تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819964559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آستانه سومين سالگرد پير گرافيك ايران؛ نمايشگاه آثار «پير برنارد» و شاگردانش در نگارخانه مميز افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: در آستانه سومين سالگرد پير گرافيك ايران؛ نمايشگاه آثار «پير برنارد» و شاگردانش در نگارخانه مميز افتتاح شد
همزمان با افتتاح نمايشگاه آثار گرافيكي «پير برنارد» طراح گرافيك فرانسوي با عنوان «فردا را امروز بسازيم»، طراحان گرافيك در تالار

بتهوون خانه هنرمندان دور هم جمع شدند و در آستانه سومين سالروز درگذشت مرتضي مميز، ياد پير گرافيك ايران را گرامي داشتند.
امر ا... فرهادي - عضو هيأت امناي بنياد مميز - در آغاز اين مراسم گفت: سه سال پيش چنين روزهايي براي همه ما تلخ بود، زيرا مرتضي مميز از ميان ما رفت و خانواده اش به ياد او و براي جاودانه كردن راهش هرسال مراسم باشكوهي را به ياد مميز برگزار كردند. فرهادي درادامه اين مراسم يادداشت افسانه مميز همسر زنده ياد مميز را خواند.
سپس انوشيروان مميز با خيرمقدم به تمام ميهمانان و هنرمندان درباره نمايشگاه توضيح داد. او گفت: اين نمايشگاه در دوبخش برگزار مي شود. در بخش اول با عنوان «فردا را امروز بسازيم» شاهد طرحهاي گرافيكي «پيربرنارد» در گالري مميز هستيم و در گالري «ميرميران» نيز شاهد پروژه هاي دانشجويان فرانسوي هستيم و اميدواريم تا اين دو نمايشگاه افق جديدي را پيش روي دانشجويان ايراني باز كند.
به گزارش ايسنا، دربخش ديگري از اين مراسم برنار پولتي سفير فرانسه در سخناني گفت: سپاسگزارم از همراهيهاي مديريت خانه هنرمندان كه تعاملي مشترك و سازنده با سفارت فرانسه داشتند.او سپس به خانواده زنده ياد مميز و بنياد مربوط به آن اشاره كرد و افزود: بنياد مميز اين بار ابتكار دعوت از پيربرنارد را بر عهده داشت و بايد سپاسگزار بود كه اين هنرمند امروز در تهران حضور دارد و واسطه اي ميان هنرمندان گرافيست ايراني و فرانسوي است.
پولتي تصريح كرد: پيربرنارد چهره شناخته شده فرانسوي است و بسياري از هويتهاي شناخته شده فرانسه امروز مديون نشانه ها و طرحهاي گرافيكي اين هنرمند است. چه بسا كه كارهاي او اين روزها در مركز هنري «پومپيدو» و «موزه لوور» به نمايش در مي آيد.او ادامه داد: كارهاي او آثاري كاملا متعهدانه است كه بخصوص سالهاي مهم دهه 68 فرانسوي را و انديشه هاي فرانسويان در آن زمان را نشان مي دهد.
او براي هنر پوستر و طراحي گرافيك زحمت زيادي كشيد و نسبت به اين هنر متعهدانه عمل كرد.
سفير فرانسه سپس به معرفي كامل پيربرنارد پرداخت و گفت: او امروز كارگاه خلاق گرافيك را در فرانسه تأسيس كرده و منتخب آثارش را با همراهي كارهاي برگزيده دانشجويانش درايران به نمايش گذاشته است. اين هنرمند در سال 2006 موفق به كسب جايزه «اراسموس» و بعداً موفق به دريافت جايزه «روبر شومان» شد، پس ما امروز با تحليل آثار او درعين حال از كيفيت و كار هنرمندان ايراني نيز تجليل مي كنيم و در ادامه ياد مرتضي مميز را گرامي مي داريم.
وي تصريح كرد: اگر مرتضي مميز امروز در بين ما بود، خوشحال مي شد تا از اين هنرمند فرانسوي استقبال كند زيرا كه مميز سخنگوي تمام هنرمندان گرافيست ايراني است و نمي توان از هنر گرافيك ايران بدون يادآوري كارهاي مرتضي مميز سخن گفت.
سفير فرانسه متذكر شد: امروزه در تمام كشورها از مميز و آثار او سخن مي رود و مقالات اين هنرمند در تمام نشريات بزرگ ايران منتشر شده است و جاي سپاسگزاري از مديريت دانشكده هنرهاي زيباست كه دانشجويان بزرگي چون مميز تربيت كرده و به دنبال ثبت هنر معاصر است.دربخش ديگري از اين مراسم محسن زارع، معاون فرهنگستان هنر سخن گفت.
او با اشاره به سومين سالروز درگذشت مميز گفت: 4 دهه تلاش بي وقفه مرتضي مميز امروز همه ما را به دور هم جمع كرده است تا با برگزاري اين مراسم به مرور تلاشهاي اين هنرمند بپردازيم و فراموش نكنيم كه هنر گرافيك كه از غرب وارد كشور شد با تلاشهاي مرتضي مميز شاخصه هاي گرافيك ايراني را پيدا كرد و دوباره در غرب به نمايش گذاشته شد.
او اضافه كرد: مرتضي مميز با تلاشهاي مستمر خود سنتهاي هزار ساله ايران را با فرهنگ غربي منطبق كرده و اين هنر را با همان تلاشهاي پيگيرانه در فرهنگ غرب جا انداخته است.
در بخش پاياني اين مراسم «پيربرنارد» طراح گرافيك برجسته فرانسوي به معرفي نمايشگاهي كه در ايران برگزار كرده است پرداخت.
او گفت: از بنياد مميز براي اين دعوت سپاسگزارم. من مرتضي مميز را زماني كه دانشجو بودم شناختم. هرچند كه آن زمان ما تنها يك ديدار كوتاه با هم داشتيم، اما بعدها در انجمن هنرمندان گرافيك با او آشنا شدم.
او ادامه داد: آنچه امروز در اينجا ارائه داده ام، مجموعه اي از كارهايم محسوب مي شود كه از دهه 70 در فرانسه شروع شد و در آتليه شخصي ام به كمال رسيد.
برنارد با اشاره به سخنان مطرح شده بيان كرد: هنر گرافيك به نوعي سيستمهاي تصويري و پيامهاي تصويري را نشان مي دهد كه در كارهاي من اين فعاليتها در سه حوزه فرهنگي، سياسي و اجتماعي شكل گرفته است و هيچ گاه وارد حوزه تجاري نشده است.
او اضافه كرد: گرافيك محتوا را به سطح مي آورد و نقش گرافيست در جامعه نيز سخن گفتن از همين سطح است. يعني وقتي به من دستمزد داده مي شود قرار است درباره اين سطوح كار كنم و هنر گرافيك را در جامعه معرفي نمايم.
پيربرنارد تصريح كرد: در هنر گرافيك فرمها به ما مي گويند كه چه كنيم و دراين مسير احساساتمان درگير هستند و در عين حال بايد به يك نوع نگاه زيبايي شناسانه نيز برسيم.
او سپس با اشاره به نگاهي كه دردهه 68 به بعد در فرانسه ايجاد شد و كارهاي خود را متأثر از آن مي داند گفت: در آن سالها تلاش داشتند، تا همه مسائل را سياسي جلوه دهند، درصورتي كه من معتقدم همه چيز فرهنگي است و مسؤوليت من به عنوان يك هنرمند نمايش تأثيرات فرهنگ درقالب نشانه هاست. در واقع تصاوير و نشانه هايي كه ما ايجاد مي كنيم در آزاد سازي و در حاشيه قرار گرفتن همشهريهايمان نقش بازي مي كند.
او در ادامه توضيح داد: هنر گرافيك درباره موضوعات سؤال مطرح مي كند و قصد دارد به يك تبادل نظر ميان خود و مخاطبانش برسد و اين سؤال و جواب ميان مخاطب و هنرمند باعث غني شدن گرافيستها مي شود.
او تصريح كرد: من در كارهايم با همكاري كلام و تصوير نوعي انرژي را به بيرون منتقل مي كنم. زيرا كار تصوير را در ارتباط نزديك با كلام مي دانم.
اين گرافيست فرانسوي در ادامه اين مراسم تك تك پوسترها و طرحهاي گرافيكي خود را براي حاضران نمايش داد و درباره محتواي آن و چگونگي خلقشان توضيح داد.
سپس با حضور مسؤولان سفارت فرانسه، هنرمندان ايراني و خانواده زنده ياد مميز نمايشگاه آثار گرافيكي پيربرنارد و دانشجويان او افتتاح شد.
گفتني است:روزسه شنبه( 5 آذرماه)ساعت 16 آدريان زمي، دانشجوي فرانسوي كه همراه با پيربرنارد به ايران سفر كرده است با حضور استاد خود در نشست پرسش و پاسخ درباره 7 پروژه انفرادي و يك پروژه گروهي دانشجويي گرافيستهاي فرانسوي كه منتخبي از برگزيده هاي دانشكده هاي گرافيك فرانسه است و در نگارخانه ميرميران خانه هنرمندان به نمايش گذاشته شده شركت مي كند و روز پنج شنبه بعد ازظهر نيز كارگاه اين دانشجوي گرافيك با حضور 26 هنرجوي ايراني در مدرسه ويژه برپا خواهد شد.
همچنين مراسم يادمان سالروز درگذشت مرتضي مميز روز جمعه 8 آذر ماه ساعت 10/30 با همراهي خانواده او بر سر مزار اين هنرمند برگزار مي شود.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن