تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803135836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محصولات دودی؛ خوشمزه اما پرخطر


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: محصولات دودی؛ خوشمزه اما پرخطر

امروزه بیش از گذشته متخصصان علوم غذایی به اهمیت تاثیر غذای مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماریها از جمله پیشگیری از انواع سرطانها پی بردهاند. موضوعی که هماکنون نگرانیهای خاصی را به دنبال دارد استفاده بیرویه از محصولات دودی شده است که با استقبال روز افزون جوانان و نوجوانان همراه است.
از دیر باز دودی کردن روشی برای افزایش ماندگاری برخی از مواد غذایی نظیر گوشت، ماهی و یا گاهی برای خشک کردن و بهبود رنگ و طعم برنج بوده است. این روش به دلیل ایجاد طعم مطلوب، تولید فرآورده متنوع، ایجاد خاصیت آنتیاکسیدانی و کمک به بهبود و تثبیت رنگ محصول در فرآوردههایی نظیر سوسیس و کالباس نیز به وفور اعمال شده است.
این فرآیند میتواند مانع رشد باکتریها شده و تجزیه چربیها را آهسته کند. ولی در مقابل ارزیابی مضرات این روش کاری بس دشوار است که نمیتوان آن را در چند جمله خلاصه کرد. تاکنون بیش از صدها جزء مضر و سمی در دودشناسایی شده است که برای سلامتی انسان مضر و در برخی موارد سرطانزایی آن نیز به اثبات رسیده است.
در روش دودی کردن ۸ الی ۱۰ ساعت محصول را در معرض دودهای تولید شده به وسیله سوختن تدریجی چوبهای جنگلی قرار میدهند. دود حاصل، سوخت ناقص چوب درختان پهن برگ نظیر: سپیدار، توسکا و ... میباشد که نوع آن میتواند در میزان عوارض و اختلالات حاصله بر سلامت مصرفکننده تاثیر زیادی داشته باشد.
ترکیبات موثره در دود اگر کنترل شده نباشد در شرایط حرارتی بالا میتواند هیدروکربنهای حلقوی سرطانزایی نظیر آنتراسن در محصول ایجاد کند که بسیار خطرناک هستند. این مشکل بیشتر در محصولاتی که به صورت سنتی و خارج از نظارت بهداشتی تولید میشوند به وفور دیده میشود.
امروزه در روشهای جدید و صنعتی از دود مایع که از تقطیر، تصفیه و تغلیظ دود معمولی به دست میآید استفاده میشود که عوارض آن کمتر است. در میان محصولات دودی، فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس به دلیل مصرف بیرویه در میان اقشار جامعه بیش از همه سلامت مصرفکنندگان را تهدید میکنند.
آنچه مسلم است چنین فرآوردههایی در مقایسه با سوسیس و کالباس معمولی از مقدار بیشتری مواد نیتراتی که احتمال تبدیل آن در بدن به نیتروزآمین زیاد است تشکیل شدهاند. مصرف چنین فرآوردههایی باعث افزایش سرطانهای کولون، رکتوم، معده و ... میشود.
در کشورهای اروپای شرقی و ایسلند که مصرف چنین محصولاتی فراوان است با شیوع بالایی از سرطانهای معده روبهرو هستیم که در کشور ما نیز صادق است. تحقیقات نشان داده است خطر ابتلا انواع بیماریها از طریق مصرف محصولات دودی در مقایسه با خطر بیماریهای ناشی از مصرف زیاده از حد چربی اشباع شده به یک اندازه است.
● توصیه:
۱) اگر از مصرف گوشتهای دودی یا نمک سود لذت میبرید فقط گهگاه و به مقدار کم از آنها استفاده کنید. به دلیل آن که اینگونه محصولات بتدریج اثرات سویی بر بدن میگذارند، حتیالامکان از مصرف زیاد آنها در یک زمان یا به صورت طولانیمدت خودداری کنید. محصولات دودی اگر به طور مرتب در رژیم غذایی مصرف نشوند چندان مشکلساز نیستند.
۲) در هنگام دودی کردن محصولاتی نظیر ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس از نمک زیادی استفاده میشود. مصرف اینگونه محصولات علاوه بر مضرات آن منجر به افزایش فشارخون میگردد. لذا، مصرف آن را به افراد دارای فشارخون بالا توصیه نمیکنیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن