تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820959654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين عوامل نوسانات قيمت نفت از زبان دبيركل اوپك


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مهمترين عوامل نوسانات قيمت نفت از زبان دبيركل اوپك
انرژي- همشهري آنلاين:
دبيركل اوپك ركود اقتصادي بانك‌هاي آمريكا، كاهش ارزش دلار و هجوم سودجويان سرمايه‌دار به بخش نفت را مهمترين عوامل نوسانات قميت نفت دانست.

به گزارش واحد مركزي خبر، عبدالله البدري در همايش مديريت انرژي گفت: ايران يكي از ۵كشور بنيانگذار اوپك است و فرصت بسيار خوبي است كه همايش بين‌المللي مديريت انرژي با هدف بررسي علل نوسانات قيمت نفت و آينده‌نگري اين صنعت در تهران برگزار مي‌شود.

وي افزود: ريشه‌هاي سقوط قيمت نفت و ركود اقتصادي بسياري از كشورهاي جهان به پرداخت وام‌هاي رهني بانك‌هاي آمريكايي بر مي‌گردد كه در پي آن كاهش ارزش دلار باعث شد سرمايه‌داران بورس‌هاي آينده نفتي را خريداري كنند و بورس‌بازي و سفته‌بازي، بازار نفت را دستخوش نوسان كرد.

البدري گفت: در ابتداي سال قيمت نفت ۹۲ دلار بود و در مدتي اندك به ۱۴۰ دلار رسيد، عرضه نفت در سال ۲۰۰۸ زياد بود ولي قيمت نفت هم بالا مي‌رفت كه اين تناقض بسيار مشكوك و غير منطقي بود.

دبير كل اوپك افزود: تنها علت اصلي نوسانات قيمت نفت كه باعث راكد شدن بسياري از طرح‌هاي اين صنعت شد انگيزه سودجويي سرمايه‌داران است.

البدري اظهار داشت: در حال حاضر وضع بازار نفت اسفبار است و تركيدن حباب قيمت نفت باعث بوجود آمدن نگراني ميان عرضه كنندگان و نيز ميان مصرف‌كنندگان انرژي شده است.

وي گفت: بسياري از كشورهاي توليد كننده نفت، درآمد حاصل از نفت را صرف عمران و آبادي كشور خود مي‌كنند و براي رسيدن به توسعه پايدار داشتن درآمدي منطقي از نفت حق اين كشورهاست.

دبير كل اوپك گفت: اعضاي اوپك براي ثبات بازار و منطقي كردن قيمت نفت نياز ضروري به اقدامات جديد و برنامه‌ريزي ميان مدت و بلند مدت دارند.

البدري افزود: با توجه به اينكه بسياري از كشورهاي توليد كننده نفت نياز به سرمايه‌گذاري در بخش صنعت نفت دارند اعلام مي‌كنم اوپك آماده است تا در اين حوزه سرمايه‌گذاري و به كشورهاي عضو كمك كند.

وي تصريح كرد: اگر قيمت‌ها منطقي و با دوام باشد توليد اوپك از ۸۵ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۰۶ به ۱۰۶ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۳۰ خواهد رسيد.

البدري گفت: ايران يكي از بزرگترين توليدكنندگان نفت و گاز جهان است و اعضاي اوپك با داشتن سه چهارم ذخاير ثابت انرژي جهان بايد به فكر آينده و ثبات بازار باشند.

البدري گفت: هيچ چيز براي مدير بدتر از اين نيست كه در بازار ابهام وجود داشته باشد و شرايط موجود جهاني بر اين ابهام مي‌افزايد.

وي افزود: ما از كشورهاي توسعه يافته و مصرف كننده انرژي مي‌خواهيم در عملكرد خود شفاف باشند و به نگراني كشورهاي توليد كننده توجه كنند.

البدري اضافه كرد: وضع بودجه كشورهاي توليد كننده نفت خوشايند نيست و اين كشورها با مشكل مالي روبرو هستندو تصميم گيري در اين بازار وخيم بسيار سخت است.

البدري گفت: توليدكنندگان ۳ اقدام را بايد انجام دهند اول اينكه در اين زمان حياتي ضروري است كه چشم اندازي دقيق براي جهت‌گيري صنعت نفت در آينده داشته باشيم زيرا داشتن چشم انداز روشن به هماهنگي و تصميم‌گيري جمعي بين اعضاي اوپك كمك مي‌كند.

وي افزود: دوم اينكه تحولات جهاني نفت در يك لحظه اتفاق مي‌افتد و بايد اعضاي اوپك علائم اقتصادي را پيش خواني و پيش‌بيني كنند چرا كه رفتارهاي نفتي به تغييرات اقتصادي جهان بستگي دارد.

البدري گفت: سوم اينكه از تجربيات گذشته درس بگيريم و بايد صبر كنيم زيرا دوره ما تقريباً شبيه دهه ۹۰ است و نبايد ترس داشت.

وي افزود: امسال قيمت‌ها سريع بالا رفت و سريع هم افت كرد چه كسي مي‌داند تا يك ماه ديگر چه اتفاقي مي‌افتد شايد تصميمات همايش تهران تا ۵۰ درصد در ثبات قيمت نفت تأثيرگذار باشد.
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن