تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821182164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عزم ايران بر توسعه فناوري نيروگاه هاي هسته اي


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: عزم ايران بر توسعه فناوري نيروگاه هاي هسته اي
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:عزم راسخ ايران بر توسعه فناوري نيروگاه ها، اين سازمان را بر آن خواهد داشت كه با اتكا به نيروي انساني متخصص و منابع داخلي به چنين دانشي دست يابد.
به گزارش شبكه خبر، غلامرضا آقازاده در همايش بين المللي نيروگاه هاي اتمي محيط زيست و توسعه پايدار علوم و فنون هسته اي را جزو فن آوريهاي پيشرفته و برتر در عصركنوني دانست.

وي تصريح كرد: امروز تاثير اين علوم در گسترش دانش بشري تسلط بر طبيعت تامين رفاه و پيشرفت زندگي بشر غير قابل ترديد است و مي توان آن را از عناصر و محورهاي اصلي توسعه پايدار و عوامل مهم اقتدار يك كشور به شمار آورد.

آقازاده گفت: در طول نيم قرن گذشته در نتيجه تلاش پيگير پژوهشگران اين فن آوري نقش مهمي در رشد صنعت كشاورزي و پزشكي ايفا كرده است.

وي افزود:استفاده از راديو ايزوتوپها در تشخيص و درمان بيماريها، بكارگيري فن آوري هسته اي در توليد برق و توليد مواد با خواص ويژه و همچنين توليد گونه هاي مقاوم محصولات كشاورزي به آفات و كم آبي نمونه اي از استفاده هاي گوناگون اين علوم در پزشكي صنعت و كشاورزي است.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ايران مصمم است با توجه به تاثير شگرف علوم و فنون هسته اي در مولفه هاي علمي اقتصادي و اجتماعي و بطوركلي توسعه پايدار راه خود را در مسير پرپيچ و خم استفاده صلح آميز از اين فن آوري باز كند.

آقازاده افزود: اكنون در جهان راكتورهاي متعددي است كه از آنها براي توليد قدرت و تبديل آن به انرژي الكتريكي نيروي محركه كشتيها و زيردريائي ها، توليد راديوايزوتوپها، تحقيقات علمي و مقاصد آزمايشي و آموزشي استفاده مي شود.

وي گفت :اكنون 439 نيروگاه اتمي در جهان فعال است كه از اين تعداد 104 نيروگاه در اختيار آمريكا، 59 نيروگاه در فرانسه 55، نيروگاه در ژاپن و 31 نيروگاه در روسيه است.

آقازاده تصريح كرد: كشورهاي پيشرفته هسته اي بر اساس ضرورت داشتن منابع انرژي براي توسعه صنعتي خود واجد بيشترين نيروگاه هاي اتمي در جهان هستند و بيشترين توليد و مصرف سوخت هسته اي جهان را دارند.

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه اكنون تعداد قابل ملاحظه اي نيروگاه اتمي درجهان درحال ساخت است گفت: از اين تعداد 8 نيروگاه در روسيه 6 نيروگاه در چپن، 6 نيروگاه در هند، 4 نيروگاه در كره جنوبي، 2 نيروگاه در ژاپن و 1 نيروگاه در جمهوري اسلامي ايران و يك نيروگاه در فرانسه و آمريكا در حال ساخت است.

آقازاده گفت:بر اساس اين آمار كشورهاي دارنده فناوري هسته اي پيشرفته با توجه به ضرورت دستيابي به منابع انرژي، وجود نيروگاه هاي هسته اي در كشورشان را به عنوان يكي از مهمترين و اصلي ترين ابزارهاي توليد انرژي مدنظر قرار داده اند.

آقازاده گفت: آمارها نشان مي دهد تمايل كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه هسته اي به توليد برق هسته اي به عنوان يكي از منابع اصلي توليد انرژي است.

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: ايران با توجه به ضرورت ها و نيازهاي خود به منابع متنوع انرژي يكي از اهداف اصلي خود را دستيابي به برق هسته اي به عنوان يكي از منابع مهم توليد انرژي قرارداده است.

آقازاده خاطرنشان كرد: ايران با جمعيتي 70 ميليون نفري بيش از هزارميليون بشكه معادل نفت خام عرضه انرژي اوليه دارد.

وي گفت :همه مصرف انرژي از 9 / 180 ميليون بشكه معادل نفت خام در سال 1977 با متوسط رشد سالانه 11 / 6 درصد به 1 / 725 ميليون بشكه معادل نفت خام تا سال 2003 افزايش يافته است.

آقازاده افزود: در اين دوره نيز متوسط رشد سالانه توليد برق بيش از 5 / 8 درصد است. وي گفت : از آنجائي كه بيشترين منبع توليد سوخت اين نيروگاه ها گازوئيل نفت و گاز طبيعي بوده است بايد تكيه نيروگاه هاي كشور به فرآورده هاي نفتي همچنان ادامه يابد.

آقازاده افزود: در دو دهه اخير مصرف انرژي نيروگاه هاي كشور براي توليد برق حدود 9 درصد افزايش يافته كه رقم بسيار زيادي است.
وي ميزان يارانه هاي پرداختي دولت به بخش انرژي را بيشترين ميزان يارانه هاي پرداختي در ميان كالاها وخدمات دولتي دانست.

آقازاده گفت:در صورت ادامه روند مصرف حامل هاي انرژي به صورت فعلي تا چند دهه ديگر ايران به عنوان يكي از واردكنندگان نفت خام و برخي فرآورده هاي مرتبط با آن نيز درخواهد آمد.

وي با اشاره به پرداخت يارانه هاي پنهان براي مصرف سوخت در داخل كشور و تحميل هزينه هاي فراوان به دولت افزود: با نظام قيمت گذاري فعلي هزينه هاي توليد و توزيع اين فرآورده هاي سوختي نيز تامين نمي شود.

آقازاده همچنين تصريح كرد: مسايل زيست محيطي به صورت منطقه اي و جهاني درآمده است و كشورها تا حدودي ملزم به اجرا و اعمال قوانين زيست محيطي براي بقاي كره زمين و محيط زيست هستند و فعاليت هاي بين المللي نيز در اين زمينه مدت هاست آغاز شده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:مجموع اين دلايل اتكاي شبكه عرضه انرژي كشور به سوختهاي فسيلي را غيرمنطقي مي كند و استفاده كشور از فناوري هاي جديد از جمله فناوري هسته اي را در مقام مقايسه با سوختهاي فسيلي رقابتي مي سازد.

آقازاده افزود: اكنون در افق سال 1404 برآورد تقاضا و مصرف انرژي كشور با توجه به گزينه هاي مختلف رشد و مصرف انرژي در كشور سه هزار ميليون بشكه تا چهارهزار و پانصدميليون بشكه معادل نفت خام برآورد شده است.

وي افزود: توسعه نيروگاههاي اتمي و توليد برق هسته اي در كشور يكي از اصلي ترين و مهم ترين راه كارهاي جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي مورد نياز خود در طول دهه هاي آينده است.

آقازاده با بيان اينكه سازمان انرژي اتمي بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و الزامات قانوني و مطالعات گروه هاي مختلف مطالعاتي موظف به توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي در كشور است گفت: برنامه جامعي براي توسعه برق هسته اي توسعه منابع انساني توليد سوخت هسته اي و ساخت و تجهيز مراكز تحقيقاتي و توليد تجهيزات لازم براي اجراي اين ضرورت ها تدوين شده است.

وي تصريح كرد: در صورتي كه برنامه ساخت نيروگاه هاي هسته اي و توليد 20 هزار مگاوات ظرفيت برق هسته اي در كشور تا سال 2025 محقق شود با احتساب ضريب توليد 60 درصد به ميزان سالانه صدها ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه جويي مي شود.

آقازاده گفت: با اجراي اين مصوبه علاوه بر ارزش اقتصادي قابل توجه آن از نظر اجتماعي و زيست محيطي نيز از توليد صدها هزار تن دي اكسيدكربن، هزاران تن ذرات معلق در هوا، صدها تن گوگرد و اكسيد نيتروژن جلوگيري مي شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: در صورتي كه ضريب توليد بيش از مقدار در نظر گرفته باشد صرفه هاي اقتصادي و زيست محيطي ساخت نيروگاه هسته اي به مراتب بيش از آنچه بيان شد خواهدبود.

آقازاده خاطر نشان كرد در اين زمينه آنچه مهم است تصميم و عزم ايران مبني بر ايجاد تنوع در نيروگاه هاي اتمي و توجه به توانمندي داخلي از نظر طراحي و احداث نيروگاه هايي است كه دانش آنها در ايران بوجود آمده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم است علاوه بر نيروگاههايي از نوع PWR كه يك واحد آن اكنون در بوشهر در حال ساخت است نيروگاه اتمي 360 مگاواتي را با استفاده از فناوري داخلي بسازد و به بهره برداري برساند.

وي تشكيل كنسرسيوم مشترك ساخت و توسعه نيروگاه هاي اتمي آب سبك را به كشورهاي منطقه پيشنهاد كرد و گفت: ايران آماده است پيشنهاد جامع اين طرح را در صورت توافق اصولي كشورهاي منطقه خليج فارس در نخستين فرصت ارائه كند.
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن