تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820991630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو ميليارد از 5/7 ميليارد دلار پرداخت شد بودجه مقاوم سازي مدارس صرف عمران كشور مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دو ميليارد از 5/7 ميليارد دلار پرداخت شد بودجه مقاوم سازي مدارس صرف عمران كشور مي شود
گروه اجتماعي، بنفشه سام گيس؛ رئيس جديد سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور كه 11 روز پيش به جاي حبيب الله بوربور منصوب شد، آنقدر انصاف دارد كه در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود و با وجود تمام انتقاداتي كه وزير آموزش و پرورش در مراسم توديع بوربور بر زبان جاري كرد، هيچ يك از مشكلات موجود را متوجه رياست پيشين سازمان نداند و طي دو ساعت نشست خبري، از موفقيت هاي سازمان در طول سه سال گذشته صحبت كند.دكتر مرتضي رئيسي كه تا پيش از 8 آبان ماه سال جاري در سمت معاونت فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور مشغول خدمت بود، البته مانند ساير مديران وزارت آموزش و پرورش در دولت نهم، با محافظه كاري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي دهد اگرچه به ضعف ها هم واقف است و شايد هم هنوز به اين باور نرسيده كه با يك درجه ارتقا به جاي رئيس پيشين خود نشسته و اين محافظه كاري شايد نشاني است بر اداي احترام به حبيب الله بوربور؛ از معدود مديران باقي مانده از دوران وزارت مرتضي حاجي و دولت هشتم كه تا واپسين روز حضور در سمت رياست سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور منتقدانه پاسخ گفت و از بابت كمبودها و نقصان ها اعتراض كرد. رياست جديد سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور نه تنها تقصيري را متوجه رياست پيشين سازمان ندانسته بلكه از حذف مدارس و كلاس هاي سه نوبته به همت دولت ها و مسوولان پيشين ياد مي كند. و اينكه با همت پيشينيان، امروز مدارس و كلاس ها به سطح قابل قبولي از نظر كف استانداردها رسيده اگرچه فاصله تا استانداردهاي جهاني هنوز هم بسيار است.به گفته رئيسي طي سه سال گذشته و تاكنون 16 هزار و 702 پروژه مشتمل بر 72 هزار و 747 كلاس درس با زيربناي

6/10 ميليون مترمربع به فضاهاي آموزشي كشور افزوده يا جايگزين كلاس هاي فرسوده و تخريبي شده است. وي وعده داد در صورت تخصيص به موقع و كامل اعتبارات، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور قادر خواهد بود به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب 1500 پروژه تكميل شده به وزارت آموزش و پرورش تحويل دهد. در حالي كه به طور ميانگين، هر پروژه 5/5 كلاس درس را در بر مي گيرد، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور پيش بيني مي كند تا سه ماه آينده بتواند هشت هزار كلاس درس را آماده بهره برداري سازد.رئيسي با استناد به سامانه شناسنامه فني مدارس كشور اعلام كرد؛ «در ابتداي سال 85 ، 32 هزار فضاي آموزشي تخريبي با 131 هزار و 935 كلاس درس و 26 هزار فضاي آموزشي فاقد استحكام كافي و نيازمند مقاوم سازي با 126 هزار و 10 كلاس درس در كشور وجود داشت كه اين تعداد مدرسه تخريبي يا فاقد استحكام، 50 درصد مدارس كشور را شامل مي شد.»رئيسي تاكيد لايحه مقاوم سازي مدارس فرسوده بر اجراي اين لايحه ظرف چهار سال را بي فايده دانست و اعلام كرد؛ «مطالعه و اجراي مقاوم سازي بناهاي فرسوده ظرف چهار سال امكان پذير نيست و 10 سال طول مي كشد تا اين مطالعات انجام و تكميل شود.» وي كه تخصص مهندسي سازه دارد، مي افزايد؛ «سال 85 كه لايحه مقاوم سازي مدارس فرسوده تصويب شد، مقرر كردند بايد ظرف چهار سال 26 هزار فضاي آموزشي مورد مطالعه و اجراي طرح هاي مقاوم سازي قرار بگيرند. از ابتداي تابستان 85 تا امروز دو هزار و 750 پروژه مورد مطالعه قرار گرفته و تا پايان تابستان 87 ، 219 پروژه مقاوم سازي شد. مشكل عمده ما كمبود مهندسان مشاور و صاحب صلاحيت و تخصيص ناكافي و خارج از زمان مقرر اعتبارات است بنابراين تكميل اين طرح ظرف چهار سال امكان پذير نيست.» وي با تاكيد بر اين نكته كه هزينه مقاوم سازي، 30 درصد هزينه تخريب و بازسازي فضاهاي آموزشي فرسوده است، مي افزايد؛« امروز براي ساخت يك كلاس درس در هر نقطه از ايران بايد حدود 50 تا 60 ميليون تومان هزينه شود.»

---

مجلس هفتم سال 85 با تصويب لايحه مقاوم سازي مدارس فرسوده به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد با برداشت چهار ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي مقاوم سازي اين بناها اقدام كند. اين رقم كه البته مهلت برداشت آن در فاصله سال هاي 85 تا 88 تعيين شده بود، سه ميليارد و 954 ميليون دلار بود و در واقع معادل ريالي آن بايد در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار مي گرفت. در عين حال مقرر شده بود هر ساله معادل تغيير قيمت ها و تورم سالانه، به رقمي كه مجلس اجازه برداشت آن را داده، افزوده شود. رئيسي روز گذشته اعلام كرد با چنين مجوزي در واقع بايد تا پايان سال 88 مبلغ 5/7 ميليارد دلار در اختيار وزارت آموزش و پرورش براي مقاوم سازي مدارس قرار مي گرفت اما به دليل تخصيص ناكامل رقم در هر سال از رقم 5/7 ميليارد دلار تنها 26 درصد (حدود دو ميليارد دلار) در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. رئيسي در پاسخ به «اعتماد» مبني بر اينكه مابه التفاوت رقمي كه بايد به وزارت آموزش و پرورش پرداخت مي شده، براي چه منظور غيري صرف شده مي گويد؛ «اطلاعاتي داريم مبني بر اينكه در سال 86 با وجود آنكه دولت قصد بر تخصيص رقمي نزديك به تعهدات مندرج در قانون را داشته اما مجلس و كميسيون تلفيق 210 ميليارد تومان از رقمي كه بايد تخصيص مي يافت را كسر كرده و به ساير بخش هاي عمراني كشور اختصاص دادند.» رئيسي در پاسخ به «اعتماد» در باب اينكه آيا مجلس اجازه تخصيص به غير، از اعتبار لايحه مقاوم سازي را داشته، جواب منفي مي دهد و البته در پاسخ به اين سوال كه «پس مجلس از لايحه يي كه تصويب كرده، عدول و تخلف كرده» سكوت مي كند.با پاسخ هاي رياست سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در باب تامين وسايل گرمايشي مدارس مي توان به اين نتيجه تلويحي رسيد كه كلاس هاي درس واقع در مناطق سردسير امسال هم ناچار به استفاده از بخاري هاي چكه يي (با وجود ممنوعيت استفاده از اين بخاري ها) يا وسايلي هستند كه نمي تواند ساعت هاي درس را براي دانش آموزان به ساعات لذتبخش و دلنشيني تبديل كند و دانش آموزان امسال هم در آغوش سرماي زمستاني املا و انشا و جبر و ادب مي آموزند.رئيسي مشكل عمده مدارس كشور را فقدان سيستم حرارت مركزي عنوان مي كند و در پايان جمله خود البته به اين نتيجه مي رسد كه تمام مشكلات از محدوديت هاي مالي نشات مي گيرد. «وزير آموزش و پرورش ابلاغ كرد كه اولويت تمام استان ها تامين بخاري است و از آنجا كه اعتبارات استاني شده، استان ها مي توانند راساً براي خريد بخاري اقدام كنند.»به گفته رئيسي تامين سيستم گرمايشي استاندارد و اطفاي حريق در مدارس كشور به 500 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در حالي كه هنوز اين رقم در اختيار سازمان نوسازي يا سازمان هاي آموزش وپرورش استان ها قرار داده نشده است.

---

دكتر رئيسي در پايان نشست خبري با همان موضع محافظه كارانه و رعايت تمام جوانب احتياط به پرسش هاي «اعتماد» در باب تراكم كلاس هاي درس، وعده هاي اجرا نشده يا وعده هايي كه خلاف آنها عمل شده است، پاسخ داد.

- وزارت آموزش و پرورش وعده داده كه تا دهه فجر امسال تمام مدارس كپري كشور جمع آوري مي شود. اين وعده در سال هاي قبل هم داده شده بود.

ما قول واقعي مي دهيم كه تا دهه فجر امسال تمام مدارس كپري موجود را جمع آوري كنيم. منتها شما مي دانيد كه خشكسالي از عوامل ايجاد كپر است يعني جمعيتي به واسطه خشكسالي جابه جا مي شود و در اثناي اين جابه جايي هم مدارس كپري جديد ايجاد مي شود. ما با اين وضعيت در استان هاي هرمزگان، كرمان و سيستان و بلوچستان مواجه هستيم و البته تلاش داريم كلاس هايي طراحي كنيم كه قابل جابه جايي بوده و در جريان كوچ، قابل انتقال باشد.

- در مورد جمع آوري مدارس خشت و گلي چه مي كنيد؟

مدارس خشت و گلي در گروه مدارس تخريبي جاي مي گيرند كه بايد از محل اعتبار چهار ميليارد دلاري ويژه مقاوم سازي مدارس فرسوده، بازسازي و جايگزين شوند.

- در حال حاضر چه تعداد مدرسه كپري يا خشت و گلي داريم؟

تعداد كلاس هاي درس كپري از 500 تجاوز نمي كند اما از مدارس خشت و گلي آمار ندارم اما بخشنامه تاكيد كرده كه مدارس خشت و گلي و كپري بايد در اولويت طرح تخريب، بازسازي و جايگزيني باشد.

- روز گذشته خبري شنيديم مبني بر اينكه مجلس از تعطيلي مدارس با كمتر از 15 دانش آموز كه به افزايش تراكم كلاس هاي درس منجر شده، اظهار نارضايتي كرده. شما در اين باره چه نظري داريد؟

سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس صرفاً مسوول تامين فضا و تجهيزات آموزشي است بنابراين نمي توانم در اين باره نظر بدهم.

- سال جاري خيرين مدرسه ساز 613 ميليارد تومان در امر مدرسه سازي مشاركت كردند. دولت كه مي بايد معادل سهم خيرين، اعتبار تخصيص دهد تاكنون چه رقمي را به مدرسه سازي اختصاص داده است؟

تعهد سال جاري دولت 15 ميليارد تومان بود كه تا به حال هشت ميليارد تومان آن را اختصاص داده است.

- و شما همچنان انتظار داريد سهم مشاركت خيرين با وجود عمل نكردن دولت به تعهد خود افزايش يابد؟

من اعتقاد دارم دولت موظف به عمل به تعهدات خود است اما ما هم بايد از ظرفيت هاي بند م ماده 52 قانون توسعه و تجهيز مدارس استفاده كنيم.

- گفته شده براي يك نوبته شدن كلاس هاي درس، به 100 هزار كلاس درس و 35 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.

يك سوم از مدارس كشور دونوبته هستند. براساس برآورد سال 83 ، 25 هزار ميليارد تومان اعتبار براي يك نوبته شدن مدارس كشور نياز داشتيم كه امروز و با ارقام فعلي، اين رقم به 35 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

- فكر مي كنيد زماني باشد كه هيچ كلاس دونوبته يي در كشور نداشته باشيم؟

با عزم دولت، مجلس و مسوولان و پيگيري خبرنگاران به آن زمان مي رسيم.

- شما با اقدام مجلس نسبت به حذف مصوبه ساخت يك مدرسه به ازاي 200 واحد مسكوني موافق بوديد؟

به هيچ وجه. من اعتقاد دارم انبوه سازان موظفند در كنار ساخت فضاهاي مسكوني، فضاي آموزشي مناسب هم ايجاد كنند. حذف اين مصوبه براي وزارت آموزش و پرورش مشكلات جدي ايجاد كرده است.

- توجيه مجلس در حذف اين مصوبه چه بوده است؟

من هنوز هم از بابت دلايل مجلس براي حذف اين مصوبه توجيه نشده ام. مي توانم بگويم حذف اين مصوبه براي من به عنوان عضوي از بدنه وزارت آموزش وپرورش به هيچ وجه قابل قبول نيست.

- حذف اين مصوبه وظايف سازمان نوسازي را تا چه حد سنگين كرده است؟

خيلي زياد. شهرك هايي در دست احداث است كه بايد 20 تا 30 هزار واحد مسكوني را در خود جاي دهد. وقتي در قبال اين تعداد واحد مسكوني هيچ فضاي آموزشي ايجاد نشده، وزارت آموزش وپرورش از كدام منبع و چگونه بايد براي ساخت فضاي آموزشي جديد كاهش اعتبار كند. به نظر من حذف اين مصوبه خلاف عدالت است.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن