تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820880227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح نشست خبري سخنگوي وزارت خارجه با خبرنگاران// قشقاوي: هيچ نامه محرمانه اي از واشنگتن دريافت نكرده ايم


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: مشروح نشست خبري سخنگوي وزارت خارجه با خبرنگاران// قشقاوي: هيچ نامه محرمانه اي از واشنگتن دريافت نكرده ايم
خبرگزاري آريا- حسن قشقاوي سخنگوي وزرات خارجه ايران، خبر دريافت نامه محرمانه از سوي آمريكا را تكذيب كرد و گفت: هيچ نامه محرمانه اي دريافت نكرده ايم.

به گزارش خبرگزاري آريا، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه (6/8/1387) در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي از سفر عصر امروز العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به تهران خبر داد و افزود: محور اصلي گفت وگوها بين طرفين بررسي تعميق مناسبات و گسترش همكاري ها بين كشورهاي حوزه خليج فارس و جمهوري اسلامي ايران است.

وي با بيان اينكه زمينه ها و موضوعات فراواني در جهت تقويت روابط برادارانه و دوستانه بين ما و همسايگان جنوبي در خليج فارس قابل طرح است، افزود: پيشنهادات احمدي نژاد در اجلاس دوحه در خصوص گسترش همكاري هاي اقتصادي يكي از محورهاي اصلي گفت وگوهاي العطيه در تهران است.

يكي از خبرنگاران با بيان اينكه آمريكا درصدد خارج كردن نام ملاعمر از ليست تروريست ها و افراد تحت تعقيب است، موضع ايران را در اين زمينه جويا شد كه وي در پاسخ با بيان اينكه غربي ها تجديدنظر اساسي در برخورد با تروريسم و تروريست ها دارند، گفت: شاخصه اين تجديدنظر را در جاهاي مختلف شاهديم از جمله گفت وگو با افراط گرايان در افغانستان، خارج كردن نام برخي افراد يا مماشاتي كه با تروريست هاي ديگر مثل گروه شرور ريگي صورت مي گيرد و رسماً تلويزيون هايي كه به نوعي ارتباط آنها با غرب كاملاً روشن است تبليغ آنها را برعهده گرفته و تلاش گسترده اي را انجام مي دهند تا فعاليت هاي تروريستي عادي سازي شود.

سخنگوي وزارت خارجه به برخورد صورت گرفته با منافقين كه گروه تروريستي شناخته شده حتي در ليست اروپا و آمريكاست از جمله دعوتي كه از آنها به عمل مي آيد، سفر به ايتاليا و ،،، اشاره كرد.

قشقاوي گفت: مجموعه شاخص هايي كه با افراط گرايان در افغانستان، منافقين و گروه شرور ريگي صورت مي گيرد حاكي از تجديدنظر غرب در مبارزه با تروريسم و يا بازي سياسي با برگه تروريست هاست كه قطعاً به حالشان مفيد نخواهد بود.

وي با بيان اينكه تروريست ها در فعاليت تروريستي خود مكان و زمان نمي شناسند، خاطرنشان كرد: ميدان و جولان دادن به آنها كار درستي نيست و به قول ما ايراني ها `شتري است كه ممكن است در خانه هر كسي بنشيند`.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه در طول زمان حقانيت مواضع ايران در اين زمينه روشن شد، مماشات غربي ها با تروريست ها در جبهه هاي مختلف را اقدام مثبتي ندانست و آن را ناقض قطعنامه هاي مصوب سازمان ملل عنوان كرد و افزود: اين مماشات ادعاهاي تبليغاتي آنها بعد از 11 سپتامبر را به طور كامل زير سؤال مي برد و سودي به حال غربي ها اعم از آمريكايي ها و اروپايي ها نخواهد داشت.

يكي از خبرنگاران به موضوع تاسيس دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران اشاره كرد كه قشقاوي همچون هفته هاي گذشته عنوان كرد كه ايران هيچ درخواست رسمي جز گمانه زني هاي رسانه اي در اين خصوص دريافت نكرده كه نياز به موضع گيري رسمي باشد و افزود: تحولي در اين زمينه صورت نگرفته است.

وي درباره سفرادريس بارزاني فرزند مصطفي بارزاني به تهران كه سؤال يكي ديگر از خبرنگاران بود، به ديدار مقامات و گروه هاي عراقي اعم از كردها، شيعيان و اهل سنت به ايران اشاره كرد و افزود: ما در ديپلماسي خود در حوزه هايي چون افغانستان، لبنان و عراق سياست ارتباط گسترده با همه طرف ها را در دستور كار داريم كه به نظر مي آيد سياست موفقيت آميزي است.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه همواره تهران پذيراي شخصيت ها و گروه هاي مختلف از نقاط مختلف است، سفر مسعود بارزاني به تهران را سفر خوبي خواند و افزود: ظهر امروز اميل لحود رييس جمهور سابق لبنان وارد تهران خواهد شد.

وي تعميق مناسبات برادرانه را به نفع مصالح ملي اين كشورها و ايران دانست.

در ادامه نشست هفتگي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، يكي از خبرنگاران از قشقاوي سؤال كرد كه آيا ايران به دولت ايتاليا در خصوص سخنراني انجام شده و موضوع خروج اموال گروهك تروريستي منافقين از توقيف اعتراض نكرده است؟

كه وي در پاسخ با بيان اينكه از كانال هاي ديپلماتيك اعتراض كرديم، گفت: تاكيد كرديم كه هيچ تغييري در هويت و ماهيت فرقه گرايانه و تروريستي منافقين ايجاد نشده است.

وي با بيان اينكه تا همين الان نيز اين گروهك به خاطر اقدامات جنايتكارانه اي كه قبلاً انجام داده، در ليست رسمي تروريستي قرار دارد، به كشتار بيش از 12 هزار انسان بي گناه اعم از ايرانيان، شيعيان و كردهاي عراقي توسط اين گروهك اشاره كرد و افزود: ميزان اطلاعاتي كه نهادهاي ذيربط به ويژه نهادهاي امنيتي در كشورهاي غربي در خصوص اعمال جنايتكارانه منافقين دارند كمتر از ما نيست زيرا اينها در سال هاي اخير در حوادث مختلفي همچون پولشويي و نقض قوانين كشورهاي غربي دخالت داشته اند.

قشقاوي با ذكر اين نكته كه آنها (غربي ها) اطلاعات وسيع و گسترده اي در اين زمينه دارند، اظهار داشت: كسي نمي تواند ادعا كند كه ما اطلاعي در اين زمينه نداريم و يا ماهيت اين گروه عوض شده است.

سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه پذيرش يك جريان شناخته شده تروريستي هيچ توجيهي ندارد، گفت: ما اعتراضات خود را از طريق كانال هاي ديپلماتيك به دولت ايتاليا اعلام كرده ايم.

وي درباره موضع ايران در قبال استقلال كوزوو كه سؤال همان خبرنگار بود، اظهار داشت: موضع ما مشخص است و تحول خاصي از آغاز تحولات كوزوو تا الان صورت نگرفته و موضع ايران در قبال صربستان و كوزوو همان است كه قبلاً داشتيم و همگان در جريان آن هستند.

يكي از خبرنگاران به اظهارات باراك اوباما نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا مبني بر اينكه ايران بزرگ ترين چالش سياست خارجي آمريكاست، اشاره كرد و نظر قشقاوي را جويا شد كه وي در پاسخ با بيان اينكه در حال حاضر زمان تبليغات است و تا روز برگزاري انتخابات در آمريكا اين تبليغات تشديد مي شود، افزود: ما فعلاً موضع خاصي راجع به كانديداها و يا اظهاراتشان نداريم.

وي با يادآوري اين نكته كه نداشتن موضع خاص به معناي نداشتن نقد نيست، اظهار داشت: ما موضعي در خصوص تاثيري كه بر انتخاب شدن اين ها خواهد داشت، نداريم و اين برعهده آمريكايي هاست كه رييس جمهور خودشان را تاييد كنند.

قشقاوي اضافه كرد: ما بايد منتظر مواضع عملي آنها بعد از انتخاب شدنشان باشيم و ببينيم كه آيا حقيقتاً اشتباهات گذشته را از بين مي برند، در رفتار و عملكرد خود نسبت به ايران تغيير اساسي خواهند داشت، منافع ملت ايران را به رسميت خواهند شناخت و حقوق ايران را قبول دارند يا خير.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه آنها بايد تكليف عملي خود را با منافع ملي و مردم كشور ما تعيين كنند، گفت: در آن صورت است كه بايد بعد از انتظار مطابق با واقعيات تحليل مناسب خودش را داشته باشيم.

وي حمله روز گذشته بالگردهاي آمريكايي به سوريه را محكوم كرد و افزود: ما هرگونه تجاوز، نقض حاكميت ملي كشورها و تجاوز نظامي كه منجر به كشتار بي گناهان شود را محكوم مي كنيم و براي ما قابل قبول نيست.

قشقاوي در خصوص زمان سفر وزير خارجه امارات متحده عربي به ايران كه سؤال يكي ديگر ازخبرنگاران بود با بيان اينكه اين سفر به صورت جدي در دست پيگيري است، گفت: در صورت قطعي شدن زمان سفر اعلام خواهد شد.

حسن قشقاوي سخنگوي وزرات خارجه ايران در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران خبر مبني بر دريافت نامه محرمانه از سوي آمريكا را تكذيب كرد و گفت: هيچ نامه محرمانه اي دريافت نكرده ايم.

وي با بيان اينكه متاسفانه آنچه در عرصه واقعيت و روي زمين اتفاق مي افتد تداوم سياست هاي خصمانه آمريكا عليه ملت ايران است، افزود: نمونه اي از آن اعلام تحريم ها توسط آمريكا و به صورت يكجانبه و كاملاً غيرقانوني نسبت به برخي از شركت ها و اشخاص است.

قشقاوي با بيان اينكه بعد از صدور قطعنامه چهارم عليه ايران كار رسانه اي، تبليغي و رواني در سطح جهان انجام شد تا مانوري از وحدت بين 1+5 نشان داده شود، خاطرنشان كرد: ولي آمريكايي ها بعد از گذشت چند هفته همين مانور را ناديده گرفته و در اين تحريم كاملا يكجانبه و خارج از آنچه قبلا در شوراي امنيت بود، عمل كردند.

وي افزود: نكته خيلي عجيب اين است كه آمريكايي ها حتي كشورهاي 1+5 و شركت هاي متعلق به آنها را نيز مورد تحريم قرار داده اند و نشان داده كه شعار مخالفت جهان با هسته اي شدن ايران و اينكه همه در اين زمينه متحدند، چقدر بي پايه و اساس است.

به گفته سخنگوي وزارت خارجه زماني شركت هايي كه جزو گروه 1+5 هستند مورد تحريم قرار مي گيرند بي پايگي آن مانور وحدت و اين ادعا كه جامعه بين الملل با برنامه هسته اي ايران مخالف است را به وضوح نشان مي دهد.

وي با بيان اينكه آنچه در عمل شاهديم تداوم رويكرد خصمانه عليه ملت ايران و منافع ملي ماست، افزود: آنچه گهگاهي در تبليغات و رسانه ها از جمله در مورد تبادل نامه و يا ايجاد دفتر مطرح مي شود، تناقض آميز است.

سخنگوي وزرات خارجه اين كارها را، كارهاي رسانه اي و تبليغاتي براي پوشش دادن به تداوم رويكرد خصمانه مقامات آمريكايي عليه منافع ملي ايران برشمرد.

يكي از خبرنگاران علت لغو سفر شاهرودي رييس قوه قضاييه به مسكو را جويا شد كه قشقاوي علت لغو اين سفر را آماده نبودن موافقتنامه قضايي كه قرار بود بين وزراي دادگستري دو كشور امضا شود، عنوان كرد و گفت: اين سفر به زمان ديگري موكول شد تا همه تمهيدات و مقدمات در اين زمينه فراهم شود.

خبرنگاري با اشاره به سفر مرندي نماينده مجلس به مصر و اخبار منتشر شده مبني بر آمادگي ايران براي تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد كه آيا با تغيير نام اين خيابان دولت مصر خواسته ديگري از ايران نخواهد داشت؟

كه قشقاوي در پاسخ با بيان اينكه لاريجاني تحرك خوبي را همگام با تشديد محاصره غزه آغاز كرد، به تماس هاي تلفني و ديدارهاي لاريجاني با همتايان پارلماني خود در كشورهاي مختلف به منظور رفع محاصره غزه و فشار رژيم صهيونيستي عليه ملت بي دفاع فلسطين اشاره كرد.

وي افزود: لاريجاني از هر ظرفيتي براي انجام اين كار استفاده كرد و سفر مرندي به قاهره كه براي حضور در اجلاس بهداشت جهاني صورت گرفت فرصت مغتنمي بود كه مرندي با مقامات مصري ديدارهايي را داشته باشد و پيام شفاهي لاريجاني را به ويژه در بحث غزه به مقامات مصري ابلاغ كند.

قشقاوي در عين حال گفت كه تحول جديدي در همكاري هاي ايران و مصر صورت نگرفته و اين همكاري ها روند عادي و طبيعي خود را ادامه مي دهد.

يكي از خبرنگاران به موضوع توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق و اعمال فشار آمريكا بر دولت عراق براي امضاي اين توافقنامه اشاره كرد كه قشقاوي اين موضوع را مربوط به عراقي ها و حاكميت ملي و استقلال اين كشور دانست و افزود: آنچه به عنوان دوست و همسايه مايليم احترام به روحيه استقلال طلبانه و آزاديخواهانه ملت عراق است.

هر چيزي كه رفع اشغال كرده و استقلال، حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق را تقويت كند مورد حمايت ماست و هر چه آن را نقض كند مورد مخالفت ماست.

وي با اشاره به مواضع مراجع عظام تقليد، گروه ها و شخصيت هاي سياسي و پارلماني عراق در خصوص اين توافقنامه افزود: اين مواضع بيانگر آن است كه آنها با حساسيت به استقلال و حاكميت ملي خود توجه و عنايت دارند، آنچه كه آنها بخواهند مورد احترام و تاييد ماست و هدف ما پيشرفت، استقلال، ثبات، استقرار صلح و امنيت و رفع اشغال عراق است.

خبرنگاري به موضوع بازداشت عشاء رباني شهروند ايراني - آمريكايي اشاره و در خصوص وضعيت وي سؤال كرد كه قشقاوي در پاسخ با بيان اينكه نهادهاي ذيربط پيگير اين موضوع هستند، افزود: هنوز وضعيت نهايي به ما ابلاغ نشده كه خدمت شما عرض كنم.

وي اضافه كرد: مراجع ذيربط اين موضوع را در دست پيگيري دارند كه اميدواريم فرجام اين پيگيري ها براي اطلاع افكار عمومي و رسانه ها هر چه زودتر اعلام شود.

خبرنگاري به تفسير مطرح شده مبني بر اينكه عراق بين قيچي ايران و آمريكا قرار گرفته و همچنين اظهارات كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا مبني بر اينكه عراق نيازي به كمك ايران ندارد، اشاره كرد و موضع سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد كه وي در پاسخ با بيان اينكه هر كسي تحليل خودش را دارد، گفت: آنچه در رابطه با همه كشورهاي جهان صادق است اين است كه همسايه نمي تواند نسبت به سرنوشت همسايه خود بي تفاوت باشد و اين اصل شناخته شده و قابل قبولي در ديپلماسي است و هيچ كس آن را حمل بر دخالت نخواهد كرد.

وي اشتراكات همسايگان و تاثيرات متقابل آنها بر امنيت و منافع ملي، توسعه و پيشرفت يكديگر را غيرقابل كتمان خواند و خاطرنشان كرد: ديپلماسي موفق ديپلماسي رفع تنش و تعميق مناسبات با همسايگان است.

قشقاوي با بيان اينكه موقعيت ما با آمريكا كه موقعيت اشغالگرانه اي در عراق دارد خيلي فرق مي كند، اظهار داشت: ما همسايه عراق هستيم و واقعيت ژئوپولتيك منطقه به ما اين را القاء و اعلام مي كند كه نسبت به استقلال، حاكميت ملي و تماميت مرزي اين كشور حساسيت مثبت و كار سازنده اي داشته باشيم.

سخنگوي وزرات خارجه، عراق را كشوري آن سوي آمريكا، اروپا و آفريقا ندانست و با بيان اينكه اين كشور داراي مرز طولاني با ايران است، افزود: ما اشتراك منافع و احترام متقابل به حاكميت ملي يكديگر داريم و مقايسه ايران و آمريكا، مقايسه غلطي است.

مقاسيه كشوري كه در همسايگي است و مرزي طولاني دارد با كشوري كه از فراسوي اقيانوس و هزاران كيلومتر و با هدف اشغالگري آمده دو موضوع كاملا منفك و جدا از هم است.

به گفته وي عقلا و تحليلگران سياسي به وضوح اين منطق را از ما مي پذيرند.

يكي از خبرنگاران به سفر ياسر رفسنجاني به عراق اشاره كرد و از قشقاوي پرسيد كه آيا رفسنجاني در بازگشت گزارشي از اين سفر به وزارت خارجه ارائه مي دهد؟

كه وي در اين باره گفت: ما با شخصيت هايي از جمله رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و روساي قواي سه گانه، در حوزه هايي چون عراق هماهنگ هستيم و هرگونه هماهنگي و تشريك مساعي در رابطه با اين كشورها در هماهنگي و انسجام كامل با استراتژي كلي نظام است.

سخنگوي وزرات خارجه درباره سفر اسفنديار رحيم مشايي به نيويورك كه سؤال يكي ديگر از خبرنگاران بود با بيان اينكه آمريكا پانزدهمين كشوري است كه اجلاس ايرانيان خارج از كشور در آن برگزار مي شود، افزود: اين برنامه از ماه ها قبل تنظيم شده بود و پيگير اصلي آن وزارت خارجه و اداره كل ايرانيان خارج از كشور است.

قشقاوي به گرايش و علاقمندي ايرانيان خارج از كشور به داخل كشور اشاره كرد و گفت: در سال هاي اخير شاهد رشدي 200 الي 300 درصدي از سفر ايرانيان به داخل بوده ايم.

سخنگوي وزرات خارجه بر برگزاري سمينارها براي قرار دادن تسهيلات لازم در اختيار ايرانيان خارج از كشور تاكيد كرد.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن