واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: دراولينهمايشاسلاموآسيبهاياجتماعيبررسي ميشود جام جم آنلاين: دبير اولين همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي از بررسي "مساله غريزه جنسي از سن بلوغ تا زمان ازدواج " و يافتن راهكاري براي اين موضوع در اين همايش خبر داد كه قرار است هفته جاري در تهران برگزار شود. اين همايش 10 تير به مدت دو روز در سالن اجتمالات وزارت كشور با حضور علي لاريجاني رئيس قوه مقننه و عبدالرضا مصري وزير رفاه و تامين اجتماعي آغاز مي شود. به گزارش خبرگزاري فارس، "محمود گلزاري" امروز در جمع خبرنگاران گفت: مسئله غريزه جنسي از سن بلوغ تا زمان ازدواج ابعاد وسيعي دارد كه فقط با حل مشكلات اقتصادي و توصيه به ازدواج حل نميشود و بايد براي پيدا كردن راهكاري اصولي براي آن همايشها و نشستهاي علمي گستردهاي در كشور برگزار شود. وي افزود: معمولاً بين زمان بيداري غريزه جنسي و سن ازدواج يك فاصله حداقل 10 ساله وجود دارد و اين در حالي است كه اگر براي هر نوع بيداري غريزه جنسي توصيه به ازدواج شود، عملي نيست. دبير همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي تصريح كرد: از سوي ديگر، راهكار شتابزده و سطحي نيز نميتوان در اين مورد داد و بايد با برگزاري نشستهاي مفصل و بررسي ابعاد علمي، اجتماعي و مذهبي آن راهكاري براي حل اين مسئله پيدا كرد. وي خاطرنشان ساخت: راهكارهاي شتابزدهاي كه براي حل اين مسئله ارائه ميشود، تاكنون جوابگوي اين مسئله نبوده است و رفع مشكلات اقتصادي صرف براي ازدواج جوانان نيز همه مشكل را حل نميكند. گلزاري افزود: از آن طرف، بزرگنمايي و اغراق موضوع و مربوط كردن همه آسيبهاي اجتماعي، همه طلاقها، اعتيادها، خودكشي و مانند آن به مسائل جنسي نيز درست نيست زيرا، اكثر آسيبهاي اجتماعي زنان و دختران مانند فرار از خانه مسئله اوليهاش مشكلات جنسي نيست، اما بايد ابعاد پنهان و آشكار اين مسئله طي بررسيهاي علمي با حضور صاحبنظران در يك همايش علمي گسترده بررسي شود تا به جمعبندي برسيم. به گفته وي ، اينكه تا چه اندازه توصيه به ازدواج موقت ميتواند راهكار اين موضوع باشد، محل ترديد است به خصوص اينكه در اين مورد بايد به چند روايت تكيه كنيم در حالي كه مثلاً در مورد نماز بيش از 2 هزار روايت معتبر و ترجمه شده به فارسي داريم. دبير اولين همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي يادآور شد: بيشتر بحثهايي كه تاكنون در مورد مباحث جنسي در كشور شده است، در مورد اختلالات جنسي بوده است و كمتر در مورد تربيت جنسي و راهكارهاي تطبيق اين مسئله با فرهنگ ايراني - اسلامي ما بحث شده است. گلزاري گفت: تعريف ما از آسيب اجتماعي اين است كه مسئلهاي كه موجب سقوط ارزشهاي اخلاقي در شعاع گسترده در جامعه بشود، هنجارهاي قانوني و عرفي را زيرپاگذارد و آسيبهاي اجتماعي ديگري را در خود فرد يا اطرافيان به دنبال داشته باشد، آسيب اجتماعي است، بنابراين تعريف، اعتياد و طلاق آسيب اجتماعي است اما افسردگي در اين تعريف قرار نميگيرد.آسيب اجتماعي ميتواند بحرانهاي بزرگ اقتصادي و اجتماعي در پي داشته باشد و حتي در مواقعي امنيت يك كشور را هم به خطر اندازد. مشكل با رسانه ها گلزاري اظهارداشت: مشكل ما با اصحاب رسانه اين است كه بيشتر دنبال آمار و رقم هستند، اين كه مثلاً آمار معتادان 3 ميليون نفر است يا 5 ميليون نفر، آمار مشكل ما را حل نميكند، ضمن اينكه ما در كشور يك سيستم منطقي براي تهيه آمار آسيبهاي اجتماعي نداريم، رسانه ها از آمارهاي بالا استقبال ميكنند و گاهي سياه نمايي ميشود و حتي ممكن است حساسيت جامعه نسبت به يك موضوع از بين برود. از آن طرف مسئولان اجرايي گاهي آمار را پايين اعلام ميكنند كه ممكن است بي خيالي و بيتوجهي به يك آسيب اجتماعي را باعث شود. وي افزود: خيلي از آمارهايي كه اعلام ميشود نيز اساساً علمي نيست، اينكه مثلاً 80درصد طلاقها ريشه در مشكلات جنسي خانواده دارد، يكي از اين آمارهاست، در حالي كه مشاهدات ما در طلاق گروههاي خاص از جمله معتاداني كه به زندان رفتهاند چنين موضوعي را ثابت نكرده است. گلزاري خاطرنشان كرد: در تعريف ما از آسيبهاي اجتماعي، فقر جزء آسيبهاي اجتماعي نيست بلكه ريشه بسياري از آسيبهاست كه مانند نداشتن اعتماد به نفس در اكثر آسيب ديدگان اجتماعي ديده ميشود، البته در مورد برخي آسيبهاي اجتماعي مانند آسيبهاي ناشي از تجهيزات مدرن مانند اينترنت، موبايل و مانند آن آسيب بيشتر در افراد مرفهتر ديده ميشود. وي گفت: در مورد فرار از خانه دختران، ملاقاتي كه من با چند نفر از آنها در اورژانس اجتماعي داشتم نشان داد كه بسياري از آنها فرزند خوانده يك خانواده هستند و مشكلات عاطفي دارند، در برخي از اين خانوادهها بين فرزنده خوانده و فرزند اصلي خانواده تبعيض روا ميشود، اگر ما اين مسئله را از قبل ميدانستيم، حتماً بهزيستي هنگام واگذاري بچههاي بي سرپرست به جز مسائل اقتصادي، مسائل عاطفي و آموزش اين خانواده ها را نيز مورد توجه قرار ميداد. مقالات سطحي دبير علمي همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي خاطرنشان كرد: ما براي پيدا كردن راهكار كنترل آسيبهاي اجتماعي نبايد مدل كشورهاي غربي را مد نظر قرار دهيم، بايد به فرهنگ بومي و اسلامي خودمان توجه كنيم در بسياري از موارد، استفاده از يك روايت اسلامي تاثيري بسيار عميقتر از اصول مشاورههاي علمي در خانوادههاي ايراني دارد. وي گفت: متاسفانه بيشتر مقالات اولين همايش اسلام و آسيبهاي اجتماعي سطحي بود و از 200 مقاله رسيده به سختي 45 مقاله قابل ارائه در همايش تشخيص داده شد. سيد مهدي سيد محمدي، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي و رئيس اين همايش نيز به خبرنگاران گفت: در اين همايش 9 آسيب اجتماعي شامل اعتياد، طلاق، فرار از خانه، زنان آسيب ديده و در معرض آسيب، كودكان كار و خياباني، آسيبهاي نوپديد مانند استفاده از فضاهاي مجازي موبايل، خشونت خانگي، خودكشي و كودك آزاري در 9 كارگروه متشكل از نخبهترين و صاحبنظرترين، كارشناسان اين عرصهها مورد بررسي قرار گرفته است كه نتايج آن در روز همايش اعلام ميشود. وي افزود: هدف از برپايي اين همايش، رسيدن به مدلهاي جديد مداخله در آسيبها و تعامل نزديكتر و دائمي فرهيختگان اين عرصه است و با مذاكراتي كه با دبيرخانه سازمان كنفرانس اسلامي داشتهايم، اين سازمان نيز آمادگي خود را براي برگزاري بينالمللي اين همايش از سال آينده با حضور صاحبنظران جهان اسلام اعلام كرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]