واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - دکتر عبداسلام گوسینف، استاد انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه است که برای ارائه مقاله در همایش روز جهانی فلسفه در ایران حضور دارد. معصومه جوادی نسب - دیروز در پایان یکی از نشست های تخصصی همایش فلسف ه با او به گفت و گو نشستیم.دکتر گوسنیف مقاله خود را با عنوان "عوام فریبی اخلاقی و خشونت" در همایش فلسفه در ایران ارائه کرده است. صحبت های او را درباره موضوع مقاله اش و نظرش درباره برگزاری همایش فلسفه در این گفت و گو می خوانید. سخنرانی شما در روز اول همایش در چه موردی بود و در کدام پانل تخصصی قرار داشت؟ من با مقاله ای با عنوان "عوام فریبی اخلاقی و خشونت" در این همایش شرکت کردم که این موضوع در پانل تخصصی فلسفه و اخلاق مطرح شد. در مقاله ای که ارائه کردید قصد تبیین چه مواردی را داشتید؟ من به دنبال پرداختن به دو موضوع بودم؛ اول ماهیت رهبری که به عوام فریبی اخلاقی متوسل می شود و چگونگی منجرشدن این عمل به خشونت، دوم شیوه ای که در آن خشونت، به رهبری نیاز دارد که به عوام فریبی اخلاقی متوسل می شود.ویژگی اصلی عوام فریبی اخلاقی آن است که در آن عده معدودی، به نام دفاع از خیر، به ناحق از حق سخن رانی برخوردار می شوند و مخالفان خود را از میدان به در می کنند و آن ها را دشمن خطاب می کنند. به گمان من، عوام فریبی اخلاقی ضامن بقای خشونت است و خشونت یعنی شخص را مجبور به کاری کرد که خلاف میل و اراده اش است. خشونت زمانی ایجاد می شود که توافق بر روی موضوعی وجودندارد. تولستوی می گوید چگونه نزاع های انسانی می تواند رفع شود در حالی که برخی مردم چیزی را خیر می دانند که دیگران آن را شر میدانند و بر عکس. در واقع این عوام فریبی اخلاقی است که مردم را به دو دسته خوب و بد تقسیم می کند و باعث می شود چیزی را شایسته برای خود بدانیم و دیگران را از آن محروم کنیم و چون دیگران بد هستند مجاز به اعمال هر گونه رفتار و خشونت علیه آنها باشیم. نظرتان درباره همایش و مقاله های ارائه شده در آن چیست؟ باید بگویم که این همایش از شاخصه های بین المللی برخوردار بود. مقاله های ویژه و با رویکردی عملی در این 2 روز ارائه شدند که تقریبا برخی سطح بالای علمی داشتند. از نحوه اجرا و برنامه ریزی های همایش راضی بودید؟ ساماندهی و برنامه ریزی به نظرم خوب بود. برای اینکه فضا و اتمسفر آکادمیک در همایش وجود داشت. افراد می توانستند به پانل های متعدد بروند که با موضوعات مختلفی ایجاد شده بود و اینکه همه پانل ها در یک ساختمان برگزار شد دسترسی به آنها را راحت می کرد. امکان بحث و پرسش و پاسخ نیز در پایان نشست های تخصصی ایجاد شده بود. ما همچنین امکان گفت و گو و ارتباط با همتایان ایرانی خودمان و همچنین دانشجویان ایرانی در حوزه فلسفه را داشتیم. در کل اتمسفر دوستانه ای بر کل همایش حاکم بود. درباره فلسفه ایران چقدر اطلاعات دارید؟ باید بگویم که فلسفه ایران موقعیت نرمالی در رتبه بندی بین الملل دارد. اما متاسفانه به دلیل فاصله زبانی نمی توانم خیلی تخصصی درباره فلسفه ایران حرف بزنم. درباره آن می توانم بگویم که به طور ویژه ای با فلسفه اسلامی گره خورده و از هم جداشدنی نیستند. پس شما فلسفه اسلامی را می شناسید؟ البته چیزهایی درباره آن می دانم. اما باز نه به طور تخصصی. چون جزو شاخه های ویژه ای در علم فلسفه محسوب می شود. با فیلسوفان ایرانی و معاصر و فیلسوفان قدیمی فلسفه اسلامی چقدر آشنایی دارید؟ اول از همه پرفسور اعوانی را که فرد اصلی هماهنگ کننده این کنفرانس هم بوده به خوبی می شناسم و باید بگویم که انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه هم ارتباط خوب و مستمری با موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و پرفسور اعوانی دارد. از آنجا که من در مسکو فلسفه خوانده ام در برخی دروس ما اشاراتی به فلسفه اسلامی و فیلسوفان مطرح آن شده بود. حتی دانش آموزانی داشتیم که به طور تخصصی این شاخه را دنبال می کردند. بنابراین اطلاعاتی درباره فارابی، ابن سینا، ابن رشد و محمد الغزالی دارم. در مورد ملاصدرا مطالب کمی خواندیم چرا که در دسترس نبود. اما سال گذشته مقالاتی درباره ملاصدرا به دستمان رسید که به زبان روسی ترجمه و در مسکو منتشر شده بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]