تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811626191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبديل كاغذ به پول و برعكس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تبديل كاغذ به پول و برعكس
دكتر احمد يزدان‌پناهبانك‌هاي مركزي كه به نيابت از دولت‌ها انحصار چاپ پول را در دست دارند، ...


... مسوولند با همكاري و همگامي و احترام به استقلال بانك مركزي و حاكميت دولت‌ها، ارزش پول را حفظ كنند. عنصر اصلي عرضه پول كه اسكناس و مسكوكات و حساب‌هاي جاري‌اند، بدهي بانك محسوب مي‌شوند و ارزش ذاتي ندارد. يك پنج هزار توماني (پنجاه هزار ريالي) اگر امضاي رييس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي را نداشته باشد، كاغذ باطله به‌حساب مي‌آيد. يك حساب سپرده ديداري يا چك صرفا يك كار يا ثبت دفترداري است.
پس مديريت عرضه پول علم‌و‌هنر خاص خود را طلب مي‌كند. براي به جريان افتادن فعاليت‌هاي اقتصادي در پيكره اقتصاد ملي و در رابطه تعاملي با اقتصاد بين‌الملل و ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي بالا و پايدار، در محيطي همراه با ثبات قيمت‌ها، تعامل بانك‌هاي مركزي با دولت‌ها حياتي‌ است. امروز برخلاف زمان پول پايه طلا، شما اگر يك چك پول 50هزار توماني را به بانك ببريد، دولت آن‌را با 50هزار تومان ديگر معاوضه مي‌كند كه فقط شماره سريال آن‌ها تفاوت دارد! پس به فكر پشتوانه پول به شكل سنتي آن نباشيد.
چك را هم مي‌توانيد فقط به پول رايج كشور تبديل كنيد. چرا يك قطعه كاغذ، پول (يا چك) مي‌شود؟ و ارزش پيدا مي‌كند؟ جواب آن را در 3بند بايد خلاصه كرد:
1 - مقبوليت: پول و چك‌، پول هستند چون مردم آنها را قبول كرده‌اند. اگر يك قطعه اسكناس از شما قبول كنم، اطمينان دارم ديگري هم آن‌را از من اگر گوشه داشته باشد، قبول مي‌كند! تمام اين دو ابزار در زندگي مبادلاتي مردم به‌عنوان «وسيله مبادله» پذيرفته شده‌اند.
2 - پول قانوني: اعتماد ما در قبول پول كاغذي بدان است كه دولتي صاحب قران آن‌را به عنوان پول رايج قانوني عرضه كرده است. به همين دليل است كه روي برخي از آنها مي‌نويسند اين پول براي هر نوع بدهي چه خصوصي و عمومي پول قانوني محسوب مي‌شود. بند يك مهم‌تر از بند 2 است (چرا؟)
3 - كميابي نسبي پول: ارزش يك پول مثل ارزش هر كالاي ديگري بستگي به درجه كميابي آن دارد (كمبود با كميابي فرق دارد!) و تجلي اين كميابي در عرضه و تقاضاي آن‌ها مجسم مي‌شود. پول ارزش خود را از كجا به‌دست مي‌آورد؟ از كميابي نسبي خود نسبت به مطلوبيت آن. فايده يا مطلوبيت به‌همان معني اقتصاد خرد آن، يعني نسبت به قدرت ارضاي خواسته‌هاي صاحب پول. مطلوبيت پول به ظرفيت پول براي مبادله آن با كالاها و خدمات حال و آينده مربوط مي‌شود و لذا اين مسووليت دولت و بانك مركزي است كه از بي‌ظرفيتي پول در جامعه با اعمال سياست‌هاي مالي و پولي پرهيز كنند تا استحكام بند 1 و 2 يعني به مقبوليت و مشروعيت پول لطمه نخورد.
سمت عرضه را اشاره كردم. درباره سمت تقاضاي پول بايد گفت تقاضاي پول در يك اقتصاد براي چند منظور مطرح مي‌شود، ولي مهم‌ترين آن حجم پولي است كه براي معاملات در يك دوره زماني تقاضا مي‌شود به علاوه ميزان پولي كه افراد و بنگاه‌ها براي معاملات آتي خود نگه مي‌دارند. ختم كلام آنكه در تحليل پول تقاضاي آن را با آهنگ رشد ملايم در شرايط عادي در نظر مي‌گيرند و لذا اين عرضه پول است كه ارزش داخلي آن، يعني «قدرت خريد» شكل مي‌دهد و همين امر بر ارزش خارجي آن يعني وقتي با قيمت پول ساير كشورها مرتبط مي‌شود و نرخ ارز را مي‌سازد، اهميت پيدا مي‌كند.
تمرين: تورم مزمن دورقمي بر كدام يك از سه بند فوق لطمه مي‌زند؟ استقلال بانك مركزي بر كدام بند اثر مثبت دارد؟ تركيب شوراي پول و اعتبار كه دوباره دارد به صحنه مي‌آيد، چه كمكي به 3 بند فوق در اين شرايط مي‌تواند بنمايد؟ مجلس در حفظ ارزش پول كشور چه قدرت نظارتي دارد؟ كدام يك از بندهاي بالا بيشتر به مجلس مربوط مي‌شوند، چرا؟ اولويت‌هاي سه‌‌گانه رييس كل بانك مركزي ناظر بر كدام بند است؟
آيا فكر مي‌كنيد همانطور كه كنگره از آلن گرين اسپن (رييس‌كل بانك مركزي)، 82 ساله، به صورت حضوري توضيح خواسته كه چرا و چگونه تصميمات او ريشه بحران مالي فعلي شده است، مجلس هم از مقامات پولي سال‌هاي قبل براي شرايط امروز طلب توضيح نمايد؟ او گفته اگر چنان نمي‌كرد، سطح زندگي مردم آمريكا پايين مي‌آمد. نكند هم سطح زندگي پايين آمده باشد و هم به مشكلات قابل حل، رنگ بحران زده باشيم. مي‌گويند مخالفت او با نظارت بر بخش مالي وضع را چنين كرده است.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن