در اين اثر كمكي به تحليل ها نكرده و بايد در چاپ هاي بعدي مقدمات نقش تحليلي در موضوع داستان را داشته باشد و اين اثر مي تواند شروعي براي ادامه راه نويسندگي بارونيان باشد چرا كه نويسندگان در نخستين آثار خود بسيار تحت تاثير ديگران هستند و اين تاثير در اين كتاب مشهود است، اما در اواسط كتاب نويسنده از گيومه گويي و نقل قول ديگران كمتر استفاده مي كند و خود دست به قلم مي شود.
سنگري درمورد انتخاب مجموعه هاي داستان كوتاه و پرداختن به شخصيت ها در اين كتاب گفت: انتخاب مجموعه هاي داستان كوتاه بايد هوشمندانه اتفاق مي افتاد و بايد داستان ها با يك سير زماني در كتاب جريان مي يافت و شخصيت هاي داستاني نيز بايد مورد مقايسه قرار مي گرفت كه نويسنده در اين اثر به آن توجهي نكرده است.
سنگري در پايان اين اثر را پژوهشي قابل قبولي دانست و گفت: اين كتاب پژوهش خوبي است و چون اولين قدم نويسنده در زمينه فنون ادبي ادبيات دفاع مقدس است بسيار ارزشمند است اما با يك بازنگري در چاپ هاي بعدي مي تواند منبعي مهم در حوزه ادبيات دفاع مقدس و پايداري باشد.
در پايان جلسه لوح تقديري به حسن بارونيان به پاس زحمات مجدانه در تحقيق ادبيات پايداري، تقديم شد.
پايان پيام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن