تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820850609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرزين: نقدي سازي يارانه ها تورم زا نيست


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: فرزين: نقدي سازي يارانه ها تورم زا نيست
فرزين ، سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي در دولت در برنامه گفتگوي 45 دقيقه شبكه خبر گفت : دولت در اجراي طرح تحول اقتصادي چهار هدف را دنبال مي كند ، تحقق عدالت ، مديريت مصرف صحيح انرژي ، تخصيص منابع كه اسراف و صرف ناكارايي انرژي در كشور مي شود و در نهايت اجراي اصل 44 قانون اساسي است.
برنا: سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي در دولت گفت : دولت قصد دارد در نيمه دوم سال جديد به علت آثار تلقيني طرح هدفمند كردن يارانه ها را در كشور اجرايي كند.

فرزين ، سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي در دولت در برنامه گفتگوي 45 دقيقه شبكه خبر گفت : دولت در اجراي طرح تحول اقتصادي چهار هدف را دنبال مي كند ، تحقق عدالت ، مديريت مصرف صحيح انرژي ، تخصيص منابع كه اسراف و صرف ناكارايي انرژي در كشور مي شود و در نهايت اجراي اصل 44 قانون اساسي است.

فرزين درباره پرداخت يارانه ها اظهار داشت : دولت دراين خصوص سه هدف را پيگيري مي كند؛ تبديل پرداخت يارانه ها از حالت غير مستقيم به مستقيم ، اصلاح ساختار توليدي و بهينه سازي انرژي در كشور و جبران دولت كه بخشي از آين در اختيار دولت قرار گيرد .

وي در ادامه افزود : اين لايحه داراي سه ركن است ؛ اصلاح قيمت ، روش بازپرداخت و سيستم اجرايي آن است .

فرزين در بحث اصلاح قيمت گفت : آب و حاملهاي انرژي شامل بنزين ، گاز مايع ، برق ، نفت سفيد ، نفت كوره ، گازوئيل در اين طرح آزاد مي شوند كه با افزايش قيمت با اجراي طرح مواجه مي شوند .

البته قيمت حاملها مرحله به مرحله آزاد مي شوند . دولت قصد دارد در بحث اصلاح قيمت از قيمتهاي ترجيحي استفاده كند.

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي در دولت درباره افزايش تورم زايي ناشي از اصلاح قيمت ها يا آزاد كردن قيمت حاملهاي انرژي تصريح كرد : منشا اصلي تورم وابستگي دولت به درآمد حاصل از نفت در بودجه هاي جاري است . در حال حاضر تورم در كشور دو رقمي است كه اين امر از برنامه هاي اول تا پنجم توسعه كشور بوده است .

فرزين گفت : اصلاح قيمتها در ظاهر تورم زا به نظر مي آيد ولي با اجراي صحيح آن تورم زا نخواهد بود. ارزان بودن انرژي باعث مصرف شديد شده است و اين منابع ارزان قيمت بدون مديريت اتلاف انرژي را باعث شده است . دولت قصد دارد تورم را از دو رقم به يك رقم برساند .

وي در دفاع از تورم زا نبودن اين طرح افزود : تزريق نقدينگي يعني خلق پول اما اين طرح كه خلق پول نمي كند . در اين طرح تركيب تقاضا به نفع دهكهاي پايين جامعه خواهد بود.

در ادامه برنامه 45 دقيقه حجت الاسلام مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي درباره هدفمند كردن يارانه گفت : هدف از اجراي اين طرح پرداختت نقدي به خانوارها نيست بلكه در اصل از كساني كه مصرف بيشتري دارند گرفته مي شود به افراد كم درآمد پرداخت مي شود.

مصباحي مقدم درباره چالشها و دغدغه هاي اين طرح گفت : آزادسازي قيمتهاي حامل انرژي مرحله به مرحله انجام مي شود . هر يك از حامل هاي انرژي در دستور كار كميسيون قرار مي گيرد و چگونگي هدفمند كردن اعتبارات و درآمدهاي ناشي از حذف يارانه ها، بررسي مي شود و با همكاري و موافقت مجلس مرحله به مرحله اين طرح اجرا مي شود.

وي گفت : در حال حاضر يارانه ها بصورت پنهان است . اجراي اين طرح دو اثر مستقيم و غيرمستقيم دارد . اثر مستقيم آن بر مصرف كننده و خانوارهاي كم درآمد و اثر ديگر آن بر روي كالاهاست .

مصباحي مقدم با اشاره به نگراني مردم درباره آثار تورمي طرح تحول اقتصادي مصباحي افزود : بايد درباره اثرات جهشي افزايش قيمتها ، در مردم آمادگي ايجاد كنيم. البته عامل تورم را از اصلاح قيمتها خواهيم داشت . تقاضا بشدت افزايش مي يابد .

وي تصريح كرد : با اجراي اين طرح در كوتاه مدت افزايش جهشي قيمتها ايجاد خواهد شد. و اين يك شك سنگين است اما به علت منافع بعدي آن مردم بايد سعي كنند آن را بپذيرند.

مصباحي مقدم اظهار داشت : اجراي غلط طرح پرداخت يارانه ها مي تواند آثار تورمي شديدي بر اقتصاد ايجاد كند و منجر به خلق پول جديد و نقديندگي در كشور شود .كميسيون ويژه قصددارد با ارزيابي صحيح و بررسي كارشناسي بيشترين فوائد و كمترين پيامد منفي را دراين طرح ايجادكند . بايد تدبيري انديشيده شود كه كمترين اثر تورمي را براي جامعه داشته باشد.

گفت: به طور طبيعي با برگزاري نشستهاي اين كميسيون و رفع شدن مشكلات و دغدغه ها، كارها بهتر پيش خواهد رفت و زمينه براي اجراي دقيق و كارشناسي اين طرح فراهم مي شود
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن