تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 26 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811349900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير اتاق مشترك ايران و ايتاليا تشريح كرد؛ چرا ايتاليا شريك اول تجاري ايران در اروپا شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: دبير اتاق مشترك ايران و ايتاليا تشريح كرد؛ چرا ايتاليا شريك اول تجاري ايران در اروپا شد؟
به مرور ايتاليايي‌ها به شريك اول تجاري ايران در اروپا تبديل شده‌اند. در شرايطي ايتاليا چنين جايگاهي در روابط اقتصادي خود با كشورمان را به دست آورد كه از همان موقع تصور اينكه روزي ايتاليا بتواند با آلمان در بازارهاي ايران رقابت كند امري غيرقابل تصور بود ولي در نهايت ايتاليا توانست در تبادلات اقتصادي خود با ايران به آهستگي از مرز آلمان عبور كند.
آفتاب: در شرايطي كشور ايتاليا به عنوان اولين شريك اقتصادي كشورمان در اروپا شناخته مي‌شود كه مناسبات اقتصادي دو كشور با توجه به فشارهاي سياسي غرب و اعمال تحريم هاي بين‌المللي دوران پرچالشي را سپري مي‌كند.

اعمال اين تحريم‌ها كه محدوديت بانك‌هاي ايتاليايي را براي تجار ايراني به همراه آورده است در كنار وجود قوانين نامناسب داخلي ضمن اينكه فشار شديدي به بخش خصوصي كشورمان وارد مي كند افق طلايي را براي استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي ما بين دو كشور به تصوير نمي كشد.هرچند كه مي‌دانيم روابط اقتصادي پويا خود مي‌تواند پشتوانه‌اي قوي براي تحكيم روابط سياسي مابين كشورها باشد.

به منظور بررسي مناسبات اقتصادي، ايران و ايتاليا و نيز نقش اتاق مشترك دو كشور با «جمشيد حقگو» دبيركل اتاق مشترك بازرگاني ايران و ايتاليا به گفتگو پرداخته‌ايم.

روابط اقتصادي دو كشور از چه سابقه تاريخي برخوردار است؟
رابطه اقتصادي ايران و ايتاليا به دوران عهد باستان بر مي‌گردد ولي بايد اين نكته را در نظر داشت كه در اين دوران ايران و ايتاليا دو ابرقدرت جهاني مطرح بودند كه با يكديگر كشمكش داشتند البته اين درگيري و جنگ نيز هميشگي و مداوم نبودU به همين دليل روابط تجاري دو كشور از طريق دريا و خشكي برقرار بود.

پس از ايجاد مسير جاده ابريشم تبادلات ما بين كشورها به شكل جديدتري تبلور پيدا كرد كه از آن جمله مي‌توان به سفرهاي ماركوپولو اشاره نمود. در همين دوران ايران به مسير اصلي حركت تجار ساير كشورها تبديل شد.

درباره حضور ايتاليايي ها در كشورمان مي توان به تحولات بعد از وقوع جنگ اول و دوم جهاني اشاره كرد. در اين دوران مسيونرهاي ايتاليايي وارد ايران شدند و فعاليت آنان بيشتر معطوف به نواحي آذربايجان غربي و حوالي اروميه مي‌شد. البته در همان موقع نيز نوع رابطه مسيونرهاي ايتاليايي با عوامل ساير كشورها داراي تفاوت چشمگيري بود.

در دوراني كه مسيونرهاي انگليس و آمريكا در ايران حركت‌هاي شيطنت‌ آميز انجام مي‌دادند و در تحريك اقوام محلي و قوميت‌‌ها ايفاي نقش مي‌كردند ولي در تاريخ از ايتاليايي‌ها به عنوان عوامل محرك در چنين حركت‌هاي شيطنت‌آميزي ياد نشده است.

به هر حال اين رويه ما بين دو كشور تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داشت كه پس از انقلاب رابطه جمهوري اسلامي ايران به طور كلي با غرب متحول شد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون روند تعاملات اقتصادي ايران و ايتاليا شاهد چه تحولاتي بوده است؟
شروع مبادلات رسمي و قانوني دو كشور ايران و ايتاليا به سال 1333 شمسي مربوط مي‌شود. در همين سال‌ها تجار ايتاليايي‌ در كشورمان بسيار فعال بودند و متعاقب آن در مناقصات موجود شركت مي‌كردند. از جمله شركت‌هاي بسيار فعال در ايران مي‌توان به شركت «فيات» در زمينه خودروسازي اشاره كرد.

پس از پيروزي انقلاب، روابط ايران و آمريكا به طور كامل قطع شد و به دنبال آن روابطي پرچالش با انگليس و ساير كشورهاي اروپايي به‌وجود آمد. در همان دوران ايتاليا بدون توجه به تحولات انقلاب به صورت پررنگ‌تري وارد بازار ايران شد و به همين نحو براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب در كشورمان اتاق بازرگاني ايران و ايتاليا توسط مقامات ايتاليايي در ايران تشكيل شد.

البته آن اتاق نيز مدت زيادي دوام نياورد و تعطيل شد ولي پس از مدتي توسط ايراني‌ها اتاق ديگري برپا شد. جالب است كه بدانيد اولين جلسه هيات مديره اتاق جديد ايران و ايتاليا در دفتر كار خصوصي اينجانب تشكيل شد.

از همان موقع ايتاليايي‌ها تلاش فراواني انجام دادند تا رابطه اقتصادي ايتاليا با ايران را جدا از ساير كشورهاي اروپايي تعريف كنند و به همين دليل از آن زمان تا كنون ايتاليايي‌ها رابطه خوبي را با كشورمان داشته‌اند. اين رويه باعث انعقاد قراردادهاي بزرگي مابين دو كشور شده است كه از آن جمله مي‌توان به قراردادهايي در حوزه‌هاي ذوب‌آهن، گاز، نفت و غيره اشاره كرد.

در واقع به مرور ايتاليايي‌ها به شريك اول تجاري ايران در اروپا تبديل شده‌اند. در شرايطي ايتاليا چنين جايگاهي در روابط اقتصادي خود با كشورمان را به دست آورد كه از همان موقع تصور اينكه روزي ايتاليا بتواند با آلمان در بازارهاي ايران رقابت كند امري غيرقابل تصور بود ولي در نهايت ايتاليا توانست در تبادلات اقتصادي خود با ايران به آهستگي از مرز آلمان عبور كند.

صنايع ايتاليايي بيشتر در كدام بخش از صنايع ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند و روند سرمايه گذاري تاكنون چگونه ادامه داشته است؟
بايد به اين نكته توجه داشت كه صنايع ايران به شكل سنتي داراي تكنولوژي آلماني بود ولي به مرور زمان، چرخش به سمت صنايع ايتاليايي بيشتر شد به نحوي كه امروز بيشتر صنايع كشورمان ايتاليايي شده است. به عنوان نمونه پس از اينكه صنايع تبديلي در ايران رونق پيدا كرد شاهد هستيم كه اكثر اين نوع ماشين‌ آلاتي كه در كشورمان وجود دارد محصول شركت‌هاي ايتاليايي است.

البته هرچند كه طي سال‌هاي اخير با پر رنگ‌تر شدن موضوع پرونده هسته‌اي كشورمان دولتمردان ايتاليايي به روند تعامل اقتصادي خود با ايران ادامه دادند ولي پس از اينكه اين موضوع حادتر شد اكنون ايالات متحده آمريكا بانك‌هاي ايتاليايي را تحت فشار قرار داده است تا از ميان گزينه‌ همكاري با آمريكا و يا ايران يكي را انتخاب كنند.

مشكلات بانكي موجود بين بانك‌هاي ايران و ايتاليا چه تاثيري در روند مبادلات اقتصادي دو

” در شرايط حاضر با توجه به وضعيت فعلي كشورمان، تراز تجاري دو كشور در حدود 6 ميليارد دلار باقي مانده است كه به نسبت ساير كشورهاي منطقه رقم قابل توجهي محسوب نمي‌شود. ... “

كشور داشته است؟
اكنون مابين بانك‌هاي دو كشور مشكلات فراوان بانكي وجود دارد. در واقع شرايط به نحوي پيش ‌رفته‌است كه بانك‌هاي ايتاليايي بعضاً زودتر از ساير بانك‌هاي اروپايي براي تحريم ايران پيش قدم شده‌اند و به همين نحو برخورد جدي نشان مي‌دهند. شدت اين برخورد تا حدي است كه از سال گذشته بانك‌هاي بزرگ ايتاليايي همكاري خود را با ايران قطع كرده‌اند.

در حال حاضر تنها بانك‌هاي كوچك و حاشيه‌اي در ايتاليا با كشورمان همكاري مي‌كنند. به عبارت ديگر مبادلات پولي دو كشور در شرايط خيلي سختي قرار گرفته است. در سال گذشته كل مبادلات تجاري دو كشور ايران و ايتاليا كه بيش از 85 درصد آن محصولات نفتي است با حجم 4/6 ميليارد دلار داراي 7 درصد رشد بود ولي در مقابل مبادلات تجاري غيرنفتي دو كشور با كاهش 8 درصدي مواجه است.

هر چند كه با در نظر گرفتن صادرات نفت ايران به ايتاليا، موازنه به نفع كشورمان است ولي اگر تنها صادرات غيرنفتي كشورمان در نظر گرفته شود صادرات ايران به هيچ عنوان قابل توجه نيست. در مورد تاثير اعمال تحريم‌هاي بانكي نيز مي‌توان گفت كه به دليل اينكه فروش نفت از سوي دولت انجام مي‌شود اعمال اين تحريم‌ها بيشتر به بخش خصوصي صدمه وارد مي‌كند.

تا چه اندازه قوانين موجود در كشورمان در گسترش تعاملات اقتصادي دو كشور نقش داشته است؟
براي پاسخ روشن‌تر به سئوال شما مي‌توان به يك نمونه اشاره كرد؛ از آن‌جمله اين‌كه براي اينكه مقامات ايتاليايي‌ براي رفع مشكلات ارزي مابين دو كشور، حدود 2 تا 3 ميليارد دلار اعتبار براي خريد به تجار ايراني اختصاص دادند.

در واقع ايرانيان مي‌توانستند از اين اعتبار براي خريد ماشين‌ آلات استفاده كنند ولي قوانين موجود در كشورمان آنچنان مشكل و پيچيده است كه بخش خصوصي كشورمان امكان استفاده از اين امكانات را پيدا نكرد و در نهايت همان اعتباري كه به آن اشاره كردم نيز توسط بخش دولتي مورد استفاده قرار گرفت. به عنوان نمونه به دليل قوانين داخلي كشورمان، به جاي بخش خصوصي پتروشيمي توانست طي يك قرارداد 600 هزار دلاري از اين اعتبار استفاده كند ولي بخش خصوصي داخل كشور در ميان همان قوانين پيچيده باقي ماند.

به غير از قوانين داخلي كشورمان به منظور گسترش مبادلات اقتصادي دو كشور تا كنون با چه مشكلاتي از داخل ايتاليا مواجه شده‌ايد؟
در داخل ايتاليا نيز هر از گاهي با مشكلاتي مواجه مي‌شويم به عنوان نمونه در چند سال پيش در آمريكا يك خانواده يهودي عليه ايران شكايت كرد و دادگاه اين كشور نيز جمهوري اسلامي را به پرداخت 300 ميليون دلار غرامت محكوم كرد به دنبال پيگيري وكلاي آنها در كشور ايتاليا طبق اين راي آنها

” ايران يكي از منابع اصلي تامين كننده انرژي ايتاليا است و مساله انرژي براي دولت ايتاليا يكي از موضوعات حساس تلقي مي‌شود به همين دليل پس از تغيير هر دولتي آنها اجازه نمي‌دهند تا خط سير اقتصادي ما بين دو كشور به نحوي تغيير پيدا كند كه به اقتصاد ايتاليا ضربه وارد شود به همين دليل هر دولتي كه در ايتاليا تشكيل مي‌شود به دنبال تقويت اين مناسبات اقتصادي است. ... “

توانستند حساب‌هاي بانكي سفارت ايران را مسدود كنند.

پس از اين رويداد از طريق اتاق ايران و ايتاليا سعي كرديم كه تا اين شرايط باعث تشديد مشكلات بخش خصوصي و نيز تبادلات بانكي دو كشور نشود البته سفير ايتاليا نيز در اين زمينه همكاري خوبي داشت و در نهايت آن حكم لغو شد.

به هر حال با وجود قوانين پيچيده در داخل كشورمان امكان تعاملات روان مابين دو كشور وجود ندارد كه از آن جمله مي‌توان به مشكلات ويزا اشاره كرد.

به هر حال در روند كلي ارتباطات، ايران در رابطه با ايتاليا به نسبت ساير كشورها از شرايط مطلوب‌تري برخوردار است.

اتاق‌ بازرگاني ايران و ايتاليا تا كنون چه تاثيري بر روي گسترش مناسبات سياسي دو كشور داشته است؟
حدود 16 سال از تشكيل اتاق ايران و ايتاليا مي‌گذرد اكنون يك اتاق ديگري در رم تشكيل شده است كه اتاق دوقلوي موجود در تهران محسوب مي‌شود به نحوي كه دبيركل اتاق مشترك ايتاليا و ايران در رم، معاون اينجانب در تهران است به عبارت ديگر اعضاي هر دو اتاق تهران و رم به عنوان اعضاي همديگر محسوب مي‌شوند.

در شرايطي اين رابطه ما بين اتاق‌ها به وجود آمده است كه اتاق موجود در رم رابطه بسيار خوبي با دولت ايتاليا دارد. به هر حال با توجه به تجربه سال‌هاي اخير ما بين ايران و ايتاليا مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه تغييرات سياسي در ايتاليا كمترين تاثير را بر روي روابط اقتصادي دو كشور داشته است.

البته مناسبات دو كشور نيز با چالش‌هاي مختلفي مواجه است كه هر كدام منجر به تحولات درماتيكي مابين دو كشور ايران و ايتاليا شده است. به هر حال با توجه به مطالبي كه مطرح شد بيشترين مشكلي كه ما بين دو كشور وجود دارد مسائل بانكي كشورمان با ايتاليا است.

البته اين مشكل بانكي را نبايد محصول سياست‌هاي دولت ايتاليا تلقي كنيم طي گفت وگويي كه با يكي از نمايندگان بانك ايتاليايي داشتم وي به اين نكته اشاره مي‌كرد كه اين مشكل به دليل دستور مقامات ايتاليايي به وجود نيامده است بلكه اين تحولات و موانع به دليل اعمال نفوذ مقامات آمريكايي صورت گرفته كه تسلط فراواني برروي بانك‌هاي ايتاليايي دارند.

تغيير دولت‌ها در ايتاليا تا چه اندازه به رويكرد اقتصادي ايتاليا در مقابل ايران تاثيرگذار بوده است؟
ايران يكي از منابع اصلي تامين كننده انرژي ايتاليا است و مساله انرژي براي دولت ايتاليا يكي از موضوعات حساس تلقي مي‌شود به همين دليل پس از تغيير هر دولتي آنها اجازه نمي‌دهند تا خط سير اقتصادي ما بين دو كشور به نحوي تغيير پيدا كند كه به اقتصاد ايتاليا ضربه وارد شود به همين دليل هر دولتي كه در ايتاليا تشكيل مي‌شود به دنبال تقويت اين مناسبات اقتصادي است.

اكنون دولت ايتاليا 10 برابر ايران درآمد سالانه دارد كه البته برخلاف كشورمان، اين درآمدها به جاي فروش نفت از طريق بخش خصوصي تامين مي‌شود. با توجه به شرايط مذكور ايران يك كشور فوق‌العاده مهم براي آنها محسوب مي‌شود.

با توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي و جايگاه استراتژيك كشورمان در منطقه اكنون ايران از چه جايگاهي در اقتصاد ايتاليا برخوردار است؟
در شرايط حاضر با توجه به وضعيت فعلي كشورمان، تراز تجاري دو كشور در حدود 6 ميليارد دلار باقي مانده است كه به نسبت ساير كشورهاي منطقه رقم قابل توجهي محسوب نمي‌شود.

البته بايد توجه داشته باشيم كه ايران طي سال‌هاي گذشته به صورت سنتي رابطه خوبي با كشور ايتاليا داشته است و پس از پيروزي انقلاب نيز بازار ايتاليا براي ايران، مهم تلقي مي‌شده‌است، ولي براي مقايسه شرايط فعلي با روند گذشته بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اكنون وضعيت كشورمان در منطقه به چه شكلي درآمده است، كه البته اين موضوع نيز به تحولات داخلي كشورمان مربوط مي‌شود.

به هر حال ايران پلي براي آسياي ميانه، قفقاز و حتي حاشيه خليج‌فارس

” ايتاليايي‌ها تلاش فراواني انجام دادند تا رابطه اقتصادي ايتاليا با ايران را جدا از ساير كشورهاي اروپايي تعريف كنند و تا كنون رابطه خوبي داشته‌اند.... “

محسوب مي‌شود كه اگر شرايط ترانزيت از سمت ايران تسهيل شود اين مسير به مراتب قابل توسعه و پيشرفت است. در واقع با توسعه روابط دو كشور، ايتاليا مي‌تواند از طريق دروازه ايران كل منطقه را مديريت كند.

اكنون در كشورمان چند شركت ايتاليايي مشغول به فعاليت هستند و از كدام طريق براي ثبت در ايران اقدام مي‌كنند؟
در ايران حدود 25 شركت بزرگ ايتاليايي دفتر نمايندگي دارند كه به عنوان نمونه مي‌توان به شركت «اني» و شركت «السادو» اشاره كرد.

البته بسياري از شركت‌هاي ايتاليايي با بخش خصوصي كشورمان همكاري دارند ولي مشخص كردن تعداد اين شركت‌ها بسيار مشكل است. در واقع بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در ايتاليا بيش از 5 ميليون شركت مشغول به فعاليت است و تعداد شركت‌هايي كه در ايتاليا تاسيس مي‌شوند از تولد نوزدان در اين كشور نيز بيشتر است. اكنون اقتصاد ايتاليا به اين شركت‌هاي كوچك و متوسط به طور كامل وابسته است.

در ايران شركت‌هاي ايتاليايي براي ايجاد دفتر لزوما به اتاق بازرگاني ايران و ايتاليا مراجعه نمي‌كنند بلكه از طريق انتخاب يك شريك تجاري ايراني مي‌توانند شركت خود را در كشورمان ثبت كنند.

مبادلات تجاري دو كشور بيشتر از كدام مسيرها انجام مي‌شود؟
مبادلات اقلامي مانند چرم از طريق جاده، سنگ و اقلام سنگين از طريق دريا و بعضي كالاهاي ظريف و حساس از طريق هوايي انجام مي‌شود. مبادلات ريلي نيز از طريق مسير تركيه ما بين دو كشور وجود دارد كه اگر دولت نيز به هموار كردن حمل و نقل ريلي اقدام كند به طور حتم شاهد توسعه صادرات كشورمان خواهيم بود.

از لحاظ ترانزيت كانتينري نيز كشورمان داراي وضعيت ضعيفي است و براي توسعه صادرات بايد اين مسير حمل و نقل توسعه پيدا كند.

براي الگوبرداري از تكنولوژي صنايع كوچك ايتاليا در كشورمان چه اقداماتي صورت گرفته است؟
همانطور كه اشاره شد صنايع كوچك در ايتاليا نقش حياتي ايفا مي‌كنند به همين دليل در زمان وزارت آقاي جهانگيري تغييراتي در ساختار صنعتي و اقتصادي كشورمان ايجاد شد. در واقع با ديد وسيعي كه ايشان داشتند الگوبرداري از صنايع كوچك ايتاليا مورد توجه قرار گرفت.

در ايتاليا شركت‌هاي كوچك و متوسط بيشتر به صورت خانواده‌ايي فعاليت مي‌كنند و به همين دليل اصل اقتصاد ايتاليا نيز برمبناي همين شركت‌ها پي‌ريزي شده است. ولي در ايران چون سيستم دولتي حاكم است به شركت‌هاي خصوصي ميدان فعاليت و رشد داده نمي‌شود.

در همان دوران براي الگوبرداري از صنايع كوچك ايتاليا كنفرانسي در ايران برگزار شد و كارشناسان ايتاليايي نيز در اين

” ايران پلي براي آسياي ميانه، قفقاز و حتي حاشيه خليج‌فارس محسوب مي‌شود كه اگر شرايط ترانزيت از سمت ايران تسهيل شود اين مسير به مراتب قابل توسعه و پيشرفت است. در واقع با توسعه روابط دو كشور، ايتاليا مي‌تواند از طريق دروازه ايران كل منطقه را مديريت كند. ... “

زمينه به ايراد سخنراني پرداختند. به دنبال همين رويه سازمان صنايع كوچك در وزارت صنايع تشكيل شد ولي همانطور كه اشاره كردم در ايران به جاي دقت بر روي نحوه اجرا بيشتر بر روي ظواهر و مدگرايي توجه مي‌شود به همين دليل سازمان صنايع كوچك كه توسط دولت تشكيل شد در نهايت نتوانست كارآمد باشد.

به هر حال مسئولان دولتي توجه لازم را به بخش خصوصي ندارند و اين موضوع باعث موفقيت‌ نبودن اين روند شده است به عبارت ديگر براي اينكه اقتصاد كشور شكوفا شود دولت بايد موانع موجود براي فعاليت بخش خصوصي را از ميان بردارد نه اينكه خودش مانع ايجاد كند و يا حتي خود به رقيب بخش خصوصي تبديل شود.

آيا در صورت اجراي اصل 44 قانون اساسي در كشورمان و واگذار شدن صنايع دولتي به بخش خصوصي اين امر مي‌تواند شكوفايي اتاق‌هاي بازرگاني را به همراه داشته باشد؟
به نكته درستي اشاره كرديد. اكنون دنيا به صورت يك تجارت‌خانه فردي اداره نمي‌شود بلكه دنياي حاضر بر پايه تعامل استوار است اگر مي‌خواهيم در عرصه اقتصاد پيشرفت داشته باشيم بايد با شركت‌هاي ديگر نيز تبادل‌ و تعامل داشته باشيم به غير از اين رويه و به صورت تنهايي به جايي نخواهيم رسيد ولي متاسفانه تاكنون دولت اجازه نداده است تا همه اين تعامل‌ها از طريق اتاق‌هاي بازرگاني صورت گيرد.

اين ديدگاه باعث شده است تا مردم از طريق كانال‌هاي دولتي فعاليت كنند و اميدوار باشند تا مسير دولتي موانع آنها را برطرف كند اين در حالي است كه در اقتصاد كشورهاي باز مانند ايتاليا موانع گام به گام از سوي دولت برطرف مي‌شود تا بخش خصوصي امكان رشد داشته باشد به همين دليل در كل اتحاديه اروپا شركت‌هاي كوچك و متوسط نقش‌آفرين هستند.

ساختار داخلي اتاق ايران و ايتاليا و نيز نحوه تعامل اين اتاق با ساير سازمان‌هاي دولتي و خصوصي كشورمان چگونه است؟
اتاق بازرگاني مشترك ايران و ايتاليا از اتاق بازرگاني و صنايع و معدن ايران نشات مي‌گيرد كه اتاق مادر شناخته مي‌شود. در زير مجموعه اتاق بازرگاني ايران، اتاق شهرستان‌ها و نيز اتاق‌هاي مشترك با ساير كشورهاي خارجي فعاليت مي‌كنند.

يكي از دلايلي كه منجر به شكل گيري اتاق هاي مشترك خارجي شد اين است كه تجار و صنعت‌گراني كه مايل هستند با ساير كشورها فعاليت ‌كنند به يك سازمان جداگانه‌اي احتياج دارند تا رابطه آنها را با كشورهاي موردنظر تنظيم كند.

البته يكي ديگر از عواملي كه منجر به ايجاد اتاق هر كشور مي‌شود حجم مبادلات تجاري ايران با همان كشور است به اين نحو كه پس از اينكه مبادلات اقتصادي كشورمان با يك كشور خارجي زياد مي‌شود اتاق بازرگاني ايران با حضور فعالان اقتصادي اقدام به تشكيل اتاق كشور مربوطه مي‌كند به عنوان نمونه پس از سقوط صدام حسين اتاق ايران و عراق تشكيل شد.

لازم به ذكر است كه اعضاي اتاق‌ها مي‌توانند از هر مليتي باشند و به همين دليل در اتاق ايران و ايتاليا اعضاي ايتاليايي نيز حضور دارند. هر اتاق يك هيات مديره دارد كه هر سه سال، يك‌بار انتخاب مي‌شوند و متعاقب آن دبيركل نيز توسط هيات مديره انتخاب مي‌شود.

در اتاق ايران و ايتاليا بيش از 2500 عضو ثبت شده حضور دارند. اين اتاق داراي 5 كميسيون تخصصي بازرگاني، صنعت و معدن، كشاورزي حمل و نقل و بانكداري و بيمه و كميسيون گردشگري وميراث فرهنگي است.

هر كميسيون از طريق فراخواندن عمومي اقدام به برگزاري انتخابات مي‌كند و به دنبال آن هيات مديره آن كميسيون انتخاب مي‌شود. اتاق ايران و ايتاليا در حوزه فرهنگي نيز به صورت غير مستقيم فعال است و خيلي از آژانس‌هاي مسافرتي و گردشگري نيز عضو اتاق هستند.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن