تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833155171
نگاهی به حضور سینمای ایران در جشنواره کن + تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جای پای نگاتیوهای ایرانی در فرانسه
سینمای ایران در طول ۵۰ سال حضور خود در جشنواره کن تاکنون شاهد حضور ۴۴سینماگر ایرانی در جشنواره بین المللی فیلم کن بوده است، که عباس کیارستمی با ۹ فیلم بیشترین حضور را در این جشنواره به نام خود ثبت کرده است.
دی نا:جشنواره بین المللی فیلم کن، یکی از بزرگ ترین رویدادهای سینمایی جهان به شمار. می.آید که به سبک و سیاق خاصی از سینما گرایش دارد. حدود ۵ روز تا آغاز شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن باقی مانده است، بی آنکه خبری از سینمای ایران باشد. این مساله به این معناست که سینمای ایران در بازار کن، که حضور هر فیلم با هر کیفیت و کمیتی در آن آزاد است، نماینده.ای ندارد. اما در این مجال قصد داریم تا تاریخچه حضور سینما و سینماگران ایرانی را در این جشنواره معتبر مرور کنیم تا جایگاه سینمای ایران در این جشنواره معتبر بین المللی برایمان شفاف تر شود.
تاریخچه حضور سینمای ایران در کن
سینما و سینماگران ایرانی از ابتدای حضور خود در جشنواره کن یعنی از سال ۱۹۶۱ تاکنون، ۵۸ حضور در این رویداد داشته که البته ۶ فیلم ساخته کارگردان های ایرانی اما محصول کشورهای دیگر بوده است.
۱۹۶۱ _ «کوروش کبیر» اولین حضور سینمای ایران در کن
سینمای ایران برای اولین بار با فیلم کورش کبیر ساخته مصطفی فرزانه در بخش مسابقه فیلم.های کوتاه جشنواره کن سال ۱۹۶۱ حضور یافت.
۱۹۶۴ _ «طلوع قجر»
در دومین حضور درسال ۱۹۶۴، فیلم «طلوع.فجر» ساخته احمد فاروقی.قاجار در بخش مسابقه فیلم.های کوتاه حضور یافته و جایزه شورای عالی تکنیک را نیز دریافت داشت.
۱۹۷۱ _ داریوش مهرجویی پس از شش سال غیبت ایران
سینمای ایران پس از شش سال غیبت و درسال ۱۹۷۱ با فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی دربخش پانزده روز کارگردان.ها حضور یافت.
درهمین سال، اولین فیلم بلند ایرانی «شب قوزی» ساخته زنده.یاد فرخ. غفاری دربخش هفته منتقدین به نمایش درآمد.
۱۹۷۲ _ «پستچی» نماینده ایران در کن
مهرجویی در سال بعد نیز یعنی در ۱۹۷۲، فیلم «پستچی» را در بخش پانزده روز کارگردان.ها به نمایش درآورد.
۱۹۷۳ _ انیمیشن ایران در کن
فیلم کوتاه انیمیشن «شهرخاکستری» ساخته فرشید مثقالی، سینمای ایران را درسال ۱۹۷۳ دربخش پانزده روز کارگردان.ها نمایندگی کرد.
۱۹۷۵ _ «شازده احتجاب» بهمن فرمان آرا
سال ۱۹۷۵ شاهد حضور فیلم «شازده احتجاب» ساخته.ی بهمن فرمان.آرا و فیلم انیمیشن «تداعی» ساخته. نورالدین زرین.کلک در بخش پانزده روز کارگردان.ها بود.
۱۹۷۹ _ دومین حضور فرمان آرا «سایه.های بلندباد»
فرمان.آرا باردیگر با فیلم «سایه.های بلندباد» در سال ۱۹۷۹ در بخش هفته منتقدین حضور یافت.
۱۹۸۰ _ بهرام بیضایی اولین حضور پس از انقلاب در کن
بهرام بیضایی با فیلم «چریکه تارا» اولین حضور پس از انقلاب ایران را در بخش نوعی نگاه در سال ۱۹۸۰ رقم زد.
در همین سال، سهراب شهیدثالث نیز با فیلم «نظم» و البته به.عنوان محصول آلمان در بخش پانزده روز کارگردان.ها حضور داشت.
۱۹۸۱ _ «دفاع. از خلق» محصول ایران و آمریکا
رافق پویا، فیلم «دفاع. از خلق» را به.عنوان محصول ایران و آمریکا در سال ۱۹۸۱ در بخش پانزده روز کارگردان.ها به نمایش درآورد.
۱۹۸۸ _ «خواستگاران» در بخش پانزده روز کارگردان.ها
قاسم ابراهیمیان نیز «خواستگاران» را به.عنوان محصول آمریکا در بخش پانزده روز کارگردان.ها در سال ۱۹۸۸ به جشنواره کن برد.
۱۹۹۱ _ خسرو سینایی نخستین حضور سینمای نوین ایران در کن
سینمای نوین ایران برای نخستین.بار در سال ۱۹۹۱ با فیلم «درکوچه.های عشق» ساخته خسرو سینایی در بخش نوعی نگاه حضور یافت.
۱۹۹۲ _ «زندگی و دیگر هیچ» کیارستمی بهترین فیلم بخش نوعی نگاه
سال ۱۹۹۲ سالی پربار برای سینمای ایران در کن بود. فیلم کوتاه انیمیشن «قلب» ساخته سعید مجاوری در بخش مسابقه فیلم.های کوتاه کن حضور یافت و عباس کیارستمی «زندگی و دیگر هیچ» را در بخش نوعی نگاه به نمایش درآورد و دو جایزه معتبر «جایزه روسلینی» و جایزه «بهترین فیلم بخش نوعی نگاه» را دریافت داشت.
فیلم «بدوک» ساخته مجید مجیدی در بخش پانزده روز کارگردان.ها حضور یافت و ده فیلم انیمیشن ایرانی نیز در بخش «سینما همیشه» به روی پرده رفتند.
بنیاد سینمایی فارابی نیز در همین سال با اختصاص فضایی به عرضه و بازاریابی فیلم.های ایرانی در بازار فیلم کن پرداخت که تا به امروز همه.ساله در این بازار حضور داشته است.
۱۹۹۳ _ عباس کیارستمی بر مسند داوری
عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۳ بر مسند داوری جشنواره کن نشست.
۱۹۹۴ _ «زیر درختان زیتون»
عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۴ فیلم «زیر درختان زیتون» را در بخش مسابقه کن به نمایش درآورد. ابراهیم مختاری نیز همان سال، فیلم «زینت» را در بخش هفته منتقدین عرضه کرد.
۱۹۹۵ _ «بادکنک سفید» پدیده جشنواره
جعفر پناهی در این سال با فیلم «بادکنک سفید» به پدیده کن تبدیل شد. این فیلم جایزه معتبر دوربین طلایی، جایزه بهترین فیلم بخش پانزده روز کارگردان را و جایزه فیپرشی (فدراسیون منقدین بین.المللی سینما) را دریافت داشت.
در این سال محسن مخملباف نیز برای نخستین.بار به کن پا گذاشت و دو فیلم «نوبت عاشقی» و «سلام سینما» در بخش نوعی نگاه حضور یافت.
۱۹۹۶ _ «گبه» در بخش نوعی نگاه
در این سال «گبه» ساخته.ی محسن مخملباف در بخش نوعی نگاه جشنواره.ی کن سال ۱۹۹۶ به نمایش در آمد.
۱۹۹۷ _ نخل طلای کن در دستان عباس کیارستمی
در سال ۱۹۹۷ سینمای ایران مهم.ترین جایزه. تاریخ سینمای خود، یعنی نخل طلای بهترین فیلم جشنواره را برای «طعم گیلاس» ساخته.ی عباس کیارستمی دریافت داشت.
امیر نادری نیز در همین سال «ای بی سی منهتن» را به عنوان محصول آمریکا در بخش نوعی نگاه به نمایش درآورد.
۱۹۹۸ _ «قصه.های کیش» در بخش مسابقه جشنواره
«قصه.های کیش» ساخته ناصر تقوایی، محسن مخملباف و ابوالفضل جلیلی با جنجال بسیار در بخش مسابقه کن به روی پرده رفت.
سمیرا مخملباف نیز در این سال پا به جشنواره کن گذاشت و فیلم «سیب» را در بخش نوعی نگاه عرضه داشت. سمیرا مخملباف نیز در همین سال بر مسند داوری کن نشست.
فیلم کوتاه «گناه اول» ساخته فهمیه سرخابی نیز در همین سال در بخش تازه تأسیس سینه فوندانسیون به نمایش درآمد.
فیلم کوتاه «دایره» ساخته محمد شیروانی نیز در همین سال در بخش هفته منتقدین حضور یافت.
۲۰۰۰ _ بهمن قبادی برنده جایزه دوربین طلایی
بهمن قبادی با فیلم «زمانی برای مستی اسب.ها» در بخش پانزده روز کارگردان.ها و حسن یکتاپناه با فیلم «جمعه» در بخش نوعی نگاه حضور یافته و به طور مشترک جایزه دوربین طلایی سال ۲۰۰۰ را دریافت داشتند.
قبادی دو جایزه فیپرشی و سینمای هنر و تجربه را نیز به خود اختصاص داد.
سمیرا مخملباف در سال ۲۰۰۰ فیلم «تخته سیاه» را در بخش مسابقه به نمایش گذاشت و جایزه هیأت داوران را نیز دریافت داشت.
۲۰۰۱ _ رضا میرکریمی جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدین
عباس کیارستمی با فیلم «ای بی سی آفریقا» در بخش خارج از مسابقه حضور یافت و رضا میرکریمی با فیلم بلند «زیر نور ماه» و علی.محمد قاسمی با فیلم کوتاه «غریبه و بومی» در بخش هفته منتقدین سال پرباری را برای سینمای ایران در کن رقم زدند و میرکریمی جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدین را هم گرفت.
محسن مخملباف در سال ۲۰۰۱ با فیلم «سفر قندهار» در بخش مسابقه حضور یافت و جایزه کلیسای جهانی را نیز دریافت کرد.
۲۰۰۲ _ بهمن قبادی داوری که برنده جایزه فرانسوا شوالیه شد
در سال ۲۰۰۲، عباس کیارستمی با فیلم ده در بخش مسابقه حضور پیدا کرد.
داریوش مهرجویی با فیلم «بمانی» در بخش نوعی نگاه شرکت کرد.
دو فیلم کوتاه «چت» ساخته شادمهر راستین و «گیوتین» ساخته بهرام عظیم.پور در بخش پانزده روز کارگردان.های جشنواره کن حضور پیدا کردند.
بهمن قبادی با فیلم «آوازهای سرزمین مادری.ام» در بخش نوعی نگاه شرکت کرد و داوری بخش دوربین طلایی را نیز به عهده داشت، وی توانست در این سال جایزه فرانسوا شوالیه را برای «آوازهای سرزمین مادری.ام» دریافت کند.
۲۰۰۳ _ عباس کیارستمی داور بخش «سینه فوندانسیون»
کیارستمی داوری بخش فیلم.های کوتاه و سینه فوندانسیون را عهده.دار بود.
سمیرا مخملباف با فیلم «پنج عصر» در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۰۳ حضور یافت و دو جایزه هیأت داوران و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود ساخت.
جعفر پناهی با فیلم «طلای سرخ» جایزه هیأت داوران بخش نوعی نگاه را گرفت و پرویز شهبازی با «نفس عمیق» در بخش پانزده روز کارگردان.ها و محمد حقیقت با «دو فرشته» در بخش هفته منتقدین سالی. موفقیت.آمیز را برای سینمای ایران به ارمغان آوردند.
۲۰۰۴ _ محسن امیریوسفی جایزه نگاه جوان بخش پانزده روز کارگردان.ها
سال ۲۰۰۴ نیز چهار فیلم ایرانی را در جشنواره فیلم کن شاهد بود. عباس کیارستمی با فیلم «پنج» و «۱۰ روی ده» در بخش رسمی حاضر شد.
بهروز افخمی با «گاوخونی» در بخش پانزده روز کارگردان.ها حضور داشت.
محسن امیر یوسفی با «خواب تلخ»، در بخش پانزده روز کارگردان.ها توانست تقدیرنامه هیأت داوری دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان بخش پانزده روز کارگردان.ها را دریافت کند.
۲۰۰۵ _ عباس کیارستمی رییس هیأت داوری جایزه دوربین طلایی
در سال ۲۰۰۵، عباس کیارستمی ریاست هیأت داوری جایزه دوربین طلایی را به عهده داشت.
نیکی کریمی با فیلم «یک شب» در بخش نوعی نگاه شرکت کرد.
محمد رسول.اف با فیلم «جزیره آهنی» در بخش پانزده روز کارگردان.ها حضور داشت.
خانه سینما نیز برای اولین. و آخرین.بار در دهکده بین.المللی جشنواره پاویون ایران را راه.اندازی کرد.
۲۰۰۶ _ سالی بدون فیلم برای سینمای ایران
در سال ۲۰۰۶ هیچ فیلمی از ایران در جشنواره پذیرفته نشد اما مرجان ساتراپی نویسنده ایرانی مقیم فرانسه داور بخش نوعی نگاه و شهلا رستمی خبرنگار ایرانی رادیو فرانسه نیز از اعضای هیأت داوری فیپرشی جشنواره کن بودند.
۲۰۰۷ _ نیکی کریمی داور بخش سینه.فنداسیون
در سال ۲۰۰۷ نیز سرانجام تنها فیلم سه دقیقه.ای «گریه.ها» ساخته عباس کیارستمی در یک مجموعه.ی فیلم به مناسبت شصتمین دوره.ی جشنواره کن به نمایش درآمد.
مرجان ساتراپی فیلم «پرسپولیس» را به.عنوان محصول فرانسه در بخش مسابقه و رامین بحرانی فیلم.ساز ایرانی.تبار مقیم آمریکا نیز فیلم «اوراقچی» را به.عنوان محصول آمریکا در بخش پانزده روز کارگردان.ها به نمایش درآوردند.
نیکی کریمی نیز به عنوان داور بخش سینه.فنداسیون و فیلم.های کوتاه انتخاب شد.
۲۰۰۸ _ حضور سامان سالور در کن
در سال ۲۰۰۸، «ترانه تنهایی تهران» ساخته سامان سالور به عنوان تنها فیلم ایرانی برای بخش پانزده روز کارگردان.ها انتخاب شد.
۲۰۰۹_ بهمن قبادی و شهرام علیدی نمایندگان سینمای ایران
در سال ۲۰۰۹ فیلم «بهمن قبادی» با نام «چه.کسی از گربه.های ایرانی خبر داره؟» به.عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش رسمی کن در بخش «نوعی نگاه» حضور داشت و فیلم سینمایی «زمزمه با باد» که نخستین فیلم بلند شهرام علیدی است در بخش مسابقه بخش هفته. منتقدان شصت.ودومین دوره جشنواره به نمایش درآمد.
۲۰۱۰ _ عباس کیارستمی با «رونوشت برابر اصل» در کن
در سال ۲۰۱۰ فیلم «رونوشت برابر اصل» در بخش رسمی جشنواره.ی کن، عباس کیارستمی برای نهمین.بار در جشنواره.ی فیلم کن حضور دارد.
تاکنون ۴۴سینماگر ایرانی در جشنواره کن حضور داشته اند که عباس کیارستمی با ۹ فیلم و محسن مخملباف با ۵ فیلم بیشترین حضورها را داشته.اند.
هشت داوری و ۱۶ جایزه نیز مجموعا برای سینماگران ایرانی در طول ۴۷ سال حضور سینما و سینماگران ایران در جشنواره کن به دست آمده است.
عباس کیارستمی و حضوری متفاوت در کن
تاکنون عباس کیارستمی و فیلم.هایش حضورهای متفاوتی در جشنواره.ی کن داشته.اند که مهم.ترین حضور به سال ۱۹۹۷ برمی.گردد که عباس کیارستمی نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را برای «طعم گیلاس» گرفت.
نگاهی به حضور سالهای گذشته عباس کیارستمی در جشنواره کن نشان می.دهد که او با فیلم «زندگی و دیگر هیچ» در بخش نوعی نگاه دو جایزه معتبر «جایزه روسلینی» و جایزه «بهترین فیلم بخش نوعی نگاه» را دریافت کرده است.
عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۳ بر مسند داوری جشنواره کن نشست و سال.بعد، فیلم «زیر درختان زیتون» را در بخش مسابقه کن به نمایش گذاشت.
در سال ۲۰۰۱ فیلم «ای بی سی آفریقا» در بخش خارج از مسابقه حضور داشت و در سال ۲۰۰۲، فیلم «ده» کیارستمی در بخش مسابقه به نمایش درآمد.
و سال بعد این هنرمند سرشناس ایرانی داوری بخش فیلم.های کوتاه و سینه فوندانسیون را برعهده داشت و سال ۲۰۰۴ فیلم «پنج» را به کن ارایه کرد.
ریاست هیأت داوری جایزه دوربین طلایی و نمایش فیلم سه دقیقه.ای «گریه.ها» در سال ۲۰۰۷ در یک مجموعه.ی فیلم به مناسبت شصتمین دوره.ی جشنواره کن از جمله. حضورهای پررنگ عباس کیارستمی در جشنواره.ی فیلم کن بوده است.
در سال ۲۰۱۰ «رونوشت برابر اصل» اولین اثر کیارستمی که در خارج از ایران ساخته شده در بخش رسمی کن به نمایش درآمد.
ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در این فیلم بازی کردند و این فیلم در توسکانی ایتالیا فیلمبرداری شد.
گفتنی است شصت و چهارمین جشنواره کن در حالی از روز یازدهم می در شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می شود، که هیچ فیلمی از سینمای ایران در این فستیوال حضور ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]
-
گوناگون
پربازدیدترینها