تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820981411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ ساختار شهرداري ها متناسب با نياز امروز شهروندان نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ ساختار شهرداري ها متناسب با نياز امروز شهروندان نيست
؛اشاره: يكي از نهادها و اداراتي كه به دليل مراجعات گسترده مردمي هميشه زير ذره بين قرار دارد، نهاد شهرداري است و كمتر كسي را مي توان يافت كه حداقل يك بار سر و كارش به شهرداري نيفتاده باشد. طبيعي است كه چنين دستگاهي كه داراي بيشترين مراجعات مردمي است و دايره خدماتش نيز طيف وسيعي از اقشار مختلف را فرا مي گيرد، از انتقادات تند و تيز مردم نيز در امان نباشد.بدون ترديد نقد درون سازماني، به دليل آن كه نگاهي از درون نهاد است، مي تواند حاوي نكات كاربردي دقيقي باشد كه در نقدهاي كلي برون سازماني ممكن است به آن بي توجهي شود...

؛ساختار نامتناسب شهرداري ها
؛اداره شهرها با توجه به تنوع پديده هاي شهري، وقتي به خوبي امكان پذير خواهد بود، كه نظام شهرداري ها متناسب با نيازهاي روز باشد. شهردار سبزوار با تكيه بر آن كه نظام شهرداري ها در استان بايد هميشه يك گام از پديده هاي شهري جلوتر باشد، به خراسان مي گويد: متاسفانه به دلايل متعدد در شهرداري هاي استان اين موضوع به چشم نمي خورد.«محمود حيدري» مي افزايد: ساختار و سازمان شهرداري ها به هيچ وجه پاسخ گوي نياز امروز شهروندان استان نيست. وي خاطرنشان مي كند: بحث تجديد ساختار شهرداري ها نيز مسئله تازه اي در استان نيست اما به نظر مي رسد در بحث متنوع ومهم تجديد ساختارها نيز، تنها به مسئله كاهش نيروي انساني توجه شده، بدون آن كه نيازهاي امروز شهرداري ها در آن لحاظ شود.

؛ضعف و كمبود نيرو
؛وي به معضل ضعف و كمبود نيروهاي متخصص و تحصيل كرده در ساختار شهرداري هاي استان اشاره مي كند و مي گويد: در نظر نگرفتن نيازهاي شهرداري ها ولحاظ كردن يك موضوع از ميان هزاران موضوع مورد نياز، باعث شده تا شهرداري ها براي رفع نيازهايشان ساختارهاي خودساخته اي را تدوين كنند. حيدري مي گويد: اگر بخواهيم واقعيت ها را تصوير كنيم، تخصص نيروي انساني امروز شهرداري ها به هيچ وجه با پيچيدگي و فرايندهاي متفاوت شهري متناسب نيست. اصلي ترين مشكل در اين زمينه پايين بودن سطح تحصيلات نيروي انساني شاغل و فقدان مجوز براي اضافه كردن نيروهاي تحصيل كرده و متخصص به بدنه شهرداري است. بدون ترديد تعيين وضعيت نيروهاي قراردادي و پيماني در شهرداري ها، اصلاح آيين نامه هاي استخدامي و ايجاد امكانات رفاهي براي كاركنان و... در راستاي ايجاد انگيزه در نيروي انساني و تغيير ساختارها، بسيار سودمند خواهد بود.يكي از امكانات بسيار خوب در راستاي استفاده از توانمندي ها و بالا بردن توان شهرداري ها، فراهم كردن زمينه جذب نيروهاي متخصص و توانمند سرباز وظيفه در ساختار شهرداري ها و به خصوص در شهرستان هاست. شهردار سبزوار در اين مورد مي گويد: اين نيروهاي تحصيل كرده مي توانند در شهرداري در پست هاي مرتبط با تحصيلات خود به كارگرفته شوند و از اين امتياز هر دو سوي جريان منتفع شوند. بدون شك به كارگيري اين نيروها در ساختار شهرداري ها و البته مديريت و هدايت آن ها درراه توسعه علم و دانش روز به بدنه شهرداري ها بسيار سودمند خواهد بود.

؛كمبود منابع درآمدي
؛شهردار سبزوار مشكل ديگر شهرداري ها را محقق نشدن منابع مالي و درآمدي مي داند كه در صورت بي توجهي به آن به كاهش خدمات و در نتيجه نارضايتي شهروندان منجر خواهد شد. وي مي گويد: درگذشته بخش مهمي از پشتوانه مالي شهرداري ها متكي به كمك هاي مستقيم دولتي بود اما در حال حاضر تنها ١٥ درصد بودجه شهرداري ها به صورت مستقيم از كمك هاي دولتي تامين مي شود و اين به معناي آن است كه اين دستگاه ها به تدريج به دستگاه هاي خودكفا تبديل خواهند شد.در اين رابطه بخشي از بودجه ها از طريق اخذ عوارض، ماليات و... به دست مي آيد كه در واقع درآمد مربوط به اخذ عوارض نيز كمتر از ١٥ درصد بودجه شهرداري هاست. وابستگي بودجه اي شهرداري ها به كسب عوارض از ساخت و سازها نيز با توجه با ركود ساخت و سازها در شهرستان ها مشكل زيادي براي شهرداري ها به وجود آورده است و وضعيت درآمدي شهرداري را در شهرستان ها در وضعيت بدي قرار داده است.

؛پرداخت نشدن سهم شهرداري ها
؛محمود حيدري در خصوص مشكلات مالي شهرداري ها مي گويد: در حالي كه از مدت ها پيش قرار بود يك درصد از مبلغ قرارداد نهاد و دستگاه ها در امور ساخت و ساز به شهرداري ها اختصاص داده شود ولي اين سهم به شهرداري ها پرداخت نشده است و تا آن جا كه اطلاع دارم حداكثر نيم درصد از اين سهم آن هم فقط در برخي مناطق، به شهرداري ها داده شده است. وي مي گويد: محقق نشدن درآمدها باعث مي شود تا شهرداري ها در بحران هاي مالي اموال خود را بفروشند كه مسلما يك راهكار موقت و مسكن است ضمن آن كه امكان توسعه پايدار را از آن ها سلب مي كند. وي مي افزايد: مسئولان بايد بدانند در صورتي كه شهرداري ها بتوانند خدمات خوبي را به شهروندان ارائه كنند، قبل از هرچيز ديدگاه مردم نسبت به عملكرد دولت متحول خواهد شد. اما مسئله اين است كه براي ارائه خدمت نيز ابزار آن بايد براي شهرداري ها فراهم باشد.

؛فشار مضاعف به شهرداري ها
؛شهردار سبزوار يكي از مهم ترين مسائل و مشكلات امروز شهرداري ها را در استان خراسان رضوي، مقايسه سرعت و كيفيت ارائه خدمات در استان هاي مجاور توسط مردم مي داند. وي يادآوري مي كند: در حال حاضر مردم ساكن در شهرستان هاي استان با مشاهده مستقيم سرعت رشد خدمات شهري در شهرهايي مثل بيرجند، بجنورد، گرگان، سمنان و... و مقايسه آن با كيفيت خدمات شهري و وضع موجود محل زندگي خود اظهار نارضايتي مي كنند و در واقع تغيير سريع خدمات شهري باعث افزايش توقع مردم از شهرداري ها شده است كه با توان امروز شهرداري ها جواب گويي به اين خواسته ها امكان پذير نيست. وي گفت: متاسفانه در اين مقايسه، مردم موقعيت مكاني شهرها،تعداد جمعيت و عناصر و شاخص ها و امكانات ديگر را لحاظ نمي كنند و تنها براي آن ها توقع خدمت به وجود مي آيد.

؛اختلافات شهرداري با ساير دستگاه ها
؛شهردار سبزوار ارائه خدمات مناسب به شهرداري ها را منوط به هماهنگي دستگاه هاي مختلف مي داند اما معتقد است فقدان پرداخت بدهي هاي دولت به شهرداري ها، آتش اختلاف را ميان شهرداري و برخي دستگاه هاي دولتي شعله ور كرده است.

وي پيشنهاد مي كند در بعد وسيع تر بايد منابع پايداري براي شهرداري ها تعريف شود و در مرحله اصلاح نظام بودجه ريزي نيز به استقلال شهرداري ها كمك مي كند. وي در بخش ديگري از سخنانش به افزايش چند برابري قيمت قير هم اشاره مي كند و مي گويد: افزايش بهاي قير، شهرداري ها را براي آسفالت خيابان ها و معابر اصلي با مشكل روبه رو كرده است و به نظر مي رسد براي افزايش خدمات بايد قير به قيمت مصوب سال قبل در اختيار همه شهرداري هاي استان قرار گيرد.

؛پيشنهاد شهردار تربت جام: تشكيل معاونت شهرداري ها در نهاد رياست جمهوري
؛يكي ديگر از شهرداران استان نيز ضمن تاييد مشكلات عديده شهرداري ها تنها راه حل موجود براي عبور از بحران را تشكيل معاونت جديدي به نام معاونت شهرداري ها در نهاد رياست جمهوري مي داند. «معلمي» مي گويد: به عقيده من شهرداري ها بايد داراي تعريف روشن واجرايي در ساختار حكومتي باشند و اين مشكل را مي توان با تشكيل معاونتي در نهاد رياست جمهوري حل كرد. وي مي افزايد: سال هاست كه قرار است لايحه اي براي تدوين راه هاي دقيق خودكفا شدن شهرداري ها به مجلس تقديم شود اما اين لايحه تاكنون ارائه نشده است. شهردار تربت جام مي گويد: اغلب قوانين كنوني شهرداري ها قوانيني قديمي است و براي نيازهاي امروز شهروندان ناكافي است و براي به روز كردن آن بايد فعاليت جديدي انجام شود.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن