تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820811223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)نمايشگاه و كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي اواخر آبان برپا مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)نمايشگاه و كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي اواخر آبان برپا مي‌شود
گروه هنر: نمايشگاه هنر عاشورايي همراه با كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي اواخر آبان ماه با هدف نمادسازي براي عزاداري‌هاي ايام محرم در موزه امام علي(ع) برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست خبري نمايشگاه و كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي صبح امروز شنبه 11 آبان ماه ساعت 10:30 صبح با حضور «مجتبي آقايي» مدير هنرهاي تجسمي و امور موزه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مدير موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)، «علي شيرازي» مسئول برگزاري كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي و «محمد حكمت» معاون هنري موزه امام علي(ع) در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.

در ابتداي اين نشست آقايي مدير هنرهاي تجسمي و امور موزه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد: كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي از 26 الي 29 آبان ماه به مدت چهار روز در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي‌شود و طي آن هنرمندان علاقمند به خوشنويسي از نزديك با سبك و سياق توليد كتيبه‌ها آشنا و به تبادل نظر و تجربه با ساير هنرمندان مي‌پردازند.

وي همچنين خبر داد: همزمان با اين كارگاه نمايشگاهي از هنرهاي تجسمي عاشورايي از 18 آبان الي 2 آذر ماه شامل عكس، نقاشي، خوشنويسي، تصويرسازي و پوستر برپا خواهد شد به اين صورت كه گزيده‌اي از آثار كارگاه كتيبه‌نگاري در طبقه همكف، گزيده‌اي از آثار گنجينه‌ موزه امام علي(ع) در طبقه دوم و حدود 100 قطعه عكس از آثار برگزيده سه دوره مسابقات عكسخانه شهر در طبقه سوم موزه به نمايش در مي‌آيد.

آقايي به هدف از برگزاري كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي به سرپرستي «علي شيرازي» از اساتيد انجمن خوشنويسان اشاره كرد و گفت: هدف از برپايي اين كارگاه انجام كاري مناسبتي و هنري صرف نيست بلكه هدف نهايي توليد آثاري است كه به صورت گسترده در سوگواري‌هاي ايام محرم و در دسته‌جات عزاداري به عنوان نماد استفاده شود.

وي از برگزاري كارگاه تخصصي تصويرسازي عاشورايي با عنوان عصر عاشورا در سال گذشته ياد كرد و گفت: سال گذشته آن كارگاه با سرپرستي «ابوالفضل همتي آهويي» با استفاده از كتاب عصر عاشوراي قيصر امين‌پور برپا شد كه برگزيده‌اي از آثار خلق شده در كارگاه سال گذشته نيز در موزه به نمايش در مي‌آيد.

مدير موزه امام علي(ع) اظهار كرد: بعد از انقلاب كتيبه‌هايي كه خلق و توزيع شدند از يك ساختار كليشه‌اي ثابت برخوردار بودند و قابليت بدل شدن به يك نشانه و نماد براي استفاده در هيئت‌هاي عزاداري را نداشتند به همين دليل ما تلاش مي‌كنيم تا علاوه بر پيدايش نمادهايي براي جامعه از هنر كتيبه‌نگاري به عنوان رسانه تصويري با استانداردهاي هنري بهره ببريم.

در ادامه نشست شيرازي مسئول برگزاري كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي با اعلام اين خبر كه شعر معروف «محتشم كاشاني» موضوع كارگاه مزبور است، گفت: شعر محتشم با مطلع «باز اين چه شورش است» نماد سوگواري ايرانيان و حماسه كربلا است به گونه‌اي كه عزاداري ماه محرم بدون اين شعر گويي ناقص به نظر مي‌رسد.

وي ادامه داد: در چند سال اخير شاهد بوديم كه نمونه‌هاي بازاري و نازلي از اين شعر در ايام محرم چاپ و تكثير شد كه با توجه به پيشينه غني ايرانيان در خوشنويسي و تذهيب مايه تاسف است از اين رو بر آن شديم تا نوشتن اين دست اشعار را به صورت كتيبه به گونه‌اي امروزي آغاز و براي استفاده جامعه در محرم عرضه كنيم.

شيرازي با اشاره به آغاز اين حركت تصريح كرد: با اينكه اين موضوع از پنج سال گذشته در سازمان فرهنگي هنري شهرداري مطرح و با استقبال مديران روبه رو شد اما با مشكلاتي در اجرا همراه بود تا اينكه در مديريت جديد، مجيد سرسنگي معاون هنري سازمان و مجتبي آقايي مدير امور هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين موضوع را پيگيري و اينك گروه اجرا كننده شامل تعدادي از تذهيب‌كاران ورزيده نسل دوم انقلاب اين طرح را اجرا مي‌كند.

وي درباره برگزاري كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري توضيح داد: در گذشته هنرمندان سعي مي‌كردند آثار خود را در خلوت و به دور از ديگران خلق كنند به همين سبب بسياري از راز و رمزهاي اساتيد هنر مخفي مانده و از بين مي‌رفت اما كارگاه‌هاي هنري كه يكي از پديده‌هاي جديد عصر حاضر است امكان ارتباط بين هنرمندان را فراهم كرده و باعث مي‌شود نحوه پيدايش اثر خوشنويسي براي علاقمندان آشكار شود.

اين هنرمند خوشنويس تشريح كرد: تمامي مراحل برگزاري اين كارگاه به صورت سنتي برگزار مي‌شود و از كاغذهاي دست‌ساز و مركب‌هاي سنتي استفاده خواهيم كرد. خوشنويسي اين آثار توسط من و تذهيب آنان توسط منصوره جمشيدي، محمدحسين و محسن آقاميري، رامين و آرش مراتي، نگار و ويدا برزگر يارمحمدي، اردشير مختاري و داريوش جليليان اجرا مي‌شود و سپس آثار به صورت پوستر و روي پارچه چاپ و در سطح وسيعي عرضه خواهد شد.

در بخش ديگر اين نشست محمد حكمت معاون هنري موزه امام علي(ع) اعلام كرد: اين كارگاه در دو بخش اجرا ‌شده و در نهايت 100 بيت شعر محتشم در قالب 100 تابلو در ابعاد 80*100 سانيتمتر خوشنويسي و تذهيب مي‌شود كه همگي بعد از خلق جز اموال موزه امام علي(ع) محسوب مي‌شوند.

در پايان اين نشست آقايي از برگزاري كارگاه و اكسپوي خيريه‌اي توسط انجمن حمايت از كودكان و نوجوانان توان‌ياب در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) در روزهاي 3 الي 13 آذر ماه خبر داد و گفت: اين كارگاه توسط كودكان مبتلا به ايدز در موزه برگزار شده و عوايد ناشي از آن نيز به انجمن حمايت از كودكان و نوجوانان توان‌ياب اختصاص خواهد داشت همچنين در كنار اين كارگاه سخنراني‌هاي تخصصي با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي ايدز برگزار مي‌شود كه نشان از حساسيت اين موضوع براي مسئولان دارد.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن