تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820783054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /كار شايسته اي براي حل مشكل توزيع كتاب نكرده ايم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /كار شايسته اي براي حل مشكل توزيع كتاب نكرده ايم
محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تقدير از خادمان نشر با اشاره به عدم دسترسي كامل مردم به كتاب گفت: ما در امر توزيع كتاب هنوز كار درخوري نكرده ايم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدير از خادمان نشر همزمان با تجليل از شايستگان بيست و پنجمين دوره كتاب سال عصر ديروز با حضور محمدحسين صفار هرندي وزير ارشاد، معاون فرهنگي وي و جمعي از مسئولان اين معاونت و نيز تعدادي از نويسندگان، پژوهشگرا، ناشران و فعالان عرصه نشر در سراي اهل قلم برگزار شد.

هنوز كار درخوري براي حل مشكل توزيع كتاب نكرده ايم

در اين مراسم محمدحسين صفار هرندي وزير ارشاد در ابتداي سخنانش با اشاره به عدم دسترسي كامل مردم به كتاب گفت: ما در امر كتاب حلقه گمشده اي داريم و هنوز كار درخوري براي حل آن نكرده ايم آن هم مشكل توزيع كتاب است. البته در سالهاي اخير تدبيري براي حل اين مشكل انديشيده شد و آن منحصر نبودن نمايشگاههاي كتاب به نمايشگاه بين المللي تهران است.

وي افزود: نبايد اينگونه تلقي شود كه نمايشگاههاي استاني رقيبي براي توزيع و فروش كتاب اند. ما اگر آن نمايشگاه را نداشته باشيم كميت توزيع كتابمان مي لنگد.

وزير ارشاد به فروش 500 ميليون توماني كتاب در برخي استانهاي محروم اشاره كرد وگفت: اين نمايشگاهها براي تحريك جامعه جهت توجه به كتابخواني است. تبليغات يكي ديگر از راههاست. ايجاد كتابخانه هاي باز يكي ديگر از اين راههاست كه از چند وقت پيش در ترمينالهاي اتوبوسراني، فرودگاهها و ساختمانهاي پزشكان راه اندازي شده است. اين اقدامات با هدف آشتي جامعه با كتاب است.

در ابتداي اين مراسم رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم كه براي سردبيري مجله "نامه فرهنگ" به عنوان سردبير و پژوهشگر برتر انتخاب شده بود در سخناني با اذعان به "گمنام بودن اين نشريه فلسفي در طول 16 سال انتشار آن" گفت: جامعه ما نسبت به فلسفه حالتي دوگانه دارد هم از آن خوشش مي آيد هم بدش مي آيد. من در زماني كه نامه فرهنگ را منتشر مي كردم آدم مشكل پسندي بودم و هر چيزي را در آن چاپ نمي كردم.

درخواست وزارت ارشاد از داوري اردكاني براي انتشار مجدد "نامه فرهنگ"

وي افزود: فكر مي كنم در حد توان خودم قدرت تمييز خوب و بد را دارم و بر اين اساس مطالب مجله را چاپ مي كردم با اين حال من جايي نديدم كه مطالب اين مجله انعكاسي داشته باشد. هر چند وزارت ارشاد از من تقاضا كرده كه دوباره آن را منتشر كنم اما من نه به جهت اينكه اقبال درخوري از مجله نشده كه به خاطر كهولت سن ديگر توان اين كار را ندارم.

اردكاني به عدم اقبالي كه جامعه نسبت به كتابهاي وي و مجله اي كه منتشر مي كرده اشاره كرد و گفت: ما اهل فلسفه مورد اعتنا نيستيم و مثلاً در فهرست مقالاتي كه دوست من ايرج افشار درباره فلسفه گردآوري و منتشر كرده بسيار از من ياد شده و نام من بارها تكرار شده اما نامي از مجله من نيست در حالي كه نام مجله اي كه يك پيش شماره از آن در محله علياي حسن آباد سفلي چاپ شده هست!

رئيس فرهنگستان علوم خطاب به حاضران در جلسه گفت: فكر نمي كنم كه آدم بي سوادي باشم با اين حال شما هم فكر نكنيد كه من شب و روز به اين موضوع كه چرا به نامه فرهنگ توجهي نشده فكر مي كنم. مسئله اين است كه گوش زمانه ما سنگين شده و در آن به روي هر زبان و مطلبي باز نيست حتي فرزندان من هم به سعدي كه من از دبستان اشعارش را حفظ بودم اعتنايي ندارند.

من استعداد نمايش نداشته ام

داوري اردكاني سخنانش را اينگونه به پايان رساند: اين زمانه، زمانه ارائه و نمايش است. همه چيز نمايش است و البته من استعداد نمايش را نداشته ام به همين دليل هم مجله "نامه فرهنگ" را به زبان خودم نوشته ام و فكر مي كنم به اين جهت مقبول نيفتاده است.

در ادامه محسن رضواني، اسدالله شعباني و علي جيران پور خامنه چند تن از افراد شايسته تقدير جايزه كتاب سال و خادمين نمونه نشر نظرات خود را درباره آثارشان و نوع فعاليتشان عرضه كردند.

محسن پرويز معاون فرهنگي ارشاد نيز با اشاره به اهميت كار مولفان و پديدآورندگان كتاب گفت: در حلقه توليد كتاب كساني كه به ظاهر بيشتر از بقيه قسمتها به آن پرداخته شدهٰ اما همواره مورد غفلت قرار گرفته مولفان، مترجمان و پديدآورندگان كتاب اند.

وي افزود: گاهي رسانه هاي ما از تعدد جوايز انتقاد مي كنند و اين در حالي است كه ما از بين 53 هزار عنوان كتابي كه در سال چاپ مي شود فقط يك هزارم كساني را كه در توليد انديشه مداخله داشته اند تقدير مي كنيم و فكر هم مي كنيم كه مسئوليتمان تمام شده است.

سهم كتاب را ادا نكرده ايم

وي با اذعان به وضعيت نامناسب نويسندگان به لحاظ معيشتي افزود: ما سهم كتاب و سهم مولفان و مترجمان را ادا نكرده ايم. براي يك اثري كه برگزيده مي شود دست كم در صدا و سيما بايد تبليغ صورت بگيرد و ما هم پيگير اين موضوع هستيم.

در اين مراسم همچنين رمضاني فراني دبير علمي جايزه كتاب سال نيز با اشاره به چرخه توليد علم در كشور از وجود برنامه اي ميان مدت و بلندمدت در وزارت ارشاد و موسسات فرهنگي تابع خبر داد كه با استفاده از آن بتوان آثار برگزيده جشنواره ها را معرفي كرد.

وي همچنين در گزارش مختصري كه از جايزه كتاب سال 86 عرضه كرد، به داوري 7990 اثر ارسال شده به دبيرخانه ان توسط 820 تن از اساتيد دانشگاه اشاره كرد كه در نهايت از اين ميان 29 اثر برگزيده و 35 اثر نيز شايسته تقدير شناخته شدند.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن