تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820896721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنج هزار واحد توليدي بدون پروانه استاندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پنج هزار واحد توليدي بدون پروانه استاندارد


،مرجان نماينده: براساس آمارهاي منتشر شده در حال حاضر 71 هزار و 424 واحد توليدي داراي پروانه بهره برداري در بخش هاي مختلف صنعتي فعاليت مي كنند. در همين حال 11 هزار و 302 واحد توليدي تحت پوشش استانداردهاي اجباري و تنها پنج هزار و 396 واحد توليدي پروانه كاربرد علامت استاندارد دارند. در اين ميان پنج هزار و 906 واحد توليدي فاقد پروانه كاربرد علامت استاندارد معتبر هستند.

براساس آمارهاي منتشر شده توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران 143 شركت در زمينه تدوين استاندارد فعاليت مي كنند و 400 شركت نيز وظيفه بازرسي فني واحدهاي توليدي را برعهده دارند.
نظام الدين برزگري رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در گفت وگو با «سرمايه» با بيان اينكه «تدوين استاندارد در سه سال اول برنامه چهارم نسبت به سه سال آخر برنامه سوم 87 درصد پيشرفت داشته است»، گفت: «علاوه بر اينكه عملكرد موسسه در سال 86 مطابق برنامه ارزيابي شده است، آمارهاي مربوط به شش ماه گذشته نيز نشان مي دهد عملكرد امسال نيز مطابق برنامه خواهد بود.»
وي توضيح داد: «تاكنون 11 هزار عنوان استاندارد تدوين شده كه از اين ميان يك هزار استاندارد معادل 560 قلم كالاي استاندارد اجباري بوده است.»
برزگري با بيان اينكه «بقيه استانداردها الزامي نيست و به صورت تشويقي اجرا خواهد شد»، اظهار داشت: «20 تا 23 درصد از استانداردهاي تدوين شده در سال گذشته مربوط به بخش صنايع غذايي بوده و صنايع مكانيك، خودرو، شيميايي و پتروشيمي در رتبه هاي بعدي قرار دارند.»
اين مقام مسوول در بخش ديگري از توضيحات خود با اشاره به توجه دولت به استانداردسازي مصالح ساختماني گفت: «براساس تصويب آيين نامه اي مبني بر استانداردسازي مصالح ساختماني در سال 85 يعني سال شروع اجراي آيين نامه 197 مورد پروانه كاربرد استاندارد صادر شد. اين رقم در سال 86 به 567 پرونده كاربرد استاندارد رسيده كه نشان مي دهد 30 درصد از پروانه هاي صادر شده مربوط به بخش مصالح ساختماني بوده است.»
به طور كلي اهميت استاندارد و استانداردسازي در راستاي توسعه كشور به حدي بوده كه در بند (ج) سياست هاي كلي اصل 44 نيز به توسعه و ارتقاي استانداردهاي ملي و انطباق نظام هاي ارزيابي كيفيت با استانداردهاي بين المللي اشاره شده است. از همين رو دولت موظف است تا سال 1404 استانداردهاي ملي مورد نياز در صنعت، بازرگاني و خدمات را براساس مزيت هاي اقتصادي تدوين كند.

تدوين استانداردهاي ملي در صنايع

براساس آمارهاي منتشر شده تا پايان سال 85، 597 استاندارد در صنايع مختلف تدوين شده بود كه اين رقم در سال 80 به حدود دو هزار استاندارد رسيد. براساس پيش بيني انجام شده تا پايان سال جاري دو هزار و 400 استاندارد ديگر بايد تدوين شود.
براي تحقق اين امر بايد سالانه به طور متوسط 15 درصد رشد در زمينه تدوين استانداردهاي ملي در كشور وجود داشته باشد.
گفتني است تدوين استانداردهاي ملي در بخش صنايع مكانيك و مواد كه با 31درصد اهميت در راس اولويت بندي تدوين استانداردهاي ملي قرار گرفته است از 63 مورد در سال 85 به عنوان سال پايه به 620 مورد در سال 86 ارتقا يافت. براساس پيش بيني هاي انجام شده در برنامه تدوين استانداردهاي ملي نيز قرار است، تا پايان سال جاري به 730 مورد برسد. در همين حال گفته مي شود، تا سال پاياني برنامه راهبردي بايد هشت هزار و 430 استاندارد در اين زمينه تدوين شود.
با توجه به اهميت استانداردسازي مصالح ساختماني، از دو سال پيش استانداردسازي مصالح ساختماني در كشور آغاز شده به طوري كه 30 درصد از استانداردهاي صادر شده در سال گذشته مربوط به مصالح ساختماني بوده است.
در اين ميان با توجه به اهميت 15 درصدي اهداف كمي تدوين استانداردهاي ملي در بخش صنايع ساختماني و معدني استانداردهاي تدوين شده در اين زمينه از 47 مورد در سال 85 به 300 مورد در سال 86 رسيد كه براساس برنامه راهبردي پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري به 360 مورد و تا پايان سال 93 به 740 مورد ارتقا يابد. به طور كلي بايد در طول سال هاي ياد شده چهار هزار و 160 مورد استاندارد در زمينه صنايع ساختماني و معدني به تدوين برسد.
اين گزارش مي افزايد: «سال گذشته 567 پروانه كاربرد علامت استاندارد در بخش مصالح ساختماني و در شش ماه نخست سال جاري نيز 312 پروانه كاربرد علامت استاندارد صادر شده است.
اولويت بندي تدوين استانداردهاي بخش صنعت نشان مي دهد، صنايع برق و الكترونيك و صنايع شيميايي هر يك با اهميت 11 درصدي در زمينه تدوين استانداردهاي ملي تا پايان سال 85 به ترتيب 35 و 99 مورد بود كه اين ارقام تا پايان سال 86 هر يك به 220 مورد رسيده بود. براساس پيش بيني هاي انجام شده نيز اين ارقام تا پايان سال جاري بايد به 260 مورد ارتقا يابد.
اين گزارش اهميت تدوين استاندارد در هر يك از صنايع خودرو و حمل و نقل و رايانه را هشت درصد اعلام مي كند و مي افزايد: «تا پايان سال 85 در زمينه صنايع حمل و نقل و خودرو 90 استاندارد و در صنايع رايانه و فرآوري داده ها نيز
40 استاندارد تدوين شده است.»
اين ارقام در سال 86 به 160 مورد ارتقا يافته و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري به 190 مورد برسد.
همچنين صنايع غذايي و كشاورزي با اهميت شش درصدي از 113 استاندارد در سال 85 به 120 مورد در سال 86 رسيد كه تا پايان سال جاري بايد به 150 مورد برسد. براساس پيش بيني هاي انجام شده اين رقم تا پايان سال 1393 بايد به 315 مورد ارتقا يابد.در اين اولويت بندي اهميت تدوين استاندارد در زمينه بهداشت و محيط زيست پنج درصد، صنايع بسته بندي و سلولزي سه درصد و صنايع نساجي و چرم و سيستم هاي مديريت و كيفيت خدمات هر يك، يك درصد عنوان شده است.»
از همين رو استانداردهاي تدوين شده در صنايع نساجي و چرم از 55 مورد در سال 85 به 20 مورد در سال 86 كاهش يافته است اما پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري به 25 مورد برسد. چراكه براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان برنامه بايد 300 مورد استاندارد در صنايع نساجي و چرم تدوين شود.

صدور پروانه كاربرد در صنايع

اين گزارش درخصوص وضعيت موجود واحدهاي توليدي تحت پوشش استاندارد اجباري تا پايان سال 85 مي افزايد:«از 11 هزار و 302 واحد توليدي تحت پوشش استاندارد اجباري پنج هزار و 396 واحد داراي پروانه علامت استاندارد و پنج هزار و 906 واحد فاقد پروانه علامت استاندارد هستند.» براساس اين گزارش در بخش صنايع مكانيك و مواد يك هزار و 296 واحدي توليدي تحت پوشش استاندارد اجباري بوده اند و واحدهاي داراي پروانه علامت استاندارد 668 مورد بوده است كه از اين ميان 628 واحد فاقد علامت استاندارد هستند. برنامه صدور پروانه كاربرد علامت استاندارد نشان مي دهد، تا پايان سال جاري بايد 298 پروانه كاربرد علامت استاندارد صادر شود.
بر همين اساس در صنايع ساختماني و معدني سه هزار و 211 واحد توليدي تحت پوشش استاندارد اجباري و 695 واحد داراي پروانه علامت استاندارد بوده اند. در اين ميان دو هزار و 516 واحد فاقد پروانه علامت استاندارد هستند. براساس پيش بيني هاي انجام شده نيز قرار است هزار و 193 پروانه كاربرد صادر شود. اين گزارش مي افزايد تا پايان برنامه بايد هشت هزار و 733 پروانه كاربرد علامت استاندارد در زمينه صنايع ساختماني و معدني صادر شود.
در اين ميان در بخش صنايع غذايي و كشاورزي تا پايان سال 85، سه هزار و 564 واحد تحت پوشش استاندارد اجباري و دوهزار و 172 واحد داراي پروانه علامت استاندارد و هزار و 392 واحد فاقد پروانه علامت استاندارد بوده اند. در سال 86 نيز 831 مورد پروانه كاربرد علامت استاندارد در اين زمينه صادر شد كه پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري نيز 660 پروانه استاندارد ديگر در اين زمينه صادر شود.
اين گزارش پروانه هاي صادر شده در صنايع نساجي و چرم را 144 مورد اعلام مي كند. اين در حالي است كه 298 واحد تحت پوشش استاندارد اجباري و 154 واحد نيز فاقد پروانه علامت استاندارد هستند. براساس اين گزارش تا پايان سال گذشته 92 پروانه كاربرد علامت استاندارد تدوين شد كه پيش بيني مي شود تا پايان سال 97 نيز 73 پروانه ديگر صادر شود. بر همين اساس تا پايان سال 93 بايد 535 پروانه كاربرد علامت استاندارد در كشور تدوين شود.
به طور كلي تا پايان سال جاري بايد دو هزار و 800 پروانه كاربرد علامت استاندارد در كشور تدوين شود.

عملكرد استاندارد در پنج ماه نخست سال جاري

بنا بر اعلام دفتر برنامه ريزي و فناوري اطلاعات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در پنج ماه نخست سال جاري 250 استاندارد ملي تدوين و تجديدنظر شد كه اين رقم تا پايان سال بايد به دو هزار و 400 استاندارد افزايش يابد.
برهمين اساس در طول سال جاري صدور دو هزار و 400 پروانه كاربرد علامت استاندارد و تمديد 10 هزار و 200 پروانه كاربرد علامت استاندارد هدف گذاري شده كه تاكنون 778 پروانه صادر و سه هزار و 213 پروانه نيز تمديد شده است.
گفتني است 567 پروانه كاربرد علامت استاندارد در بخش مصالح ساختماني و در شش ماه نخست سال جاري نيز 312 پروانه كاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

استاندارد هاي تدوين شده در صنايع

مقايسه استانداردهاي تدوين شده به تفكيك در صنايع مختلف نشان مي دهد تاكنون 20 درصد از اهداف تدوين استاندارد صنايع غذايي و كشاورزي تحقق يافته است.
پس از آن نيز در صنايع شيميايي و صنايع مكانيك و مواد به ترتيب 15 و 14 درصد از اهداف تدوين استاندارد تحقق يافته است.
اين گزارش استانداردهاي تدوين شده در صنايع الكترونيك حمل ونقل، خودرو و صنايع ساختماني و معدني را به ترتيب 10، هشت و هفت درصد اعلام كرده و مي افزايد ميزان تحقق اهداف مورد نظر در صنايع بسته بندي و سلولزي و يارانه و فرآوري تنها پنج درصد بوده است.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن