تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821158864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تراژدي زعفران اين بار براي انار


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تراژدي زعفران اين بار براي انار
اما به اعتقاد بسياري از توليدكنندگان، سرمازدگي و در مناطقي خاص خشكسالي هاي ناگهاني كه در سال پيش اتفاق افتاد، سبب شد قيمت اين ميوه بالا رود و مصرف آن نيز در ميان مردم كاهش پيدا كند.
يك مقام مسئول در امر توليد انار كشور با ابراز نارضايتي از تبديل شدن سرنوشت انار ايران به آنچه كه قبلا بر سر زعفران آمده بود، خاطر نشان كرد: مشكلات و ضعف مشخصي كه كشور ما در بسته بندي دارد سبب شده است كشورهايي مثل مجارستان انار ايران را بصورت فله اي(همانطور كه اسپانيا زعفران ايران را مي خريد ) خريداري كنند و بعد از بسته بندي شكيل و چسباندن برند كشور خودشان آن را به كشورهايي مثل ايتاليا، هلند و نروژ صادر كنند.

به گزارش برنا، دومين جشنواره فرهنگي انار "مرواريد بهشت" از 5 پنجم آبان ماه در فرهنگسراي طبيعت دائر شده است. در اين جشنواره كه با همكاري و مشاركت معاونت ترويج و نظام بهره‌برداري وزارت جهاد سازندگي برگزار شده، توليدكنندگان و باغداران انار از سراسر كشور محصول انار خود و فرآورده هاي آن را ارائه مي دهند.

بنا بر گزارش خبرنگار ما، غرفه هاي عرضه مستقيم انار و فرآورده هاي آن با قيمت تقريبا مناسب، غرفه صنايع تكميلي و تبديلي، غرفه هاي صنايع دستي استان هاي مختلف، كارگاه هنرهاي خانگي (آشپزي و شيريني پزي با انار و ...)، كارگاه تخصصي و مشاوره بخش هاي اين جشنواره فرهنگي است.

در حال حاضر آمارها نشان مي دهد كه سرانه مصرف انار در ايران هفت تا هشت كيلوگرم براي هر فرد است كه بيشترين خريد انار به عنوان يك ميوه است اما در مناطقي از ايران از همين محصول؛ آبگوشت انار، آش انار، سالاد انار، دلمه انار، گمج كباب، انار پيچ، سوپ انار، كال كباب، شولي انار درست مي شود.

اما به اعتقاد بسياري از توليدكنندگان، سرمازدگي و در مناطقي خاص خشكسالي هاي ناگهاني كه در سال پيش اتفاق افتاد، سبب شد قيمت اين ميوه بالا رود و مصرف آن نيز در ميان مردم كاهش پيدا كند.

اميرحسين احتشام، مدير عامل اتحاديه تعاون روستايي استان يزد، در گفتگويي با خبرنگار برنا در اين باره مي گويد: در استان يزد علاوه بر سرمازدگي ما با مشكل خشكسالي هم روبرو بوديم اين خشكسالي عاملي بود تا باغهاي بسياري از آب محروم شوند و در نهايت ميوه ها رشد نكنند و يا اينكه گل هاي انار در يك ماه اول بريزد و ميوه ندهد.

وي در خصوص نتايج سرمازدگي در اين استان گفت: به علت سرمازدگي در بعضي از شهرستان هاي استان مثل مهريز و تفت مجبور شديم بسياري از درخت ها را "تك‌بر" كنيم و نهال هايي را مجددا بكاريم كه به بار نشستن اين درختان حداقل 5 سال به طول مي انجامد.

بنا برگزارش برنا در حال حاضر سطح زير كشت انار در كشور 63730 هكتار است و ميزان توليد آن به 705 هزار تن در سال مي رسد كه اين ميزان توليد باعث شده است كه ايران مقام اول را در توليد صادرات انار به دست بياورد اما خشكسالي ها و سرمازدگي هاي اتفاق افتاده در سال‌ةاي اخير ميزان صادرات اين محصول باارزش را نيز بشدت كاهش داده است.

احتشام در خصوص كاهش صادرات محصول انار در سال گذشته به برنا مي گويد: استان يزد 6812هكتار سطح زير كشت انار دارد كه از هر هكتار 15 هزار كيلو انار برداشت مي شود كه 10 درصد اين برداشت به كشورهاي مختلف صادر مي شود اما سرمازدگي سال گذشته باعث شد كه 40 درصد كل محصولات از بين برود كه اين ضرر تاثير مستقيمش را بر گران شدن قيمت انار و كاهش صادرات اين محصول گذاشت.

به گفته محتشم در حال حاضر بيشترين وارد كنندگان انار ايران كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي آسياي شرقي مثل كره و ژاپن هستند كه با توجه به سليقه هايي كه در اين كشورها وجود دارد انار در سايز هاي مختلف به اين كشورها ارسال مي شود.

مدير عامل اتحاديه تعاون روستايي استان يزد در خصوص صادرات انار به كشورهاي اروپايي و امريكايي خاطر نشان كرد: ذائقه اروپايي ها بسيار متفاوت است آنها خيلي اهل خوردن انار نيستند و معمولا انار تكي را به قيمت 3 دلار مي خرند و آن يك انار را همه خانواده مي خورند و يا مثلا در روسيه انار توسط شركت ها و بخش خصوصي در سردخانه نگه داشته مي شود و در يك شبي مثل همان شب يلدا كه ما هندوانه مي خريم آنها انار هاي نگه داري شده را مي خرند.

وي با ابراز ناخشنودي از تبديل شدن سرنوشت انار ايران به آنچه كه قبلا بر سر زعفران ايران آمده بود، خاطر نشان كرد: مشكلات و ضعف مشخصي كه كشور ما در بسته بندي دارد سبب شده است كشورهايي مثل مجارستان انار ايران را بصورت فله اي(همانطور كه اسپانيا زعفران ايران را مي خريد ) خريداري كنند و بعد از بسته بندي شكيل و چسباندن برند كشور خودشان آن را به كشورهايي مثل ايتاليا هلند و نروژ صادر كنند.

احتشام كم سليقگي و بي توجهي به صنعت بسته بندي را از جمله مشكلات مهمي برشمرد كه صادرات ايران با آن مواجه است و خاطر نشان كرد: بسته بندي محصولات در كشور از ريشه مشكل دارد. به عنوان مثال در همين جشنواره در اين سطح واقعا بسته بندي ها كيفيت بسيار كمي دارند و اگر هم توليد كننده اي باشد كه محصولش را در بسته بندي شكيل ارائه دهد، خريدار ندارد چون مردم ما بر اين باورند كه "پول بابت كارتون و بسته بندي نبايد داد".

بنا بر گزارش برنا، مدير عامل اتحاديه تعاون روستايي استان يزد نپذيرفته شدن فرهنگ بسته بندي در در داخل ايران را عاملي مستقيم در عدم استقبال توليدكنندگان براي بسته بندي كردن محصولات جهت صادرات دانست و افزود: در بسته بندي هنوز در پله اول هستيم چون تفكراتمان صادراتي نشده است و اگر كسي باشد كه در اين ميان بخواهد بسته بندي را به شكيل ترين شكلش در محصولات داخلي بكار گيرد، بدليل عدم استقبال مردم، محصولاتش روي دست مي ماند و از طرفي ديگر هم بازار خارجي جوابگوي هزينه هاي متحمل شده او نيست و اين مسائل باعث مي شود كه فرد ورشكست شود.

احتشام افزود: فرهنگ خريد محصول بسته بندي شده بايد ترويج شود در غير اينصورت توليدكنندگان با مشكلات زيادي روبرو مي شوند به عنوان مثال در همين جشنواره توليد كننده اي، انار سوپر در بسته بندي بسيار زيبا ارائه داده است اما آنقدر قيمت بالاست كه كسي حاضر نيست براي خوردن به اين انار پول بدهد مگر افرادي كه تنها يك عدد از اين انار ها را مي خرند تا از زيبايي اش بهره بگيرند ولي اگر همين فرد بخواهد انار بخورد فقط انار كيلويي مي خرد كه اين نشان مي دهد ايراني دوست ندارد كالاي بسته بندي بخرد.

به گزارش برنا در حال حاضر انارهاي "رباب نيريز"، "نادري بادرود"، "شيشه گپ فردوس"، "ملس ساوه"و "ميخوش يزد" از مهمترين ارقام انار در ايران به شمار مي روند كه فراورده هايي همچون دانه خشك انار، رب انار، آب انار، سركه انار، سس انار، ژله انار، روغن هسته انار، لواشك انار، شربت انار، مرباي انار، سماق انار و سبد شاخه هاي انار از جمله فراورده هاي اين محصول است.
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن