تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821157246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهر نوش آباد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
اين تاپيكو هم مثل تاپيك دقيانوس با هدف معرفي يكي از مكان هاي تاريخي كم تر شناخته شده ي كشور درست كردم.راستي بابت تكراري بودن بعضي مطالب عذرخواهي مي كنم

شهر زيرزميني نوشآباد ؛
دردانه بافتهای تاريخی
8 كيلومتري شمال كوير، در شمال غربي استان اصفهان، از توابع آران و بيدگل فرهنگ، شهري است كه در دل آن تاريخ ميتپد.
شهر نوشآباد يا به قول نوشآباديها «اوئيما» شهر 3 طبقه زيرزميني با وسعت 200 هكتار كه از كهنترين شهرهاي خطه كوير فلات مركزي ايران است بيش از 100 اثر باستاني را از فيروزهاي معماري دوران اسلامي تا شير و خورشيد تاريخ پهلوي را در خود جاي داده است.
شهري كه تا امروز 21 اثر آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و 15 پرونده ديگر هم تكميل و به شوراي استان اصفهان فرستاده شده است.
نوشآباد با بافت منسجم و پويا دردانه بافتهاي كشور به حساب ميآيد و امروز خيليها مثل انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر نوشآباد براي معرفي آن تلاش كردهاند.
يكي بود... يكي نبود...
ميتوان ادعا كرد معماي بود و نبود اين شهر زيرزميني را يكي بود...يكي نبود... مادربزرگهاي نوشآبادي گشود؛ از همان روزهاي كودكي كه قصه شهري تو در تو با بازار و اتاقهاي چند طبقه و دالانهاي دراز را روايت ميكردند، بالاخره امروز نوادگان آنها در انجمن دوستداران رهسپار شدند تا گره از راز اين شهر زيرزميني بگشايند.
نوشآباد
شهر زيرزميني نوشآباد تونلي دستكن با فضايي معماري است كه در عمق 3 متري زيرزمين قرار گرفته است؛ اين شهر وقتي اهالي در حال كندن زمين بودند كشف شد و نخستين فصل از كاوشهاي باستانشناسي آن مشخص كرد شهر زيرزميني در دورههاي اسلامي مورد استفاده قرار ميگرفته است و به احتمال فراوان؛ پناهگاه مردم نوشآباد بوده است؛ اما اكنون بخشهايي از اين معماري دست كن در فاضلاب غرق شده است.
نوشآباد، شهري 3 طبقه است كه طبقه اول آن در عمق 3 متري و طبقه دوم آن در عمق 16 متري از سطح زمين ساخته شده است. ارتفاع هر طبقه حدود 180 سانتيمتر است. باتوجه به محدود كردن كاوشهاي صورت گرفته در اين شهر زيرزميني هنوز وسعت دقيق آن مشخص نيست؛ اما با توجه به دالانهاي تودرتو وسعت اين شهر و فضاي اطراف آن را چندين هزار متر ميدانند. طبقات مختلف اين شهر با چاههاي عمودي به هم متصل ميشود و دركنار اين چاهها سنگ آسياب قرار داشته كه به وقت پايين رفتن سر آن را ميپوشانده است؛ ميگويند: اگر غريبهاي وارد اين شهر ميشد بيرون آمدنش امري محال بود.
نتايج يك ماه كاوش در شهر زيرزميني نوشآباد مشخص كرد شهر زيرزميني با 3 طبقه سازه از دالانها، پلانها و فضاي مختلفي تشكيل شده است؛ همچنين يكي از وروديهاي اصلي اين شهر با 43 پله بعد از گذشت از طبقه اول و دوم به طبقه سوم در عمق 18 متري از سطح زمين ميرسد.
ميتوان گفت نوشآباد شهري است با راهرو، اتاق و طاقچههايي كه هنوز جاي تيشه سازندگان بر آنان نمايان است و دالانها و فضاهاي تودرتوي اين شهر كه، خود، معما است، كار تهويه هوا را انجام ميدهند و از اين رو مشكل تنفسي در اين شهر وجود نداشته است.
عمر شهر زيرزميني چقدر است؟
از فصل اول كاوش باستانشناسي علاوه بر كشف بقاياي معماري اين شهر قطعات سفالين و دوپيسوز براي روشن كردن فضاها وجود دارد كه قدمت آن به دوران ساساني تا دوران اسلامي و صفويه ميرسد. بررسيها نشان داده اين اثر تاريخي در دوران ساساني كنده شده و استفاده از آن در دوران اسلامي گسترش يافته و تا دوره صفويه ادامه داشته است.
از نكات منحصربهفرد اين اثر تاريخي آن است كه تا امروز در هيچيك از محوطههاي باستاني كشور معماري دستكن با چنين وسعت و عظمتي وجود نداشته است؛ از اينرو توجه به اين بافت تاريخي ميتواند نكات بسيار جالبي را از نوع معماري خاص كه در سطح جهان به معماري دستكن معروف است روشن سازد و كارشناسان جهاني را كه به كاوش در معماري دستكن علاقه دارند به ايران بكشاند.
انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر شهر نوشآباد
اين انجمن با هدف حفظ، نگهداري و مراقبت از سلامت اثر، بازديد كارشناسان و متخصصان حفظ و احيا، ارجاع و پيگيري مسائل و مشكلات يافته شده در بازديد و مرور اقدامات قبلي كه در رابطه با مرمت اثر صورت گرفته است سال 82 تشكيل شده و مطرح كردن شهر زيرزميني نوشآباد را با جديت پيگيري كردند.
اين انجمن براي نخستينبار در كشور به تهيه شناسنامه سلامت آثار تاريخي اقدام كرده است. گزارش زير حاصل تلاش و خوندل خوردنهاي انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر شهر نوشآباد است كه به بررسي موانع و مشكلات شهر زيرزميني براي توسعه آن پرداخته و بر اساس ضرورتهاي مطرح شده، راهحل ارائه كردهاند.
بررسي موانع و چالشهاي شهر زيرزميني
نظر به اينكه شهر زيرزميني قابليت ويژهاي براي توسعه گردشگري نوشآباد و كاشان به شمار ميرود ميتوان از آن به عنوان محور توسعه گردشگري ياد كرد؛ بنابراين برداشتن موانع و مشكلات آن، آيندهاي روشن را براي نوشآباد ترسيم ميكند.
يكي از خطرات اصلي كه اين شهر زيرزميني را تهديد ميكند ريزش فاضلاب شهري به داخل اين اثر ملي است كه در سومين فصل كاوش براي باستانشناسان مشكلات فراواني را ايجاد كرده و باعث توقف حفاريها شده است.
نشست فاضلاب به درون فضاها باعث افزايش رطوبت و آسيب ديدن ديوارهاي دالان و محلي براي رشد حيوانات و حشرات مختلف شده است.
حفر چاههايي با عمق پايينتر از شهر زيرزميني براي منازل مسكوني كه در مسير كاوش هستند امري ضروري به حساب ميآيد تا كاوشها ادامه پيدا كند؛ همچنين تهيه طرح مرمت اضطراري براي حفاظت شهر زيرزميني از سوي كارشناسان خبره، ضروري به نظر ميرسد.
با پيگيري انجمن دوستداران از سوي شهرداري نوشآباد زميني در خروجي شهر زيرزميني براي ساخت مكان براي اسكان موقت گردشگران آزادسازي شده است؛ همچنين براي جلوگيري از رفت و آمد ماشينهاي سنگين در مناطق كاوش كه موجب بروز شكافهايي در سقف شهر زيرزميني شده اقداماتي صورت گرفته است؛ همچنين در وروديهاي شهر زيرزميني مخزنهاي آبانبار وجود دارند كه از اين فضا براي نشست موقت گردشگر به عنوان سالن انتظار استفاده شود كه مرمت آن ضروري به نظر ميآيد.
*ما نوشآباديها معتقديم زيرپوست شهرما تاريخ نفس ميكشد و روز به روز به دليل وجود مشكلات فراوان مثل اختصاص اعتبار محدود، نبض اين شهر تاريخي منحصربهفرد كند ميشود. ما نوشآباديها معتقديم شهر، نيازمند طرح جامع مرمتي است و بايد كارشناسان خبره، نقشه و فنون مرمتي را در آن، هرچه زودتر به كار گيرند.
ما از متوليان آثار تاريخي درخواست ميكنيم براي آسانسازي ورود و خروج گردشگران، راه ورودي و خروجي مشخصي ايجاد كنند.
ما نوشآباديها خواستار توجه به اين اثر منحصربهفرد و دردانه استان هستيم.
www.hakhamaneshian.ir






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن