تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821066244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديدگاه كارشناسان يزدي: رونق صنايع دستي، نياز امروز جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ديدگاه كارشناسان يزدي: رونق صنايع دستي، نياز امروز جامعه است
داخلي. فرهنگي. صنايع دستي.

يزد- صنايع دستي به عنوان هنر بومي و سنتي پيشينيان و گذشتگان با نقش عمده خود درتوسعه و رشد اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي، نياز امروز جامعه به شمار مي‌رود.

اين صنعت طي سال‌هاي اخير با رويكرد جديد مسوولان رو به احيا بوده و فرهنگ استفاده ازآن در ميان مردم نيز افزايش يافته‌است به‌نحوي كه گردشگران داخلي و خارجي از توليدات آن استقبال خوبي دارند.

كارشناسان معتقدند: هنرهاي دستي و سنتي هر منطقه از كشور معرف فرهنگ آن منطقه است و مهارت، ذوق و بينش انسان در توليد آن نقش اساسي دارد.

يك صنعتگر صنايع دستي يزد،نقش اين صنعت را در توسعه گردشگري موثر دانست و گفت:رونق اين صنعت به فراهم‌بودن زمينه حضور بيشتر گردشگران بستگي دارد.

"علي محمد ملك ثابت" افزود: براي رونق صنايع دستي بايد ميزان خريد و مصرف توليدات دستي را در ميان مردم افزايش داد.

وي با بيان‌اينكه يزد از توان خوبي براي توليد محصولات صنايع‌دستي برخوردار است، گفت: گردشگران در سفر خود به اين شهر صنايع دستي را خريداري كرده و به سوغات مي‌برند.

يك كارشناس صنايع دستي هم گفت: خوشبختانه صنايع دستي در حال احيا بوده و طي سالهاي اخير توجه ويژه‌اي به اين صنعت شده است.

"محمدرضا خجسته"افزود: اگر ديدگاه مسوولان و مردم در زمينه صنايع دستي حفظ شود ، بطور قطع اين صنعت آينده درخشاني را خواهد داشت.

وي تصريح كرد:اگر بخواهيم اصالت و هويت خود را حفظ كنيم و از طرف ديگر، شغل ايجاد كنيم بايد به صنايع دستي توجه ويژه‌اي شود.

وي صادرات را از نيازهاي ضروري اين بخش دانست و گفت: رونق اين هنر در گرو صادرات و استفاده از مواد اوليه مرغوب است.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نيز گفت:صنايع‌دستي رابطه مستقيمي با اشتغالزايي بخصوص براي اقشار كم‌درآمد جامعه و روستاييان دارد.

"محمد بهشتي‌نژاد" روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: فرآورده‌هاي دستي به دليل اتكا به مواد اوليه داخلي و عدم وابستگي به فن آوري خارجي، ارزش افزوده بالا و اشتغالزايي دارد و مي‌تواند جايگاه ويژه‌اي را در اقتصاد ملي ايفا كند.

وي اظهار داشت: به همين دليل طي سال‌هاي اخير صنايع دستي در بسياري از كشورهاي درحال توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وي بااشاره به اينكه صنايع دستي ريشه در فرهنگ جامعه دارد افزود: مردم در گذشته به صنايع دستي به عنوان يك نياز نگاه مي‌كردند ولي امروزه تنها جنبه تجملاتي و تزئيناتي آن مورد توجه است.

بهشتي نژاد، صادرات را يكي از راههاي رونق صنايع دستي ذكر واضافه كرد:
وجود كالاهاي مشابه صنايع دستي از جمله انواع ظروف چيني موجب تغيير فرهنگ مصرف هنرهاي دستي شده و ورود فرش ماشيني نيز استفاده از زيراندازها از جمله زيلو را به بوته فراموشي سپرده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد هم گفت: اين صنعت نشانه هويت ملي و تاريخي ملت و مظهر تمدن،فكر ، فرهنگ و انديشه مردم جامعه است.

"عزيزالله سيفي"افزود: بايد به صنايع دستي به عنوان هنر،انديشه و هويت ملي توجه شود و به عنوان نماد فرهنگي و تمدني، جايگاه خودش را پيدا كند.

وي نقش اين صنعت را در رونق گردشگري مهم ارزيابي كرد و گفت: امروزه گردشگران از صنايع دستي كشورمان استقبال مي‌كنند و ما بايد از اين فرصت براي معرفي فرهنگ و تمدن خود بهره‌گيري كنيم.

سيفي،نقش صنايع دستي را در ايجاد اشتغال يادآور شد و گفت:با توسعه صنايع دستي و با كمترين هزينه مي‌توان بخش مهمي از اشتغال كشور را در اين بخش ايجاد كرد.

ايكات ، منسوجات ، خاتم ، قلم‌كاري، چاقوسازي، گيوه بافي، جاجيم، مسگري، سوزن دوزي ، ترمه بافي ، شعربافي ، زيلوبافي و قالي بافي از جمله صنايع دستي استان يزد است.ك/‪۴‬
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن