تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828714588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوالی اتوبان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


کارگردان: سیاوش اسعدی

تهيه کننده: سیدغلامرضا موسوی
فيلمنامه.نويس: سعید نعمت اله
فیلمبردار: مرتضی غفوری
بازیگران: گلچهره سجادیه – شهاب حسینی – بهناز جعفری – افشین سنگ چاپ – ملیحه نیکجومند – نسرین ایرانپور


خلاصه داستان: زندگی آرام یک زوج جوان با حضور زن میانسالی دچار بحران می شود. فیلم سینمایی “حوالی اتوبان” داستان زوج جوانی است که با ورود زنی میانسال زندگی.شان دستخوش تغییر می.شود، “حوالی اتوبان” فیلم برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در جشنواره بیست و هشتم بوده است.



نقد و بررسی
حوالي اتوبان، فيلمي با موضوع ملتهب و درونمايه اجتماعي, کارگردان جوان و آتیه دار سینمای ایران با بهره گیری از چند شخصیت و ایجاد رابطه میان آنها،بی نیاز از شخصیت های فرعی متعدد داستانش را به شکل جذابی تعریف کرده و پیش برده است. معرفی شخصیت های اصلی – سیما و پردیس- در ابتدای فیلم،چندان خوب انجام نگرفته و برخوردشان در فروشگاه آن هم پس از دو سال اندکی گل درشت و شبیه به فیلم های هندی است، اما دیالوگ های نوشته شده برای آنها در صحنه بعدی بسیار هوشمندانه و رمز گشا بوده و تماشاگر را کاملا با وضعیت گذشته هردو آشنا می سازد.با این حال بی پروایی حاکم بر گفت وگوهای این دو سکانس -فروشگاه و اتومبیل سیما- را کمی بیش از حد بوده که می توانسته با توجه به ساختار جامعه ایران اندکی تعدیل شود. ایده تصادف اتومبیل سیما با یک مینی بوس برای وارد شدن پاشا -همسر سیما- بسیار هوشمندانه بوده که از اتلاف وقت جلوگیری کرده است.در ادامه رفتن پاشا به منزل پردیس نیز که با جزییات مفصلی نوشته شده،زمینه را برای انفجار سیما فراهم می سازد.



اما پرسشی که برای هر تماشاگری پیش می آید این است که سیما با داشتن چنین سند تصویری ننگینی چرا باز به سراغ پردیس می رود؟ سوالی که هیچگاه بدان جوابی داده نمی شود!شخصیت پردیس با وجود آنکه نمونه مشابهی همچون:لیلای فیلم آب و آتش دارد،فوق العاده از کار درآمده و چند وجهی بودنش کمک شایانی به پیشرفت داستان می کند.به عنوان مثال به گریه پایانی وی در اتومبیل کرایه پس از ریختن آبروی سیما توجه کنید. اما فیلم درست از جایی که پاشا سیما را از خانه بیرون می کند، لحن دیگری به خود گرفته و از یک اثر اجتماعی به یک فیلم خانوادگی پر اشک و آه -ملورام- تغییر مسیر می دهد! به یکباره خانه پدری که سیما هیچ تعلق خاطری به آن نداشته، به بهترین خانه دنیا مبدل شده و مادر و خواهرش نیز همچنین.



این تحول شخصیت ها که مختص به مجموعه ها و فیلم های تلویزیونی است در حوالی اتوبان لطمه سنگینی به کلیت کار وارد کرده و از این منظر اسعدی می بایست توجه بیشتری به کار فیلمنامه نویس خود -سعید نعمت الله- که این فیلم نخستین کار سینمایی اش به حساب می آید،داشت.نکته دیگر اینکه حوالی اتوبان چند پایان داشته و این معضل قدیمی سینمای ایران را به همراه دارد.فیلم درست پس از حرکت ماشین گل زده عروس به پایان رسیده و عملا ایده مرگ مادر فقط برای نمایش تنهایی سیما به کار گرفته شده که صحنه قبلی آن را به تماشاگر انتقال داده بود. سیاوش اسعدی با این فیلم نشان داده که سینما و عنصری به نام عمق میدان را می شناسد و برای به تصویر کشیدن فیلمنامه اش ایده های فنی فوق العاده ای دارد که به عنوان مثال می توان به نشان دادن مرگ مادر از طریق انعکاس چشمان وی در آب داخل کاسه اشاره کرد که به لحاظ بصری عالی از کار درآمده است.



وی در انتخاب بازیگران هم -به جز نورا هاشمی که بازی ضعیفش به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده- خوب عمل کرده و گلچهره سجادیه ای که بخشی از بهترین خاطراتمان از سینما در دهه 1360 و 70 شکل داده را پس از مدتها کم کاری با نقشی جذاب و به یادماندنی به سینما آورده است. بازی عالی او که چیزی از استانداردهای جهانی کم ندارد، به شخصیت پردیس عمق بخشیده و آن را از دیگر نقش ها متمایز کرده است. شهاب حسینی هم که این سال ها نقش های مهمی را ایفا کرده، شخصیت مرموز و تا اندازه ای پیچیده پاشا را به گونه ای بازی کرده که تماشاگر تا انتها برای نزدیکی یا دوری از او سرگردان بوده که وجوه خاکستری اش موجبات این امر را فراهم آورده است. فیلم سینمایی حوالی اتوبان با وجود داستان ملتهب و حساسیت زایش به خوبی توانسته از بزنگاه های فیلم های مشابه خود به سلامت عبور کرده و ثابت کند که فیلمسازان جوانی از جنس سیاوش اسعدی حرف های زیادی در حوزه اجتماع برای گفتن دارند به شرط آنکه امکانات برای آنان فراهم شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن