تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815155224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزه گرفتن براي چه بيماراني ممنوع است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: روزه گرفتن براي چه بيماراني ممنوع است؟





ماه رمضان، فرصتي است كه همه دوست دارند در بركت و رحمت گسترده اش شريك باشند. اما در اين ميان افرادي هستند كه بدليل شرايط خاص نمي توانند در ميهماني خدا شركت كنند.

ماه رمضان، فرصتي است كه همه دوست دارند در بركت و رحمت گسترده اش شريك باشند.

در اين ميان، بيماران، سالمندان و كساني كه وضعيت.هاي خاص فيزيولوژيكي مانند بارداري و شيردهي و يا بيماريهاي خاصي را از سر مي.گذرانند، معمولاً با يك سوال عمده مواجه.اند: آيا مي.توانند روزه بگيرند يا نه؛ و اين كه اگر روزه بگيرند، آيا با مشكل روبه رو نخواهند بود؟

اگرچه نمي.توان براي همه بيماران مزمن، يك حكم كلي صادر كرد و هر بيمار، شرايط خاص خود را دارد و فقط و فقط پزشك معالجش مي.تواند درباره اين كه او مي.تواند روزه بگيرد يا نه، نظر قطعي بدهد؛ با اين حال نكاتي در مورد هر بيماري وجود دارد كه مي.تواند به تصميم.گيري درست بيمار و پزشكان كمك كند.

مرور اين نكات، شايد چند فايده مهم داشته.باشد؛ اول اين كه در هر شرايطي، روزه گرفتن به صلاح فرد نيست و حتي از لحاظ شرعي هم توصيه نمي.شود. دوم اين كه مي.توان با ايجاد برخي تنظيم.ها در برنامه غذايي و دارويي و آگاهي از علائم هشدار، در بسياري از بيماري.ها به راحتي روزه.داري كرد، بدون اينكه هيچ مشكل جدي.اي به وجود آيد.

بيماران ديابتي
بيمار ديابتي كه بدون انجام مشاوره با پزشك، روزه.داري مي.كند، در معرض خطر جدي افزايش درازمدت قند خون قرار دارد كه اين امر علاوه بر عوارض جسمي، عوارض جانبي ديگري از جمله افزايش هزينه و حتي غير ممكن شدن درمان را در پي دارد.

حفظ مقدار قند خون در محدوده طبيعي، بين 60 تا 140 ميلي گرم درصد، هدف اصلي در درمان ديابت است؛ از طرف ديگر نوع تغذيه، و بالطبع روزه.داري، مي.تواند روي اين شاخص مهم سلامت بيمار، تاثير جدي بگذارد.

كارشناسان اعتقاد دارند افرادي كه قادر به كنترل قند خون خود در حد طبيعي هستند، با داروهاي خوراكي يعني قرص، با رعايت شرايط خاص و اندازه.گيري به موقع قند خون.شان، مي.توانند با سلامت و اطمينان كافي در اين فريضه الهي شركت كنند. بنابراين، شايد بتوان گفت:

اولين قدم براي فرد ديابتي كه مي.خواهد در فريضه روزه همگام سايرين باشد، اين است كه تجهيزات لازم براي اندازه.گيري قند.خون، يا حداقل ادرار را در منزل داشته.باشد.

بدون پايش مداوم قند خون، يا تخمين آن از طريق آزمايش ادرار، نمي.توان از ايمن بودن روزه.داري اطمينان كافي داشت.

به گفته متخصصان، ميزان قند خون بيماران ديابتي روزه.دار بايد قبل از سحر حداكثر 120 ميلي گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر حداكثر 160 ميلي گرم درصد، بين ساعت 1 تا 3 بعدازظهر حداقل 70 ميلي گرم درصد، قبل از افطار حداكثر 120 ميلي گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار حداكثر 160 ميلي گرم درصد باشد.
پزشكان توصيه مي.كنند بيماران روزه دار در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذايي، قرص خود را ميل كنند و پس از گذشت مدتي، غذا خوردن را آغاز كنند.

اما قضيه در مورد بيماران تحت درمان با انسولين فرق مي.كند. استفاده از اين دارو با احتمال بالاي افت قند خون همراه است، بنابراين لازم است اين بيماران در فواصل نزديك به هم غذا ميل كنند، به همين دليل، روزه.داري به هيچ عنوان براي آنها توصيه نمي.شود.

ضمن اينكه بيماران انسوليني، معمولاً نمي.توانند نوبت تزريق خود را، مگر در موارد خاص و زير نظر مستقيم پزشك معالج، حذف يا جابه جا كنند. به همين دليل توصيه تمام پزشكان و متخصصان به اين بيماران اين است كه روزه نگيرند.

بيماري.هاي قلبي
مطالعات نشان داده.اند روزه داري مي.تواند با كم كردن عوامل خطر، به پيشگيري از بيماري.هاي قلبي كمك كند. دكتر مظهري درباره اثر روزه مي.گويد: "در طول ماه مبارك رمضان، سطح هموسيستئين خون به مقدار قابل ملاحظه.اي كاهش مي.يابد و اين اثر در كنار كاهش ميزان چربي.هاي خون و حتي تعديل وزن بدن، مي.تواند باعث كنترل بيماري هاي قلبي- عروقي شود."

اما درباره افرادي كه كارشان از اين مرحله گذشته و به اين بيماري.ها مبتلا شده.اند، چون بايد داروهاي خود را راس ساعت مشخصي مصرف كنند، اغلب اجازه روزه گرفتن به آنها داده نمي.شود.

افت سطح داروهاي قلبي، باعث عوارض جبران ناپذيري نظير بزرگ شدن قلب و حتي سكته و حملات قلبي مي.شود. ضمن اين كه به دليل حساسيت اين بيماران به انواع استرس.ها، حتي احساس گرسنگي برايشان مناسب نيست.

بيماران تالاسمي
دكتر مينا ايزديار عضو انجمن حمايت از بيماران مبتلا به تالاسمي.بايدها و نبايد هاي روزه داري را براي مبتلايان به تالاسمي.تشريح كرد .
دكتر "مينا ايزديار" ، فوق تخصص خون و آنكولوژي كودكان و عضو هيات .مديره انجمن تالاسمي .ايران در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا ابتدا به تعريفي از بيماري تالاسمي.پرداخت و گفت:.
تالاسمي، نوعي كم خوني ارثي است كه به علت اختلال در كارايي گلبول.هاي قرمز خون پديد مي.آيد كه اين گلبول.ها حاوي هموگلوبين هستند كه اكسيژن را از ريه.ها به بافت.هاي بدن منتقل مي.كنند.
وي گفت: بيماري تالاسمي. زماني بروز مي.كند كه بدن فرد قادر نباشد به ميزان لازم هموگلوبين بسازد و به همين دليل نيز اكسيژن كافي به بافت.هاي بدن وي نمي.رسد.
ايزديار گفت: بيماري تالاسمي.به دو نوع "آلفا" و "بتا" تقسيم مي.شود و تالاسمي. شايع در ايران از نوع بتا است كه خود بر سه نوع "خفيف" و "متوسط "و " شديد " قابل تقسيم است.
اين فوق تخصص خون و آنكولوژي كودكان در مورد شرايط روزه داري بيماران مبتلا به تالاسمي.گفت: بيماران مبتلا به تالاسمي.شديد (ماژور) چون تحت درمان هستند و بايد به طور مرتب خون تزريق كنند، نمي.توانند روزه بگيرند .
عضو هيات. مديره انجمن تالاسمي. ايران توضيح داد، بيماران مبتلا به تالاسمي.شديد به دليل كم خوني ايجاد شده ناشي ازبيماري توانايي خود را از دست مي.دهند و قادر به روزه گرفتن نيستند .
ايزد يار در مورد مبتلايان به تالاسمي. متوسط يا اينتر مديا نيز گفت: اين دسته از افراد نيز به دليل كم خوني قادر به روزه گرفتن نيستند.
رييس انجمن حمايت از بيماران مبتلا به تالاسمي، تنها آندسته از بيماران تالاسمي. را قادر به روزه گرفتن دانست كه تالاسمي.خفيف (مينور) داشته باشند.
وي تاكيد كرد: چنانچه ميزان هموگلوبين افراد مبتلا به تالاسمي.خفيف كمتر از 11 باشد، بهتر است روزه نگيرند.

بيماراني با مشكلات رواني

دكتر مصطفي نجفي، فوق تخصص روان پزشكي كودك و. .نوجوان، در مورد اين كه آيا بيماران اعصاب و روان هم مي.توانند روزه بگيرند، بسيار خوش.بين است: "روزه.داري در بيماران مبتلا به اختلالات رواني خفيف علاوه بر جنبه.هاي. .مذهبي، به عنوان يك شيوه روان.درماني و تغيير رفتار. .محسوب.شده و سلامت رواني آنها را تقويت مي.كند."
با اين حال، رعايت احتياط از توصيه.هاي موكد ايشان براي اين بيماران است: "اين بيماران بايد علاوه بر تغذيه مناسب، برنامه..ريزي خاصي براي مصرف داروهاي خود در افطار و سحر نيز داشته..باشند.،. چرا كه اگر در مرحله بهبود باشند، اما تغذيه. .مناسب نداشته.باشند، از نظر مكانيسم.هاي تطابق رواني ضعيف.تر .عمل كرده و به خوبي نمي.توانند با شرايط خاص اين ماه و تغييرات به وجود آمده در برنامه روزانه.شان، كنار بيايند. در نتيجه ممكن است با عود يا. .تشديد علائم بيماري مواجه شوند. به همين دليل توصيه مي...شود اين قبيل بيماران از روزه.داري مستمر يك ماهه خودداري. .كنند".

به گفته دكتر نجفي، روزه.داري براي بيماران. .مبتلا به اختلالات رواني حاد، مضر است، بنابراين از لحاظ شرعي نيز. .منع دارد.


بيماري هاي مغز و اعصاب

در برخي بيماري.ها، مي.توان با استفاده از داروهايي كه اثر طولاني.مدت.تري دارند و نيز استفاده از 1 يا 2 دوز دارو، به جاي مصرف 3 دوز منقسم، بيماري را كنترل كرد و در عين حال روزه هم داشت. برخي بيماري.هاي مغز و اعصاب از اين جمله.اند.

اما دكتر كتايون علي.خاني، متخصص مغز و اعصاب اين گونه هشدار مي.دهد كه در برخي از اين بيماران، مانند افراد مبتلا به صرع، مصرف سر وقت و به موقع داروهاي ضد تشنج در طول شبانه.روز الزامي است و مصرف داروهاي آهسته.رهش پاسخگو نيست.

به همين علت روزه گرفتن براي اين بيماران توصيه نمي.شود؛ به خصوص اينكه تغييرات قند خون،. املاح و الكتروليت.ها در بدن، بر آستانه تشنج بيمار تاثيرگذار است. به گفته متخصصان مغز و اعصاب، 99 درصد بيماران مبتلا به صرع به همين دلايل، قادر به روزه.داري نيستند.

اما در بيماران مبتلا به ام-اس كه مشكل خاصي ندارند، چون گرفتاري آنان عمدتاً در سيستم اعصاب مركزي است، هيچ منعي براي روزه.داري وجود ندارد؛ با اين حال، بهتر است قبل از روزه.داري با پزشك معالج خود در اين باره مشورت كنند.

گرسنگي طولاني مدت، ممكن است در برخي بيماران مبتلا به سردردهاي ميگرني، سبب عود حملات آنها شود. بنابراين بيماران ميگرني با علايم شديد و يا ميگرن.هاي پيچيده با علايم مغز و اعصاب نمي.توانند روزه. بگيرند. ولي بيماران تحت درمان، مي.توانند بدون نگراني در ايام ماه مبارك رمضان روزه بگيرند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن