تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820831211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاله العربيه درباره حملات تروريستي بمبئي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مقاله العربيه درباره حملات تروريستي بمبئي
سياسي. بمبئي. پاكستان
تهران - پايگاه اينترنتي العربيه فارسي روز دوشنبه مطلبي را درباره حواث اخير بمبئي به قلم عبدالرحمن الراشد منتشر كرد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، مقاله با طرح اين سوال كه آيا اينك نوبت درگير كردن مسلمانان هند است؟ افزود: ‪ ۱۸۰‬ميليون مسلمان هندي هم اكنون با تبعات درگيري‌هاي خونبار گروهي تروريست دربمبئي سر به گريبان مانده اند. آيا واقعا سرنوشت مسلمانان اين شده است كه در هيچ جاي جهان از اقدامات تندروان هم كيش خويش در امان نباشند و از نتايج كارهاي آنان جان سالم به در نبرند؟
العربيه داد: مسلمانان هند يك اقليت ‪ ۱۳‬در صدي در كشور خويش هستند اما همين اقليت، از نظر جمعيت در سطح جهان، پس از اندونزي، دومين جامعه بزرگ اسلامي را تشكيل مي‌دهند و اين موضوع، رويداد بمبئي را به جنايتي فراتر از يك اقدام تروريستي ديگر تبديل مي‌كند.

به نوشته العربيه، آيا هدف برنامه ريزان اين حملات اين بوده است كه جنگي مذهبي بين مسلمانان هند از يك سو و پيروان هندي ساير اديان از سوي ديگر راه بيندازند و همان وضعي را كه بين اهل سنت و شيعه در عراق به وجود آمد، در هند تكرار كنند؟ آيا مي‌خواهند به تلاشي كه در بريتانيا ناكام ماند در اينجا جامه عمل بپوشانند؟ آيا هدف، آن گونه كه به وضوح در بيانيه‌هاي چنين برنامه ريزاني مي‌آيد، ستيزه جويي با ملل جهان و پيروان ساير اديان است؟
العربيه افزود: رويداد بمبئي يك عمليات جنايت بار در سطح جهاني است، ليكن براي ما رويدادي غافلگيركننده نبود. افراط گرايان عليه هند سخن بسيار گفته و آن را بارها تهديد كرده اند. آنها هند را بهانه‌اي براي تحريك عواطف، سربازگيري و جلب كمكهاي مالي قرار دادند.

به نوشته العربيه ، آنچه كه طي چند سال گذشته محاسبات تندروها را دچار سر در گمي كرد، جنگ رسمي و علني حكومت پاكستان عليه تندروان بوده است. جنگ مذكور توسط پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان رهبري شد، ليكن پس از بركناري او و تاكنون نيز توسط حكومت جديد در سطح داخلي ادامه يافت.

نويسنده مقاله با ذكر اين نكته كه رئيس جمهور كنوني پاكستان، همسرش بي نظير بوتو را در نبرد با تروريسم از دست داد و اين نقطه بارزي در تاريخ نوين پاكستان خواهد بود، افزود: پاكستان هر ماه دهها شهروند غيرنظامي بيگناه را بر اثر اقدامات تروريستي از دست مي‌دهد كه اين خود دليل بارزي است بر اينكه پاكستاني‌ها به طور كلي از اتهامات وارد از سوي هند مبرا هستند.

به نوشته العربيه ، هند در اين شك است كه رابطه‌اي بين پاكستان و تروريستها وجود دارد در حالي كه اين اتهامات، ابلهانه است وحكايت از بي توجهي به نبردي دارد كه در همه جاي جهان بين تندروها از يك سو و اكثر مسلمانان جهان از سوي ديگر در جريان است.

در ادامه مقاله آمده است: چه بسا پس از آن كه اهالي بمبئي زخمهاي شهرشان را بستند، نداهاي متعصبانه عليه مسلمانان در هند آغاز شود. حال آنكه اين مردم در يك جامعه عموما سازگار و تسامح گرا زيسته اند، هر چند طبيعتا از درگيري‌هاي افراط گرايان همه فرقه‌ها بي‌نصيب نمانده اند. به طور كلي مسلمانان هند در وضع سياسي بهتري نسبت به بسياري از آن دسته جوامع‌اند كه اكثريت آنها مسلمان اند.

العربيه اضافه كرد: در اينجا نقش مسلمانان در خارج از هند اهميت مي‌يابد.

آنان بايد با همكاري در تنگ تر كردن حلقه محاصره بر تندروان، به فروكش كردن بحران پيش آمده در هند كمك كنند. پيش از اين نيز تعدادي از كشورهاي عربي ظرف سال جاري و سال گذشته اطلاعاتي را در اختيار مسئولان هندي قرار دادند كه منجر به دستگيري گروههايي تندرو و سازماندهي شده در هند شد.

نويسنده با ناشناخته خواندن وجود ستيزه جويان مسلمان هندي افزود: اين امرنشان مي‌دهد كه گروههاي افراط گرا توانسته‌اند به جاي وارد كردن رزمنده از خارج به روش پيشين، به سربازگيري در داخل هند بپردازند.

به عقيده نويسنده مقاله، نشانه‌ها حاكي از آن است كه هند نيز به همان گرفتاري و دردسري دچار شده كه پاكستان، بريتانيا، مغرب و ديگران دچار آن هستند و آن، كاشتن گروههاي تروريستي بومي است كه برنامه و نقشه خود را از خارج مي‌گيرند.

مقاله با اشاره به اين مطلب كه اين وضع، مشكل مسلمانان را در هند بيشتر مي كند، نوشت: هند بر مبناي همنوايي و تعادل دروني جمعيت خويش بر پا شده و استوار مانده است و اين كار كوچكي نيست.

العربيه در مقاله خود افزود: هندي كه اكنون مي‌بينيم بر انديشه‌هاي مردي سترگ همچون مهاتما گاندي بنيان نهاده شده است و وي را يكي از تندروان هم كيش خودش يعني يك هندوي متعصب ترور كرد و از بين برد، زيرا او مردم را به همزيستي مسالمت آميز دعوت مي‌كرد.

به نوشته العربيه، او كشته شد، اما هند به عنوان يك الگوي صلح داخلي بي نظير و يك كشور مورد احترام جهانيان باقي ماند و در اين ميان، مسلمانان هند به رغم درگيري‌هاي مرزي با پاكستان در شكل‌گيري كشور و جامعه خود نقش بارزي داشته و دارند.
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن