تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820856688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی 10 کشف برتر کاوشگرهای مریخی ناسا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: کاوشگرهای اسپیریت، آپارچونیتی و فونیکس در کنار فضاپیمای مدار گرد و ماهواره نقشه بردار مریخی که به سازمان فضایی آمریکا تعلق دارند تاکنون اطلاعات با ارزش و شگفت انگیزی را از سیاره مریخ در اختیار دانشمندان قرار داده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان فضایی آمریکا به عنوان یکی از فعالترین سازمانهای فضایی در امر انجام تحقیقات و فعالیتهای علمی مرتبط با فضا تا به حال اطلاعات با ارزشی را از سیاره مریخ که به دلیل داشتن شباهتهایی با زمین به عنوان سیاره ای قابل سکونت مورد بررسی قرار گرفته است، به دست آورده است.



کاوشگرهای مریخی سازمان ناسا به مدت چندین سال است که در حال اکتشاف و تحقیق بر روی سطح سیاره سرخ هستند تا بتوانند مسیر سفر انسان را به این سیاره هموار سازند. 10 اکتشاف برتر این کاوشگران طی دو سال گذشته از این قرارند:
1- کشف ذرات یخ: کاوشگر فونیکس طی این دوره تحقیقاتی با نمونه برداری از خاک این سیاره موفق به کشف ذراتی از یخ شد که به سرعت تبخیر می شوند. کشف ذرات یخی در هر شکلی از ماده می تواند به تعداد مدارک مرتبط با وجود حیات در این سیاره بیافزاید.
2- کشف کربنات کلسیم: فضاپیمای مدار گرد مریخ بر روی قسمتهایی از خاک مدار قطبی این سیاره موفق به کشف ماده کربنات کلسیم شد. ماده ای که برای شکل گیری در طبیعت تنها به وجود آب نیازمند است.
3- یافتن ماده پریکلرات: این ماده که توسط کاوشگر فونیکس در خاک مریخ یافته شده است بر روی زمین به عنوان منبع غذایی نوعی از ریز میکروبها قرار می گیرد و به همین دلیل دانشمندان وجود آن را نشانه ای از وجود حیات در گذشته ها بر روی سطح این سیاره می دانند.
4- ثبت بارش برف: کاوشگر فونیکس در میان اکتشافات پر ارزش خود طی مدت فعالیتش موفق به ثبت تصاویری از بارش برف در لایه های بالایی اتمسفر سیاره مریخ شده است اما به دلیل فاصله زیاد این برف هیچگاه به سطح سیاره نرسیده و در میان راه ذوب شده است.
5- نظریه امکان وجود حیات در لایه منجمد مریخی: دو کاوشگر فونیکس و اسپیریت با بررسی لایه های خاکی موجود بر سطح مریخ، حفره ها، ذرات و ساختارهای مختلف و در نهایت کشف لایه های ضخیم یخی نهفته در بستر خاکها و غبارها این نظریه را در میان دانشمندان رواج دادن که لایه های یخی کشف شده می تواند مکانی مناسب برای حیات ریز ساختارهای زیستی باشد.
6- جمع آوری آرشیو اطلاعاتی مریخی: اسپیریت و آپارچونیتی، دو کاوشگر سازمان ناسا که 5 سال پیش به این سیاره ارسال شده اند مقادیر قابل توجهی از اطلاعات را شامل 250 هزار عکس و 36 گیگابایت اطلاعات علمی جمع آوری کرده و به زمین ارسال کرده اند.
7- نشانه هایی از دریاچه های کهن: به گفته دانشمندان بقایایی از نشست ها و رسوبات کهن که توسط کاوشگر آپارچونیتی بر روی مریخ شناسایی شده است می تواند بقایای دریاچه هایی قدیمی بر روی سطح سیاره سرخ باشد.
8- کشف سولفات و اوپال: کاوشگر اسپیریت با فرود بر روی قسمتی از سطح مریخ که توسط تپه های کلمبیا احاطه شده بود موفق به کشف ماده سولفات و اوپال شدند. این مواد در گروه عناصری قرار دارند که در مناطق آتشفشانی به وفور یافت می شوند و به همین دلیل این منطقه به عنوان آتشفشانی قدیمی شناسایی شد.
9- ثبت تصاویری از مسیر آبرو در مریخ: نقشه بردار جهانی مریخی در سال 2006 موفق به شناسایی لکه هایی بر روی سطح مریخ شد که به گفته دانشمندان در اثر جریان آب بر روی سطح خاک در گذشته های دور ایجاد شده اند.
10- احتمال وجود ابرهای یخی در اتمسفر مریخ: محققان بر اساس اطلاعات به دست آمده از کاوشگران مریخی ناسا بر این باورند که در حدود 5 میلیون سال پیش ابرهای یخی اتمسفر مریخ را تسخیر کرده اند که به تدریج و با افزایش حرارت این یخها به شکل برف بر روی این سیاره باریده اند







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن