تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802228674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سبز تویی!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ  - شاپور عظیمی دیدگاه پوپولیستی باور دارد عقل مردم به چشمشان است. بر این اساس، هر‌چه به آن‌ها نشان دهی (یا بگویی) از تو می‌پذیرند، حتی دروغ‌هایت را. برخی که در این میان، فیلم تبلیغاتی می‌سازند، میل دارند پیاز داغ دستپخت‌شان هرچه بیش‌تر باشد تا مزة اصلی گم شود، چشیده نشود. اما آن‌ که چیزی برای پنهان کردن ندارد، رو بازی می‌کند. اگر در ابتدای فیلم انتخاباتی‌اش با شاعری دیدار می‌کند، به این دلیل است که رفیق سال‌های بیداری‌ او نیز بوده و حتی طرح جلد کتاب‌های شاعر را نقاشی کرده، اگر اشاره می‌کند که در محل تولد شخصیت‌هایی مثل شیخ محمد خیابانی به دنیا آمده، فوراً اضافه می‌کند که خودش را یک «شخصیت» به حساب نمی‌آورد. چنین آدمی دروغ نمی‌گوید، به آن نیازی ندارد و سراغش هم نمی‌رود. به قول قائلش قس‌علی الهذا. . .! این را بگذارید پای کلیات و حالا باید دید که آیا فیلم انتخاباتی میر‌حسین موسوی که تیتراژ ندارد و نمی‌دانیم چه کسی آن را ساخته، توانسته حق مطلب را در مورد او ادا کند؟ گفته می‌شود یکی از فیلمسازان نامی سینمای ایران این اثر را ساخته، اما به دلیل همین نداشتن تیتراژ، نمی‌توان به این قول شفاهی استناد کرد. فیلم، ساختار پیچیده‌ای ندارد. بنیان آن بر اساس آن چیزی است که آیزنشتین، مونتاژ جاذبه‌ها می‌نامد. نما‌هایی حامل یک سری داده‌ها، که برش آن‌ها به نما‌هایی دیگر، «نتیجة» نما‌های قبلی را به بیننده منتقل می‌کند. در واقع سازندة این فیلم به شدت مدیون تصویر‌بردارانی است که در سفر‌های میر‌حسین موسوی، مادة خام ابتدایی را فراهم کرده‌اند که در مونتاژ نهایی به کار آمده‌اند. تصاویر آرشیوی دوران نخست‌وزیری میر‌حسین (که بی‌اغراق سالیان مدیدی است به نمایش در نیامده‌اند) به طریق اولی حافظه‌ها را به کار می‌اندازد. سادگی، صمیمیت و روراستی شخصیت اصلی فیلم، در سفر‌هایش و در مواجهه با مخاطبان انبوهش، به باور‌پذیری فیلم یاری رسانده است. این را دیگر همه می‌دانیم که دوربین، به شدت بی‌رحم است و بی‌آن که نیازی باشد که کسی این کار را بکند؛ دوغ را از دوشاب تشخیص داده و بازنمایی‌اش می‌کند. شاید برای همین است که ساخت یک فیلم تبلیغاتی برای کسی که نامزد احراز هر پستی باشد، کاری است سهل و ممتنع؛ چرا‌ که دوربین، خودش بهترین داور است. رنگ و لعاب را می‌شناسد، قلب واقعیت را می‌شناسد و «همچون در یک آینه» عمل می‌کند! بی‌آن‌که قصدی بر نادیده گرفتن تلاش فیلمساز این فیلم در میان باشد؛ باید گفت چه بسا صرف در کنار هم قرار گرفتن همان نما‌های مستند مورد اشاره، نما‌های آرشیوی مربوط به دوران نخست‌وزیری میر‌حسین، سفر‌هایش، غذا‌خوردن در بین راه و. . . پتانسیل این را داشته‌اند که تصویری واقعی از او ارائه دهند. نکتة بسیار مهمی وجود دارد که سالیانی است از سوی مسئولان دولتی نادیده گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد در جای خودش (انتخاب مجدد، یا حضوری دوباره، پس از سال‌ها کناره‌گیری از قدرت) به شدت کارا است: برداشتن فاصله‌ها و «بی‌پردگی» در برابر مخاطبان. مسلماً بحث ورود به حریم‌های خصوصی افراد مطرح نیست اما خیلی‌ها دوست دارند بدانند که مثلاً آن کسی که قرار است مقامی را در دست بگیرد شبیه خود آن‌ها هست یا نه. این نکته‌ای است که در فیلم میر‌حسین نیز مغفول ماند. اشاره به ساختمان‌هایی که او طراحی کرده و نقاشی‌های او که آمیخته‌ای از هنر سنتی و مدرن هستند، هر چند ممکن است در نگاه اول «مردم‌گریز» به نظر برسند اما برای مردمی که باید تصمیم بگیرند به چه کسی رأی بدهند، می‌توانست (در حد خودش) ‌اثر‌گذار باشد. در واقع توجه به بخش‌هایی که عام‌تر نیستند، بر روی مخاطب بی‌اثر نخواهد بود.بر همین اساس است که شاید این فیلم، عامدانه از برانگیختن عواطف مخاطبان دوری کرده است. نماهای مرد جوانی که سوار بر موتور همراه اتوبوس میر‌حسین حرکت می‌کند، می‌توانست فرصت مناسبی در اختیار سازندگان فیلم بگذارد تا بهره‌برداری مناسبی از آن بکنند اما نه‌تنها چنین نمی‌شود بلکه بخشی از حرف‌های این مرد به‌گونه‌ای است که قاعدتاً ‌باید حذف شوند (کافی بود میر‌حسین دستی به سر آن بچه بکشد و یا او را ببوسد! ) حتی اشک‌های آن مادر 50 ساله که نگران فرزند جوانش و سلامت فکری اوست، می‌توانست دل مخاطب را به درد بیاورد اما او دارد از چیزی سخن می‌گوید که بیش‌تر از آن که عاطفی باشد، تراژیک است.  حتی به سادگی این امکان وجود داشت که در فیلم، از حرف‌های آن مردی که میان گفته‌های میر‌حسین می‌دود، از او دفاع می‌کند و دکتر خطابش می‌کند، بهره‌برداری عاطفی کرد اما موسوی به سرعت اشاره می‌کند که او دکتر نیست! شاید بارز‌ترین نکته‌ای که در اواخر فیلم نمود بیشتری پیدا می‌کند، استفادة سازندگان آن از رنگ سبز و جلوة نمادین آن است: پرچم‌های سبز، چادر‌ سبز، مچ‌بند‌های سبز، شال سبز و هرچه رنگی از سبز و سبز بودن دارد، در پایان فیلم میر‌حسین موسوی را به این رنگ پیوند زده و توانسته جایگاه نمادین آن در اردوگاه میر‌حسین را به مخاطب نشان دهد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن