تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820954842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/بي توجهي به كيفيت؛ تقويت عرضه و فروش كالاهاي خارجي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/بي توجهي به كيفيت؛ تقويت عرضه و فروش كالاهاي خارجي
رشت - خبرگزاري مهر: پيشروي صنايع برون مرزي به سوي ارتقاي كيفيت محصولات توليدي، به ‌روز رساني تكنولوژي توليد و مديريت كيفيت و فرآيند در حالي شتاب گرفته است كه هنوز كيفيت بسياري از محصولات توليد داخل چنگي به دل نمي ‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، در دنياي رقابت، كيفيت حرف اول را مي زند و خود زائيده ‌آن است، كيفيت حاصل شانس و اقبال نيست بلكه به مديريت عالمانه نياز است تا محصولي كيفي توليد شود، زيرا بر اساس تحقيقات انجام شده ارتباط معني داري بين مديريت بهينه و بهبود كيفيت وجود دارد.

در حال حاضر در بعد مديريت كيفيت، سخنان خوبي شنيده مي شود كه به آنها عمل نمي‌ شود و از سويي فضاي كنوني كسب‌ ‌و ‌كار زمينه ‌ساز توسعه كيفيت نيست زيرا قانون حمايت ازمصرف‌ كننده، توليد كنندگان را موظف به حمايت از مصرف ‌كننده نمي‌ كند.

هم ‌اكنون توليدات داخلي كشور مزيت نسبي براي رقابت ندارند به همين دليل دولت مجبور به پرداخت يارانه مي ‌شود در حاليكه يارانه‌ ها بايد در زمينه ارتقاء كيفيت بكارگيري شوند.

جمعي از كارشناسان و صاحبنظران مسائل اقتصادي در اين باره معتقدند، با حركت به سوي نظام كيفيت جامع اهداف متعالي همچون افزايش رضايت مشتري، افزايش مشاركت كاركنان، بهبود مستمر و دستيابي به نتايج پايدار مالي و اقتصادي را محقق سازند كه از اصول حياتي كيفيت در جامعه است.

كيفيت در ايران بيشتر به عنوان واژه تبليغاتي مورد توجه است

متاسفانه در بسياري مواقع كيفيت تنها به عنوان واژه تبليغاتي مورد توجه قرار مي گيرد بدون آنكه به محتوا و كاركرد واقعي آن توجه شود.

به طوريكه در شرايط كنوني عدم توجه به كيفيت در توليد و عرضه محصولات گوناگون در كشور به وضوح ديده مي شود، توليد كنندگان داخلي بيش ازهر چيز منفعت و سود خود را در توليد مد نظر قرار مي دهند و به راحتي حق مشتري و مصرف كننده را زير پا مي گذارند.

ناديده انگاشتن كيفيت قابل تعميم به اكثر توليدات كشور است كه اين امر موجب باز شدن ميدان براي حضور رقباي خارجي به بازار داخلي است.

عدم توجه به كيفيت محصولات داخلي باعث شده كه مردم به سوي استفاده از توليدات خارجي گرايش پيدا كنند زيرا تجربه به آنها نشان داده است كه كيفيت امري تضمين شده در محصولات خارجي است و بهاي هر چند گزاف پرداخت شده براي كالاهاي خارجي ارزش هزينه كردن را دارد.

با بازشدن ميدان براي حضور محصولات مشابه خارجي و استقبال خريداران داخلي بسياري از كارخانجات توليدي كه توليدات مطلوبي نيز عرضه مي كنند با شكست مواجه شده و بيكاري بيش از پيش گريبان جامعه را خواهد گرفت.

توليد كنندگان توجه به كيفيت را فداي شگردهاي فرعي جذب مشتري مي كنند

در تمام دنيا عرضه كنندگان محصولات و توليد كنندگان براي كسب رضايت مشتري به بالا بردن كيفيت محصولات خود تكيه مي كنند و كيفيت را به عنوان اهرمي براي مقابله در رقابت ساير توليد كنندگان به كار مي برند اما اين رسم در كشور ما منسوخ شده و حفظ كيفيت رمز بقاء و ماندگاري در بازار نيست.

برخي توليد كنندگان توجه به كيفيت را فداي شگردهاي فرعي جذب مشتري مي كنند و محصولات بي كيفيت خود را در قالب بسته بندي شكيل و جذاب به بازارعرضه مي كنند و با بسته هاي زيبا مشتري را به سوي توليدات خود مي كشانند.

از آنجايي كه بسياري از مصرف كنندگان به ظاهر كالا اهميت فراواني مي دهند، محصولات بي كيفيت براي مدتهاي طولاني و تنها با تغيير بسته بندي در سبد مصرفي خانوار جا خوش مي كنند.

مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي گيلان در اين خصوص مي گويد: كيفيت كالا از مسائل مهمي است كه همواره مورد توجه استاندارد بوده زيرا كيفيت و استاندارد با هم تلفيق شده و دو مسئله تفكيك ‌ناپذيرند.

محمدعلي يوسفي تحقق سند چشم اندازكشور را در مسيرتوسعه همه جانبه مستلزم توجه به رويكرد استاندارد سازي و مديريت كيفيت عنوان كرد و ادامه داد: دستيابي به رقابت پذيري پايدار از جمله مفاهيم بهبود كيفيت استاندارد است.

استراتژي كلان مديريت كيفيت بايد بر اساس آخرين فن آوريها تدوين شود

وي با اشاره به تدوين برنامه پنجم توسعه خواستار توجه ويژه به رويكرد نوين استاندارد سازي و مديريت كيفيت در كشور شد و اظهار داشت: استراتژي كلان مديريت كيفيت بايد بر اساس آخرين فن آوريها تدوين شود.

يوسفي همچنين سه عامل قيمت، كيفيت و سرعت دسترسي مشتريان به كالا را در افزايش سهم صادرات مؤثر دانست و افزود: تا زمانيكه قيمت كالاهاي ما در بازارهاي جهاني كاهش پيدا نكند نمي توان با آنان رقابت جدي اقتصادي داشت.

اين مسئول تأكيد كرد: كاهش قيمت تمام شده كالا از طريق افزايش بهره وري، اجراي مديريت علمي در بنگاههاي اقتصادي، نوآوري و استاندارد سازي حاصل مي شود و مي تواند سرعت ما را در رسيدن به توسعه صادرات افزايش دهد.

رئيس سازمان صنايع و معادن گيلان هم در خصوص ارتقاي كيفيت محصول در بخش صنعت گفت: در رقابت‌ پذير كردن بخش صنعت سه موضوع اصلي كاهش هزينه توليد، نفوذ نوآوري و ارتقاي كيفيت محصول موثراست.

محمد حسين اصغريان با تاكيد بر لزوم رقابت پذيري توليدات صنعتي اظهار داشت: كيفيت پايين، اتلاف منابع و عدم رضايت مصرف‌ كننده در نظام جمهوري اسلامي غيرقابل قبول است.

قيمت و كيفيت از مهمترين مزيتهاي رقابتي در صنايع است

وي با اشاره به اينكه امروزه قيمت و كيفيت از مهمترين مزيتهاي رقابتي درصنايع است افزود: اين دو مزيت رقابتي در سالهاي اخير به ويژه در صنايع پيشرو و كشورهاي صنعتي بسيار مورد بحث بوده است.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس هشتم هم با بيان اينكه صادرات كالاي با كيفيت توجه بازار بين‌المللي را به سمت ايران جلب مي‌كند، گفت: صادركنندگان كالا در كنار صدور كالاي توليدي، فرهنگ كشور را نيز به ساير كشورها صادر مي‌كنند، لذا توليدكنندگان بايد مراقب باشند تا با توليد كالاي با كيفيت توجه بازار بين‌المللي را به سمت توليد كشور جلب كنند.

سيد كاظم دلخوش با بيان اينكه در بازار بين الملل، استاندارد كالا براي مصرف‌ كنندگان اهميت ويژه‌اي دارد، اظهار داشت: متاسفانه برخي توليد كنندگان داخلي، فقط به توليد كالاي با كيفيت براي صادرات توجه مي‌كنند و به توليد كالاي با كيفيت در داخل توجه چنداني ندارند به طوري كه به نظر مي‌رسد مصرف‌ كننده خارجي را به مصرف‌ كننده داخلي ترجيح مي‌دهند.

وي افزود: موضوع استاندارد كيفيت و صادرات يكي از موضوعات مهم روز كشور است كه بايد به آن پرداخته شود.

كيفيت و استاندارد اساسي ترين شرط حضور در بازارهاي جهاني است

نماينده صومعه سرا يكي از مشكلات كشور را نبود يك نظام ملي كيفيت دانست و ادامه داد: بايد بسترهاي لازم براي الحاق ايران به WTO فرآهم آيد زيرا اساسي ترين شرط حضور در بازارهاي جهاني كسب كيفيت و استاندارد است.

به هرحال كيفيت اهرمي براي عرضه بيشتر كالاهاي داخلي در بازارهاي برون مرزي و در صدور فرهنگ غني ايران اسلامي به دنيا و بي رنگ كردن هياهوهاي كالاهاي خارجي در بازارهاي داخلي نقش بسزايي دراد و همگان با قوت در اين عرصه وارد شوند.
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن