تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820940261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي تکان دهنده از رواج مصرف شيشه بين فوتباليست ها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


سأله اسفناک رواج استعمال شيشه (آمفتامين) بين فوتباليستها براي پايين آوردن وزن است. آماري که بين فوتباليستها شايع شده واقعاً نگران کننده است. اگرچه پيش از اين هم بارها در مورد اعتياد فوتباليستها مطالب و آماري منتشر شده است، اما هيچ گاه به نظر بحث اين قدر جدي نبوده و حداقل به جامعه شوک وارد نکرده است.
دقيق ترين، جالب ترين و جسورانه ترين آمار را يک بار ابراهيم افشار (روزنامه نگار باسابقه) طي گزارشي در روزنامه جهان فوتبال منتشر کرد که باعث ايجاد بلوايي زودگذر شد. او آنجا از اين گفته بود که حتي در تيم ملي هم چندين نوبت ملي پوشان پيش از بازي هاي بزرگ موادي را بمبي کرده بودند و البته موفق هم شده بودند که نتيجه ها را عوض کنند. پيش و پس از اين مطلب هم گزارشهايي در مورد اعتياد شديد ستاره هاي سابق در دوران بازنشستگي منتشر شد. حتي مصاحبه هايي هم با همين ستاره ها انجام دادند که بخشي از گنداب فوتبال را شور دادند و البته زود هم اين گنداب باز راکد شد.
در اغلب اين گزارشها اگر موارد استفاده تفريحي توصيف مي شد، اما اين بار داستان کمي فرق مي کند. هم در نوع ماده استفاده شده و هم در چراي استفاده. اين بار حرف از پايين آوردن وزن با استفاده از «شيشه» است. در همين فصل آماده سازي تيمها، چندين مورد شايع شد که فوتباليستها براي رسيدن سر وزن از اين ماده استفاده کرده و حتي پرونده اي در اين خصوص در کميته انضباطي در حال تشکيل است.
يکي از مربيان ليگ برتري در اين خصوص داستانهاي جالبي تعريف مي کند که البته تأسف برانگيز هم هست. اين مربي که هدايت يکي از تيمهاي شهرستاني سقوط کرده را برعهده داشته؛ مي گويد: پارسال دو بازيکن براي تست دادن، به تمرينات ما آمدند که وزنشان دو برابر من بود وقتي دلالها اين بازيکنان را آوردند، گفتند که وزنشان زياد است، اما با تمرينات اختصاصي و فشار خيلي زود به سر وزن مي رسند. اين دو بازيکن اگرچه سر تمرينات تيمي از زير کار در مي رفتند، اما در کمتر از دو ماه وزنشان را نصف کردند. با اين حال رفتارهايشان هم دچار تغييرات زيادي شد که ما را مشکوک کردند. در يکي از اردوها ما سرانجام فهميديم که آنها از شيشه براي کم کردن وزن خود استفاده کرده اند.
اين مربي اضافه مي کند: پس از اينکه از شر اين بازيکنان راحت شديم در راديو شنيدم که چندي بعد يکي از آنان که سابقه قهرماني با تيمش در جام حذفي را هم داشت، به علت استعمال زياد شيشه اقدام به خودکشي کرده است.
البته امسال هم از اردوي يکي از تيمهاي تهراني که در خارج از پايتخت برگزار مي شد، خبرهايي در اين خصوص به بيرون درز کرد. گفته مي شد، يکي از چپ هاي اين تيمها براي رسيدن به شرايط وزني مناسب در اتاق خود، شيشه مصرف مي کرده که کادر فني متوجه مي شود و خبر خيلي زود به تهران مي رسد و... در اردوي ساير تيمها هم کم و بيش چنين اتفاقاتي افتاد، بخصوص در اردوهاي خارجي که البته به دلايل مختلفي همگي مسکوت مانده اند.
اما چرا شيشه؟ يکي از پزشکان تيمهاي ليگ برتري مي گويد: بله متأسفانه اين مسأله دردناک حقيقت دارد و ما هر روز بيش از گذشته شاهد شايع شدن استعمال اين مواد در بين ورزشکاران و بخصوص فوتباليستها هستيم که مهمترين دليلش مصرف راحت و بازدهي بالاي آن است.
وي مي گويد: «آمفتامين» به دليل قيمت ارزانش به راحتي قابل تهيه است و بر خلاف موادمخدر ديگر موقع استفاده بوي آنچناني هم ندارد. ضمن اينکه استفاده از آن به دليل سادگي در هر جايي امکان دارد. در مورد فوتباليستها بيشتر مکانهاي استفاده در اتاقها و حتي ماشين هاي شخصي شان بوده است.
وي در مورد کاهش وزن به محض استفاده از اين ماده مي گويد: اين ماده علاوه بر اينکه بر روح و روان فرد تأثير دارد، روي تغييرات وزني بدن نيز بسيار مؤثر است. البته زمان شروع کم کردن وزن در افراد گوناگون با توجه به شرايط بدني متفاوت است. بعضي ها بلافاصله و بعضي ها با مدت زمان بيشتري پس از استعمال شروع به کم کردن وزن مي کنند.
وي ادامه مي دهد: البته در فوتباليستها به دليل وضع مالي خوبشان با خورد و خوراک مناسب مي توان جلوي تابلو شدن ظاهر را گرفت و به همين دليل آنان رغبت بيشتري به استفاده از اين ماده نشان مي دهند. با اين حال مواردي داشتيم که به دليل اعتياد شديد دچار مشکلات روحي و رواني شديد شده اند.
اغلب مربيان ليگ برتري روي اين نکته تأکيد دارند که شاگردانشان به دليل وضع مالي خوب مدام در پارتي هاي شبانه و ميهماني هاي مجردي شرکت مي کنند و آنجاست که براي اولين بار با مواد مخدري مثل شيشه آشنا مي شوند. اين مواد مخدر بدون توجه به عوارض جانبي شان به دليل لذت هايي که در افراد به وجود مي آورد اول بار به صورت تفريحي و بعد به صورت اعتياد از سوي ستاره ها مورد استفاده قرار مي گيرند. جالب اينکه اينگونه موارد بيشتر در بين فوتباليستهايي ديده مي شود که براي بازي در باشگاهاي طرف قرار داد مجبور مي شوند شهر خود را ترک کنند و در شهري ديگر به صورت مجردي زندگي کنند. به عنوان مثال در مشهد طي چند سال گذشته شايعات زيادي در مورد بازيکنان غير بومي تيم هاي ليگ برتري اين شهر شنيده شد که در يکي دو مورد باشگاهها مجبور به اخراج اين بازيکنان البته با ذکر عنوان دلايل ديگر شدند.
آنچه مسلم است، اينکه نمي توان وجود چنين اپيدمي را انکار کرد، اما با توجه به اثبات سخت اين گونه موارد، ورود به حيطه آن براي مراجع ذي صلاح تا جمع نشدن مدارک کافي مقدور نيست.
به نظر، همين دليل هم مي تواند يکي از دلايل مهم استفاده فوتباليستها از اين گونه مواد باشد. به هر حال آزمايشي هم مخصوص مشخص شدن اين نوع اعتياد فعلاً در باشگاه ها و فدراسيونها انجام نمي شود و تنها راه اثبات گير افتادن ورزشکاران در هنگام استعمال است که آن هم با توجه به روابط پشت پرده موجود در اين گونه پرونده ها خيلي مؤثر نيست.
در دنياي ورزش بارها و بارها در مورد اعتياد ستاره هاي بزرگ به مواد مخدر شنيده بوديم. از جرج بست و مارادونا بگيريد تا مايکل فلپس وتايسون همه و همه در دام اعتياد گرفتار شده بودند اما براي تفريح . هيچ گاه نشنيديم که آنان براي وزن کم کردن يا رسيدن به شرايطه ايده آل بدني به مواد مخدر روي آورده باشند. آنها در دوران حرفه اي خود با تمرين به هرانچه مي خواستند رسيدند نه با استفاده از مواد مخدر. ظاهرا استفاده از مواد مخدر براي وزن کم کردن براي اولين بار است که در دنيا توسط فوتباليست هاي ايراني ابداع مي شود. ابداعي که احتمالا معضل بدتري از دوپينگ در ورزش ايران خواهد بود.
منبع: قدس






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن