واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛فراز و فرود سينماي ديني
سينماي ديني گونه يا گرايشي است كه همواره در برنامه ريزي سياست گذاران سينمايي به عنوان مقوله اي مهم و اولويت دار در دستور كار قرار گرفته است. فيلم هاي ديني به اين دليل كه مي توانند آموزه ها و مفاهيم معنوي را با زبان تاثيرگذار سينما به مخاطبان منتقل كنند، همواره از اهميت خاصي برخوردار بوده است. در چند سال اخير بسياري از سينماگران ايراني با انگيزه هاي مختلف به اين گونه سينمايي نزديك شده و سعي كرده اند توانايي هاي خودشان را در خلق يك اثر مذهبي و معنوي بسنجند. با بررسي فيلم ها و سريال هاي ساخته شده در حوزه سينماي ديني همچون حضرت يوسف، امام علي(ع)، مريم مقدس، ابراهيم خليل ا...، خيلي دور خيلي نزديك، وقتي همه خواب بودند، تولد يك پروانه، رنگ خدا، خانه اي روي آب، يك تكه نان، پابرهنه در بهشت، زير نور ماه و... درمي يابيم كه سينماي ديني در چند سال گذشته اوج و فرودهاي زيادي داشته است. به طوري كه در حوزه سينماي ديني هم نمونه هاي بسيار ارزشمند يافت مي شود هم فيلم هاي به شدت كليشه اي و شعاري. به بهانه برگزاري چهارمين جشنواره فيلم هاي كوتاه ديني (رويش) در مشهد ، با چند تن از سينماگران با موضوع «تعريف و آسيب شناسي سينماي ديني» به گفت وگو نشستيم.
مهرداد فريد: در چند سال اخير وضعيت فيلم هاي ديني به سامان نبوده است
مهرداد فريد، كارگردان فيلم «آرامش در ميان مردگان» گفت: در چند سال اخير وضعيت فيلم هاي ديني به سامان نبوده و اتفاق خاصي در اين حوزه نيفتاده است.وي در گفت وگو با خراسان با تاكيد بر اين كه دولتمردان در هر دوره اي تصور سطحي و روبنايي از سينماي ديني داشته اند، گفت: آن ها از سينماي ديني پيام هاي مستقيم را مطالبه مي كردند و دوست داشتند سينما حرف هاي ديني و اسلامي را رك و صريح بزند. در حالي كه اين با ماهيت هنر سازگار نيست چون در عالم هنر پيام هرچقدر پنهان تر باشد، زيباتر است. در دو سه سال اخير اين نگرش دولتمردان غليظ تر شده و به همين دليل خروجي مناسبي ديده نمي شود. يعني مخاطب آن را پس مي زند و پيام تاثير عكس خودش را مي گذارد. فريد افزود: آن چه اهميت دارد تاثير معنوي است كه يك فيلم روي تماشاگرش مي گذارد. مهم تاريخ گويي نيست. كسي كه از تاريخ اسلام داستاني را در قالب سينما تعريف كند، الزاما فيلم ديني خلق نكرده است. چه بسا كسي تاريخ را يك جوري روايت كند كه تاثير عكس بگذارد. مثل سريال حضرت يوسف(ع) كه تماشاگران تاثير معنوي نمي گيرند و از مفاهيم مطرح شده زده مي شوند.
شبنم قلي خاني: در حال حاضر سينماي ديني در جذب مخاطب موفق نيست
در فيلم ها و سريال هاي ديني انتخاب بازيگر بايد با دقت بيشتري انجام شود و براي نقش هاي تاريخي بايد بازيگراني انتخاب شوند كه براي مردم باورپذير باشند.شبنم قلي خاني بازيگر سينما و تلويزيون ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان گفت: در سال هاي قبل سريال ها و فيلم هاي ديني همچون امام علي(ع)، ولايت عشق و مريم مقدس مخاطبان بيشتري داشتند، اما در حال حاضر احساس مي كنم در مقايسه با توليدات سال هاي پيش سريالي مثل حضرت يوسف(ع) مخاطب زيادي را نتوانسته جذب كند.وي در رابطه با علت اين امر گفت: در اين موضوع تسلط كارگردان خيلي تاثيرگذار است و او بايد به گونه اي عمل كند تا مردم قصه اي را كه بارها شنيده و ديده اند، در قاب تلويزيون ببينند.قلي خاني ادامه داد: همچنين ريتم اين سريال هم خيلي كند و خسته كننده است.وي در پاسخ به اين سوال كه سينماي ديني را چگونه تعريف مي كنيد، اظهار داشت: در نگاه اول فيلم هايي كه از روي قصه هاي قرآني ساخته مي شوند، فيلم هاي ديني هستند اما در نگاه كلي تر فيلم هايي كه مسائل معنوي را دنبال مي كنند هم مي توانند فيلم هاي ديني ناميده شوند .
مينو فرشچي:نگاه صرفا مالي به سينماي ديني از دلايل تكراري بودن آثار اين گونه سينمايي است
انگيزه هاي مالي از دلايلي است كه سبب شده سينماي ديني راه تكرار در پيش گيرد، بدين نحو كه برخي از تهيه كننده ها تنها براي دريافت منابع مالي بيشتر در پي ساخت اين گونه آثار برمي آيند و ديگر برايشان مهم نيست كه سطح كيفي كار چگونه است.«مينو فرشچي» فيلم نامه نويس در گفت وگو با ايكنا گفت: سينماي ديني در ايران سال ها دچار تكرار شده و اين نقصان نيز بدين سبب است كه عوامل ساخت براي اين گونه كارها متناسب انتخاب نشده اند.وي ادامه داد: براي روشن تر شدن مطلب بايد گفت كه در برخي مواقع شاهديم كه آثار ديني توسط فيلم سازاني ساخته مي شود كه داراي تخصص كافي سينمايي نيستند، هرچند كه از لحاظ ديني داراي سواد غني هستند.اين نويسنده افزود: در حالتي ديگر سينماي ديني از گروهي ضربه مي خورد كه سينما را مي شناسند اما آگاهي لازم در مورد مسائل ديني ندارند. اين دو مشكل نشان دهنده اين اصل است كه در سينماي ديني در بسياري از مواقع شرايط مناسب در كنار هم قرار نمي گيرد.
امين تارخ:جداسازي و عنوان بندي فيلم هاي ديني باعث دفع مخاطب شده است
امين تارخ بازيگر سينما و تلويزيون گفت: يكي از دلايل مهم پايين آمدن تعداد مخاطبان آثاري كه بر آن ها نام ديني نهاده ايم، همين نام گذاري هاست زيرا ما به واسطه اين نام ها علاقه مخاطب را براي تماشاي فيلم از بين مي بريم.وي در گفت وگو با ايكنا افزود: من زياد نمي توانم اين گونه خط كشي ها را درك كنم زيرا به عقيده من، هر فيلمي كه به گونه اي مناسبات انساني را مطرح مي كند يك فيلم ديني است، حتي به جرات مي توان گفت كه بخش عمده اي از آثار ساخته شده در بعد از انقلاب دربرگيرنده مفاهيم ديني است.بازيگر سريال «اغما» براي نمونه مثال زد: به عقيده من فيلم «خانه دوست كجاست» به دليل توجه به اخلاقيات يك اثر ديني است كه به شكلي نو ارزش ها را بيان كرده است حتي سينماي جنگ نيز مي تواند يكي از شاخص ترين مثال ها براي سينماي ديني باشد.
پنجشنبه 9 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]