تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821056115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل اكونوميست از پديده نوظهور دزدان درياييآ‌هاي، اينجا سومالي است!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحليل اكونوميست از پديده نوظهور دزدان درياييآ‌هاي، اينجا سومالي است!
شادي آذريدزدان دريايي در همه درگيري‌ها پيروز نمي‌شوند. در عصر روز سه‌شنبه گذشته يك ناو جنگي هندوستان به يك قايق دزدان دريايي سومالي حمله كرد و آن را در خليج عدن نابود ساخت. اين درگيري پس از آن آغاز شد كه گفته مي‌شود مردي از روي عرشه قايق دزدان تهديد كرد كه به ناو هندي شليك خواهد كرد. گفته شده است كه دزدان مسلح به تفنگ و نارنجك‌انداز بودند و برخي از آنان توانستند با قايق‌هاي سرعتي كه در اختيار داشتند از مهلكه بگريزند.


اما در همان روز دزدان دريايي ديگري در خليج عدن موفق شدند يك كشتي باري را كه غلات به ايران مي‌برد بدزدند. فشار براي مقابله با دزدي دريايي در آبهاي سومالي روز به روز افزايش مي‌يابد. خطري كه كشتي‌‌هاي تجاري را در اين منطقه تهديد مي‌كند امروز بيشتر از هر زمان ديگري طي دهه‌هاي اخير است.
ربودن كشتي عظيم 330متري عربستان سعودي به نام سيريس استار در 833 كيلومتري ساحل كنيا در روز شنبه هفته گذشته حاكي از آن است كه همه تانكرهايي كه از خليج‌فارس يا به خليج‌فارس در حركتند و همه كشتي‌هاي باري كه از كانال سوئز مي‌گذرند، اكنون توسط دزدان دريايي مورد تهديدند و هيچ فرقي نمي‌كند كه چه مسيري را انتخاب كرده باشند.
شركت‌هاي كشتي‌راني با حق بيمه‌هاي سنگين‌تري مواجهند، مشتريان آنها شاهد زمان طولاني‌تر براي تحويل بارهاي خود هستند و كانال سوئز شاهد ترافيك كمتري است. گستره محدوده جغرافيايي تحت اختيار دزدان به آنها تفوقي را نسبت به ناوهاي خارجي مي‌دهد تا بتوانند موجب توقف آنها شوند.
به علاوه استفاده خلاقانه آنها از قايق‌هاي ماهيگيري به آنها امكان فرار از پوشش ماهواره‌اي را مي‌دهد. ناوهاي جنگي به آساني مي‌توانند بر اساس قطعنامه سازمان ملل كه در اوايل سال ميلادي جاري به تصويب رسيد، كشتي‌هاي دزديده شده را پس بگيرند و به آب‌هاي قانوني سومالي بازگردانند. اما اين اقدام براي آنها مقدور نيست كه كشتي‌هاي دزدان دريايي را متوقف سازند و گروگان‌ها را به جاي اوليه‌شان بازگردانند و اگر هم ناوهاي جنگي به آبهاي سومالي بيايند تا به نجات كشتي‌‌هاي ربوده شده بپردازند، دزدان دريايي فعاليت‌هاي خود را در امتداد جنوب گسترش خواهند داد و به آبهاي كومور و كانال موزامبيك مي‌روند و اين همان جايي است كه در اواخر قرن هفدهم ميلادي دزدان دريايي انگليسي در آن ماوا داشتند.
در سال‌جاري ميلادي حداقل 83 مورد از حملات دزدان دريايي در سومالي و خليج عدن گزارش شده است كه 33 مورد آنها آنقدر موفق بوده است كه خواستار پرداخت پول در ازاي آزادسازي گروگان‌‌ها شدند. مقادير پول‌هايي كه تاكنون پرداخت شده، افزايش يافته است و دزدان خواستار حداقل يك ميليون دلار و بيشتر شده‌اند و اين مقدار را هم تاكنون گرفته‌اند. شايد تعداد حملات بيشتر از آنچه كه به طور رسمي اعلام شده است باشد.
برخي از مالكان كشتي‌‌ها ترجيح داده‌اند باج را در خفا بپردازند و هيچ شركت بيمه‌اي را مطلع نسازند.البته مبلغ درخواستي براي بازپس دادن كشتي اوكرايني فاينا از 20ميليون دلار به 8ميليون دلار كاهش يافته است چون آنها توسط ناوهاي جنگي روسيه و آمريكا محاصره شده‌اند، اما هنوز هيچ توافقي در مورد آزادسازي كشتي حاصل نشده است.
انتظار مي‌رود دزدان براي آزادسازي كشتي سعودي سيريس استار 30ميليون دلار پول مطالبه كنند.اين تانكر متعلق به شعبه كشتيراني شركت سعودي آرامكو است كه يك غول نفتي دولت عربستان سعودي است. محموله آن نفت به ارزش بيش از 100ميليون دلار بوده است كه هنگام دستگيري به مقصد آمريكا حركت مي‌كرد.
ربوده‌شدن اين كشتي براي سعودي‌ها يادآور مشكلي است كه در درياي سرخ زماني پيش آمد. تحليلگران سومالي مي‌گويند كه عربستان سعودي وعده‌هاي بزرگي براي كمك‌رساني و همكاري با سومالي داده بود، اما هيچ چيز با ارزش به آنها ارائه نكرد.براي آمريكا ماجراي ربودن سيريس استار يادآور نگراني‌‌هاي درازمدتي است كه در زمينه دزدان دريايي سومالي وجود داشته است و ممكن است به زودي ساير افراطيون را به خود جلب كنند.
برخي معتقدند كه القاعده در جست‌و‌جوي يافتن راهي براي شليك به تانكرهايي است كه در تنگه كومور در حال عبورند. اگر افراطيون خودشان حمله‌اي را سازماندهي نكنند، اين نگراني وجود دارد كه آنها به دزدان دريايي پول دهند تا اين كار را برايشان انجام دهند.
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن