تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816501491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی موسیقایی به ربنا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > موسیقی  - ریشه و پشتوانه ربنا، به زمانی بازمی‌گردد که شجریان در دوران جوانی در محضر پدرش قرآن می‌آموخت. نوای ربنا در خاطره بسیاری از ایرانی‌ها رنگی زیبا و به یادماندنی دارد و گویی ماه مبارک رمضان با ربنا عجین شده است. تا آن‌جا که حتی اگر در زمان‌های دیگر هم صدای ربنا را بشنویم، حال و هوای نزدیک افطار ماه رمضان در ذهن و دلمان زنده می‌شود. نوای تلاوت ربنا در حقیقت با هر یک از قرائت‌های هفت‌گانه مشهور قرآن کریم متفاوت است. ربنا بیان آوازی آیات ۱۹۳ و ۱۹۴ سوره‌ مبارکه‌ «آل‌عمران» است که آیه‌ شریفه‌ ۱۹۳را اساتید حوزه‌ ادبیات و شعر، بهترین ملاک و برترین نمونه‌ صنعت ‌ترصیع دانسته‌اند. ریشه و پشتوانه ربنا، به زمانی بازمی‌گردد که شجریان در دوران جوانی در محضر پدرش قرآن می‌آموخت. در آن سال‌ها شجریان بارها در جشنواره‌های داخلی و جهانی قرآن، جوایز برتر این مسابقات را کسب کرده بود. محمدرضا شجریان در مورد اجرای این اثر که در تیرماه 1358 ضبط شده، می‌گوید: «انگیزه اصلی من در خواندن این دعا تدریس آن به دو هنرجو بود. این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شد و پس از مدتی بدون اجازه من از رادیو پخش می‌شد!» و حالا ربنا از برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون در ماه مبارک رمضان است. ربنا طبق سنت اجرایی این دعاها روی دستگاه‌های قرآنی خوانده شده و این قطعه از دستگاه «رست» یا «راست» شروع شده و در خاتمه به دستگاه «عجم» (شبیه به ماهور) می‌رسد. (نام عجم بر این دستگاه که یکی از دستگاه‌های هفت‌گانه قرآنی است، می‌تواند نشان‌دهنده نبود چنین دستگاهی در الحان قدیم عربی باشد.) در این اثر تأثیرات شیخ نصرالدین طوبی و شیخ طه الفشی به خوبی عیان است. البته ربنای شجریان بسیار شکیل‌تر و زیباتر اجرا شده است. این اجرا تقریباً فاقد تحریر است و به جز چند نت، تماماً به‌وسیله قلط و ویبراسیون و بسیار ماهرانه اجرا شده است. قانون چه می‌گوید؟ از نظر قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، مؤلف، مصنف و هنرمند «پدیدآورنده» محسوب شده و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می‌آید بدون در نظر گرفتن محملی که برای ارائه آن به‌کار رفته «‌اثر» اطلاق می‌شود. آثار مورد حمایت این قانون شامل موارد متعدد از جمله «‌کتاب، رساله، جزوه، نمایشنامه، شعر، ترانه، سرود، تصنیف، نوشته‌های علمی، فنی، ادبی و هنری» ‌است که برای نخستین بار عرضه شود. بخشی از قوانین که در تاریخ دوشنبه سوم آذر ماه 1348 تحت عنوان «قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است به شرح زیر است: ماده 1، فصل یکم: از نظر این قانون به مؤلف و مصنف و هنرمند «پدیدآورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می‌آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته «اثر» اطلاق می‌شود. ماده 3، فصل دوم: حقوق پدیدآورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرضه و اجرای اثر و حقوق بهره‌برداری مادی و معنوی از نام و اثر اوست. ماده 4، فصل دوم: حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است. ماده 12، فصل سوم: مدت استفاده از حقوق مادی پدیدآورنده موضوع این قانون که به موجب وصایت یا وراثت منتقل می‌شود، از تاریخ مرگ پدید آورنده سی سال است و اگر وراثی وجود نداشته باشد یا بر اثر وصایت به کسی منتقل نشده باشد، برای همان مدت به منظور استفاده عمومی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت. تبصره - مدت اثر مشترک موضوع ماده 6 این قانون سی سال بعد از فوت آخرین پدید آورنده خواهد بود. ماده 13، فصل سوم: حقوق مادی اثرهایی که در نتیجه سفارش پدید می‌آید تا سی سال از تاریخ پدید آمدن اثر متعلق به سفارش‌دهنده است مگر آنکه برای مدت کمتر یا ترتیب محدودتری توافق شده باشد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن