تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821072260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش قدس از رواج كيف قاپي در كشور؛ عابران پياده طعمه شكارچيان


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش قدس از رواج كيف قاپي در كشور؛ عابران پياده طعمه شكارچيان
* مريم جعفري
ارديبهشت ماه امسال بود كه مسؤولان انتظامي استانها با توجه به افزايش شمار كيف قاپي و موبايل قاپي كه نقش مهمي در كاهش احساس امنيت افراد دارند، دستور دادند تا اين سارقان در صورت فرار از دست پليس هدف شليك گلوله مأموران قرار گيرند.

كيف قاپي، موبايل قاپي و جيب بري از جمله جرايمي هستند كه احساس ناامني را در جامعه ترويج داده و سبب تزلزل امنيت اجتماعي و موجب بحران روحي و دلسردي مردم نسبت به امنيت خود و محيط پيراموني كه در آن زندگي مي كنند، مي شود.
به گزارش خبرنگار قدس، بررسي پرونده ها نشان مي دهد كه سارقان كيف قاپ، موبايل قاپ و جيب بر معمولاً با برنامه ريزي مناسب و برآورد وضعيت مكان و زمان و اطمينان از حضور نداشتن مأموران، در فرصتي مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود مي كنند كه پايين بودن هزينه جرم و سهلالوصول بودن زمينه هاي ارتكاب باعث روي آوردن جوانان بيكار، ولگرد و شرور به ارتكاب اين گونه جرايم شده است.
از سوي ديگر وجود مالخراني كه استقبال فراواني از اموال سرقتي از جمله تلفن همراه كه بازار فروش آن همواره داغ است، انگيزه ارتكاب اين گونه جرايم را افزايش مي دهد. زيرا تلفنهاي همراه سرقتي با كمي تغيير و تعديل با قيمتي مناسب به مشتريان ساده لوح فروخته مي شود.
هر چند كه نيروي انتظامي در صورت شكايت مالباخته تحقيقات خود را آغاز مي كند اما معمولاً به دليل هوشياري مجرمان، در كشف اين جرايم ناكام مي مانند و كمتر كسي است كه تلفن همراه از دست داده خود را دوباره باز پس گيرد، زيرا سارقان خود را با آخرين اقدامهاي پليسي براي كشف جرم به روز مي كنند. به طور مثال پليس مي تواند سريالهاي اصلي گوشيها را در رايانه به دست آورد و مي تواند متوجه شود كه متهمان پس از سرقت گوشيها در كدام نقطه شهر تردد مي كنند اما سارقان اقدام به جعل سريال گوشيها كرده و آنها را به فروش مي رسانند. از همه اينها گذشته، بسياري از افراد در صورت به سرقت رفتن گوشيهاي خود حتي اعلام شكايت نمي كنند و اين مسأله سارقان را در عملي كردن نقشه سرقت خود جسورتر مي كند. اين در حالي است كه در ماههاي اخير اين سارقان كه اغلب موتورسوار هستند متوسل به روشهاي خشن شده و با مجروح كردن عابران پياده كه تلفنهاي خود را در معرض ديد قرار داده و يا بدون توجه به خطرات احتمالي در خيابان تماسهاي متعدد تلفني برقرار مي كنند، به راحتي تلفنهاي همراه را مي دزدند.
گزارشهايي كه از سوي پليس جمع آوري شده است، حكايت از آن دارد كه 95 درصد سارقان مرد و 5 درصد آنان زن هستند. اين در حالي است كه عواملي مانند بيكاري، تورم، اعتياد، ضعف ايمان، بي توجهي به توصيه ها و هشدارهاي پليسي، كنترل نكردن مجرمان حرفه اي و سابقه دار پس از آزادي از زندان و نبود برخورد قاطع مقامهاي قضايي با بزهكاران، در وقوع اين گونه سرقتها كه بيشتر همراه با خشونت بوده و جزو جرايم خشن به شمار مي رود، تأثير بسزايي دارند.
بر اين اساس براي پيشگيري از وقوع اين نوع سرقتها به ويژه موبايل قاپي كه از سوي سارقان تازه كار مورد استقبال قرار گرفته است و همچنين كاهش آن، عوامل متعددي از قبيل تأمين نيروي انساني براي پوشش انتظامي با توجه به گستردگي جمعيت و جغرافياي جرم، افزايش هزينه هاي جرم، كاهش فرصتهاي مجرمانه با آگاه سازي عمومي و هشدارهاي پليس تأثيرگذار هستند.
بررسيهايي كه نيروي انتظامي بر روي گروههاي سني سارقان توأم با خشونت انجام داده، بيانگر اين نكته است كه سارقان اغلب كم سواد (زير ديپلم) بوده و بيشتر در گروههاي دو سه نفره اقدام به سرقت مي كنند. در كيف قاپي و موبايل قاپي سارقان بيشتر به صورت زوجي و معمولاً با موتورسيكلت و گاهي هم بدون استفاده از هر گونه وسيله نقليه و به صورت پياده اقدام به سرقت مي كنند. كسب لذت، هيجان و برتري در بين اطرافيان، به دست آوردن شهرت منفي به جهت وجوه خرده فرهنگهاي نادرست رايج در برخي از مناطق جرم پرور و گاهي انتقام جويي هاي مشروع يا نامشروع خود از جمله علتهاي گرايش سارقان به ارتكاب سرقتهاي توأم با خشونت است. براساس محتويات پرونده هاي به دست آمده در سال 1386، در مجموع 10 هزار و 73 نفر متهم در رابطه با سرقتهاي توأم با خشونت دستگير شده اند كه از اين تعداد 9 هزار و 656 نفر مرد و 417 نفر زن بوده اند و 3 هزار و 46 نفر از دستگيرشدگان سابقه دار و 7027 نفر فاقد سابقه بوده اند.
براساس تحقيقات انجام شده، فقر، تورم، بيكاري بهره مندي تبعيض آميز اقشار و گروهها از فرصتها، اعتياد- كه منجر به از هم پاشيدگي كانون خانواده ها و بي سرپرستي زنان و انحرافهاي عديده و رشد و تربيت ناصحيح فرزندان و بروز ناهنجاريهاي رفتاري در آنان و نيز سرقت به منظور تأمين هزينه اعتياد مي شود- توزيع نابرابر ثروت در جامعه و اميد نداشتن بيشتر جوانان به آينده اي روشن و اميدبخش كه بعضي از آنان به خاطر ضعف اعتقادات به سرقت روي مي آورند، افزايش بي رويه روانگردانها و مواد مخدر صنعتي كه باعث گرايش جوانان به سرقت شده تا بتوانند مواد مصرفي خود را تأمين كنند، ازدياد جمعيت و مهاجرت بي رويه به شهرهاي بزرگ و ايجاد شهركهاي اقماري حاشيه اي در اطراف شهرهاي بزرگ بدون پيش بيني خدمات لازم از قبيل آموزش، بهداشت، اشتغال، تفريح و از همه مهمتر عدم پيش بيني تراكم حفاظتي و... در نهايت موجب تشكيل اجتماعات كوچك و بزرگ بدون هويت و وابستگي و با فرهنگ ناهمگون، از علتهاي وقوع سرقتهاي توأم با خشونت به حساب مي آيد.
* شيوه هاي سرقت:
در اين ميان پرداختن به شگردهاي ارتكاب سرقت مي تواند سطح هوشياري افراد را بالا برده و كمتر آنها را در معرض خطر قرار دهد. برخي از اين شگردها به اين شرح است:
- سرقت اموال از جمله تلفن همراه از داخل خودرو و در حضور مالك كه به صورت اتفاقي در صورتي كه اموال در معرض ديد باشند و يا به صورت برنامه ريزي شده و اغلب در تقاطعها و پشت چراغ قرمز صورت مي گيرد.
- سرقت از داخل بانكها كه در اين شيوه سارقان وارد بانكها شده و در فرصت مناسب اقدام به سرقت اموال از جمله تلفن همراه، تراول چك و وجوه نقد از روي پيشخوان بانك مي كنند.
- سرقت به روش پنچركردن اتومبيلها كه در اين شيوه سارقان در فرصت مناسب خودروي مالباخته را در مسير پنچر كرده و در زمان تعويض لاستيك اقدام به سرقت مي كنند.
- روش جديد ديگر اينكه سارقان با آلوده كردن عمدي كت سوژه با موادي از قبيل تخم مرغ يا بيسكويت در زماني كه سوژه كت محتوي وجوه را از تن بيرون آورده اقدام به قاپيدن اموال او كرده و متواري مي شوند.
- سرقت و كيف قاپي با خودرو كه سارقان با مخدوش كردن و ناخوانا كردن پلاك خودرو يا موتورسيكلت خود تلفن همراه افرادي كه در كنار خيابان و يا در پياده رو تردد مي كنند و در حال صحبت كردن هستند را ربوده و با وسيله نقليه خود فرار مي كنند.
- سرقت از مغازه ها كه سارقان به بهانه خريد تلفن همراه يا طلا و... وارد مغازه شده و در فرصت مناسب اقدام به قاپيدن اموال كرده و سپس با موتورسيكلتي كه از سوي همدستشان در كنار مغازه متوقف شده است پا به فرار مي گذارند.
بسياري از شهروندان بدون توجه به مخاطرات و در معرض ديد قرار دادن اموال خود، به راحتي در نقاط مختلف تردد مي كنند غافل از اينكه سودجويان هميشه در كمين نشسته و گاهي حتي بدون برنامه ريزي تنها با ديدن اموال گران قيمت نقشه سرقت به طور آني در ذهنشان نقش مي بندد. بنابراين اين غفلت مالباختگان است كه فرصت وقوع جرم را به مجرمان داده و بستر را فراهم مي كند.
از اين رو توصيه مي شود افراد هنگام تردد در خيابان حتي المقدور از تلفن همراه خود استفاده نكرده و آن را در دست نگيرند و بهتر است گوشيها در جيب و يا كيف دستي قرار گيرند و هنگام تردد در اماكن عمومي به سمت ديوار قرار گرفته شوند.در اين ميان گاهي مشاهده مي شود سرنشينان خودروها تلفن خود را به سمت شيشه پايين خودرو گرفته و مشغول صحبت هستند كه اين اقدام هوس سرقت راحت را براي سارقان ايجاد مي كند.
* پاكسازي معابر منجر به كاهش سرقتهاي خياباني مي شود
چندي پيش سردار رجب زاده، رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي نيز در رابطه با تشديد برخورد با سارقان خياباني كه موبايل قاپان نيز در گروه آنها قرار مي گيرند، اعلام كرد: اين طرح به صورت منسجم و مستمر تا پايان سال ادامه دارد و نتيجه آن منجر به پيشگيري از مزاحمتها و افزايش احساس امنيت در جامعه مي شود. اين طرح به طور نامحسوس از سوي پليسهاي لباس شخصي انجام مي شود كه بر امنيت جامعه نظارت مي كنند. پليسهاي لباس شخصي در تمام مناطق شهري مستقر مي شوند كه اين استقرار در مناطق آلوده شهري از نظر وقوع جرم بيشتر خواهد بود.
وي افزود: اعتقاد ما اين است كه اگر انضباط اجتماعي را در شهرها حاكم كنيم، از بسياري جرايم و تخلفات پيشگيري مي شود. به همين دليل پاكسازي معابر از دستفروشها كه اغلب به دليل ازدحام زمينه بروز سرقت، كيف قاپي، جيب بري و موبايل قاپي و ساير مزاحمتها را فراهم آورده، از مواردي است كه در اين قالب اجرايي مي شود.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن