تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمايت ائتلاف يكپارچه شيعه عراق از توافق نامه امنيتي با آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حمايت ائتلاف يكپارچه شيعه عراق از توافق نامه امنيتي با آمريكا
ائتلاف واحد عراق به رياست سيدعبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و با حضور نوري المالكي نخست وزير اين كشور و تني چند از سران كادر رهبري اين فراكسيون تشكيل جلسه داد. به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الفرات، اين نشست كه ديروز در دفتر عبدالعزيز حكيم در بغداد برگزار شد با صدور بيانيه اي پايان يافت. در اين بيانيه بر موضع متحد اين فهرست در حمايت از توافق نامه با آمريكا تاكيد شد.

در همين حال نوري مالكي نخست وزير عراق نيز كه در اين جلسه شركت داشت، گفت: دولت بغداد هرگز تلاش نخواهد كرد تا مسئوليت نظاميان آمريكايي در عراق را تمديد كند و لذا اين نيروها در صورت عدم تصويب توافق نامه فورا عراق را ترك خواهند كرد.

موضع متحد ائتلاف يكپارچه
نوري مالكي پس از ديدار با رهبران فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه عراق اظهار داشت: اعضاي اين فهرست به اجماع به نفع توافق نامه خروج نيروهاي آمريكايي از عراق راي مي دهند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، نوري مالكي، نخست وزير عراق پس از ديدار با رهبران اين فهرست به رياست عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت: فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه عراق گروهي را تشكيل داده است تا ديگر احزاب پارلماني عراق را نسبت به امضاي توافق نامه امنيتي قانع كند. وي تصريح كرد: فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه عراق هم چنان بر موضعش در قبال توافق نامه متحد است و به نفع اين توافق نامه راي خواهد داد. اين درحالي است كه فهرست مذكور نشستي را در دفتر سيدعبدالعزيز حكيم در بغداد براي بررسي موضع گيري احزاب سياسي عراق در قبال توافق نامه عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق برگزار كرده بود. در اين نشست طرح ها و پيشنهادهاي مختلف براي ايجاد توافق ملي در قبال توافق نامه بررسي شد.

انتشار بيانيه در حمايت از توافق نامه
فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه عراق پس از اين نشست در بيانيه اي بر موضع متحد اين فهرست در حمايت از توافق نامه عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق به عنوان راه كاري براي تحقق حاكميت ملي عراق، خروج نيروهاي خارجي از آن و حفظ منافع عالي و ملي عراق تاكيد كرد و از تمامي گروه هاي سياسي خواست تا به مسئوليت هاي تاريخي شان در اين مورد عمل كنند. اين فهرست هم چنين از تلاش مرجعيت ديني عراق و نقش سازنده ايشان در نظارت بر مردم عراق تقدير كرد. فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه عراق آمادگي اش را براي بررسي تمام مشكلات كشور، انجام مذاكرات جدي و ايجاد راه كارهاي قانوني از طريق توسعه اشتراك در كميته هاي ٥جانبه اعلام كرد. نخست وزير عراق اظهار داشت: عراق هرگز تلاش نخواهد كرد تا مسئوليت نيروهاي آمريكايي را در عراق تمديد كند و اين نيروها در صورت عدم تصويب توافق نامه بغداد-واشنگتن در پارلمان، فورا عراق را ترك خواهند كرد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، نوري مالكي، نخست وزير عراق بعد از ديدار با رهبران سياسي مخالف توافق نامه در جمع خبرنگاران گفت: تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در خاك عراق هرگز جايگزين اين توافق نامه نخواهد بود و جايگزين آن عقب نشيني فوري اين نيروها است. مالكي هم چنين در كنفرانس خبري گفت: درهر حال عقب نشيني فوري به نفع عراق نخواهد بود و عراق را با مشكلات عديده اي روبه رو خواهد كرد. اين درحالي است كه بسياري از عراقي ها تنها راه حل را تمديد مسئوليت نيروهاي امنيتي آمريكايي مي دانند.

نشست با مخالفان
در نشست مالكي با رهبران سياسي مخالف توافق نامه كه با هدف قانع ساختن مخالفان برگزار شد، تمام گروه هاي سياسي به جز طرفداران مقتدي صدر حضور داشتند.

حسن الشمري، رئيس حزب شيعه الفضيله در پارلمان و يكي از احزاب مخالف توافق نامه گفت: اين نشست ها بدون دستيابي به راه حل نهايي پايان يافت و ما توافق كرديم كه نشست رهبران سياسي روز دوشنبه برگزار شود و تمام گروه هاي پارلماني درخواست هاي خود را به عنوان توصيه هايي كه بايد درباره آن بررسي صورت گيرد، مطرح كنند. نوري مالكي و اعضاي دولت شديدا از توافق نامه حمايت كردند و گفتند بهترين اميد براي عراق براي بازگرداندن حاكميت به عراق و دوري از آشوب، امضاي توافق نامه است. هم چنين طارق الهاشمي، معاون رئيس جمهور عراق اظهار داشت: اين توافق نامه بزرگ ترين چالشي است كه عراق از زمان سقوط نظام صدام در سال ٢٠٠٣ تاكنون با آن رو به رو بوده است. وي نسبت به اتخاذ تصميم گيري هاي عجولانه و انفرادي هشدار داد و گفت: تا زماني كه احتمال اشتباه در برخورد با توافق نامه وارد است، پيامدهاي اين اشتباه نتايج چندان مناسبي براي كشور نخواهد داشت. البته اين حق عراقي ها است كه اين توافق نامه را بررسي كنند و ميزان فوايد آن را بدانند.

الهاشمي تصريح كرد: اين توافق نامه در برگيرنده همكاري هاي اقتصادي، سياسي، امنيتي، علمي و غيره است و اگر من درخواست به همه پرسي گذاشتن اين توافق نامه را مطرح كردم به خاطر اين است كه نمي خواهم هيچ كس در آينده براي تصويب چنين توافق نامه اي پشيمان شود. عمر عبدالستار الكربولي، از رهبران حزب اسلامي عراق نيز گفت: جبهه التوافق و حزب اسلامي عراق به عنوان بزرگ ترين حزب اين جبهه هرگز از اصول سه گانه براي تصويب توافق نامه چشم پوشي نمي كنند.

وي افزود: اصول سه گانه ما عبارت اند از انجام رفراندوم درخصوص توافق نامه، انجام اصلاحات سياسي واقعي و تغيير برخي مفاد توافق نامه. اين نماينده عراقي تصريح كرد: پيش از اين انتظار مي رفت كه روز چهارشنبه توافق نامه تصويب شود، اما با توجه به عدم توافق ملي در مورد اين توافق نامه تصويب آن با موانع و مشكلاتي رو به رو است. از سوي ديگر منابع مسئول عراقي اعلام كردند: جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه در تلاش هستند تا ديگر احزاب پارلماني به ويژه جبهه التوافق العراقيه، حزب الفضيله، جبهه گفتمان ملي و فهرست العراقيه را نسبت به تصويب اين توافق نامه قانع سازند. نصير العاني، رئيس دفتر رياست جمهوري عراق نيز تاكيد كرد: امروز (سه شنبه) نشست مهمي بين رهبران عراقي جهت ايجاد اجماع ملي در مورد مسائل مورد اختلاف برگزار مي شود.
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن