تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828791508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرب‌ها مولانا را فيلم مي‌کنند!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: ساخته شدن پروژه سينمايي زندگي مولانا با مشارکت کشورهاي امارات متحده عربي، قطر، هند و... در واقع اقدامي است جايگزين کم‌کاري‌ سهل‌انگارانه سينما و تلويزيون ايران که 30 سال در ثبت تصوير مفاخر ملي و بين‌المللي کشور ما تاخير کرده‌اند. اين روزها باز هم رويکرد جهاني به مفاخر فرهنگي کشورمان البته در حوزه فيلمسازي در صدر اخبار قرار گرفته است. در اين مقطع شايد لازم باشد واکنش‌هايمان به خبر ساخت فيلم سينمايي «رومي: آتش عشق» درباره مولانا؛ شاعر و فيلسوف نامدار ايراني را با رويکردي منطقي مورد بازنگري قرار دهيم. به گزارش مهر، سال 2007 با نامگذاري از سوي يونسکو به نام مولانا توجه جهاني به اين عارف ايراني را متمرکز و به نوعي برجسته کرد. پارسال علاوه بر اينکه ترکيه بزرگداشتي باشکوه براي مولانا برگزار کرد که بازتاب جهاني آن قابل مقايسه با عملکرد کشور ما در اموري چون انتشار تمبر يادبود مولانا با طراحي استاد فرشچيان، اختصاص بخش‌هايي در جشنواره‌ها به مولانا و همچنين کنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا نبود. صرفنظر از اين وجه ساخت فيلم زندگي اين شاعر و فيلسوف نامدار نيز از سال گذشته چند بار مطرح و گزينه‌هايي مختلف براي آن در محافل جهاني مطرح شد. يکي از اولين خبرها حاکي بود از ساخت پروژه سينمايي توليد مشترک ايتاليا و امارات متحده عربي درباره مولانا جلال‌الدين محمد بلخي. قرار بود اين پروژه 25 ميليون دلاري را شرکت ايتاليايي «ايستار پروداکشن» با همکاري شرکت «دي ـ سون» دبي توليد کند که توافق نهايي آن در جريان برگزاري دومين جشنواره رم حاصل شده بود. تصميم «دي ـ سون» براي ساخت فيلمي از زندگي مولانا بخشي از يک استراتژي بود که برابر با آن امارات قصد داشت خود را به عنوان لوکيشني جديد براي ساخت پروژه‌هاي سينمايي در خليج فارس مطرح کند. همچنين قرار بود بخش‌هايي از فيلم در ترکيه فيلمبرداري شود و يونسکو نيز حمايت خود را از آن اعلام کرده بود. پس از انتشار اين اخبار در آذرماه 86، خبر ساخت فيلم سينمايي زندگي مولانا با نام "عارف جان‌سوخته" به کارگرداني اُويديو يا عبداللطيف سالازار فيلمساز مسلمان آمريکايي در دي‌ماه 86 منتشر شد که قرار بود در آن نقش مولانا را بهرام رادان بازي کند. اين فيلم اقتباسي از کتاب "عارف جان‌‌سوخته" نهال تجدد بود و قرار بود عليرضا شجاع‌نوري علاوه بر تهيه‌کنندگي در نقش شمس هم بازي و ملک‌جهان خزايي به عنوان طراح هنري با اين پروژه همکاري کند. کتاب "عارف جان‌سوخته" که نخستين‌بار در فرانسه منتشر شده بود، سال گذشته در ايران از سوي انتشارات نيلوفر ترجمه و روانه بازار شد. هر چند همان موقع هم گفتيم و نوشتيم سالازار با سابقه ساخت چند مستند و فيلم مهجور "غزالي: کيمياگر سعادت" گزينه‌اي مناسب براي گام نهادن در عرصه مفاخر فرهنگي و ملي کشورمان نيست و هنوز هم اين وجه را نمي‌توان انکار کرد که رويکرد نسنجيده او به امام محمد غزالي موجب شد اين فيلم حتي داخل ايران هم ديده نشود و سرنوشتي مبهم پيدا کند. اما خبري که اين روزها منتشر شده حاکي از اتفاقاتي ديگر است و نمي‌توان آنها را در يک کفه ترازو قرار داد. پروژه "رومي: آتش عشق" را مظفر علي فيلمساز هندي کارگرداني مي‌کند. او فيلمنامه را با همکاري کبير هلمينسکي از آمريکا، ميرا علي از هند، شما زيدي از هند و شاهرخ حسين از بريتانيا نوشته است. دکتر ديپاک چوپرا هندي و دکتر ليندا سيگر از آمريکا نيز مشاور فيلمنامه بوده‌اند. مظفر علي شاعر و فيلمساز 64 ساله که قرار است اين فيلم را بسازد خود تحت تأثير تصوف است. او اولين فيلم خود "رفتن" را در 1978 ساخت و به خاطر آن طاووس نقره‌اي هيئت داوران هفتمين جشنواره فيلم دهلي نو را از آن خود کرد. او به عنوان کارگردان بيش از 20 فيلم سينمايي و تلويزيوني در کارنامه دارد و سال 1982 براي فيلم تحسين‌شده Umrao Jaan برنده جايزه بهترين کارگردان جوايز فيلم‌فير شد. مظفر علي همچنين سال 2004 بنياد رومي را با هدف ايجاد پلي ميان فرهنگ شرق و غرب راه‌اندازي کرد. نگاهي به ساير عوامل توليد اين پروژه نشان مي‌دهد که علاوه بر کارگردان، توجهي خاص به وجهه حرفه‌اي و آشنايي آنها به فضا و حال و هواي خاص پروژه "رومي: آتش عشق" شده است. قرار است يوجنيو زانتي از آرژانتين طراح صحنه و ويتوريو استورارو فيلمبردار ايتاليايي نيز با مظفر علي همکاري کنند. ذکر اين نکته لازم است که استورارو 68 ساله سابقه همکاري با فيلمسازاني معروف چون برناردو برتولوچي، کارلوس سائورا و فرانسيس فورد کوپولا را دارد و براي "اينک آخرالزمان"، "سرخ‌ها" و "آخرين امپراتور" اسکار برده است. کافي است گزينه‌هاي معرفي شده را کنار هم قرار دهيم و کمي سبک سنگين کنيم که کدام گروه توليد براي ساخت فيلمي درباره اين عارف ايراني با وجهه جهاني صلاحيت بيشتر دارند؟ در اين قضاوت اگر منصف باشيم و نخواهيم تنها بر وجه ملي / ميهني حضور عوامل ايراني پافشاري کنيم، عقل سليم حکم مي‌کند که با روي گشاده پذيراي ساخت پروژه دوم باشيم که اعتبار و شاخصه عوامل آنها مي‌تواند تا حدي زياد خيال ما را از بابت کيفيت محصول نهايي راحت کند. اما اگر از همان اولين گام قصد مخالف‌خواني داشته باشيم آن هم با رفتن يک گروه خارجي سراغ مفاخر اين مرز و بوم و بخواهيم آن را تعدي و تجاوز در حريم ملي / ميهني و ... تلقي کنيم، کافي است کمي منصف باشيم و به اين سئوال پاسخ دهيم که در طول همه اين سال‌هايي که فرصت براي رفتن سراغ مولانا، غزالي، شمس، خواجه نصيرالدين طوسي و ... را داشتيم چه کرديم و چه در چنته داريم که بتوانيم به عنوان يک مدعي خود را سپري در برابر مفاخر خودمان کنيم؟ جز اين است که 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و 30 سال براي شکل‌گيري و هويت‌مندي فرهنگ و هنر يک کشور فرصتي کوتاه نيست! 30 سال گذشته و ما نه تنها آن گونه که شايسته مفاخر اين مرز و بوم بوده سراغشان نرفته‌ايم بلکه حتي اقدام‌هاي شکست‌خورده هم براي گام نهادن در اين حيطه انجام نداده‌ايم که چنته‌مان پر باشد. در چنين شرايطي هر چند حق انتخاب هم نداريم، ولي به نظر مي‌آيد از منطق به دور است که از حساب دو دو تا چهار تا هم غافل بمانيم. اقدام يک گروه حرفه‌اي با سابقه روشن براي ثبت مولانا جلال‌الدين محمد بلخي را ترجيح مي‌دهيم يا رويکرد فيلمسازي را که در کار قبلي خود به امام محمد غزالي امتحان خود را پس داده است؟ شايد کمترين و تنها کاري که در اين مقطع از ما برمي‌آيد همين تحليل و ارزيابي‌ها باشد تا شايد بتواند اندکي بار کم‌کاريمان را در نظر خودي سبک کند. اما يادمان باشد بايد نگران چه چيزي باشيم؛ مفاخرمان يا وجهه خودمان يا تعصبات فرامتني؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن