واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي سينماي دفاع مقدس در گفتگو با برخي از سينماگران اين عرصه
وضعيت سينماي دفاع مقدس بسيار آشفته و نگران كننده است. جايگاه سينماي دفاع مقدس مي تواند بهتر از اينها باشد .اين جملات كوتاه از دل دغدغه هاي بلند فكري سينماداران ژانر دفاع مقدس برخاسته است كه نه تنها از اوضاع سينماي فعلي دلخوشي ندارند بلكه گله بسيار نيز دارند . مشروح گفتگو و نظرات كامل صاحبان اين جملات كوتاه را در پي مي خوانيد . فرج الله سلحشور كارگردان سريال حضرت يوسف پيامبر (ص) وضعيت موجود سينماي دفاع مقدس را بسيار آشفته و نگران كننده دانست و گفت: اوضاع حاكم بر اين ژانر، از وضعيت نابسامان كلي موجود در سينماي كشور نشات مي گيرد . وي در اين باره ادامه داد: از آن رو كه سينماي دفاع مقدس هم جزئي از اين سينماست به اين وضع افتاده است. با اين تفاوت كه رويكرد سينماي دفاع مقدس به سمت ارزشهايي چون جهاد در راه خداست و رويكرد ديگر عرصه ها به سمت گيشه است و اين اوضاع پريشان، بر سينماي دفاع مقدس هم سايه انداخته و آن را رو به موت كرده است .سلحشور علت وضعيت فعلي را بيگانگي اين سينما با انقلاب و اسلام خواند و افزود :چون سينماي امروز با فرهنگ مردم نمي خواند، آنان نيز از آن استقبال نمي كنند. وي در ادامه، آثار فيلمهايي با موضوع دفاع مقدسكه در گذشته مورد استقبال مردم بودند را به دو دسته تقسيم كرد و گفت: يك گروه متشكل از فيلمهاي برگرفته ازقهرمانان هشت سال جنگ تحميلي نظير بودند،فيلمهايي با موضوع دفاع مقدس كه در هر كشوري ميتواند ساخته شود وديگر ساخت فيلمهايي كه تنها موضوع آنها را نمي توان دفاع مقدس گذاشت چرا كه برگرفته از فرهنگ عاشورا بودند مانند فيلمهايي از جنس گروه دوم اين تقسيمبندي هستند كه به مدد الهام از فرهنگ عاشورا ماندگار ميشوند. اين فيلمساز، وضعيت تلويزيون را نيز در پرداختن به ارزشهاي دفاع مقدس همانند سينما نامطلوب عنوان كرد و ادامه داد: علت عدم موفقيت تلويزيون و سينما ، در مجموع دور بودن اين دو نهاد از اسلام و دفاع مقدس است. سلحشور در پايان گفت: فيلمسازان ما در حد يك كارشناس اسلامي بايد اسلام را بشناسند و در حد يك مومن با تقوا به آن عمل كنند تا شاهد محصولات خوبي در اين عرصه باشيم. سعيد ابوطالب عضو كميسيون فرهنگي مجلس هفتم نيز با اشاره به اينكه سينماي دفاع مقدس شرايطي بدتر از گذشته دارد، اظهار كرد: اين ژانر از سينماي ماهمواره با فراز و فرودهايي همراه بوده است و گاهي نيز به مدد برخي كارگردانان نظير رسول ملاقلي پور به رونقي رسيده است، اما امروز سينماي دفاع مقدس تك ستارههاي خود را نيز از دست داده است. وي گفت: برخي فيلمهاي ساخته شده در اين ژانر، قابل پسند نيستند و نميتوان آنها را فيلم هاي دفاع مقدسي محسوب كرد چرا كه با واقعيتها فاصله دارند و البته ميتوان فيلم سينمايي را در جرگه آن خيليها قرار داد . ابوطالب انتخاب قصه و موضوع را يك بيس و در عين حال نياز به بررسي براي رفع ضعف در اين زمينه دانست و عنوان كرد: مستندات، دست نوشتهها و خاطرات ، مي توانند ما را به سمت ساخت اثري در خور موضوع جنگ تحميلي رهنمود كنند.وي با اشاره به اينكه پايداري و مقاومت، صفتي براي تمام مردم است، پس سينماي دفاع مقدس هم مرتبط به تمامي نويسندگان ، فيلمسازان و سينماداران است، تاكيد كرد: تكه تكه و قطعه قطعه كردن سينما و هر تكه و قطعه را به نام گروهي زدن، كار غير حرفهاي است و درب هاي ساخت فيلم درباره اين موضوع بايد به روي تمامي توانمندان عرصه فيلمسازي باز شود تا شاهد بدعتها و حضور آثار ديدني و قابل تامل در اين زمينه باشيم. عبدالله باكيده نيز در اين باره گفت: به اعتقاد من سينماي دفاع مقدس در انزواي كامل به سر مي برد و توليد يك فيلم در سال توليد مطلوب و مناسبي نيست چرا كه اين سينما پتانسيلي بيش از اين حرفها دارد.وي دسترسي به تاريخ دفاع مقدس را بسيار سهل و ساده دانست و ادامه داد: با بهرهگيري از مستندات و بررسي آنها ميتوان بهترين فيلمها را در اين زمينه ساخت. وي با اشاره به اينكه دفاع مقدس، موضوعات گوناگون و بسياري براي به تصوير كشاندن دارد كه كار را راحت ميكند، گله از مسئولان را آغاز كرد و گفت: آنچه در شرايط فعلي براي من سوال برانگيز است به عدم توجه مسئولان به اين مقوله مهم باز ميگردد و اينكه چرا آنان فيلمسازان عرصه دفاع مقدس را رها كردند و به آن اهميت نميدهند.وي در پايان صحبتهاي خود، تامل و ژرف انديشي را نياز سينماي دفاع مقدس دانست. مسعود ده نمكي كارگردان فيلم سينمايي هم با بيان اينكه جايگاه سينماي دفاع مقدس ميتواند خيلي بهتر از اينها باشد و سياستگذاريها، قالبها و مضمونها ميتواند وضعيت بهتري براي اين ژانر رقم بزنند، تاكيد كرد: يك آسيب شناسي جدي ميتواند به ارتقاي سطح سينماي دفاع مقدس كمك كند.وي با تاكيد بر مطالعه قراردادن مخاطب شناسي و درك فاصله زمان دفاع مقدس با نسل امروز، سينماي ژانر دفاع مقدس را هنوز نيازمند تصويري مستند و سكانسهايي از دوران جنگ ميداند و آن را يك مبنا براي اين ژانر سينمايي ميخواند. كارگرداني كه امروز ساخت سري دوم فيلم سينمايي" اخراجي هاي"2 را بر عهده دارد درباره نياز سينماي دفاع مقدس به نگاه وادبياتي تازه گفت : نگاه تازه شايد نام خوبي نباشد چرا كه بايد نگاه واقعي به تاريخ دوران جنگ داشته باشيم از آن رو كه حرفهاي ناگفته بسياري در آن نهفته است . وي در پايان صحبت هاي خود با اشاره به اينكه تمرين و ساخت سليقه اي لطمه بيشتري به سينماي هشت سال جنگ تحميلي مي زند، اظهار كرد: متاسفانه تلويزيون نيز وضعيت جالبي در اين زمينه ندارد و مانند سينما نيازمند يك آسيب شناسي جدي است . در نتيجه اين گفتگوها بايد اميدوار بود كه اين نظرات شايد بهانه اي شود كه اوضاع رو به وخامت سينماي دفاع مقدس نيز به سان ژانرهاي ديگر سينماي ما با توجه به توقعات و حساسيت هايي كه دارد زمينه هموارتري را براي موفقيت هايش كسب كند.
شنبه 11 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]