تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820897625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقي در ايران كنترل شد


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقي در ايران كنترل شد
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقي در ايران كنترل شده و روند نزولي پيدا كرده است، تابوي ايدز و پنهان كردن آن نيز شكسته شده و مردم ديگر ايدز را يك بيماري مجرمانه نمي‌دانند.

حسن امامي رضوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود:‌ امروز بيماري ايدز در ايران يك بيماري كاملاً شناخته شده است، ما ابزارهاي كنترل اين بيماري را مي‌شناسيم و برنامه‌هاي موثري براي اين كار تدوين و اجرايي شده است، برنامه‌هايي مانند كاهش آسيب در گروه‌هاي پر خطر از جمله معتادان تزريقي، كنترل در زندان‌ها، اجراي برنامه‌هاي مراقبتي در مراكز مشاوره و افزايش مراكز كلينيك‌هاي متادون‌تراپي اجرا شده است.
وي ادامه داد: با توجه به خطر انتشار بيماري ايدز از طريق اعتياد تزريقي و سهم بالاي انتقال اين بيماري به اين روش طي سال‌هاي اخير تمركز برنامه‌ها مراقبتي اين بيماري روي اين گروه بوده است و خوشبختانه امروز روند انتقال ايدز در اين گروه كنترل شده و روند نزولي پيدا كرده است.
معاون وزير بهداشت گفت: كنترل بيماري ايدز در گروه معتادان تزريقي و از طريق سرنگ آلوده موجب شده انتقال از طريق رابطه جنسي بيشتر خودش را نشان دهد و اگر انتقال ايدز در اين گروه را مراقبت نكنيم با توجه به اينكه اين روش انتقال جنبه پنهان دارد و به سرعت خودش را نشان نمي‌دهد، ممكن است باعث غفلت شود.
امامي رضوي ادامه داد: طي سال‌هاي اخير تلاش زيادي شده است كه دسترسي بيشتري به گروه تن‌فروشان و افرادي كه ممكن است از طريق جنسي ايدز را منتقل كنند داشته باشيم تا آموزش مناسبي براي پيشگيري به آنها داده شود، اما شناسايي دقيق آنها خيلي سخت است زيرا اين افراد جايگاه و فضاي مناسبي ندارند.
وي گفت: راه حل اين است كه از طريق رسانه‌هاي عمومي به كل جامعه آموزش بدهيم تا هم گروه تن فروشان آموزش ببينند و هم به خصوص مشتريان و مخاطبان آنها آموزش لازم براي پيشگيري و حفاظت از خود را بياموزند، به همين علت براي اين گروه آموزش چهره به چهره چندان كاربردي نيست.
وي افزود: علاوه بر آن بايد امكانات و ابزار پيشگيري از انتقال ويروس ايدز به سهولت در اختيار گروه تن فروشان قرار گيرد زيرا اگر تن فروشان به ويروس ايدز آلوده شوند خطر آلوده شدن جامعه و انتشار آن 100برابر مي‌شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود:‌ مسئله مهم ديگر اين است كه انگ زني به بيماران ايدز متوقف شود كه خوشبختانه در سال‌هاي اخير با تبليغاتي موثري كه انجام شده تا حد زيادي در اين زمينه موفق بوده‌ايم، ايدز خودش يك بيماري و يك فعل مجرمانه نيست حالا ممكن است از طريق رابطه جنسي، اعتياد تزريقي يا حتي در يك دندانپزشكي منتقل شود اگر به فرد بيمار به عنوان يك انسان خطاكار در جامعه نگاه شود و از جامعه طرد شود خطر پنهان شدن بيماري و انتشار پنهان آن جامعه را تهديد مي‌كند.
وي ادامه داد:‌ با تبليغات مناسبي كه انجام شده است اكنون مردم ما بيماري ايدز را به خوبي مي‌شناسند و هر چند ممكن است علت بروز بيماري در يك نفر فعل مجرمانه باشد، اما ديگر انگ مجرمانه به اين افراد زده نمي‌‌شود و به عنوان يك بيماري با اين افراد در جامعه برخورد مي‌شود و كسي دنبال دليل بروز بيماري نمي‌گردد ضمن اينكه برخورد با مجرمان نيز اصلاً وظيفه وزارت بهداشت نيست و بايد دادگستري و دستگاه قضائي با مجرمان برخورد كنند.
وي اضافه كرد: اين توافق جمعي نيز در بين مسئولان كشور وجود دارد كه همه همصدا و هماهنگ با هم براي كنترل اين بيماري و حمايت از افراد مبتلا همكاري كنند و آمادگي در بين كل دستگاه‌هاي دولتي براي كنترل اين بيماري به وجود آمده است، امكانات مورد نياز هم به تدريج در حال افزايش است.
امامي رضوي گفت:‌ امروز ديگر تابوي بيماري ايدز كه كسي جرئت بيان و صحبت كردن درباره آن را نداشته باشد، شكسته شده است و طي 10 سال گذشته آْگاهي خوبي درباره اين بيماري در كشور به وجود آمده است، پذيرش مردم از بيماران مبتلا به ويروس ايدز بالا رفته است، افراد مبتلا در اغلب اوقات در محيط كاري باقي مي‌مانند زيرا مردم مي‌دانند كه اين تماس با اين افراد در محيط كاري هيچ خطري ندارد و موجب انتقال بيماري نمي‌شود. اگر هم موارد جزئي باشد كه فردي به خاطر ابتلا به HIV از محيط كاري يا مدرسه طرد شده باشد،‌ وزارت بهداشت براي رفع مشكل موضوع را پيگيري مي‌كند.
وي افزود: رفته رفته به وضعي مي‌رسيم كه بيماران مبتلا به HIV به صورت سرپايي تحت درمان قرار گيرند و در خانواده و جامعه باشند و نيازي به نگهداري آنان در كلينيك‌ها و بيمارستان‌ها نباشد.
بر اساس آخرين آمار رسمي موجود كه وزارت بهداشت اعلام كرده تاكنون حدود 18 هزار و 200 فرد مبتلا به ويروس ايدز در ايران شناسايي شده است.كارشناسان سلامت رقم واقعي افراد مبتلا به ويروس بيماري ايدز در ايران را بين 70 تا 100 هزار نفر تخمين مي‌زنند. آمار رسمي همچنان انتقال از طريق سرنگ آلوده را با 67 درصد علت ابتلا مهمترين عامل انتقال اين بيماري معرفي مي‌كند اما نگراني از طريق رابطه جنسي نا ايمن به عنوان موج سوم اين بيماري همواره به عنوان يك خطر وجود دارد.
بيماري ايدز به علت ورود ويروس نقص ايمني بدن كه HIV نام دارد منتقل مي‌شود، اين ويروس از طريق رابطه جنسي با فرد ناقل، استفاده از سرنگ آلوده يا هر گونه وسيله آلوده با خون شخص سالم، تزريق خون آلوده و از طريق مادر آلوده به جنين منتقل مي‌شود.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن