محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831026713
اطلاعاتی در مورد حجامت
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: حجامت در ايران مسير پرفراز و نشيبي را طي کرده و با وجودي که يکي از ارکان طب سنتي و طب اسلامي محسوب ميشود، از ديرباز مخالفان سرسختي داشته است. پزشکان، مخالفان اصلي حجامتاند. دليل عمده مخالفتشان هم احتمال انتقال بيماريهاي عفوني و ويروسي از اين طريق است. دکتر مينو محرز، متخصص بيماريهاي عفوني، حجامت را مثل تمام اقدامات ديگري که منجر به تماس مستقيم با خون ميشود خطرناک ميداند و معتقد است براي پيشگيري از انتقال بيماريهايي مثل هپاتيت B و C و ويروس HIV بايد مانع انجام حجامت شد. او ميگويد: «افراد ميتوانند به جاي حجامت، خون اهدا کنند.» اين البته يکي ديگر از ايرادهاي رايج بر حجامت است. پزشکان زيادي معتقدند که حجامت در ايمنترين شرايط و با استفاده از وسايل استريل نيز هيچ مزيتي بر اهداي خون ندارد يا حداقل هيچ مطالعه علمي تاکنون برتري حجامت بر اهداي خون را اثبات نکرده است. رئيس سازمان انتقال خون ايران در اينباره ميگويد: «در حجامت، خون فرد دور ريخته ميشود، اما در اهداي خون، خون اهداشده براي 3 بيمار نيازمند گلبول قرمز، پلاکت و رسوب آن (و بسياري فرآوردههاي خوني ديگر) مورد استفاده قرار ميگيرد که اين ميتواند جان افراد را نجات دهد.» به گفته دکتر حسن ابوالقاسمي، ترويج استفاده از روش حجامت در زماني صورت ميگرفت که علم اهداي خون وجود نداشت ولي امروزه که امکان اهداي خون و نجات زندگي افراد بيمار وجود دارد، استفاده از حجامت روش مناسبي نيست. او ميگويد کساني که حجامت ميکنند 6 ماه تا يکسال نميتوانند خون اهدا کنند چون ممکن است به بيماريهايي مثل ايدز و هپاتيت آلوده شده باشند. در حالي که گروهي از پزشکان، حجامت را بهطور کلي نفي ميکنند و حتي عوارض سوئي را به آن نسبت ميدهند؛ گروهي ديگر خواستار انجام فعاليتهاي تحقيقاتي و مطالعاتي در اين زمينه هستند و معتقدند که اگرچه انجام حجامت براي هر نقص و بيماري نامعقول است ولي در مورد برخي بيماريها مثل افزايش غلظت خون ميتواند مؤثر و کارساز باشد. مسؤولان بهداشتي کشور نيز طي چند سال اخير فارغ از اين موضعگيريها، بيشتر روي قانونمند شدن حجامت و مشخص شدن چارچوبهاي اين کار تأکيد کردهاند. دکتر پزشکيان، وزير بهداشت سابق در دوران تصديگرياش تلاش کرد که اصول و چارچوبهايي براي اين کار تعريف شود و اعتقاد داشت بايد محدوده حجامت مشخص شود تا وزارت بهداشت بداند حجامت توسط چه کسي و براي چه بيماري انجام ميشود. وي در مصاحبههاي مختلفي عنوان کرده بود که روشن نبودن موارد استفاده از حجامت مهمترين مشکل کنوني وزارت بهداشت است چون حجامت براي هر سني و بيماريهاي مختلف کاربرد ندارد و بايد توسط فرد متخصص و براي درمان بيماري خاصي انجام شود. منافع مادي، يکي از فاکتورهايي است که مخالفان حجامت براي تأکيد بر لزوم ممنوعيت اين کار مطرح ميکنند. رئيس سابق سازمان انتقال خون کشور در سال 82 آمار و ارقامي را مطرح کرد که طبق آن، سالانه 4 ميليون و 500 هزار حجامت در سطح کشور انجام ميشود و مبلغي نزديک 9 ميليارد تومان درآمد در پي دارد. او با استناد به اين ارقام، منافع مادي را يکي از عوامل گسترش حجامت در ميان افراد متخصص و غير متخصص ذکر کرده بود. اما مدافعان حجامت هم از همين دليل براي توجيه مخالفتهاي گسترده پزشکان با اين شاخه از طب سنتي استفاده ميکنند. آنها معتقدند کساني که با حجامت مخالفند، يا نسبت به آن بياطلاعند يا ميترسند که با گسترش اين کار، منافع مادي خودشان به خطر بيفتد. دکتر علي تجري، معاونت درمان مرکز تحقيقات حجامت ايران ميگويد: «اگر مردم بفهمند بسياري از بيماريهايشان با روش آسان، سريع و ارزان حجامت درمان ميشود، بسياري از پزشکان بيکار ميشوند.» درماني براي تمام بيماريها؟ حجامت به معناي حجيم شدن است؛ به اين صورت که در نقطهاي از بدن با بادکش، تورم ثابتي را ايجاد ميکنند که تعداد و مکان آن بسته به هدف درمانگر و نوع بيماري فرد، متفاوت است. حجامت به دو دسته کلي تقسيمبندي ميشود: حجامت خشک و حجامت تر. در حجامت خشک يا بادکش، در مناطق گوناگوني از بدن با ايجاد فشار منفي، تورم ايجاد ميکنند و در حجامت تر به دنبال ايجاد تورم، روي منطقه مورد نظر تيغ ميزنند. به عبارت ديگر حجامت خشک بدون خونگيري است اما حجامت تر با خونگيري همراه است. دکتر حسين خيرانديش، رئيس مؤسسه تحقيقات حجامت ايران، ميگويد: «پزشک بعد از مزاجشناسي و شنيدن مشکلات بيمار، حجامت مورد نياز را براي وي تجويز ميکند.» به گفته او 120 نوع بيماري با حجامت قابل درمان است؛ از جمله بيماريهاي فشار خون، آکنه، سردردهاي ميگرني، افزايش کلسترول خون، سکته قلبي، اگزما و ... . دکتر شهلا اسدزاده، مسؤول آموزش مؤسسه تحقيقات حجامت ايران هم معتقد است حجامت قادر به درمان بيماريهايي مثل آرتروز، مشکلات کبدي، عفونتهايي مثل آنفلوانزا، اوريون و زونا و بسياري از بيماريهاي است. اما دکتر علي تجري، معاون درمان اين مؤسسه، حجامت را درمان همه بيماريها حتي ايدز و هپاتيت و MS ميداند و ميگويد: «حجامت مهمترين روش درماني در طب سنتي است و ما علممان راجع به اين روش کافي نيست، وگرنه تمام بيماريها توسط حجامت قابل درمان هستند.» دکتر سيدمحمدحسين شيخالاسلامي، ايمونولوژيست، مخالف اين ادعا است. او ميگويد: «بعضيها معتقدند که حجامت دهها، بلکه صدها بيماري را درمان ميکند. اولاً کدام منبع مستند علمي، دانشگاهي، وزارتي و دولتي و رسمي در سطح بينالمللي اين حرف را تأييد کرده؟ ثانياً اگر چنين باشد پس چه بهتر که عوامل وزارتي و دولتي، هزينههاي گزاف اداره بيمارستانها، اطاق عمل، درمانگاه، ليزر، فيزيوتراپي و تخصصهاي مختلف را متوقف و انواع بيماران را به مراکز حجامت هدايت کنند.» او خونگيري از طريق حجامت را يک روش قديمي و منسوخ ميداند که هيچ پشتوانه علمي ندارد: «بعضيها مدعياند که با حجامت، خون کثيف و آلوده و مانده را که در پشت جمع شده است خارج ميکنند؛ در حالي که از نظر علوم پزشکي، هماتولوژي، فيزيولوژي، پاتولوژي و آناتومي اين ادعا درست نيست و ما در کل بدن خون کثيف و مانده در يک محل خاص نداريم. جريان خون بهطور دايمي، مستمر، شبانهروزي، حتي در خواب و بيهوشي، از بدو تولد تا لحظه مرگ بدون توقف يا تجمع در محلي، بهطور يکسان و يکپارچه در چرخش و گردش است.» دکتر شيخالاسلامي معتقد است حجامت اگر هم تأثير مفيدي چه در قديم و چه در زمان حال داشته، ناشي از جنبههاي رواني و تلقيني است. او ميگويد: «درواقع براي معدود بيماريهايي با منشأ روحي و رواني مثل بعضي سردردهاي ميگرني يا برخي از افسردگيها جنبه رواندرماني دارد، البته به شرط اينکه خود بيمار معتقد و متقاضي اين نوع درمان باشد. ولي بر اساس مباني مستند جهاني علوم پزشکي، حجامت هيچگونه اثر درماني بر روي بيماريهاي فيزيکي و اندامي بدن ندارد.» اما دکتر تجري همچنان بر اين اعتقاد که حجامت درمان همه بيماريها است، پافشاري ميکند. او در توجيه علمي اين مدعا ميگويد: «ما در مؤسسه، تحقيقاتي انجام دادهايم که مکانيسم عملکرد حجامت را مشخص ميکند. در بدن، موادي به نام سايتوکاين وجود دارند که اولين واکنشهاي سلولي را سبب ميشوند؛ درواقع اگر سايتوکاينها وجود نداشته باشند، سلولها نميتوانند فعاليت کنند. به عبارت ديگر، تمام تقسيمات و تمايزات سلولي بدن توسط سايتوکاينها انجام ميشود و تمام سيستم دفاعي و فعاليتهاي ايمني بدن مربوط به سايتوکاينها است. بيشترين ميزان سايتوکاينها هم در سلولهاي پوستي توليد ميشود. از اين رو ماساژدرماني، بادکش و حجامت موجب توليد اين سايتوکاينها ميشوند. در حقيقت، حجامت به معني خونگيري نيست بلکه تحريک سلولهاي پوستي توسط بادکش و تيغ براي ترشح سايتوکاينها است. اثرات حجامت هم مربوط به اين قضيه است.» او با استناد به اين مورد، بحث خونگيري در حجامت را يک موضوع فرعي ميداند و ميگويد: «در حجامت تر، هدف فقط ايجاد خراش است نه خونگيري، چون آن خراش موجب ميشود بدن براي ترميم خراش سايتوکاينهايي توليد کند که در خون پخش شوند و سيستم ايمني بدن را تقويت کنند. حالا اگر خون فرد غليظ باشد، ميشود خونگيري يا فصد (رگزني) هم انجام داد. پس حجامت اصلاً با اهداي خون قابل مقايسه نيست.» به گفته دکتر تجري، حجامت خشک (بادکش) باعث ترشح سايتوکاينهايي ميشود که شروع فعاليت سيستم ايمني و تغييرات گيرندههاي سطح سلولها را موجب ميشود. معاون درمان مؤسسه تحقيقات حجامت ايران در خصوص مکانيسم تأثير حجامت تر ميگويد: «در حجامت تر سايتوکاينهاي اختصاصي با منوآمينها و سروتونين و هيستامين همراه ميشوند». او به اين ترتيب نتيجه ميگيرد که همه بيماريها به حجامت خشک يا تر نيازمندند چون تمام سلولهاي بدن به سايتوکاينها نياز دارند: «همه سلولهاي بدن ميتوانند مثل سلولهاي بنيادي عمل کنند. ولي اطلاعات ما در مورد انواع سايتوکاينها و کارهايشان کافي نيست. اگر همه سايتوکاينها و عملکردشان را بشناسيم، همه بيماريها با حجامت قابل درمان است، حتي نقص عضو و بيماريهاي نوپديدي مثل HIV و هپاتيت B و C و MS .شايد حجامت فقط در مورد شکستگيها مؤثر نباشد.» زالو به چه درد ميخورد؟ يکي از دلايل مخالفتها با حجامت، احتمال انتقال بيماريهاي ويروسي و عفوني است. دکتر نورالدين پيرمؤذن، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، در اينباره ميگويد: «مصرف تيغها و وسايل برنده آلوده در انجام حجامت سنتي در پيدايش بيماريهاي نوظهور، کشنده و خطرناک مؤثر است. متأسفانه اين بيماريها سريعاً در کشورها رشد پيدا ميکنند، بيماريهايي مثل هپاتيت و ايدز.» او معتقد است با توجه به پيشرفتهاي علم فيزيولوژي گردش خون و وجود خونگيريهاي استاندارد به وسيله سازمان انتقال خون، انجام حجامت براي درمان بيماريها منطقي به نظر نميرسد.» دکتر شيخالاسلامي نيز با اشاره به دستورالعملهاي مدون سازمان انتقال خون که حجامت را جزء فهرست رفتارهاي پرخطر آورده، ميگويد: «کسي که حجامت کرده باشد از طرف سازمان انتقال خون براي اهداي خون پذيرفته نميشود. درست مثل خالکوبي و سابقه يرقان ويروسي؛ چون احتمال انتقال ايدز و هپاتيت به گيرنده خون وجود دارد.» اما دکتر تجري اين احتمال را رد ميکند و ميگويد: «لوازم استفاده در حجامت، تيغ بيستوري استريل و ليوان يکبار مصرف است. اما حتي اگر استريليزاسيون هم در حجامت صورت نگيرد، احتمال انتقال بيماريهاي ويروسي و عفوني وجود ندارد مگر اينکه بيمار دچار نقص ايمني باشد. اما به هر حال براي رعايت احتياط بهتر است استريليزاسيون انجام گيرد.» او معتقد است نه تنها در حين حجامت هيچ عفونت و ويروسي منتقل نميشود، بلکه فرد تا هفت روز بعد هم دچار هيچ بيماري ويروسي از قبيل هپاتيت B و C و حتي ايدز نميشود: «علتش تقويت سيستم ايمني بدن است؛ البته مشروط بر اينکه حجامت دقيق و اصولي انجام شود.» دکتر تجري، حجامت غير اصولي را اينطور توصيف ميکند: «حجامتي که در آن تيغ عميق زده ميشود؛ البته آن هم عارضهاي ندارد اما آن تأثيرات ذکر شده را در پي ندارد. در حجامت اصولي و صحيح، تيغ بايد سطحي باشد و از پوست تجاوز نکند.» او معتقد است که حجامت براي هيچ کس ضرري ندارد و همه افراد از 4 ماهگي تا 60 سالگي ميتوانند حجامت شوند. افراد بالاي 30 سال هم ميتوانند هر 30 روز يکبار حجامت خشک انجام دهند. او تأکيد ميکند آن حجامتي که در برخي احاديث توصيه شده، حجامت خشک يا بادکش است. حجامت تر هم بهطور معمول 3 بار در سال توصيه ميشود مگر اينکه با تشخيص پزشک، تعداد دفعاتش بيشتر شود. دکتر تجري درباره زمان حجامت نيز ميگويد: «3 دوره زماني براي حجامت توصيه شده است: اول بهار رومي که از 23 اسفندماه به بعد است و تا يک ماه ادامه دارد؛ اول تابستان رومي برابر با 23 خرداد به بعد که بهترين روز سال براي حجامت هم روز 30 خرداد است و اول پاييز رومي که 23 شهريور به بعد محسوب ميشود. بر اساس تاريخ قمري هم بهترين روزها براي حجامت، نيمه هر ماه است و بهطور کلي در نيمه دوم هر ماه، حجامت توصيه شده است؛ جز ظهر جمعه که يک ساعت قبل و يک ساعت بعد از نماز نبايد حجامت کرد، بهطوري که اگر حجامت انجام شود و مريض بميرد، حجامتکننده مقصر است.» روش ديگري که هميشه در کنار حجامت مطرح ميشود، زالودرماني است. دکتر تجري در پاسخ به اينکه آيا در مؤسسه حجامت، زالودرماني هم انجام ميشود يا نه، ميگويد: «بله، حتي FDA آمريکا در سايت خودش تأکيد کرده که آنها براي درمان بعضي از بيماريها از اين روش استفاده ميکنند.» او در توضيح استفاده از زالودرماني ميگويد: «بحث وجود مادهاي به نام هيرودين در بزاق زالو که مشابه هپارين است و در انعقاد خون نقش دارد، فقط از کوچکترين فوايد زالو است. قويترين آنتيبيوتيک جهان در زالو وجود دارد. حتي اگر زالو استريل نباشد در اثر زالودرماني نه تنها عفونتي منتقل نميشود که براي درمان عفونتها هم از زالو استفاده ميشود.» ميخواستند بساط حجامت برچيده شود دکتر تجري طب سنتي را پاسخگوي تمام بيماريهاي جسمي و رواني ميداند. او معتقد است که طب کلاسيک دنباله طب سنتي است و طب سنتي پتانسيلهاي فراواني براي درمان همه بيماريها، حتي امراض نوپديد دارد. دکتر تجري ميگويد: «حجامت نماينده اصلي طب سنتي است ولي ما هنوز نتوانستهايم از همه پتانسيلهاي اين روش استفاده کنيم. علتش هم اين است که بودجه و امکانات براي تحقيق و پژوهش نداريم. ما حتي براي تهيه کردن کتابها و منابع مشکل داريم. در حالي که اگر دولت و وزارت بهداشت قدر اين کار را ميدانست بودجه ميلياردي در اختيار ما ميگذاشت تا پزشکي جهان را متحول کنيم. او معتقد است مشکلات حجامت از زماني شروع شد که اولين پزشکان ايراني به فرانسه رفتند. معاون درمان مؤسسه تحقيقات حجامت ايران کارخانجات داروسازي را مهمترين مانع در زمينه اطلاعرساني درباره طب سنتي ميداند و ميگويد: «اين کارخانهها براي فروش داروهايشان دست به هر کاري ميزنند.» دکتر تجري معتقد است طب سنتي از آنجا که ميراث انبيا است، قابل اطمينان است و بايد مورد توجه بيشتر مسؤولان قرار بگيرد. وي ميگويد: «ما در اين مؤسسه کارهايي انجام دادهايم که اگر مورد توجه قرار بگيرد ميتواند منشأ اثر بسياري از اقدامات درماني آينده قرار بگيرد. ما بيماري داشتيم که بر اثر سکته فلج شده بود و تحت نظر بهترين جراحان و متخصصان نورولوژي درمان نشده بود اما در اثر حجامت ظرف 28 روز از روي ويلچر بلند شد و با پاي خودش از پلهها بالا رفت، توانست غذا بخورد و درست صحبت کند.» دکتر تجري تأکيد ميکند که اگرچه حجامت از سال 69 دوباره آزاد شده است اما طي سالهاي اخير به دليل مخالفتها جو ناآرامي عليه اين روش درماني ايجاد شده و عرصه را بر پزشکاني که در زمينه حجامت فعاليت ميکنند تنگ کرده است. او ميگويد اگر حمايتهاي رئيسجمهور که جزء مدافعان و طرفداران سرسخت حجامت است، نبود تا امروز بساط حجامت بر چيده شده بود. دكتر يعقوب زلكيقربانپور مدير اجرايي حجامت در استان خوزستان و معاون پژوهشي مؤسسه تحقيقات حجامت در مناطق گرمسيري معتقد است: «در رابطه با مسأله حجامت، يك خلأ بزرگ اطلاعاتي وجود دارد و صحبتهايي هم كه در اين مورد مطرح شده در حد اظهار نظرها و تصورات شخصي بوده است. اين اظهار نظرها عليرغم اينكه بر اثر حسن نيت اظهار شده، هيچ پايه و اساس علمي يا پژوهشي ندارند زيرا كه پايه و اساس علمي آنها مستلزم انجام فعاليت پژوهشي و مقايسه با روشهاي مرسوم امروزه در اين زمينه است، در صورتي كه تاكنون چنين بررسياي در رابطه با اين موضوع در كشور انجام نشده است.» دکتر تجري معاون درمان مؤسسه تحقيقات حجامت است که بيش از 2هزار عضو دارد و 2 هزار پزشکي که تحت پوشش اين مرکز، در سرتاسر کشور به حجامت مردم ميپردازند، هر سال براي دريافت آموزشهاي جديد، دور هم جمع ميشوند. با اين وجود پزشکان زيادي، حجامت را تهديدي براي سلامت عمومي جامعه ميدانند و نسبت به آن بدبينند و تا زماني که پژوهشها و مطالعات علمي قابل استنادي براي پشتيباني از اين شاخه طب سنتي انجام نشود، اختلاف نظرها همچنان ادامه خواهد داشت. کارشناس تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1084]
صفحات پیشنهادی
اطلاعاتی در مورد حجامت
اطلاعاتی در مورد حجامت-حجامت در ايران مسير پرفراز و نشيبي را طي کرده و با وجودي که يکي از ارکان طب سنتي و طب اسلامي محسوب ميشود، از ديرباز مخالفان سرسختي ...
اطلاعاتی در مورد حجامت-حجامت در ايران مسير پرفراز و نشيبي را طي کرده و با وجودي که يکي از ارکان طب سنتي و طب اسلامي محسوب ميشود، از ديرباز مخالفان سرسختي ...
نقش حجامت در تقویت سیستم ایمنی بدن
وجود قوىترين سيستم لنفاوى (ايمني) در كنار مواضع حجامت باعث مىشود كه ... اطلاعاتی در مورد حجامت اطلاعاتی در مورد حجامت. ... هپاتيت B و C و حتي ايدز نميشود: «علتش ...
وجود قوىترين سيستم لنفاوى (ايمني) در كنار مواضع حجامت باعث مىشود كه ... اطلاعاتی در مورد حجامت اطلاعاتی در مورد حجامت. ... هپاتيت B و C و حتي ايدز نميشود: «علتش ...
سوال بزرگ تاریخی در مورد حجامت
سوال بزرگ تاریخی در مورد حجامت. سوال بزرگ تاریخی در مورد ... علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به منابعی که معرفی شد مراجعه کنند.در پایان، لازم به ذکر ...
سوال بزرگ تاریخی در مورد حجامت. سوال بزرگ تاریخی در مورد ... علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به منابعی که معرفی شد مراجعه کنند.در پایان، لازم به ذکر ...
حجامت مورد تأييد وزارت بهداشت است
حجامت مورد تأييد وزارت بهداشت است-مشاور وزير بهداشت در گفتوگو با فارس: ... و مكمل آموزش عمومي و فرهنگسازي را جدي بگيرند، اطلاعات طب سنتي كشورهايشان را مدون ...
حجامت مورد تأييد وزارت بهداشت است-مشاور وزير بهداشت در گفتوگو با فارس: ... و مكمل آموزش عمومي و فرهنگسازي را جدي بگيرند، اطلاعات طب سنتي كشورهايشان را مدون ...
تاریخچه ی حجامت در ایران - اضافه به علاقمنديها
اما حادثه ی مهم در مورد حجامت در ایران ، مربوط به سال 1344 هجری شمسی است . ... قرار گرفت و علیرغم جوّ فرهنگی و اجرایی نامناسب پیرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان ...
اما حادثه ی مهم در مورد حجامت در ایران ، مربوط به سال 1344 هجری شمسی است . ... قرار گرفت و علیرغم جوّ فرهنگی و اجرایی نامناسب پیرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان ...
خط افتادن و گودی زیر چشم
ولی اطلاعات ما در مورد انواع سایتوکاینها و کارهایشان کافی نیست. اگر همه سایتوکاینها و عملکردشان را بشناسیم، همه بیماریها با حجامت قابل درمان است، حتی نقص عضو و ...
ولی اطلاعات ما در مورد انواع سایتوکاینها و کارهایشان کافی نیست. اگر همه سایتوکاینها و عملکردشان را بشناسیم، همه بیماریها با حجامت قابل درمان است، حتی نقص عضو و ...
تاریخچه ی حجامت در ایران - اضافه به علاقمنديها
اما حادثه ی مهم در مورد حجامت در ایران ، مربوط به سال ۱۳۴۴ هجری شمسی است . ... قرار گرفت و علیرغم جوّ فرهنگی و اجرایی نامناسب پیرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان ...
اما حادثه ی مهم در مورد حجامت در ایران ، مربوط به سال ۱۳۴۴ هجری شمسی است . ... قرار گرفت و علیرغم جوّ فرهنگی و اجرایی نامناسب پیرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان ...
سابقه و تاریخچه حجامت در ایران
اما حادثه ي مهم در مورد حجامت در ايران ، مربوط به سال 1344 هجري شمسي است . ... گرفت و عليرغم جوّ فرهنگي و اجرايي نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان دهي و ...
اما حادثه ي مهم در مورد حجامت در ايران ، مربوط به سال 1344 هجري شمسي است . ... گرفت و عليرغم جوّ فرهنگي و اجرايي نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان دهي و ...
علم 5000 ساله
در آثار جالينوس نيز مطالب متنوعي در مورد حجامت بر جا مانده است . .... و مورد توجه قرار گرفت و عليرغم جوّ فرهنگي و اجرايي نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن ...
در آثار جالينوس نيز مطالب متنوعي در مورد حجامت بر جا مانده است . .... و مورد توجه قرار گرفت و عليرغم جوّ فرهنگي و اجرايي نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن ...
اطلاعاتی در مورد سیستان.....
اطلاعاتی در مورد سیستان(بازنویسی) نژاد پیش از ورود و استقرار آریایی ها در ... شکسته بندی و حجامت قدمت دیرینه ای در این منطقه دارد و استفاده از گیاهان دارویی مرسوم ...
اطلاعاتی در مورد سیستان(بازنویسی) نژاد پیش از ورود و استقرار آریایی ها در ... شکسته بندی و حجامت قدمت دیرینه ای در این منطقه دارد و استفاده از گیاهان دارویی مرسوم ...
-
پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها