تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845616569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسندهای روشنفکری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > میرفتاح، سیدعلی  -  سیدعلی میرفتاح توی دعواهای سیاسی و حقوقی، نباید پای متفکرین و اهل علم را به میان کشید، حتی اگر مجرمی پیدا شود که به صراحت اعتراف کند که باعث و بانی ارتکاب جرمش، فلان استاد فلسفه، یا فلان جامعه‌شناس معروف بوده است. این حرف ذاتاً غیرموجه است و نمی‌توان و نباید که بعضی کارها و رفتارها و عکس‌العمل‌ها را به فیلسوفان و گفته‌های آنان ضمیمه کنیم. در این‌باره بهترین مثال «طناب» هیچکاک است که به صراحت می‌خواهد دامن متفکر بزرگی چون نیچه را از قتلی که یک دانشجو مرتکب شده و احتمالاً تحت تأثیر گفته‌های او دست به جنایت زده، پاک نگه دارد. بحث فقط نیچه نیست، اصولاً ساحت تفکر را نباید با این نوع تلقی عوامانه آلوده کنیم. خاصه وقتی پای متفکرین به دادگاه باز شد، خطر این می‌رود که مبادا بر اثر سوءتفاهم اسم و کتاب و منش بعضی از اهل فلسفه در یک لیست سیاه و مجرمانه ثبت شود و از این پس خواندن و صحبت کردن درباره گادامر و ماکس وبر و پوپر و از این قبیل به فعل قبیح تعبیر شود. ترس دیگر هم هست. من جداً می‌ترسم که پس از مدتی بخشی از کتاب‌های فلسفه و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی که باب میل گروه غالب نیستند اجازه چاپ نیابند . حضرت امیر -علیه السلام- می‌فرمایند مردم بر سه دسته‌اند. یا عالمان ربانی‌اند، یا متعلمان، و یا همج الرعاع. فکر می‌کنم نیازی به شرح و توضیح درباره عالمان و متعلمان نباشد، اما در باره همج الرعاع باید عرض کنم که اشاره حضرت به عوامی است که با باد به این طرف و آن طرف می‌روند و بی‌دانش و بی‌عقیده، برای خود زندگی می‌کنند. این گروه، تمام سعادتشان در گرو این است که خود را با عالمان و متعلمان پیوند زنند و در زمره مریدان درآیند. فلسفه - و اصولاً علم- ابزار دست همج الرعاع نیست. این کتاب‌ها را برای عوام ننوشته‌اند. عوام همین‌که روزنامه بخوانند و رأی عقیده روزمره خود را از روزنامه‌نگاران به وام بگیرند کافی است. نه فلسفه ناب به درد آنها می‌خورد و نه حتی علوم انسانی -به مفهوم امروزی‌اش. برای یک رفتار سیاسی و موافقت و مخالفت با یک پدیده و یک نظام، بهانه‌هایی به مراتب سطحی‌تر و ابتدایی‌تر و روزمره‌تر از مباحث فلسفی و علمی می‌خواهد. البته حتی همج‌ الرعاع هم بدشان نمی‌آید که خودشان و رفتارشان را به فلسفه نسبت دهند. بارها دیده‌ایم مردمانی که ادا درمی‌آورند و خود را به جای عالمان و متعلمان جا می‌زنند. به ویژه وقتی جامعه به هم می‌ریزد و جای همه چیز عوض می‌شود و عوام جای خواص را می‌گیرند و خواص جای عوام را، طبیعی است که عده‌ای ظاهرفریبی کنند و بر مسند عالمان و متعلمان تکیه زنند. به قول آقای آوینی کتاب هربرت مارکوزه به دست گرفتن و ادای روشنفکری در آوردن، گاهی مد روز می‌شود. و اتفاقاً جامعه ما به شدت اسیر این نوع مدگرایی‌هاست. اگر مسامحتاً و با هزاران قلت، بپذیریم که عالمان و متعلمان، روشنفکران جامعه هستند و باید مسندهای روشنفکری را پر کنند، در کمال ناباوری می‌بینیم که همج‌ الرعاع چنان مسندهای روشنفکری را اشغال کرده‌اند که دیگر جایی برای اصل کاری‌ها نمانده. این همه روزنامه‌نویس و کتاب‌نویس و استاد و فیلمساز و آرتیست، واقعاً اینها چند نفرشان روشنفکر واقعی هستند و به قابلیت بر مسند خود تکیه زده‌اند؟ اکثرهم که من و شما خوب می‌شناسیمشان، ادا در می‌آورند و به زبان چیزهایی می‌گویند که معنی‌اش را نمی‌فهمند. یک بار خیلی وقت پیش نوشتم اینها که مسندهای روشنفکری را تصاحب کرده‌اند، وقتی به خلوت می‌روند، تازه همان عوامی می‌شوند که تخمه هندوانه می‌شکنند و با باجناق خود اختلاط می‌کنند و... در جامعه‌ای که این ادابازی‌ها تا حد زیادی نهادینه شده است، شما را به خدا پای کتاب و فلسفه و دانشگاه و علم و این چیزها را به دعواهای سیاسی نکشید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن